• New  Dawn

Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra

Anonym (L) skrev 2021-10-19 17:47:16 följande:

Närhet och sex är två grundläggande saker för de flesta i ett förhållande. Det är inte konstigt eller ovanligt. Ts vill ha sex med sin partner och du väljer att beskriva det som att han vill tömma sig i ett kvinnohål, som att det på något sätt skulle vara dumt och konstigt av honom.

Nej, det går inte över gränsen om man lämnar förhållandet på grund av det. De flesta skulle nog inte hålla med dig om det. Det är inte ovanligt att man lämnar förhållandet på grund av att den andra inte tänder på en längre. Varför vara med någon som inte vill ha sex eller röra vid en? Då kan man hitta någon annan, någon bättre där allt stämmer.

Nu ligger det på sambon att presentera lösningar om hon vill vara med ts.

Det känns som att du inte fattar att det kan vara så att en man (eller kvinna) inte älskar eller tänder på sin partner. Hen vill bara ha sex. DET är något lika sorgligt som att ha en partner som inte vill ha sex. Enligt min åsikt är den känslan ännu värre. Det blir liksom tydligare om partnern inte vill ha sex.
    Jag ensam har ansvar för hur jag väljer att tolka det jag ser
  • New  Dawn
    Tom Araya skrev 2021-10-19 18:00:09 följande:

Du menar att det var möjligt att försöka innan TS sa något?

Vad var då skälet till att TS's sambo inte försökte då?

Jag tror att de har stora problem i relationen. Hon verkar väldigt instabil. Jag tror att båda saknar känslor för varandra (kärleken är för låg) och jag tror att båda brister i förståelse för varandra.

En anledning till att hon inte ville "försöka" skulle ju kunna vara att hon inte känner sig förstådd eller älskad och att hon själv känner sig värdelös. Det är ju svårt att "ta itu med", samtidigt som hon troligen inte älskar honom tillräckligt (hon kan ändå vara förtvivlad över att bli lämnad om hon är beroende av honom på ett psykologiskt och praktiskt plan)

En anledning är uppenbarligen att hon inte vet hur hon ska göra för att få igång lusten. Visst kan man tänka sig att hon skulle föreslå terapi, men det kan finnas en rädsla för det också. Hon vet att hon blir lämnad om hon misslyckas att få igång lusten. En väldigt press. Därav (oacceptabel) skrik och gråt.

Nej jag tror att det är kört för detta par, men det kan vara så att kvinnan faktiskt hade önskat att hon ville.

Det är som, sagt inte konstigt att sakna sex, men jag tror inte att det skulle räcka med närhet om han inte får sex... och det vet hon.

Jag tror de skulle må bäst av att skiljas. Jag lider mer med TS för att han riskerar en riktigt jobbig skilsmässa, men det får definitivt hon också. Att leva kvar så som ts föreslår, genom att ha sex med andra, kommer förmodligen bara leda till ett långdraget elände.
  • New  Dawn
    Anonym (Anonym) skrev 2021-10-19 19:44:56 följande:

Men varför skulle hon vara rädd för terapi för att hon är rädd för att bli lämnad? Om hon struntar i att göra något är ju chansen ännu mindre att hon lyckas få igång lusten. Om hon inte alls gör något åt situationen utan bara fortsätter att förneka problemen och skrika och gråta är hon väldigt omogen och bör nog egentligen inte ha ett förhållande överhuvudtaget. I så fall är det nog bäst att ts lämnar henne.

Om man inte känner sig älskad tex, och man vet att terapin endast har avsikten att öka sexlusten kan det kännas skrämmande. Jag förstår situationen . Det skulle kännas oerhört skrämmande om jag hade en man som hotade att lämnade mig om jag inte ökade min sexlust, eller hotade att ha sex med andra. Jag hade gråtit. Kanske tom blivit arg för att jag inte kände mig förstådd. Jag tror inte jag hade skrikit, men jag är inte helt säker.

Jag hade en svacka sexuellt men min man visade all förståelse man kan tänka sig, så det löste sig efter några månader. Lusten återkom. Hade han pressat mig och pratat om sex med andra, eller överhuvudtaget inte förstår mig, vore vår relation slut.
  • New  Dawn
    Anonym (lys) skrev 2021-10-19 12:42:21 följande:

Ja, ännu en sådan här tråd.

