• New  Dawn

Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra

Anonym (XY) skrev 2021-10-19 22:06:09 följande:

Det finns nog fler män som accepterar att kvinnan har sex med andra än kvinnor som accepterar att mannen har sex med andra, i alla fall om man ska utgå ifrån trådarna här på familjeliv. Ett öppet förhållande är en lösning för vissa par där sexlusten har försvunnit helt. Bättre att fråga om man vill veta. Hur ska ts veta vad hon tycker om den saken om han inte frågar? De kanske aldrig ens har pratat om den saken tidigare. Att det kommer upp på tapeten nu är ju inte så konstigt, med tanke på rådande omständigheter.

Han har säkert redan försökt jobba på sexlivet men vad ska han göra när sambon inte vill? Hon vet ju tydligen inte varför det har blivit såhär så hur ska ts kunna veta? Nu ligger det på sambon att presentera olika möjliga lösningar och aktivt försöka lösa problemet. Annars är det ju bara att göra slut men det vill hon ju inte. Antingen kämpar man och försöker lösa problemet eller så separerar man. Men det funkar inte om bara den ena personen kämpar.

Den lättare vägen är egentligen att lämna men det beror ju på. Lämnar man så slipper man stanna kvar och KÄMPA, vilket kräver oerhört mycket från båda parterna. Det kan vara väldigt påfrestande, jobbigt och tufft. Eh, ja, jag har separerat. Mer än en gång. Nej, det var inte enkelt, men jag är rätt övertygad om att det hade varit ännu svårare att stanna kvar och kämpa när det bara var en av oss som var beredd att kämpa. Säger inte att det är så för alla.

Nu kommer ju dock sambon bli lämnad, om hon inte är villig att försöka göra någonting åt saken. Jag tror dock inte att hon älskar ts längre och då är det dödsdömt.

Jag tror inte alls att fler män än kvinnor accepterar att kvinnan har sex med andra.

De män som vill det är oftast män som redan har ett sexliv. Det är något helt annat.

Han kanske har försökt att "jobba på sexlivet" utifrån sin egen uppfattning. Om det bara resulterar i att hon känner press och obahag och eventuellt ställer upp ÄR det inte att jobba på sexlivet. Då måste han utgå ifrån hur hon känner och jobba därifrån.

Ja, han kan fråga om han får ha sex med andra, men inte om han vill att de ska jobba med deras sexliv. Då är det en oerhört dålig idé. Däremot kan han ju föreslå det om hon, som nu, motsäger sig skilsmässa. Då kan de ev leva kvar som "vänner".

Det flesta har redan lidit länge i en relation när de väljer att skiljas och de har redan valt den jobbiga vägen (att stanna) länge.

Vad menar du att du ville att dina ex hade kämpat med? Vad var orsaken att ni skildes?

För mig fanns det inget att kämpa med. Relationen var död helt enkelt. Visst hade man kunnat stanna, mått dåligt och spelat spelet teatern det lyckliga paret.

Jag har pratat med flera personer som har öppna relationer, men ingen som har det för att den ena inte vill ha sex. Ibland kanske man accepterar den lösningen för barnens skull, eller för att de inte har något annat val rent ekonomiskt /praktiskt.
    Jag ensam har ansvar för hur jag väljer att tolka det jag ser
  • New  Dawn
    Anonym (L) skrev 2021-10-21 12:55:16 följande:

Vi vet ju typ lika mycket som ts. Han har försökt prata med henne men hon säger själv att hon inte vet. Självklart förväntar man sig sex om man är i ett förhållande. Vill sambon inte ha sex så måste man försöka ta reda på varför för att se om det går att förändra den saken. Sambon verkar inte vara motiverad att lösa detta och då blir det ju svårt. Ts kan inte ensam lösa det åt henne. Det funkar inte så.

Ts behöver kärlek, förståelse och stöd. Klarar sambon av att ge honom det? Jag tvivlar. Som jag sa så behöver de nog ta kontakt med en sexolog och gå i parterapi om det överhuvudtaget ska finnas någon chans alls att lösa detta.

