• En manlig man

Kvinnor, känner ni skuld?

Det är ju vanligt i många förhållanden att kvinnan tappar sexlusten. Orsakerna till den tappade lusten kan vara många men det påverkar ju de flesta förhållanden negativt och i många fall går man skilda vägar efter några år. Ofta med barn i bilden och med splittrade familjer som följd.

När ni sen lever singelliv eller träffar en ny partner så finns det helt plötsligt massor med sexlust. Tänker ni någon gång då att om ni bara tillfredställt er man så kunde ni fortfarande varit en kärnfamilj och bott kvar i huset tillsammans. Borde ni känna skuld? Om ni inte känner skuld så undrar jag varför inte när det kanske var den bristande sexlusten som var orsaken till att ni gick skilda vägar.

• Svar på tråden Kvinnor, känner ni skuld?
  • En manlig man
    Anonym (Jolie) skrev 2021-10-16 11:34:12 följande:

För mig som tycket att sex är viktigt i en relation har inga tankar att lämna min man pga. Han har mindre sexlust än mig. Vi har sex max 1 gång i månaden men jag nöjer mig med det. Vi har närhet och han är en bra man och pappa.

Jag är latina och han är svensk. Båda arbetar och har tillsammans 3 underbara barn.

Han har nog tappat attraktionen till dig men gillar precis som du det liv ni lever och ställer upp en gång i månaden för husfridens skull. Bra gjort av honom.
  • Xenia
    Anonym (K) skrev 2021-10-15 17:20:41 följande:

Känner inte minsta skuld. Det var hög tid att byta upp sig. Varken mer eller mindre.

Som om partnern var en bil. "Den här modellen har gjort sitt, dags att byta upp sig!"

Inte att undra på att många förhållanden tar slut med den inställningen. Lika illa vare sig det är mannen eller kvinnan som resonerar så. Synd bara att man skaffar barn då.

Men är det verkligen enbart pga "dåligt sex"/bristande sex som förhållandet tar slut? Är det inte egentligen kärleken som försvunnit? Eller den kanske aldrig fanns, bara en tillfällig attraktion/förälskelse.
  • Anonym (Dåtid)
    En manlig man skrev 2021-10-16 11:34:18 följande:
    Trevligt med någon som är ärlig och erkänner att hon undanhållit den informationen för sin man. Jag skulle gissa att de flesta här inne gjort precis som du även om de inte vill erkänna det. Inte ens för sig själva.
    Kan mycket väl vara så.

Om man säger det till partnern så riskerar man ju att såra honom djupt, få honom att tvivla på sig själv. När det inte är honom det är fel på, utan att mina känslor självdött utom räddning för återupplivning.

Jag kunde inte såra honom så, en man som gjort allt för mig i många år.

Att avsluta på att bra sätt är svårt, iallafall när man levt ihop länge. Som tur är har vi inga gemensamma barn och mina barn är vuxna.
  • Anonym (Dåtid)
    En manlig man skrev 2021-10-16 11:40:19 följande:
    Om allt annat var bra så troligen inte. Iallafall inte direkt.

Men jag tycker hon borde tillåta mig träffa någon annan för sex det hade jag gjort. Sen beror det givetvis på ålder och om man har småbarn mm.
    Det är bra. Att lämna en partner är alltid mer eller mindre svårt. Att lämna någon som blivit sjuk av anledningen att man inte får sex är... värre. (Tror jag, har som tur är inte den erfarenheten.)

Tja, är man överens så är det såklart ok. Jag hade inte godtagit det, vare sig för egen del eller för partnerns. Då avbryter jag hellre.
    Bara tanken på att krama sin partner som nyligen haft kuken i en annan kvinna skulle få mig att kräkas.
  • Anonym (Dåtid)
    Xenia skrev 2021-10-16 11:47:53 följande:
    Som om partnern var en bil. "Den här modellen har gjort sitt, dags att byta upp sig!"

Inte att undra på att många förhållanden tar slut med den inställningen. Lika illa vare sig det är mannen eller kvinnan som resonerar så. Synd bara att man skaffar barn då.

Men är det verkligen enbart pga "dåligt sex"/bristande sex som förhållandet tar slut? Är det inte egentligen kärleken som försvunnit? Eller den kanske aldrig fanns, bara en tillfällig attraktion/förälskelse
    Jag tror att det ligger mycket i din spaning här.
  • Anonym (min tanke)
    En manlig man skrev 2021-10-16 11:20:41 följande:
    Det verkar vara den röda tråden enligt kvinnorna som skriver här. Sexlusten försvinner p.g.a mannen beteende. Det man då menar är att det är mannens fel att förhållandet tog slut oavsett om det är kvinnan eller mannen som väljer att lämna. Är det rätt tolkning enligt dig?
    Nej, det behöver inte enbart vara mannens fel. Ibland kan det vara så att man helt enkelt är för olika för att fungera ihop.
  • Anonym (min tanke)
    En manlig man skrev 2021-10-16 11:37:15 följande:
    Abc skrev tidigare att hon lämnat ett förhållande för en ny man.

Jag uppfattade det som att det förhållandet var ok. Iallafall tillräckligt bra för att vara kvar i. Men sen träffade hon någon som var bättre och avslutade då förhållandet. Inte så ovanligt.
    Vad jag kan se så skrev hon att hon bröt med den andre mannen för att stanna kvar i sitt ursprungliga förhållande.
  • En manlig man
    Xenia skrev 2021-10-16 11:47:53 följande:

Men är det verkligen enbart pga "dåligt sex"/bristande sex som förhållandet tar slut? Är det inte egentligen kärleken som försvunnit? Eller den kanske aldrig fanns, bara en tillfällig attraktion/förälskelse.

Men de hade troligen mycket sex under ett par år i början. Då borde det väl gå att ha sex regelbundet även senare i förhållandet. Iallafall 1-2 ggr i veckan.
  • Anonym (min tanke)
    En manlig man skrev 2021-10-16 11:25:10 följande:
    Men det låter väl logiskt och naturligt. Ändå är det många som lever kvar i sexlösa förhållanden. Är inte det konstigt?
    De hoppas väl att situationen ska förbättras, eller så tycker de att det är för jobbigt att bryta upp.
  • En manlig man
    Anonym (min tanke) skrev 2021-10-16 11:56:47 följande:

Nej, det behöver inte enbart vara mannens fel. Ibland kan det vara så att man helt enkelt är för olika för att fungera ihop.

Men kan det vara så efter många år ihop?
Svar på tråden Kvinnor, känner ni skuld?