• En manlig man

Kvinnor, känner ni skuld?

Det är ju vanligt i många förhållanden att kvinnan tappar sexlusten. Orsakerna till den tappade lusten kan vara många men det påverkar ju de flesta förhållanden negativt och i många fall går man skilda vägar efter några år. Ofta med barn i bilden och med splittrade familjer som följd.

När ni sen lever singelliv eller träffar en ny partner så finns det helt plötsligt massor med sexlust. Tänker ni någon gång då att om ni bara tillfredställt er man så kunde ni fortfarande varit en kärnfamilj och bott kvar i huset tillsammans. Borde ni känna skuld? Om ni inte känner skuld så undrar jag varför inte när det kanske var den bristande sexlusten som var orsaken till att ni gick skilda vägar.

• Svar på tråden Kvinnor, känner ni skuld?
  • Anonym (Lotta)
    En manlig man skrev 2021-10-16 01:09:29 följande:
    Men blir det inte lite konstigt att liksom avsluta allt för någon man inte har haft sex med. Nästan lite löjligt kan jag tycka.

Kvinnan som skrivit tidigare i tråden att hon och den nya partnern träffades och blev kära. Men de kysstes inte och låg inte med varandra innan de båda avslutat enligt henne. Jag tror hon ljuger och förnekar för sig själv att hon faktiskt var otrogen. Hon har inte vågat svara på min fråga rakt och ärligt än.

Detta trots att hon är anonym..
    Nej, det är inget konstigt. man bör hunnit avsluta sitt förhållande för en ny kärlek, även om man av hänsyn inte "hunnit till sexet". det kallas för ansvarstagande mot alla inblandade parter.

Hur kan man då veta om man är sexuellt kompatibel med nya kärleken? Det vet man inte men den risken får man ta. 

Varför? Därför att allt inom kärleksområdet är ett risktagande. Och inte minst är det bra om man håller låg profil innan en ny kärleksrelation tar fart.

T o m är det sundaste att vara singel ett bra tag, för att landa i sig själv, innan en ny passion tar över. 

Tror inte kvinnan i tråden nödvändigtvis ljuger. Har hört om en tjej eller två som gör som hon.
  • En manlig man
    Anonym (Lotta) skrev 2021-10-16 01:23:24 följande:

Nej, det är inget konstigt. man bör hunnit avsluta sitt förhållande för en ny kärlek, även om man av hänsyn inte "hunnit till sexet". det kallas för ansvarstagande mot alla inblandade parter.

Hur kan man då veta om man är sexuellt kompatibel med nya kärleken? Det vet man inte men den risken får man ta. 

Varför? Därför att allt inom kärleksområdet är ett risktagande. Och inte minst är det bra om man håller låg profil innan en ny kärleksrelation tar fart.

T o m är det sundaste att vara singel ett bra tag, för att landa i sig själv, innan en ny passion tar över. 

Tror inte kvinnan i tråden nödvändigtvis ljuger. Har hört om en tjej eller två som gör som hon.

Ok, säg att det är så.

Men man har ju träffats i smyg och haft det där pirret i kroppen under längre tid och kännt av att det ökar hela tiden.

Är inte det att betrakta som otrohet i sin värsta form egentligen.

Man går ju medvetet under lång tid bakom ryggen på sin partner med vetskapen om att det är fel. Jag tycker det är värre än ett randomknull på fyllan med någon man träffat på krogen.
  • Anonym (Lotta)
    En manlig man skrev 2021-10-16 01:28:58 följande:
    Ok, säg att det är så.

Men man har ju träffats i smyg och haft det där pirret i kroppen under längre tid och kännt av att det ökar hela tiden.

Är inte det att betrakta som otrohet i sin värsta form egentligen.

Man går ju medvetet under lång tid bakom ryggen på sin partner med vetskapen om att det är fel. Jag tycker det är värre än ett randomknull på fyllan med någon man träffat på krogen.
    Båda varianterna som du nämner blir i något avseende fel hur jag än vänder och vrider på det.

Randomknull i fyllan och villan är både lätt att förklara inför sig själv och för omgivningen att förstå. även om risken är stor att man utsätter sin kvinna/man för risker.

Att smyga runt i smyg och träffa sin käraste med allt mer känslor av attraktion och kåthet är som du vidrör ett större svek. Ja det blir en grad av utvecklad otrohet när band knyts utöver de sexuella. mentalt. känslomässigt. allt.

Allra bäst blir därför att hålla mötet med nya kärleken till ett eller två och såklart utan avancerat hångel eller samlag.

