Svarade inte på varför han älskar mig
Är det konstigt att fråga sin sambo varför den älskar och har valt just mig?
Eller är det konstigt att bli arg och vägra svara på den frågan?
Jag tycker det är konstigt att du inte kan svara på den frågan själv. För det tycker jag är självklart.
Alternativ 1 alltså.
Ja, det är verkligen konstigt att fråga :)
Jag tycker att det är en konstig fråga att ställa. Känslor är ju sällan rationella och går inte alltid att förklara. Är man inte en person som går och funderar över sådant till vardags så är det inte alls säkert att man har ett svar.
All denna bekräftelse.. helt otroligt vad vi människor söker bekräftelse.
Jag hade inte kunnat svara på den frågan, hade min man frågat mig så hade det väl blivit typ "jag vet inte riktigt, det är bara så jag känner" hade han fortsatt tjata om "varför har du valt just mig" mm då hade jag faktiskt blivit irriterad.
Jag som kvinna hade varit obekväm om min sambo sen snart 20 år krävt mig på ett svar på en sån fråga. Jag är inte bra på massa översvallande ord som jag misstänkte att mottagaren ville höra. I synnerhet om jag behövt få till ett svar direkt.
Jag hade däremot haft lite lättare att svara om sambon frågat efter några saker som jag verkligen uppskattar hos honom.
Mja, jag tycker att när jag själv har resonerat kring starka känslor för människor så har jag tyckt att det varit konstigt om jag inte kommit på en anledning till varför jag känner starkt för människan. Visst ibland är det så enkelt som kemi, men när jag verkligen känt att jag känner en människa och respekterar den så har jag kunnat listat massvis med anledningar till varför jag älskar just denna person.
I min senaste relation hade jag otroligt djupa känslor för min partner. Men kunde inte lista varför jag var kär. Såhär i efterhand beror det på att vi inte kände varandra alls och inte hade någon bra grund i botten och massa ohälsosamma beteenden. Det förklarar lite för mig varför jag inte kunde lista egenskaper jag uppskattade, men hälften av tiden kände jag mig otroligt fylld av fjärilar i magen, passion och en jäkla massa dopaminer osv osv.
Kan jag inte lista egenskaper jag uppskattar hos min partner, känner jag att jag är illa ute. Det är hur jag ser på saken.
Jag tycker att det är en konstig fråga att ställa. Känslor är ju sällan rationella och går inte alltid att förklara. Är man inte en person som går och funderar över sådant till vardags så är det inte alls säkert att man har ett svar.
Min sambo och jag kan ställa den typen av frågor till varandra, men oftast tex över en restaurangmmiddag, eller när vi ligger i sängen tillsammans.
Jag tycker att det är bra att få tänka efter emellanåt, inte bara säga jag älskar dig.
En del män - många män - tycker att det är klängigt och klistrigt med den typen av frågor och kan inte svara på dem trots att de älskar någon väldigt mycket.
Men sluta tjata om såna saker...det är precis som frågan "vart är det är förhållandet på väg". Sådana frågor är bara jobbiga.
Är det en ovanlig fråga? Antagligen inte särskilt. Är man nyfiken så frågar man säkert den frågan någon gång.
Är den konstig? Nja, inte för mig, men kanske för någon som är väldigt känslig för ord och diskussioner.
Jag tycker det är viktigt att den som ställer frågan accepterar alla svar. T.ex. om personen inte vet, eller om den säger att det är slumpen, eller liknande. Fiskar man efter ett visst svar när man ställer en fråga handlar det inte om att nyfiket utforska och förstå utan istället att kontrollera och ev. döma den andra.
Om din partner har svårt att sätta ord på sina känslor, eller om han av andra orsaker inte vill svara på frågan så bör du acceptera det.
För min del så skulle jag inte kunna vara tillsammans med någon som inte kan diskutera och analysera, så i mitt fall skulle det inte kunna uppstå en situation där min partner inte kunde svara på en sådan fråga. Men jag skulle inte heller bli ledsen om min partner svarade något annat än förväntat, Det viktiga för mig är att min partner älskar mig och vill vara med mig nu och så långt fram i framtiden som hon kan förutspå. Orsaken till det, är inte känsligt för mig.
Om någon säger att den älskar en så kan jag tycka att det räcker. Om man därefter behöver fråga om varför så tolkar jag det mer som att man är lite bekräftelsekåt/inte litar på att personen älskar en osv.
Nog för att personen bör veta varför, men de är nog inte så vanligt att fråga så i detalj, nej. Bli arg låter däremot konstigt - är du säker på att det var det han blev?
Om min man skulle fråga så, så skulle jag svara att han är en sån fantastisk person, vi synkar så bra, jag älskar hans sällskap och vill alltid göra saker ihop med honom osv. Men jag misstänker att den typen av svar inte räcker för dig, TS?
Jag skulle ha lite svårt att svara på den frågan. Jag blev kär i min man och vi hade liknande värderingar och ambitioner i livet. Sedan är vi båda personer som anser att man väljer med omsorg och sedan håller man ihop även om känslorna går upp och ner genom åren. Så det är liksom ingen fråga om att älska eller inte älska här utan vi har helt enkelt valt varandra och kastat bort nyckeln. Och det funkar bra.
Du borde inte fråga varför han älskar dig. Med tanke på era problem borde du snarare prata med honom om varför ni ska leva tillsammans när han varit otrogen flera gånger.