• jrockyracoon

Svarade inte på varför han älskar mig

Är det en ovanlig fråga? Antagligen inte särskilt. Är man nyfiken så frågar man säkert den frågan någon gång.

Är den konstig? Nja, inte för mig, men kanske för någon som är väldigt känslig för ord och diskussioner.

Jag tycker det är viktigt att den som ställer frågan accepterar alla svar. T.ex. om personen inte vet, eller om den säger att det är slumpen, eller liknande. Fiskar man efter ett visst svar när man ställer en fråga handlar det inte om att nyfiket utforska och förstå utan istället att kontrollera och ev. döma den andra.

Om din partner har svårt att sätta ord på sina känslor, eller om han av andra orsaker inte vill svara på frågan så bör du acceptera det.

För min del så skulle jag inte kunna vara tillsammans med någon som inte kan diskutera och analysera, så i mitt fall skulle det inte kunna uppstå en situation där min partner inte kunde svara på en sådan fråga. Men jag skulle inte heller bli ledsen om min partner svarade något annat än förväntat, Det viktiga för mig är att min partner älskar mig och vill vara med mig nu och så långt fram i framtiden som hon kan förutspå. Orsaken till det, är inte känsligt för mig.

• jrockyracoon
    Anonym (J) skrev 2021-10-18 19:21:12 följande:
    Det hade räckt. Jag fick till svar "jag vet inte".

Han har varit otrogen två gånger mot mig och när vi bråkade sa han att han inte hade någon chans att hitta ett nytt förhållande de för han börjar bli gammal. Då tolkade jag de som att det var anledningen till att han var med mig.

Några dagar efter det bråket frågade jag han varför han älskar mig och blev ledsen när jag inte fick något svar eftersom jag inte känner mig älskad.
    Mitt förslag är att du istället frågar honom om han älskar dig. Ställ inte frågan när ni bråkar utan när ni båda är lugna och er själva. är i vanlig sinnesstämning.

Det är vanskligt att tolka personers uttalanden när de är i affekt. Då säger många saker de inte egentligen står för. Jag förstår dock att du blev ledsen när han sade så, och jag tycker du skulle kunna fråga honom om han verkligen menar det när han inte är i affekt.

Sen att han har varit otrogen mot dig två gånger är mycket allvarligt. Varför lämnade du inte honom när han varit otrogen andra gången? Man kan förlåta en otrohet, men om det sker igen tänker jag att tilliten är alltför svår att få tillbaka.
Svar på tråden Svarade inte på varför han älskar mig