Sen måste budskapet ut och fram till alla.
  • En manlig man
    Anonym (Lotta) skrev 2021-10-16 01:40:57 följande:

Båda varianterna som du nämner blir i något avseende fel hur jag än vänder och vrider på det.

Randomknull i fyllan och villan är både lätt att förklara inför sig själv och för omgivningen att förstå. även om risken är stor att man utsätter sin kvinna/man för risker.

Att smyga runt i smyg och träffa sin käraste med allt mer känslor av attraktion och kåthet är som du vidrör ett större svek. Ja det blir en grad av utvecklad otrohet när band knyts utöver de sexuella. mentalt. känslomässigt. allt.

Allra bäst blir därför att hålla mötet med nya kärleken till ett eller två och såklart utan avancerat hångel eller samlag.

Sen måste budskapet ut och fram till alla.

Håller med. Men vem blir kär efter ett eller två möten? Inte jag iallafall.
  • Anonym (min tanke)

Det kan ju vara så att hon tappat sexlusten på grund av att det finns saker i förhållandet som hon är missnöjd med och då är det inte enbart på grund av den obefintliga lusten som förhållandet tar slut. Dock tycker jag att den som har tappat lusten har ett ansvar att kommunicera med sin partner om vad som eventuellt inte fungerar och hur man skulle kunna lösa problemet.

• Anonym (min tanke)
    En manlig man skrev 2021-10-15 18:28:40 följande:
    En kvinna till som tycker det är ok att mannen lämnar sin kvinna om hon tappar sexlusten. Det är inte vanligt här på FL.
    Jag är kvinna och förstår om man lämnar sin partner om problemen med sexlusten verkligen inte kan lösas, detta oavsett om man är man eller kvinna.
  • Anonym (min tanke)
    En manlig man skrev 2021-10-15 18:22:04 följande:
    Jag menade att nya "kryddan" var viktigare än ditt gamla förhållande. Hoppas han har kommit över din semi-otrohet.

Men om du och din nya inte låg med varandra innan ni båda avslutade era förhållanden, hur visste ni att det skulle bli bra?

Inte många som har bra förhållanden lämnar dessa utan att man provkört varandra ett tag. Är du helt ärlig nu?
    Det är nog inte så många som lämnar ett bra förhållande, särskilt inte om man har barn tillsammans.
  • Anonym (XXX)

Fast i det fall som du beskriver, så är det uppenbart mannen som har tappat i attraktivitet. Jag menar, om kvinna plötsligt har "massor med sexlust" med en ny man. Han kanske har gått upp i vikt, slutat träna, slutat sköta sin hygien. Men även känslomässiga saker kan påverka; kvinnor tänder inte bara på en snygg kropp, om mannen som den tillhör brukar vara elak mot henne t.ex.. (Jo vissa kvinnor kan det, men det är inte vanligt.)

Man kan inte tvinga människor att vara kvar i dåliga förhållanden, och det gäller även omvänt. Jag tycker inte att en man heller måste stanna hos en kvinna, som efter några år parkerar sig i TV-soffan, äter snask och blir lynnigare för varje år som går. 

Finns det gemensamma, minderåriga barn, så är man dock skyldig att försöka mer än om det inte finns det, anser jag. Familjeterapi är i alla fall värt ett försök. 

• Anonym (Nej)
    En manlig man skrev 2021-10-15 17:19:15 följande:

Det är ju vanligt i många förhållanden att kvinnan tappar sexlusten. Orsakerna till den tappade lusten kan vara många men det påverkar ju de flesta förhållanden negativt och i många fall går man skilda vägar efter några år. Ofta med barn i bilden och med splittrade familjer som följd.

När ni sen lever singelliv eller träffar en ny partner så finns det helt plötsligt massor med sexlust. Tänker ni någon gång då att om ni bara tillfredställt er man så kunde ni fortfarande varit en kärnfamilj och bott kvar i huset tillsammans. Borde ni känna skuld? Om ni inte känner skuld så undrar jag varför inte när det kanske var den bristande sexlusten som var orsaken till att ni gick skilda vägar.

Nej, jag känner ingen skuld om bristande sex varit orsaken till att jag och ett ex gått isär. Om min sexlust försvinner är nämligen alltid orsaken att mannen jag då har varit tillsammans med inte kunnat ge mig det jag vill ha. Antingen sexuellt eller på andra vis. 

• Anonym (Tror)
    En manlig man skrev 2021-10-15 17:19:15 följande:

Känner inte alls igen mig. Sexlusten har alltid varit högre hos mig som är kvinna. Min man är nöjd men hsr perioder då han tycker jag är för på. Jsg har accepterat att han fungerar så
Svar på tråden Kvinnor, känner ni skuld?