Inlägg från: Anonym (Buscar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Buscar)

Feminism och jämställdhet

Anonym (Man5) skrev 2024-12-14 20:57:48 följande:
    Jag tar upp det eftersom du i inlägget innan mitt skrev att jag inte behöver tycka om dig. Har du redan glömt att du skrev det?

Nej, du behöver inte "tycka som mig" Huruvida du tycker om mig eller inte är helt ointressant.

Vilka frågor som handlar om orättvisa mot kvinnor känner du dig engagerad i (kan vara passivt) som en självutnämnd "jämställdhetsförespråkare"?

• Anonym (Buscar)
    fultextad användarhandbok skrev 2024-12-14 21:12:06 följande:
    Vänta lite här nu, som vän av logik har jag lite att invända här. Om det här ska vara korrekt och giltigt måste jämställdhet och feminism vara ekvivalenta. Tror inte att alla tecken går in här, så jag hamnade att skriva dem på datorn och bifoga i form av bild.
    J(x): x är för jämställdhet 
    F(x): x är för feminism

Alltså skulle det innebära att det inte är möjligt för någon x att vara för J(x) men mot F(x). Som motbevis behöver vi egentligen bara ett exempel:

Visa att ovanstående är sant för något x. Ett sådant motbevis är att det finns de som är för jämställdhet men inte anser att feminism är vägen dit. Säg att jämställdhet = feminism. Det innebär att alla definitioner och mål för feminism överlappar exakt med jämställdhet, vilket är falskt.
    Slutsats: Eftersom jämställdhet ? feminism, och det finns personer som är för J(x) men mot F(x) är påståendet falskt.
    Nej, Feminism är en avgrening av jämställdhet. Det är felet med din "logik"
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-14 21:15:31 följande:
    Nej, Feminism är en avgrening av jämställdhet. Det är felet med din "logik"
    Andra avgreningar från jämställdhetsträdet kan vara jämställdhet (och rättvisor) för män, invandrare, äldre, handikappade osv.

Jämställdhet handlar om att räta upp orättvisor.
  • Anonym (Buscar)
    fultextad användarhandbok skrev 2024-12-14 21:22:14 följande:
    Det är inte min logik, det är inte heller "logik" utan logik. Du känner kanske till identitetsprincipen? Du får gärna göra en logisk uppställning som bevisar att jag har fel, fram till dess är endast ett påstående utan substans att det skulle vara fel. Skulle det visa sig att jag har det ska det givetvis korrigeras. Tack på förhand!Solig
    Jämställdhet är inte samma sak som feminism. Men om du  inte heller förstår vad feminism är så kan du läsa mina övriga inlägg. Du kan inte hävda dig stå för jämställdhet om du inte också uppmärksammar att det finns orättvisor för kvinnor. Dvs den feministiska grenen av jämställdhet. 

Det är logiskt.
  • Anonym (Buscar)
    fultextad användarhandbok skrev 2024-12-14 21:39:50 följande:
    Angående att vissa tecken inte gick in, frågetecknet i oavstående text ska vara ett negerande likhetstecken.
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-14 21:30:02 följande:
    Jämställdhet är inte samma sak som feminism. Men om du  inte heller förstår vad feminism är så kan du läsa mina övriga inlägg. Du kan inte hävda dig stå för jämställdhet om du inte också uppmärksammar att det finns orättvisor för kvinnor. Dvs den feministiska grenen av jämställdhet. 

Det är logiskt.
    Det var inte alls vad jag efterfrågade. Visst kan man uppmärksamma orättvisor mot kvinnor. Likaväl kan man uppmärksamma orättvisor mot Ryssland utan att att vara russofil. Om x är en avknoppning från y, innebär det inte att x=y. Nä, det är ett påstående att det är logiskt. Jag kommer inte att ägna mer energi åt det tills du har motbevisat mig rent formellt, tills dess är det endast ett påstående utan substans. Sista ordet är således ditt om du vill ha det.

Din sk formel är felaktigt baserat på att feminism är ekvivalent med jämställdhet. Även det här antagandet resulterar i en felaktig formel. Du kanske tror att en matematisk uppställning automatiskt skulle generera en viss tyngd, även om den är felaktig antar jag.

Tack för sista ordet.

