• pionflickan

Skilda sovrum

Att som par ha skilda sovrum verkar anses vara "fel". Att paren i sig skäms över det utåt sett och därav mörkar det och från omgivningen av de par som sover tillsammans så kan det ifrågasättas och det undras om relationen verkligen är så bra.

Ofta har jag ändå hört att de som har skilda sovrum faktiskt mår bättre i sig själva och i relationen, att sexlivet inte påverkas negativt av det utan snarare tvärtom.

Jag är nyfiken på vad ni som läser detta anser om skilda sovrum.

Tycker ni att det är fel eller konstigt? Blir ni dömande? Eller tycker ni att det inte är något konstigt med det alls?

Hur har ni det? Har ni gemensamt eller egna sovrum? Eller kanske sover ni i samma rum men egna sängar?

• Svar på tråden Skilda sovrum
  • Anonym (3 barnsfamiljen)

Jag hör till skaran som hade föredragit eget sovrum, men jag är lättväckt och har svårt att sova med någon annan. Att våra barn skulle komma in till oss på natten finns inte en chans, jag vägrar.

Men min hustru är kluven, hon vill sova bredvid mig och höra mina andetag.

Jag tror som många skrivit att det kan stärka relationen, man kan prutta när man vill, snörvla om man är sjuk och inte störa nån! Är bägge dessutom utvilade så blomstrar säkert sexlivet.

Tyvärr har vi inte plats för att ha varsitt sovrum.

• Kexsmula

Jag tycker det låter jättekonstigt med skilda sovrum, jag kan verkligen inte förstå varför man vill det om man älskar sin partner. Att sova ihop och ligga och mysa i sängen framför TVn är livsviktigt för mig, jag hade mått skit om jag sovit ensam. Partner och katten hör hemma i sängen tillsammans enligt mig.

• sextiotalist
    Kexsmula skrev 2021-10-20 03:58:37 följande:

Jag tycker det låter jättekonstigt med skilda sovrum, jag kan verkligen inte förstå varför man vill det om man älskar sin partner. Att sova ihop och ligga och mysa i sängen framför TVn är livsviktigt för mig, jag hade mått skit om jag sovit ensam. Partner och katten hör hemma i sängen tillsammans enligt mig.

Du behöver inte förstå. Bara konstatera att en del behöver väldigt mycket fysisk närhet och för andra är det inte lika viktigt.
  • Anonym (3 barnsfamiljen)

Det ena behöver inte utesluta det andra, man kan ligga och mysa ihop i en säng, prata, klia, titta på tv. Det kan man göra, varje kväll, tills man säger godnatt, nu ska jag sova, och så går en iväg till ett annat rum.
  • Embla twopointoh

Jag tillhör dem som helst sover med min partner, men han snarkar så förskräckligt under perioder att det helt enkelt inte går att sova i samma rum, eftersom jag blir konstant väckt. Det är ingenting som påverkar vår relation eller sexliv negativt.

Jag känner flera par som av liknande skäl sover separat. I ett par vill den ena ha fönstret stängt och varm i rummet, och den andra vill ha öppet fönster och kallt. I ett annat vill den ena ha nattlampa, medan den andre störs av ljuset osv.

Att få ordentligt med sömn är viktigt, även för relationen.

• Lucius Vorenus

Vi sover ihop men jag skulle egentligen föredra separata sovrum. Jag lägger mig minst 2 timmar före honom så det blir ändå inget kvällsmys i sängen.
  • Anonym (Abc)

Vi skulle absolut haft separata sovrum om vi hade haft utrymme till det. Vi har väldigt olika dygnsrytm där min man är lättstörd på morgonen och jag ofta vaknar mitt i natten och är vaken någon timme och då gärna läser bok eller kollar på film.

Ser inte att det skulle påverka sexlivet negativt, man har ju hur som helst inte sex när man sover.

• Anonym (Trötter)
    sextiotalist skrev 2021-10-20 06:11:43 följande:
    Du behöver inte förstå. Bara konstatera att en del behöver väldigt mycket fysisk närhet och för andra är det inte lika viktigt.
    Jag kan bara hålla med. Vi har delat av huset i två likadana delar så att vi inte behöver träffas och störa varandra längre, det fungerar jättebra. Vi sover bättre och båda är piggare och gladare utan att besvära den andra.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (3 barnsfamiljen) skrev 2021-10-20 02:57:57 följande:

Jag hör till skaran som hade föredragit eget sovrum, men jag är lättväckt och har svårt att sova med någon annan. Att våra barn skulle komma in till oss på natten finns inte en chans, jag vägrar.

Men min hustru är kluven, hon vill sova bredvid mig och höra mina andetag.

Jag tror som många skrivit att det kan stärka relationen, man kan prutta när man vill, snörvla om man är sjuk och inte störa nån! Är bägge dessutom utvilade så blomstrar säkert sexlivet.

Tyvärr har vi inte plats för att ha varsitt sovrum.

Jag tycker ju faktiskt att din fru får ge sig här. Ditt behov av god sömn slår faktiskt hennes behov av att höra dina andetag. Jag ser att ni inte har något extra sovrum men ville bara skriva det endå:).
  • Anonym (Ibland)

De enda gånger jag och min fru har skilda sovrum är när hon sover tillsammans med sin älskare.

• Anonym (F)

På pappret har vi inte skilda sovrum men i praktiken då mannen somnar på soffan framför tvn så gott som varje kväll. 

Jag som person älskar att ligga tätt och nära, han gör det inte utan tycker att det blir för varmt. Jag vill ha ett svalt sovrum, han vill ha det rätt varmt (är det för varmt i luften kan jag inte somna). 

Han snarkar ofta och mycket. vilket är jobbigt om jag inte har hunnit somna eller om jag vaknar till av något annat och han då börjar snarka.

Han tycker att det blir för trångt om mer än ett barn (vi har två) kommer och lägger sig i sängen det fåtalet gånger som han kommit och sovit i sängen. 

• sextiotalist
    Anonym (Trötter) skrev 2021-10-21 08:26:50 följande:
    Jag kan bara hålla med. Vi har delat av huset i två likadana delar så att vi inte behöver träffas och störa varandra längre, det fungerar jättebra. Vi sover bättre och båda är piggare och gladare utan att besvära den andra.
    Oj, du kan verkligen misstolka. 
  • Anonym (M)

Vill alltid ha skilda sovrum men visst har man fått kommentarer om det, både från föräldrar och vänner. Det är ju inte deras sak egentligen. Jag behöver tyst när jag ska sova och kan inte sova om det är minsta ljud eller rörelse, vaknar så fort min partner tex går upp på toa eller vänder sig. Konsekvensen blir att jag ligger sömnlös. Använder öronproppar, men det tar inte bort allt ljud. 

Nu är jag singel och undrar om jag kan hitta någon som går med på skilda sovrum.

• KCL

Förr tyckte jag det var märkligt att par skulle ha skilda sovrum. Men nu har jag spenderat många år med min snarkande man, och insett att skilda sovrum kanske kan rädda husfriden! Jag älskar honom inte mindre för att jag sover i ett annat rum, snarare mer för att jag är utvilad.

Vi har inte skilda sovrum idag då vi inte har utrymme för det. Men kan absolut tänka mig ett "gästrum" i framtiden jag kan dra mig till de nätter jag inte får sova. 

• Anonym (Eh)

Kan man ju göra även om man har skilda sovrum?
  • Anonym (F)

TV i sovrummet är ju helt värdelöst.
Svar på tråden Skilda sovrum