Jag pressar inte henne. Jag har slutat ta initiativ men det tär ju ändå på förhållandet. Vart kan man vända sig? Som sagt så har vi pratat och jag har varit lyhörd och försökt förstå varför lusten har försvunnit men det är ju svårt när hon själv säger att hon inte vet varför. Hur ska vi då kunna göra något åt saken om hon inte vet varför den har försvunnit?

Jag vet att det brukar betyda att förhållandet haltar på andra plan men vi har ett bra förhållande i övrigt. Det håller hon med mig om. Jag vet inte varför det har blivit såhär. Kan det vara att hennes attraktion bara har försvunnit? Hon säger att hon är attraherad av mig men jag tvivlar.

Funderar på att lämna snart, det är bara jobbigt att göra henne så ledsen och lämna en människa jag älskar. Skulle helst av allt vilja lösa problemet men jag inser att det kanske inte går.

Du har inte skrivit mycjet i denna tråd.

Hur länge har ni varit ett par?

Hur har erat sexliv sett ut tidigare?

Vad har hon sagt när hon skrikit, och på vilket sätt har du visat att du varit lyhörd och visat att du förstått att lusten försvunnit?
  • New  Dawn
    Anonym (Anonym) skrev 2021-10-19 20:07:49 följande:

FL är fullt av moraltanter som tycker att sexuella behov är något som man ska skämmas över. Det är samma eviga tjat i alla trådar om att man är en hemsk sexgalning om man inte vill leva i celibat i ett förhållande.

Man kan välja att skiljas om man inte trivs.
  • New  Dawn
    Anonym (XY) skrev 2021-10-19 19:28:13 följande:

Det finns ingenting i tråden som pekar på att ts inte älskar sin sambo. Att dra den slutsatsen enbart utifrån det ts har skrivit i denna tråd är mycket märkligt, som att ts skulle vara the bad guy här.

Att ts försöker få det att fungera och vill kämpa för att lösa detta tyder ju på att han älskar henne. Han vill egentligen inte lämna förhållandet. Det enklaste vore att lämna men han är kvar än.

Argumentet att han inte älskar henne på grund av att han kan tänka sig ha sex med andra håller inte. Det finns en hel del människor som älskar en person men som ändå har sex med andra personer, av olika skäl.

Inte utifrån ditt sätt att se det, men jag undrar hur många män som accepterat och stöttat en kvinna som ville ha sex med andra pga att mannen hade potensproblem. Jag hade absolut inte uppfattat hans agerade som kärleksfullt.. Han borde ju veta att han skulle få nej när han frågar om att ha sex med andra. Jag ser det bara som ett uselt försök att komma med någon lösning som han vet INTE funkar för henne. Han vet att han sårar henne. Varför inte nöja sig med att fråga om hon är beredd att jobba för deras sexliv. Säger hon nej kan han ta ställning till skilsmässa. Om hon nu faktiskt vill jobba på det, är det mycket bättre utgångspunkt än om han låtit bli att nämna andra

Ja, det finns personer som vill ha sex mex andra men då måste man också leta en partner som har samma uppfattning. Att plötsligt tro att det ska funka och upplevas kärelksfullt låter inte speciellt förstående.

Håhå....Du tror att det äf enklare att lämna. Allvarligt. Det är sjukt jobbigt att separera. Har du själv separerat. Upplevde du det så enkelt?

För mig var det oerhört tufft, extremt jobbigt och smärtsamt. Nu är jag lycklig över att jag orkade, men jag vet med 100% säkerhet att det, för många, är betydligt mer jobbigt att ta steget att skiljas, än att leva kvar.
  • New  Dawn
    Anonym (Anonym) skrev 2021-10-19 20:54:18 följande:

Ja, och det gäller även den som inte vill ha sex. Det är bara elakt att vara kvar och ge den andra falska förhoppningar om att det kanske kan bli bättre när man vet att det troligen inte är så.

Fast om den som inte vill ha sex inte mår dåligt av det är det faktiskt den som inte trivs som måste ta ställning till att skiljas. Den som vill leva sexlös har ju liksom ingen anledning att skiljas. Det funkar tyvärr så.

Om någon aldrig vill ha sex. Hur kan man då uppfatta det som falska förhoppningar?
  • New  Dawn
    Anonym (L) skrev 2021-10-19 19:07:51 följande:

Men om hon vill försöka få lust så kanske man måste besöka en sexolog eller gå i parterapi. Någonting måste göras, i alla fall. Om kärleken är för låg från ts håll vet jag inte men jag är rätt säker på att den är för låg från sambons håll. Möjligen från ts håll också men i alla fall från sambons håll. Att ts föreslår sex med andra betyder ju inte att hon tar lika illa upp av det som du hade gjort. Hon säger bara nej.

