• pionflickan

Skilda sovrum

Att som par ha skilda sovrum verkar anses vara "fel". Att paren i sig skäms över det utåt sett och därav mörkar det och från omgivningen av de par som sover tillsammans så kan det ifrågasättas och det undras om relationen verkligen är så bra.

Ofta har jag ändå hört att de som har skilda sovrum faktiskt mår bättre i sig själva och i relationen, att sexlivet inte påverkas negativt av det utan snarare tvärtom.

Jag är nyfiken på vad ni som läser detta anser om skilda sovrum.

Tycker ni att det är fel eller konstigt? Blir ni dömande? Eller tycker ni att det inte är något konstigt med det alls?

Hur har ni det? Har ni gemensamt eller egna sovrum? Eller kanske sover ni i samma rum men egna sängar?

• Svar på tråden Skilda sovrum
  • Anonym (Zzzz)

Vi har skilda sovrum och mår jättebra av det, det är inget konstigt i vårt förhållandet och vi har haft det såhär i över 10 år! Båda tycker det funkar jättebra, tex så jobbar min partner oftast på kvällen och skriver etc och jag går och lägger mig tidigare och läser etc

Folk har ibland reagerat på det för det anses som man inte tycker om varandra eller bråkar, vilket inte stämmer, det blev dock bråk förr i tiden när vi sov i samma säng, partner snarkar och rör på sig mycket och jag ligger alltid stilla och lugnt och snarkar inte, men vaknar lätt!

• Anonym (Inte här)
    Anonym (qqq) skrev 2021-10-19 14:33:59 följande:
    De jag vet som har separata rum har det för att de inte har sex, att de lever ihop mest som goda vänner. Någon skyller på att det är för att maken snarkar men jag vet att de inte har det så bra tillsammans så det tror jag mest är något de säger för att slippa förklara. 
    Rent generellt tycker jag nog det är lite konstigt att ha separata sovrum men jag förstår att det kan finnas skäl till det, men som sagt, de jag känner till lever inte så intimt eller innerligt med varann. 
    Vi har skilda sovrum, och maken säger många gånger att det har räddat vårt sexliv. Vi hade mer sex efter vi sov i skilda rum än innan och bättre sex, slentriansexet försvann.
    Vi båda snarkar, olika arbetstider och maken är lättväckt
  • Anonym (Skilda sovrum = katastrof)

Vi slutade helt ha sex när vi skaffade skilda sovrum. Från att ha haft sex flera gånger i veckan och lustfyllt och längtat efter varandra så blev dwt plötsligt 0 sex från ena dagen till nästa... Vi fick plötsligt olika sovvanor och annan dygnsrytm att sexet försvann. Netflix och mobilen blev nya älskarinnan.

Vi gjorde två sovrum av den anledningen att mannen bytte jobb och fick skiftgång och behöver sova lite andra tider. Vi såg fram emot att få lite mer kvalitetstid ihop då skiften passar bättre ihop med mitt jobb och våra barns aktiviteter men tji fick jag... Det blev tydligen nyhetens behag att ha eget rum så maken sitter hellre där och ser tv själv än med oss i familjen och kan ostört prata i telefon med kompisar och halva rummet är ju kontor och han sköter räkningar och viss del av jobbet där. Plötsligt är han liksom alltid i sitt rum.

Jag fick en tredje tonåring och blev utan sex... Han skyller sexbristen på skiftgång men har uppenbarligen inga problem med att sträckkolla Netflix halva natten och mobilen plingar ständigt från Messenger. Han som tidigare blev grinig för att han inte fick det sexet han ville ha är nu den som nekar...

• Fjäril kär

De jag känner som har skilda sovrum eller varsina sängar och fortfarande är lycklig är så pass gamla att sexlivet varit slut sedan länge av naturliga skäl. Vi pratar alltså om par i 70-80-års ålder.

De par i min egen ålder (45-ish)och som jag vet haft skilda sovrum har alla separerat/skilt sig efter ett par år.

