• Anonym (Emelie 33)

    Min 9 åriga son brukar komma över till min säng och sova med mig - är det konstigt?

    Jag har tre barn. En dotter som är 11 och en son som är 9. Min 9 åriga son är väldigt mammig. På nätterna händer det ofta att han kommer över till min säng och lägger sig hos mig. Han har varit så hela tiden, men beteendet ligger kvar. Vi är väldigt gosiga med varandra(förälder och barn relation nu) och jag har egentligen inget emot att han kommer. Men är det normalt att han kommer så ofta när han är 9 år gammal? Han syster är inte likadan, hon sover själv och brukar aldrig komma. Jag och pappan är skilda så jag sover ensam. 

    Har ni barn som kommer över till er säng och vill sova där? Hur gamla är de? Vid vilken ålder är bör detta sluta? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-10-15 18:30
    Två barn ska det stå, inte 3. Blev fler tangent där.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-10-15 18:31
    tangenter :)

  • Svar på tråden Min 9 åriga son brukar komma över till min säng och sova med mig - är det konstigt?
  • Anonym (Normalt)
    Anonym (Emelie 33) skrev 2021-10-15 18:28:42 följande:

    Jag har tre barn. En dotter som är 11 och en son som är 9. Min 9 åriga son är väldigt mammig. På nätterna händer det ofta att han kommer över till min säng och lägger sig hos mig. Han har varit så hela tiden, men beteendet ligger kvar. Vi är väldigt gosiga med varandra(förälder och barn relation nu) och jag har egentligen inget emot att han kommer. Men är det normalt att han kommer så ofta när han är 9 år gammal? Han syster är inte likadan, hon sover själv och brukar aldrig komma. Jag och pappan är skilda så jag sover ensam. 

    Har ni barn som kommer över till er säng och vill sova där? Hur gamla är de? Vid vilken ålder är bör detta sluta? 


    Ser inga konstigheter med det. Det är ett personlighetsdrag i mina ögon helt enkelt. Jag har inga så stora barn ännu men när jag själv var liten sov jag fortfarande i mammas Säng ibland vid den åldern. Har inte tagit någon skada av det och växte upp och blev mer eller mindre normal
  • Kråkungen
    Anonym (Emelie 33) skrev 2021-10-15 18:28:42 följande:

    Jag har tre barn. En dotter som är 11 och en son som är 9. Min 9 åriga son är väldigt mammig. På nätterna händer det ofta att han kommer över till min säng och lägger sig hos mig. Han har varit så hela tiden, men beteendet ligger kvar. Vi är väldigt gosiga med varandra(förälder och barn relation nu) och jag har egentligen inget emot att han kommer. Men är det normalt att han kommer så ofta när han är 9 år gammal? Han syster är inte likadan, hon sover själv och brukar aldrig komma. Jag och pappan är skilda så jag sover ensam. 

    Har ni barn som kommer över till er säng och vill sova där? Hur gamla är de? Vid vilken ålder är bör detta sluta? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-10-15 18:30
    Två barn ska det stå, inte 3. Blev fler tangent där.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-10-15 18:31
    tangenter :)


    Jag tror inte riktigt att man kan sätta en bestämd ålder, utan man får nog helt enkelt gå lite på magkänslan där. En nioåring som sover hos mamma kan jag hur som helst inte se skulle vara problematiskt någonstans. Mina ungar sov i min säng länge - gott och väl upp i tonåren, ofta hela drösen på en gång :) 
  • Anonym (Emelie 33)
    Kråkungen skrev 2021-10-15 18:56:35 följande:
    Jag tror inte riktigt att man kan sätta en bestämd ålder, utan man får nog helt enkelt gå lite på magkänslan där. En nioåring som sover hos mamma kan jag hur som helst inte se skulle vara problematiskt någonstans. Mina ungar sov i min säng länge - gott och väl upp i tonåren, ofta hela drösen på en gång :) 
    Mysigt
  • Anonym (....)

    Har en åttaåring som dyker upp ibland, inget konstigt : ) Fyraåringen sover jämt hos oss, jag tycker lika mycket om det som hon. Om inte mer!

  • Brumma

    En elvaåring o en åttaåring som allra helst sover med någon av oss föräldrar. Vi tränar på att de skall somna i sina egna sängar, men de är självklart alltid välkomna in om de vaknar på natten.

  • elin1989

    Min son får inte sova i min säng, och har aldrig fått, men han kommer alltid in och gosar i några minuter på morgonen. Han är 8 år och jag ser inget fel med det.

  • Anonym (Varför?)
    elin1989 skrev 2021-10-15 23:43:28 följande:

    Min son får inte sova i min säng, och har aldrig fått, men han kommer alltid in och gosar i några minuter på morgonen. Han är 8 år och jag ser inget fel med det.


    Varför inte? Alltså, jag menar det inte dömande, utan jag är nyfiken på varför han inte får eller har fått det.
  • Anonym (11)

    Vår son är snart 11 år och han har nu i sommar slutat komma in till vår säng. Vi har också sista året känt att han blivit för stor fysiskt, han tar helt enkelt mer plats och det påverkar vår sömn negativt.

    Fram till för något år sedan kom han varje natt till vår säng, sen har det siccesdivt minskat.

  • elin1989
    Anonym (Varför?) skrev 2021-10-15 23:45:06 följande:

    Varför inte? Alltså, jag menar det inte dömande, utan jag är nyfiken på varför han inte får eller har fått det.


    Jag har bara aldrig velat etablera den vanan. Har aldrig legat bredvid i sängen tills han somnat eller så heller. Han har alltid somnat ensam i sin säng (alltså inte med 5 minuters-metoden eller så, han har alltid varit glad). Mest var det nog att jag hade vänner som kunde tillbringa timmar att försöka få (stora!) barn att sova på kvällen och jag ville aldrig ägna mina kvällar åt det.
Svar på tråden Min 9 åriga son brukar komma över till min säng och sova med mig - är det konstigt?