• Anonym (Man)

    Varför vill kvinnor ändra på allt?

    Om vi pratar i generella termer så är min uppfattning att kvinnor oftare vill renovera, möblera om, ändra hårfärg, nya kostscheman/träningspass.. ja, tom ändra på sin respektive i olika avseenden.

    Män däremot verkar oftare vilja ha det som det brukar vara.

    Tycker ni att jag har rätt i min spaning och varför är det så?

  • Svar på tråden Varför vill kvinnor ändra på allt?
  • Anonym (-l.k)
    Anonym (Man) skrev 2021-10-16 09:38:15 följande:

    Jag är särbo och har redan fixat till det hemma så jag är nöjd och trivs. Men jag har inget intresse av att fixa till hemma annat än så jag trivs bra. När det är klart så hittar jag på andra saker. Självklart handlas det saker till olika intressen. Jag tror dock att kvinnor har större köpkraft än män.


    Jag sköter om min hygien, men ändrar inte frilla etc. Allt är ungefär som det brukar och jag trivs med det.


    Jag håller däremot med om att män kanske är mer bekväma och ser ingen vits med att ändra olika saker.


    Jag är också särbo. Min man säger att han är nöjd med sitt hem och jag ändrar inget där. Jo, jag tog dit en lampa för jag gillar att läsa och han hade ingen liten lampa jag kunde använda om han fortfarande sov. Eftersom han bor i en etta med sovalkov kändes det inte ok att tända taklampan.  


    Jag ser däremot hur fantastiskt underbart mysig hans lgh kunde bli. Nu är det inte särskilt mysigt. Ett lakan för fönstret för att rullgardinen inte gick att sätta upp som han hade tänkt. Ingen gardin i köket. Möblerna placerade på ett sätt som är praktiskt för honom när han är ensam osv. Han äter, sover och skiter där i princip. Men han är ju nöjd med det säger han så...

  • Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Anonym (Man) skrev 2021-10-16 09:43:44 följande:
    Haha ja, typ så. Min särbo vill ofta ändra saker hemma hos sig och jag hjälper till en del. Sen är det gött att komma hem till sin egen fixade kvart och bara softa =)
    Detta funkar ju sålänge ni har varsitt hem, läget blir ett annat den dagen ni försöker er på att ha ett gemensamt.

    Mycket groll bottnar i att kvinnan ser behov av förändring överallt i det gemensamma hemmet.

    Sen blir det ett evigt tjat om att tillfredställa detta behov som kvinnan bestämt att ni har.
    De saker som kvinnan inte klarar av själv tjatas det om att karln skall utföra, trots att han allt som oftast inte delar åsikten att det finns ett behov av denna förändring. När han väl utför det så är det enbart för att få tyst, lugn o ro.

    De saker som kvinnan själv klarar av att göra utför hon själv, sen använder hon detta som argument i samtliga gräl många år framöver.... "Jag tapetserade faktiskt om i hallen själv när du kollade på nån match !!11!!"
  • Anonym (-l.k)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2021-10-16 09:53:55 följande:
    Detta funkar ju sålänge ni har varsitt hem, läget blir ett annat den dagen ni försöker er på att ha ett gemensamt.

    Mycket groll bottnar i att kvinnan ser behov av förändring överallt i det gemensamma hemmet.

    Sen blir det ett evigt tjat om att tillfredställa detta behov som kvinnan bestämt att ni har.
    De saker som kvinnan inte klarar av själv tjatas det om att karln skall utföra, trots att han allt som oftast inte delar åsikten att det finns ett behov av denna förändring. När han väl utför det så är det enbart för att få tyst, lugn o ro.

    De saker som kvinnan själv klarar av att göra utför hon själv, sen använder hon detta som argument i samtliga gräl många år framöver.... "Jag tapetserade faktiskt om i hallen själv när du kollade på nån match !!11!!"

    Jag håller med till viss del. Jag är en kvinna som kan klara mig själv. Men jag VILL att min man ska vara lika engagerad i oss som jag är. 


    För mig är det viktigt att trivas hemma. Min man är nöjd med tak över huvudet, en tallrik att äta på, en bekväm stol att sitta i när han häckar framför datorn eller kollar på tv. 


    Han behöver inga som helst 'dekorationer', men jag mår direkt dåligt av att ha det otrivsamt. 


    Min man har andra behov på sin boendemiljö som jag försöker se till att han får tillfredsställda. Tex har han en hobby som kräver en del hemmameck och till det behövs ett skrivbord. Han har sitt älskade, praktiska men riktigt jävla klumpiga och asfula skrivbord som han haft sen han var barn.
    Jag accepterar det, trots att jag inte ens får måla om det så det inte är i olika  färger. Jag får inte heller byta skiva, så han har en bordskiva som är för kort. Men det är som det är, han vill ha det och då får jag stå ut helt enkelt. 


    Men då vill jag att han gör det han kan för att tillgodose mina behov. Tex ta tvätten eller matlagningen medan jag tapetserar. Eftersom han inte var villig till det (det fanns en del annat med i bilden också) så är vi numer särbo. Han bor som han är nöjd med, jag ordnar mitt hem som jag trivs med. 

  • Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Anonym (-l.k) skrev 2021-10-16 10:04:37 följande:
    Men då vill jag att han gör det han kan för att tillgodose mina behov. Tex ta tvätten eller matlagningen medan jag tapetserar.
    Hushållssysslor i stil med matlagning och tvättning skall givetvis delas på ett rättvist och jämställt sätt om man delar hushåll.

    Men om du ensam fattat beslut om att tapetsera om eftersom du ser ett behov av det så kan du inte kräva att din partner tar din del av hushållssysslorna medans du utför detta.
    Lika orimligt vore det om din karl krävde att du skulle göra samtliga hushållssysslor en hel helg för att han ville se nån sport på tv.
  • Anonym (Man)
    Anonym (-l.k) skrev 2021-10-16 10:04:37 följande:

    Min man har andra behov på sin boendemiljö som jag försöker se till att han får tillfredsställda. Tex har han en hobby som kräver en del hemmameck och till det behövs ett skrivbord. Han har sitt älskade, praktiska men riktigt jävla klumpiga och asfula skrivbord som han haft sen han var barn.


    Jag accepterar det, trots att jag inte ens får måla om det så det inte är i olika  färger. Jag får inte heller byta skiva, så han har en bordskiva som är för kort. Men det är som det är, han vill ha det och då får jag stå ut helt enkelt. 


    Skrattar igenkännande.. din kille har säkert varit villig att ändra det mesta i huset/lägenheten. När du vill ändra även på hans skrivbord så blir det tvärstopp. Med all respekt så accepterar du inte alls hans skrivbord, det märks tydlig.


    Enligt dig är det fult, klumpigt, för kort, med olika färger, gammalt och du får varken måla om det eller byta skiva. Du gillar verkligen inte det skrivbordet.

    Om du hade accepterat det på riktigt, så hade du inte lagt ned sådan tankemöda på att försöka förändra/byta ut det.

    Jag har varit med om nästan samma sak när jag varit sambo. När jag hör det där känns det verkligen som rätt val att vara särbo, det verkar ju även fungera bra för er!

  • Anonym (Maja)

    Nej, det skulle jag inte säga utifrån min egen omgjvning. Är nog mer individuellt.

  • Anonym (Maja)
    Anonym (Åsa) skrev 2021-10-16 09:21:44 följande:

    Så stor skillnad är det inte mellan könen. Många killar håller också på och köper nya hobbyprylar stup i kvarten, bara det att de har andra hobbies än just inredning.


    Ja precis. Förändingsviljan är nog ganaka lika men gällande olika skaer (på gruppnivå). Om man bara tittar på inredning tex så bör ju ts ha rätt eftersom fler kvinnor har inredning som hobby än män. Men om man ser till förändringsviljan i stort tror jag att det är mer individuellt än kopplat till kön. Ialla fall ärdet så iallasammanhan jjag befinner mig i. Min uppfattningärinte att männen i min närhet har mindre vilja till förändring isitt liv än kvinnorna.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Maja) skrev 2021-10-16 10:35:15 följande:
    Ja precis. Förändingsviljan är nog ganaka lika men gällande olika skaer (på gruppnivå). Om man bara tittar på inredning tex så bör ju ts ha rätt eftersom fler kvinnor har inredning som hobby än män. Men om man ser till förändringsviljan i stort tror jag att det är mer individuellt än kopplat till kön. Ialla fall ärdet så iallasammanhan jjag befinner mig i. Min uppfattningärinte att männen i min närhet har mindre vilja till förändring isitt liv än kvinnorna.
    De saker jag tog upp i trådstart var nog typiskt kvinnliga saker iofs. Jag gör också saker, men är nöjd med mig själv och mitt hem. Så dom saker jag förändrar är mer arbets- och hobbyrelaterade eller byter ut hemelektronik etc.

    Men jag är mindre förändringsbenägen än min särbo. Det råder det inga tvivel om i vårt fall.
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Anonym (Maja) skrev 2021-10-16 10:35:15 följande:
    Ja precis. Förändingsviljan är nog ganaka lika men gällande olika skaer (på gruppnivå). Om man bara tittar på inredning tex så bör ju ts ha rätt eftersom fler kvinnor har inredning som hobby än män. Men om man ser till förändringsviljan i stort tror jag att det är mer individuellt än kopplat till kön. Ialla fall ärdet så iallasammanhan jjag befinner mig i. Min uppfattningärinte att männen i min närhet har mindre vilja till förändring isitt liv än kvinnorna.
    Nu blir det ju en enorm skillnad i praktiken då kvinnornas ständigt försöker få in sin inredningshobby i det gemensamma och skuldbelägga mannen för att inte vilja dela detta, både praktiskt och ekonomiskt.

    Det är sällan man hör om män som ventilerar sin frustration ang hur deras fruar/sambos som inte vill göra deras hobby till ett par-projekt och spendera helgen i garaget o skruva med motorcykeln...
  • Anonym (sensei)

    kvinnor är missnöjda med det mesta och det är inte mycket som duger åt prinsessorna

Svar på tråden Varför vill kvinnor ändra på allt?