• Anonym (Uppgiven)

    Förskola fungerar inte..

    Förskolan fungerar inte för oss. Barnet har varit där max 10 dagar på två månader nu sedan inskolningen i augusti. Resten av tiden har vi vabbat pga förkylningar som avlöser varandra. Vi försöker dela upp dagarna, så jag jobbar 4-10 och karln på dagarna och sen jag igen 15-20. Sen uppe hela natten med sjuklingen. Vi är egenföretagare.. Vi förlorar jobb, inkomst och kunder flera år framöver om vi inte kan leverera tjänsterna nu när de är inbokade, det är flerårskontrakt som de kan avbryta. Hur gör man!? Jag har inga föräldraledighetsdagar kvar alls, karln kan inte ta ut sina pga, ja, egenföretagare. Vi har inget skyddsnät, skiter sig företaget så har vi inget jobb eller inkomst! Vi måste kunna jobba!! Det är bara vi två.. och ingen vill anställa en mamma som kommer vabba 90% av tiden.

    Vi har inte råd med nanny/dagmamma/etc.

    Allt känns så hopplöst och vi blir helt knäckta av att inte kunna göra någonting!! Inget vettigt blir gjort för karln under dagen men jag lyckas ändå få ihop några timmar på jobb, 2-3 dagar i veckan.

    Hur ska vi göra!? Trodde att förskolan skulle vara till hjälp och avlastning, men det är helt jävla tvärtom.

  • Svar på tråden Förskola fungerar inte..
  • Anonym (Hur?)

    Men hur menar du nu?

    Förskolan är ju hjälp och avlastning för föräldrar som arbetar, men om barnet är sjukt så måste ni ta hand om det. Det kan ju inte förskolan göra.

  • Tow2Mater

    Varfor kan inte han ta sina dagar? Han far ju anda inget jobb gjort , sa han kan ta hand om barnet och du kan jobba 150%.

  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Hur?) skrev 2021-10-19 23:28:48 följande:

    Men hur menar du nu?

    Förskolan är ju hjälp och avlastning för föräldrar som arbetar, men om barnet är sjukt så måste ni ta hand om det. Det kan ju inte förskolan göra.


    Men allt har blivit så svårt sedan han började där och blev sjuk hela tiden! Vi måste jobba NU, inte sen.. självklart kan de inte ta hand om sjuka barn men det är så piss att behöva betala fsk när barnet inte ens kan vara där. Vi arbetar, bra mycket mer än normala 8-5:are så vi behöver verkligen fsk och har ingen möjlighet att vara hemma såhär mycket!
  • Anonym (AF)
    Anonym (Hur?) skrev 2021-10-19 23:28:48 följande:

    Men hur menar du nu?

    Förskolan är ju hjälp och avlastning för föräldrar som arbetar, men om barnet är sjukt så måste ni ta hand om det. Det kan ju inte förskolan göra.


    Har på vissa förskolor blivit rabiat, barnen ska vara hemma för minsta lilla. Då blir resultatet att de flesta är lika mycket hemma som dom är på förskolan. 

    Barnen är alltså inte sjuka utan kanske lite snoriga på samma sätt som barn alltid varit.

    Med den nya bedömningen av vad som är ett sjukt barn så kommer samhället inte att fungera i längden.
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (AF) skrev 2021-10-19 23:37:09 följande:

    Har på vissa förskolor blivit rabiat, barnen ska vara hemma för minsta lilla. Då blir resultatet att de flesta är lika mycket hemma som dom är på förskolan. 

    Barnen är alltså inte sjuka utan kanske lite snoriga på samma sätt som barn alltid varit.

    Med den nya bedömningen av vad som är ett sjukt barn så kommer samhället inte att fungera i längden.


    Yes, så har det varit för oss. Hemma en hel vecka med bara ytterst lite snor och enstaka host. Fsk ville ej att barnet skulle komma. Vc skriver inte sjukintyg på friskt barn = 1 vecka utan inkomst.
  • Anonym (hm)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2021-10-19 23:35:11 följande:
    Men allt har blivit så svårt sedan han började där och blev sjuk hela tiden! Vi måste jobba NU, inte sen.. självklart kan de inte ta hand om sjuka barn men det är så piss att behöva betala fsk när barnet inte ens kan vara där. Vi arbetar, bra mycket mer än normala 8-5:are så vi behöver verkligen fsk och har ingen möjlighet att vara hemma såhär mycket!
    Fast... om ni är så otroligt beroende av att kunna jobba mycket och ofta (vilket jag har all förståelse för om ni är egna företagare), varför skaffade ni då barn? Jag menar verkligen inte att låta dryg eller vara taskig, men att skaffa barn är ju ett stort åtagande, man kan liksom inte bara räkna med att allt ska funka enligt plan, att barnet ska kunna tas om hand av andra större delen av tiden osv. Men, nu är det ju som det är, och det är ju lite för sent att göra nåt åt det nu... 