• Anonym (Buscar)
    Tom Araya skrev 2024-12-14 21:44:15 följande:
    Sjuksköterskor har 9 år grundskola, 3 år på gymnasium och 3 år på högskola.
    Poliser har 9 år grundskola, 3 år på gymnasium och 2 år på högskola + 6 månaders praktik.
    Anonym (Buscar) skrev 2024-12-14 20:19:52 följande:
     Poliser borde få en kortare betald utbildning inom arbetet och en betydligt lägre lön. 
    Varför borde poliser ha kortare utbildning och lägre lön?

Är det inte bra om poliser är kompetenta och att man har utbildningskrav som rensar bort oönskade/olämpliga sökande?

Skulle inte sjuksköterskor också kunna ha lägre utbildning och lägre lön?

Poliser möts dagligen av hat, hot och riskerar livet för att upprätthålla lag och ordning, är inte det värt något när det kommer till lön?

Hur har du tänkt dig att behålla intresset för de yrken du vill sänka lönen för?Ja, men det är också betydligt fler män idag som arbetar inom kvinnodominerade yrken.

Det här är min åsikt. Sjuksköterskor och t ex ingenjörer borde ligga i ungefärligen samma spann och betydligt högre än idag (jag vill ha ett kapitalistiskt incitamentbaserat samhälle)

Utsållningen bland blivande poliser borde säkerställa att kompetenta personer blir poliser. Utbildningen borde vara bekostad i tjänsten, här ligger den moroten att välja polisyrket. En polisutbildningen kan vara några veckors förberedande träning, betald praktik och vidareutbildningar beroende på intresseområde, vill någon pyssla med utredningar så ska man kunna sållas ut vidare och få en betald utbildning dvs de akademiska grenarna inom polisen, göra karriär. Idag så lockas en hel del pappersvändare till polisen. Jag tycker det är fel grupp. Har hört historier om unga poliser som sitter och darrar i radiobilen.

• Anonym (Buscar)
    Anonym (Man5) skrev 2024-12-14 22:22:49 följande:
    Vem har bestämt att man inte kan vara för jämställdhet men inte ha en tro på feminism som rörelse? Du? Andra feminister?
    Det är en paradox. Vilka orättvisor ser du kvinnor utsätts för i samhället? -inga?
  • Anonym (Buscar)
    fultextad användarhandbok skrev 2024-12-14 22:50:29 följande:
    Påståendet "det är en omöjlighet att säga sig vara för jämställdhet men mot feminism" implicerar att begreppen är ekvivalenta. Strax därefter formulerades utsagan att de inte är det. Det vill säga en motsägelse i premisserna. Om x är en avknoppning från y, innebär det inte att x=y. Givetvis kan man vara för jämställdhet, utan att bekänna sig till den ismen. Likväl kan man vara etatist utan att erkänna sig till minarkism exempelvis.
    jämställdhet är ett samlingsbegrepp som involverar olika saker, även en förmåga att kunna se orättvisor mot kvinnor (och män, och äldre osv). Det enda feminism egentligen är är en syn där man ser ojämställda faktorer mot kvinnor (och vill att det inte ska vara så) Hur det ser ut, eller hur aktivt man verkar för att förändra det är inte definitionen på feminism. 

Du har fått det om bakfoten. X (jämställdhet) är summan av andra faktorer.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Man5) skrev 2024-12-14 22:57:03 följande:
    Jag ser att det finns saker som kan bli bättre både för män och kvinnor. Jämställdhet innebär att man arbetar för att det ska bli bättre för båda läger.
    Och då involverar det frågeställningar som figurerar inom området feminism, oavsett om du vill det eller inte. Du kanske har en annan syn på hur dessa orättvisor ska lösas. Men det är en annan sak.
  • Anonym (Buscar)
    Anonym (Man5) skrev 2024-12-14 23:08:30 följande:
    Ja, det involverar frågeställningar som tas upp av feminismen. Men feminismen i sig är inte för jämställdhet i det avseendet att man arbetar för en jämställd värld. Man arbetar allena för att kvinnofrågor.
    Förstår du vad jag menar att jämställdhet är ett samlingsbegrepp? En feminist kan vara feminist i det avseendet att denne ser orättvisorna men är passiv och gör ingenting åt det. Samma person kanske arbetar aktivt med jämställdhetsfrågor gällande äldre eller annat. Att vara för jämställdhet betyder inte att man behöver göra något i någon gren.
Svar på tråden Feminism och jämställdhet