Det kan vara så att sambon inte attraheras av ts längre. Attraktionen kan faktiskt bara dö ut, trots att man har det bra tillsammans. Jag har själv varit med om det. Det behöver inte alls vara så att hon ser sex som något kravfyllt och jobbigt.

Det kan vara så att relationen är död och att det inte finns någon annan kärlek än vänskapskärlek men det finns ju bara två val och det är ju antingen att försöka lösa problemet eller göra slut. Kanske är det nog bäst om de gör slut.

Vi vet inget om hans sätt att prata med henne. Jag har pratat med väldigt många män som påstår att de pratat med sina fruar om sex, men nästan alla har bara klagat över att frun inte vill ha sex. Det är inget "samtal"

Ett klagomål ökar inte sexlusten.

Ibland har männen anklagande frågat om varför, men tolkat alla svar som dåliga "ursäkter".

En man med potensproblem får inte lättare erektion av att någon klagar på hans oförmåga.

TS verkar inte behöva mer stöd eller kärlek från sambon. Han är ju nöjd med relationen om han får sex från andra.

Nej jag tror inte heller TS sambos motivation är tillräcklig för att lösa något. Däremot är det möjligt att hon önskar att hon hade lust. Det kan vara en sorg att hon tappat förmågan.

Ja visst kan attraktionen dött från hennes sida.

Jag fattar faktiskt inte detta med attraktion. Attraktion ändrar ju oftast karaktär i långa relationer. Har haft regelbundet sex i 10-15 år utan attraktion. Kärlek och kåthet kan vara väldigt bra grund för sex också.

I min nuvarande relation tycker att min man är attraktiv, snygg och manlig, men det är inte det som gör mig kåt.
  • New  Dawn
    Anonym (L) skrev 2021-10-21 14:17:13 följande:

Men kärlek, förståelse och respekt ska gå åt båda hållen. Det är inte bara ts som ska visa det. Jag upplever att ts försöker kämpa och lösa problemet men sambon är inte lika motiverad och då blir det ju svårt. Han kan inte lösa det åt henne.

Jag tolkar det inte som att ts har uttryckt irritation. Han vill bara prata om problemet och försöka lösa det och det är ju inte så konstigt. I slutändan är det ju ändå så att antingen försöker de lösa detta tillsammans eller så gör de slut.

Nej det är möjligt att TS har varit lika förstående och kärleksfull som min man. Min man hade dock aldrig i livet kommit med idén att ha sex med andra, och gjorde han det vore det slut, så där finns i alla fall en enorm skillnad.

Jag bara delar med mig av erfarenheten att jag inte kunde berätta varför min kropp plötsligt inte svarade och hur viktigt hans förståelse och bemötande var. Jag kunde inte påverka det som hände. Jag vet inte varför all känsla och lust kommit tillbaka igen, men jag vet att min mans bemötande, förståelse och stöd var ovärderlig.
  • New  Dawn
    Anonym (XY) skrev 2021-10-21 14:25:51 följande:

Då tror vi helt enkelt olika.

Så vitt jag förstår har ts pratat med sambon och försökt lösa detta. Han vill kämpa och inte lämna förhållandet, men hon verkar inte göra så mycket för att lösa detta och då blir det ju svårt, eller hur? Det kanske inte bara funkar att vänta ut henne, man kanske måste söka professionell hjälp av någon utomstående och det kräver ju aktivt arbete.

Du fokuserar mycket på att ts ska utgå ifrån hon känner, men du verkar glömma bort att det är lika viktigt att hon visar förståelse för ts. Ett öppet förhållande är en lösning för vissa par, samtidigt som de även har sex med varandra. Hon själv verkar ju inte ha några korrekta förslag som är bättre.

Det finns par som fortfarande vill vara tillsammans men inte ha sex med varandra och då kan ju en öppen relation vara en bra lösning. Ts sambo verkar ju mer se honom som en vän så det är ju tveksamt om lusten ens kommer tillbaka.

Jag och ett av mina ex hade en del problem i förhållandet och vi visste att vi behövde kämpa och engagera oss om det skulle lösas, men han var inte alls motiverad eller engagerad så det bästa var att gå skilda vägar.

Jag har aldrig skrivit att TS sambo gjort tillräckligt för förhållandet. Det tror jag absolut inte. Det har jag aldrig skrivit heller. Jag har även skrivit att jag tror att TS sambo brister i förståelse för TS.

Jag tycker hennes beteende att skrika och motsäga sig skilsmässa är oacceptabel. Jag tror iofs att tråden är uppdiktad, men om hon nu "vägrar" att de ska skilja sig är det fullt rimligt att han då frågar om han får ha sex med andra. Om hon skriker och vägrar skiljas tycker jag tom att det är okej att han går bakom hennes rygg, fast jag fattar verkligen inte varför han VILL stanna i det läget.

Det jag ifrågasätter är att du och många med dig förutsätter att TS gjort det så bra. Jag kan inte förutsätta det eftersom min erfarenhet är att många gör det på ett dåligt sätt, så att sex blir ännu mer negativt och kravfyllt.

Ja, jag vet att öppna relationer oftast funkar när personerna redan har sex med varandra. Det är något totalt annorlunda. Att få igång ett dött sexliv genom att föreslå sex med andra är nog väldigt ovanligt och det riskerar nog betydligt oftare att förstöra den lilla chans som fanns.
  • New  Dawn
    Anonym (L) skrev 2021-10-21 15:02:56 följande:

Nej, vi vet inte HUR han har pratat med henne men det måste inte alls vara så att han försöker pressa henne eller bara klagar, som du verkar tro. Jag tolkar det som att ts försöker lösa problemet och reda ut vad detta kan bero på men att sambon inte är lika motiverad och då blir det ju svårt.

Sambon har ju inte gett honom något svar. Hon säger att hon själv inte vet, vilket såklart kan vara sant men det kan ju också vara så att hon vet men väljer att inte berätta det för ts. Jag skulle tro att attraktionen bara har försvunnit och det behöver inte bero på någonting alls. Sådant kan hända.

Jag har inte sagt att man ska klaga men nu vet vi ju inte om ts har klagat. Jag tolkar det inte som att han har klagat.

Du utgår ifrån att sambon behöver stöd och kärlek från ts men varför skulle då inte ts behöva stöd och kärlek från sambon? Förståelse behöver väl alla.

Det kan ju vara så att hon känner attraktion till andra män.

Tänk dig att du hade väldigt svårt att få stånd och din kvinna frågade varför du inte fick stånd. Tänk dig att du faktiskt inte visste, så du svarade att det inte är något fel men att du inte vet. Hon kanske undrade om du inte kände dig attraherad, och det kan vara så att det inte alls är det som är problemet. Tänk då att hon upprepade gånger berättar att det är viktigt för henne att du får stånd. Vad tror du skulle hända med din lust och förmåga. Hade den ökat eller sjunkit? För många hade både lust och funktion minskat även om kvinnan egentligen inte "klagar". På samma sätt tror jag inte att mannen medvetet "klagar", men känslan blir ändå så.

Det avgörande för att konflikter och sociala problem ska kunna lösas är förståelse för varandra, och acceptans för den andres känslor och sätt att reagera. Här brister det troligen från båda.

Klart att TS också behöver kärlek och förståelse, men han har ju skrivit att han är nöjd om han får sex med andra. Det är vittnar inte om att han saknar kärlek. Det kan mycket vara vara så att han saknar kärlek och närhet med sambon, men jag tror inte att han i så fall löser det med att ha sex med andra.
  • New  Dawn
    Anonym (L) skrev 2021-10-21 15:06:37 följande:

Du ser det som ett avgörande problem om mannen hade föreslagit ett öppet förhållande men det betyder inte att ts sambo ser hans förslag som ett lika stort problem. Hon säger bara nej. Uppenbarligen är ts förslag ingenting som sambon vill göra slut för så hon tar nog inte lika hårt på det som du hade gjort.

Absolut, det är viktigt med förståelse och ett gott bemötande OM man vill fortsätta vara tillsammans. Det är dock lika viktigt att båda två visar förståelse för varandra OCH att man är motiverad att försöka lösa problemet om man inte vill att det ska ta slut.

Hon accepterar inte att han har sex med andra. Jag tror hennes skrik och gråt beror mycket på detta förslag och som straff sätter hon sig totalt på tvären...

Mycket osympatisk beteende av henne. Många män skulle absolut inte velat stanna i denna relation. Men han vill, fast hon skriker, inte vill ha närhet, inte sex, vägrar skiljas...

Han måste ha väldigt ovanlig syn på vad som är viktigt i en relation.

Jag bara delar med mig om att man inte alltid vet vad som är fel när sexlusten försvinner. Jag kunde inte påverka min lust, trots att jag ville, trots att både viljan och motivationen fanns. Med tanke på hur män här på familjeliv uttrycker sig är jag övertygad om att det är extremt ovanligt att en man visar den omtanke och förståelse som jag fått.
  • New  Dawn
    Anonym (L) skrev 2021-10-21 15:49:11 följande:

Nu är ju jag en kvinna. Ts måste ju kunna påtala att sexbristen är ett problem för honom eller ska han ljuga och inte säga något? Ärlighet är viktigt i ett förhållande och vi vet faktiskt inte om ts har klagat eller inte. Vi vet inte heller om han har visat förståelse eller inte. Du verkar utgå ifrån att han inte har gjort det.

Vi har ingen aning om de har förståelse för varandra eller ej. Det kan lika gärna vara så att ts har visat förståelse men att de ändå inte kommer någon vart. Det räcker nämligen inte att visa förståelse, man måste också vilja lösa problemet och göra allt i sin makt för att försöka förändra situationen. Man måste vara motiverad. Jag tycker inte att det verkar som att sambon gör något för att lösa detta och då hjälper det inte att ts visar förståelse.

Förståelse behöver han säkert och vi vet inte om sambon visar förståelse eller inte. Det finns ingenting som tyder på att sambon saknar kärlek heller.

Om det är så att han bara saknar sex så är det ju en lösning att ha sex med andra. Sambon kanske inte ens är villig att försöka lösa detta. Hon är väl nöjd som det är nu. Hon är nog inte tillräckligt motiverad och då är det ju ingen idé att försöka jobba på sexlusten, därför hade ett öppet förhållande kunnat vara en bra idé i ts situation.

Okej, men tänk dig ändå att någon hade sagt så till en man. Vad tror du då hade hänt. Vem hade gett stöd till kvinnan som sa detta? Inte många kan jag lova.

Eftersom TS inte svarar och vi inte vet, spekulerar både du och jag på olika orsaker, känslor och beteenden. Jag har hört så jättemånga beskriva att de gjort allt för att lösa sexbrist, men det är oerhört vanligt att de få ord som sagts har endast varit kravfyllda. Jag vet också kvinnor som berättat att det låst sig pga detta och gjort det ännu svårare att få lust. De drar sig undan ännu mer, eller börjar ställa upp, så att lusten begravs djupt. Det är så vanligt att jag bara måste dela med mig av dessa reflektioner. Synd att det ärfolk som du vägrat ta in den aspekten.

Jag anser att man ska vara ärlig och om TS vill stanna i relationen och vill lösa situationen tycker jag att han i första hand bör fråga om hon vill jobba på sexlivet. Vill hon inte det vet han ju. Om hon säger att hon vill det bör hon ge förslag på hur, och då kanske det kan vara aktuellt att fråga om terapi. Om hon då motsäger sig allt, kan han prata om skilsmässa, eller möjligen att ha sex med andra.
  • New  Dawn
    Anonym (L) skrev 2021-10-21 15:54:58 följande:

Jag tror absolut inte att det har något med det förslaget att göra. Hennes skrik och gråt beror nog snarare på att hon har separationsångest och inte vill vara ensam. Kanske är hon beroende av ts på ett socialt plan. Hon säger ju själv att ts är hennes allt.

Ts kanske älskar henne (det påstår han i alla fall) och därför försöker han väl lösa detta och kämpa innan han lämnar men han är ju själv inne på att lämna förhållandet. Han säger ju att han kommer att lämna om inget ändras. Det kan ju annars vara så att ts är mentalt nedbruten och helt enkelt inte klarar av att lämna sambon.

Nej, man vet inte alltid varför sexlusten försvinner men om man vill fortsätta vara tillsammans så måste man försöka göra någonting åt det, vilket sambon inte verkar vara motiverad till. Attraktionen kan ju bara ha försvunnit, utan anledning och då är det osannolikt att den kommer tillbaka.

Ja, vi kan bara spekulera.

Ja, antagligen är hon beroende av honom på något sätt.

Har attraktionen försvunnit är det nog svårt.

Ja han kanske älskar henne, men det kanske hon också gör. Jag tror dock att kärleken är låg från båda.För övrigt tror jag det är uppdiktat.

Jag visste inte varför min lust försvann. Kroppen svarade inte.Jag ville verkligen få igång den.Jag hade motivation, men alla försök gjorde det bara värre. När kroppen inte svarade ökade frustrationen och oron och känslornas blev ännu svårare att hitta.

Tack och lov visade min man mig oerhört mycket kärlek och förståelse.Successivt kom lusten tillbaka.

Jag tycker det är oerhört sorgligt att det finns så oerhört begränsad förståelse om man tappar lusten. Det är något man ska fixa bara.

Människor ifrågasätter inte om man har problem med någon annan funktion i kroppen.Det kan vara magen som krånglar, ryggen, huvudet. Människor har till om med mycket mer förståelse om man får svårt att göra något pga stress, och att det kan låsa sig av det, men sex får man inte ha problem med det ska bara funka.

Om du träffar någon som är stressad, mår dåligt, är deprimerad, har ont, säger du samma sak då.Att personen måste vara motiverad att lösa sina problem och måste veta orsaken. Vet dom inte det tycker du det är jättekonstigt.
  • New  Dawn
    Anonym (Anonym) skrev 2021-10-21 19:11:43 följande:

Har du haft en period där du utan fysiska orsaker i åratal velat ha sex mindre än en gång per månad? Det har jag mycket svårt att tro. Jag tror också att du aldrig hade stått ut om din man i flera års tid knappt velat ha sex och inte velat prata om det, oavsett hur duktig och kärleksfull du skryter om att du är här. 

Varför ställer du den frågan?!?! Så har inte TS beskrivit situationen.

Nej jag skulle inte stannat om jag hade en man som inte ville ha sex och som inte pratade om det.Det hade varit otänkbart. Dock hade jag inte velat ha sex med andra som lösning då jag vill ha sex med den jag lever med.

Om han pratade om sina problem och vi kände kärlek och hade annan närhet hade jag accepterat en lägre sexfrekvens.

Nej jag är absolut inte alltid kärleksfull. Det har du kommit på själv.Inget jag någonsin skrivit.

Tvärtom har jag själv haft sex med mitt ex i många år trots att jag varken kände kärlek eller attraktion.Jag drevs bara min inte drift att ha sex (få orgasm)
  • New  Dawn
    Anonym (Anonym) skrev 2021-10-21 19:18:15 följande:

Han skriver ju att han älskar henne, så jag utgår från att det är därför han stannar. Du har aldrig hört talas om olyckligt kära människor som har svårt att ge upp hoppet?

Om man inte har någon som helst lust under väldigt lång tid och det är ett problem för partnern har man en skyldighet att i alla fall försöka ta reda på orsaken. Om man sätter sig på tvären och säger nej till alla förslag om att söka professionell hjälp, t.ex. i form av terapi, så ska man inte bli förvånad om man till slut bli lämnad.

?
Svar på tråden Sambons sexlust är borta och jag får inte ha sex med andra