Ja. Det bästa är nog att bryta upp. Jag hoppas att ts känner att han kan göra det. Att han inte är så mentalt nedbruten att han inte klarar av att lämna.

Jag tror iofs att detta är uppdiktat, men även om det sant vet vi egentligen för lite, men om man ska gå på den text som finns, tror att sex inte längre är något positivt för TS Sambo. Det är antagligen väldigt kravfyllt och jobbigt. För att komma från den känslan behöver hon kärlek, förståelse och stöd och mycket känslomässigt arbete, och det tror jag inte TS klarar att ge, bla för att de har så olika syn på sex. Jag får intrycket att TS förväntar sig sex. Jag tror inte att han är beredd att möta sin sambos svårigheter.

Om sex är något jobbigt, kravfyllt är det svårt, är det nog väldigt stort steg med känslomässigt motstånd för att vilja det. Det krävs mycket kärlek från båda håll för att klara det, och det tror jag inte finns.

Som sagt tror jag denna relation är död och att det är det som är grundproblemet. Då hjälper inte terapi. Jag tror inte ens att han skulle vara intresserad av att möta hennes problem på ett långsiktigt och förstående sätt. Jag tror inte heller att hon har förståelse för honom.
  • New  Dawn
    Anonym (Anonym) skrev 2021-10-19 22:02:03 följande:

Men nyss trodde du ju att den som inte vill ha sex kände sig så oälskad och olycklig i förhållandet. Nu tycker du plötsligt att den inte har någon anledning att skiljas. Hur ska du ha det?

Om man är ärlig om att man inte vill ha sex för att man inte tänder på eller inte har känslor för partnern, eller för att man är missnöjd med något i förhållandet är det en sak. Men om man förnekar att det finns något problem så är det inte rätt mot partnern.

Jag har tagit upp tänkbara anledningar.

Livet och relationer är ofta komplexa.

Tror du tex att TS känner sig älskad i sin relation? Du har inte ifrågasatt att han vill stanna trots att hon inte vill ha sex och närhet. Det är mycket märkligt att du inte gjort den tolkningen då...

Jag tror för övrigt det är jättesvårt att säga exakt varför man inte har lust. Det är många faktorer som påverkar. Ofta vet man inte. Kanske känner man bara stress över att man är så värdelös.

Man kan vilja leva med någon fast man är olycklig i relationen. Det finns många orsaker till det. Kanske Sambon tycker att vänskapen är så värdefull att hon vill ha kvar honom, eller så är hon mentalt, praktiskt, ekonomiskt och socialt beroende av honom. Att förlora honom kan vara ännu sämre än att leva kvar.
  • New  Dawn
    Anonym (Anonym) skrev 2021-10-19 20:51:12 följande:

Men om man som ts har inte haft sex med sin sambo på två månader utan att det finns en tydlig orsak till det måste det vara mer än en vanlig svacka. Om det hade hänt något speciellt hade det kanske varit förståeligt, men att sexlivet upphör bara sådär kan inte vara normalt.

Jag tycker fortfarande att man är omogen om man inte vill gå i terapi eller prata ordentligt om något som partnern upplever som ett stort problem. Det hör liksom till vuxenlivet att man måste ta ansvar för sina relationer. 

Jag själv har haft längre svacka än så. Jag vet fortfarande inte riktigt varför. Det fanns ingen tydlig orsak. Det var skrämmande att liksom kroppen liksom inte reagerade. Det jag sa till honom var att jag inte förstod vad som hände.

Min man visade jättemycket kärlek och förståelse och visade att vår relation, vår kärlek, var det viktigaste.

Hade han reagerat annorlunda. Visat dåligt tålamod och ingen förståelse, eller om jag hade känt mig stessad av honom, hade jag kanske inte hittat tillbaka alls.

Jag hade inte velat gå i terapi om jag inte kände hans förståelse.

Hade han reagerat som du och tänkt att jag var onormal kanske ja inte hade fått tillbaka lusten/funktionen.

Om min man fick stora problem med potensen hade det förmodligen bara blivit värre om jag tyckte att han var onormal, blev irriterad och föreslog att jag skulle ha sex med andra. Jag gissar att du och många andra i tråden inte hade varit lika stöttande.
Svar på tråden Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra