• pionflickan

Skilda sovrum

Att som par ha skilda sovrum verkar anses vara "fel". Att paren i sig skäms över det utåt sett och därav mörkar det och från omgivningen av de par som sover tillsammans så kan det ifrågasättas och det undras om relationen verkligen är så bra.

Ofta har jag ändå hört att de som har skilda sovrum faktiskt mår bättre i sig själva och i relationen, att sexlivet inte påverkas negativt av det utan snarare tvärtom.

Jag är nyfiken på vad ni som läser detta anser om skilda sovrum.

Tycker ni att det är fel eller konstigt? Blir ni dömande? Eller tycker ni att det inte är något konstigt med det alls?

Hur har ni det? Har ni gemensamt eller egna sovrum? Eller kanske sover ni i samma rum men egna sängar?

• Svar på tråden Skilda sovrum
  • Anonym (zzzzzzz)

Hade vi inte haft separata sovrum så hade jag nog avlidit av sömnbrist inom ett år.

• Anonym (A)
    Anonym (Teddy) skrev 2021-10-19 17:20:00 följande:
    Bra att du satte ner foten om det. Att hålla sig varm om natten är ju viktigare än någons needy behov av "mental närhet" under sömn. Har han överlevt nu då eller är han mentalt utsvulten?
    Han har överlevt ;) Och ändå har vi haft helt skilda sovrum nu i ca två års tid eftersom jag sover inne hos sonen (som annars vaknar varje natt och väcker oss ändå). Maken vill inte ha oss inne i samma sovrum för då kan han inte slappna av, rädd för att väcka sonen om han rör sig osv, så då får det vara så. Jag sover iaf oftast väldigt bra, om sonen vaknar är det väldigt kort.
  • Anonym (Länge)

Vi har skilda sovrum sen vårt yngsta barn var bebis. Han sov nämligen knappt öht och bara om man satt med honom. Han sover fortfarande dåligt och för att de övriga ska få sova har vi eget sovrum. Måste säga att jag saknar verkligen inte makens snarkande.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Cissi) skrev 2021-10-19 17:05:23 följande:

Det där är ju precis som jag gör. Jag är lättstörd och har svårt att sova bredvid min partner, men jag vill ändå ha en stunds närhet på kvällen.

Jag vet såklart inte vad din mammas anledning var. Men att någon byter sovplats en gång under natten behöver inte nödvändigtvis innebära att skilsmässan är nära.

Min man snor gärna mitt täcke och kudde i sömnen? Vi delar sovrum men ett eget hade kanske inte varit så dumt. ;)

Min mammas motiv var (tror jag) att hålla uppe en fin fasad mot övriga familj. De lever ihop än men äktenskapet har inte varit bra på iallafall 35 år. De sover fortfarande i olika sängar.
  • Anonym (Två)
    Anonym (Lisa) skrev 2021-10-19 19:15:34 följande:
    Min man snor gärna mitt täcke och kudde i sömnen? Vi delar sovrum men ett eget hade kanske inte varit så dumt. ;)

Min mammas motiv var (tror jag) att hålla uppe en fin fasad mot övriga familj. De lever ihop än men äktenskapet har inte varit bra på iallafall 35 år. De sover fortfarande i olika sängar.
    Min mormor och morfar (födda på 30-talet) hade varsina rum och jag tänkte inte ens på varför. Nu som vuxen förstår jag att de levde som syskon och i dagens tid skulle de varit skilda. 
  • Tecum

Jag skulle se det som ett misslyckande att ha skilda sovrum, även om jag förstår att det finns praktiska skäl som motiverar det. Jag tror som andra att det ofta är första steget mot separation. Men att ha närheten av att dela säng, att somna i varandras famn och höra sin älskades andetag, det är något som jag värderar högt. 

• sextiotalist
    Tecum skrev 2021-10-19 20:06:41 följande:

Jag skulle se det som ett misslyckande att ha skilda sovrum, även om jag förstår att det finns praktiska skäl som motiverar det. Jag tror som andra att det ofta är första steget mot separation. Men att ha närheten av att dela säng, att somna i varandras famn och höra sin älskades andetag, det är något som jag värderar högt. 

Det stör mig, att ha en person inpå mig hela natten. Jag och sambon har haft separata sovrum under många år och har inga planer att separera. Ibland, när vi varit bortresta så har vi delat rum/säng och sovit uruselt båda två.

Det intima har vi inte haft några problem med. Vi är nog mer aktiva än många jämnåriga som delar sovrum och säng ;). Känner till fler som har valt att ha separata sovrum.

Har för mig att det har varit artiklar om detta som visar att det sambandet skilda sovrum och separation inte är självklart
  • Anonym (Det verkar helt ok)

Mina gamla föräldrar har skilda sovrum?de är 70 plus och har varit ihop i snart 50 år. En morgon när jag kom dit tidigt hade pappa krupit ner i mammas säng och de såg lite generade ut när de öppnade fönstret som jag precis knackat på. (Bara som en liten kommentar till de i tråden som pratar om ett heldött kärleksliv hos gamla med separata sovrum.)

• Tecum
    sextiotalist skrev 2021-10-19 21:13:06 följande:
    Det stör mig, att ha en person inpå mig hela natten. Jag och sambon har haft separata sovrum under många år och har inga planer att separera. Ibland, när vi varit bortresta så har vi delat rum/säng och sovit uruselt båda två.
    Det intima har vi inte haft några problem med. Vi är nog mer aktiva än många jämnåriga som delar sovrum och säng ;). Känner till fler som har valt att ha separata sovrum.
    Har för mig att det har varit artiklar om detta som visar att det sambandet skilda sovrum och separation inte är självklart
    Jag tror inte heller att sambandet skilda sovrum, - separation är självklart, även om jag rent instinktivt skulle känna det så. Inte heller att sexlivet måste bli sämre. Vi är alla olika och man ska givetvis välja det som fungerar bäst utan att snegla på vad andra tycker/tänker. Och förr var folk mer trångbodda och "lyxen" av varsitt sovrum var inte en möjligheter för alla eller ens de flesta.

Har du alltid känt att du föredrar skilda sovrum eller har det kommit på äldre dar? Jag vet inte om jag tänker fel, men skilda sovrum kan vara ett alternativ till, eller en lightvariant på särboliv. Men får egen tid och space och en bättre sömn, vilket gör relationen mer friktionsfri.
  • sextiotalist
    Tecum skrev 2021-10-19 21:45:52 följande:

Jag tror inte heller att sambandet skilda sovrum, - separation är självklart, även om jag rent instinktivt skulle känna det så. Inte heller att sexlivet måste bli sämre. Vi är alla olika och man ska givetvis välja det som fungerar bäst utan att snegla på vad andra tycker/tänker. Och förr var folk mer trångbodda och "lyxen" av varsitt sovrum var inte en möjligheter för alla eller ens de flesta.

Har du alltid känt att du föredrar skilda sovrum eller har det kommit på äldre dar? Jag vet inte om jag tänker fel, men skilda sovrum kan vara ett alternativ till, eller en lightvariant på särboliv. Men får egen tid och space och en bättre sömn, vilket gör relationen mer friktionsfri.

Jag har nog alltid känt så. Jag har aldrig gillat att sova tätt eller dela säng. Sov aldrig hos mina föräldrar. Det löste sig tidigt med sambon och mig, eftersom han arbetade natt, så det rullade bara på.
Svar på tråden Skilda sovrum