    Ni har inga mor/farföräldrar som kan hjälpa till och passa? Eller nån ensam pensionär bland grannarna som kan ställa upp mot att ni hjälper henom med t ex inköp, bjuder på middag eller liknande?
  • Anonym (Uppgiven)
    Tow2Mater skrev 2021-10-19 23:31:36 följande:

    Varfor kan inte han ta sina dagar? Han far ju anda inget jobb gjort , sa han kan ta hand om barnet och du kan jobba 150%.


    Går inte. Han har planering/projektering och det kan inte jag göra. Jag kan inte utföra hans jobb liksom, och hans måste rulla på ett annat vis än de uppgifter jag har.. de kan jag ta på natten medans han o barn sover eller på kvällen när han är hemma och kan ta barnet.
  • elin1989
    Anonym (Uppgiven) skrev 2021-10-19 23:35:11 följande:

    Men allt har blivit så svårt sedan han började där och blev sjuk hela tiden! Vi måste jobba NU, inte sen.. självklart kan de inte ta hand om sjuka barn men det är så piss att behöva betala fsk när barnet inte ens kan vara där. Vi arbetar, bra mycket mer än normala 8-5:are så vi behöver verkligen fsk och har ingen möjlighet att vara hemma såhär mycket!


    Min son började förskolan när han var 2 och det funkade inte för oss heller. Där i några dagar, sen hemma med antibiotikakur och sen började det om. Och kan inte skylla på förskolan för han blev verkligen sjuk varje gång. Vi slutade helt enkelt och började igen när han var 3 och då måste hans immunförsvar ha blivit bättre för det funkade mycket bättre. Förstår att det kanske inte är ett alternativ för er men för oss blev det bättre med tiden om det är någon tröst.
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (hm) skrev 2021-10-19 23:42:31 följande:

    Fast... om ni är så otroligt beroende av att kunna jobba mycket och ofta (vilket jag har all förståelse för om ni är egna företagare), varför skaffade ni då barn? Jag menar verkligen inte att låta dryg eller vara taskig, men att skaffa barn är ju ett stort åtagande, man kan liksom inte bara räkna med att allt ska funka enligt plan, att barnet ska kunna tas om hand av andra större delen av tiden osv. Men, nu är det ju som det är, och det är ju lite för sent att göra nåt åt det nu... 

    Ni har inga mor/farföräldrar som kan hjälpa till och passa? Eller nån ensam pensionär bland grannarna som kan ställa upp mot att ni hjälper henom med t ex inköp, bjuder på middag eller liknande?


    Därför att pandemin inte kommit ännu när vi blev gravida och vi visste inte att barn är sjuka så ofta. Så egenföretagare ska inte skaffa barn menar du? Det ska väl finnas barnomsorgslösningar för alla yrken? Vi ville självklart ha barn men situationen idag är väldigt annorlunda från den vi var i för två år sedan när jag plusade. Det var lugnare då. Nu har vi massor med jobb som ska göras, såklart, för att företaget ska gå runt.
  • Anonym (Uppgiven)
    elin1989 skrev 2021-10-19 23:48:26 följande:

    Min son började förskolan när han var 2 och det funkade inte för oss heller. Där i några dagar, sen hemma med antibiotikakur och sen började det om. Och kan inte skylla på förskolan för han blev verkligen sjuk varje gång. Vi slutade helt enkelt och började igen när han var 3 och då måste hans immunförsvar ha blivit bättre för det funkade mycket bättre. Förstår att det kanske inte är ett alternativ för er men för oss blev det bättre med tiden om det är någon tröst.


    Oj, stackars liten! :( hur gjorde du för att kunna vara hemma så mycket?

    Funderar seriöst på att låta honom få vara hemma istället, då är han åtminstone frisk och kan vara med oss om dagarna istället för att åka till fsk och bli sjuk varenda gång.
Svar på tråden Förskola fungerar inte..