• Anonym (Teddy)
    Anonym (A) skrev 2021-10-19 14:30:21 följande:

Jag tycker att det är skönt. Vi lägger oss och kliver upp på olika tider, jag slipper bli störd både av det och att han rör sig på nätterna. I många år delade vi till och med täcke, för han tyckte att det skulle bli nåt slags mentalt avstånd mellan oss annars, så jag fick frysa om ryggen varje natt. Så otroligt skönt med eget täcke. Dessutom bråkar vi rätt ofta så jag slipper dela sovrum med en idiot de nätterna och kan slappna av istället. Win-win.

Jag vill inte göra mig rolig över det du skriver men...mentalt avstånd? På natten? Menar han att man på natten i sovande tillstånd har nån typ av mental närhet som kräver att man är fysiskt nära? Detta är sånt mentalt mumbojumbo för mig så jag hade inte kunnat låta bli att skratta åt honom.
  • Anonym (…)
    Fjäril kär skrev 2021-10-19 16:46:28 följande:

De jag känner som har skilda sovrum eller varsina sängar och fortfarande är lycklig är så pass gamla att sexlivet varit slut sedan länge av naturliga skäl. Vi pratar alltså om par i 70-80-års ålder.

De par i min egen ålder (45-ish)och som jag vet haft skilda sovrum har alla separerat/skilt sig efter ett par år.

Det där är min erfarenhet också. Par som är under 70 (typ) skiljer sig efter några år.
  • Anonym (Inte här)
    Anonym (?) skrev 2021-10-19 16:53:29 följande:
    Det där är min erfarenhet också. Par som är under 70 (typ) skiljer sig efter några år.
    Vi har haft skilda sovrum i över 10 år, har fortfarande sex och lever tillsammans än
  • Anonym (Cissi)
    Anonym (Lisa) skrev 2021-10-19 14:28:42 följande:

Jag tycker det är upp till paret att välja. Jag förstår att det ger kan ge bättre nattsömn om parten stör (sparkas i sömnen, snarkar eller snor ens täcke).

Däremot är jag uppväxt med föräldrar som smusslade med att de hade delat sovrum. Mamma låtsades gå och lägga sig i deras gemensamma sovrum men gick sedan ut och la sig i gästrummet varje natt. Det är för mig underligt.

Det där är ju precis som jag gör. Jag är lättstörd och har svårt att sova bredvid min partner, men jag vill ändå ha en stunds närhet på kvällen.

Jag vet såklart inte vad din mammas anledning var. Men att någon byter sovplats en gång under natten behöver inte nödvändigtvis innebära att skilsmässan är nära.
  • Anonym (A)
    Anonym (Teddy) skrev 2021-10-19 16:51:17 följande:
    Jag vill inte göra mig rolig över det du skriver men...mentalt avstånd? På natten? Menar han att man på natten i sovande tillstånd har nån typ av mental närhet som kräver att man är fysiskt nära? Detta är sånt mentalt mumbojumbo för mig så jag hade inte kunnat låta bli att skratta åt honom.
    Ingen fara. Jag vet inte exakt hur jag ska förklara det men typ som att man sover så "separat" med olika täcken, då sover man inte "tillsammans", om du förstår. För vi har absolut inte legat nära varandra heller! Utan liksom på varsin kant av sängen så långt täcket tillåter, och då blir jag kall om ryggen så klart. Så jag ville ha varsitt täcke. Det tog ca 7-8 år innan jag satte ner foten om det (jaja, jag vet... Vi har alla vår utveckling att följa).
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (A) skrev 2021-10-19 17:11:51 följande:

Ingen fara. Jag vet inte exakt hur jag ska förklara det men typ som att man sover så "separat" med olika täcken, då sover man inte "tillsammans", om du förstår. För vi har absolut inte legat nära varandra heller! Utan liksom på varsin kant av sängen så långt täcket tillåter, och då blir jag kall om ryggen så klart. Så jag ville ha varsitt täcke. Det tog ca 7-8 år innan jag satte ner foten om det (jaja, jag vet... Vi har alla vår utveckling att följa).

Bra att du satte ner foten om det. Att hålla sig varm om natten är ju viktigare än någons needy behov av "mental närhet" under sömn. Har han överlevt nu då eller är han mentalt utsvulten?
Svar på tråden Skilda sovrum