• Anonym (T)

    Elakt o bara bjuda ena tvillingen?

    Vår dotter ska snart ha sitt första kalas, 6 år. Vi tänkte att vi ville bjuda endast tjejerna i klassen för att vi har inte så gott om plats och vår dotter tycker inte om när det blir för livligt.

    Nu till ? problemet?. I klassen finns det ett tvillingpar, en pojk o en flicka. Känns ju hemskt elakt att bara bjuda tjejen:(

    Hur kan vi lösa detta?

  • Svar på tråden Elakt o bara bjuda ena tvillingen?
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Om) skrev 2021-10-20 12:20:06 följande:
    Skämtar du eller? Menar du att flickor och pojkar inte kan leka tillsamman?
    Tror du att den där killen brukar leka med klassens tjejer mest eller nån gång ibland eller nästan aldrig? Eller vilken unge kille som helst?

    Får jag fråga vad i min kommentar som gjorde att du drog den extrema slutsatsen att jag tror att flickor och pojkar inte kan leka tillsammans?
  • Anonym (qqq)

    Tyvärr tycker jag en del föräldrar krånglar till det å det grövsta. 
    Jättetaskigt att inte bjuda tvillingen eftersom barnen bara är 6 år och kanske inte helt greppar det där med att man kan tillhöra olika kompisgäng. Jag tycker det vore skillnad om barnen var över 10 ungefär. 

    Jag tycker också det där med att man bara bjuder tjejer eller killar är konstigt. När mina grabbar var i den åldern hade de kompisar av båda könen. 
    Om ni inte vill/har plats att bjuda alla barn som det kan röra sig om så välj ut några då, men låt det inte handla om kön. 

    Alternativt ring tvillingarnas föräldrar och fråga vad de tycker. Kanske passar de på att göra något kul med pojken, om flickan ska på kalas? Kanske har de en jätteensam pojke som kommer få men för livet om han inte också blir inbjuden - det kan ingen veta. 

  • Anonym (Lisa)
    Anonym (qqq) skrev 2021-10-20 12:30:40 följande:

    Tyvärr tycker jag en del föräldrar krånglar till det å det grövsta. 
    Jättetaskigt att inte bjuda tvillingen eftersom barnen bara är 6 år och kanske inte helt greppar det där med att man kan tillhöra olika kompisgäng. Jag tycker det vore skillnad om barnen var över 10 ungefär. 

    Jag tycker också det där med att man bara bjuder tjejer eller killar är konstigt. När mina grabbar var i den åldern hade de kompisar av båda könen. 
    Om ni inte vill/har plats att bjuda alla barn som det kan röra sig om så välj ut några då, men låt det inte handla om kön. 

    Alternativt ring tvillingarnas föräldrar och fråga vad de tycker. Kanske passar de på att göra något kul med pojken, om flickan ska på kalas? Kanske har de en jätteensam pojke som kommer få men för livet om han inte också blir inbjuden - det kan ingen veta. 


    Fast det kan ju ändå inte vara TS ansvar. Då måste man bjuda alla barn alltid  om man ska tänka så.
  • Anonym (Om)
    Anonym (Hmm) skrev 2021-10-20 12:28:54 följande:

    Tror du att den där killen brukar leka med klassens tjejer mest eller nån gång ibland eller nästan aldrig? Eller vilken unge kille som helst?

    Får jag fråga vad i min kommentar som gjorde att du drog den extrema slutsatsen att jag tror att flickor och pojkar inte kan leka tillsammans?


    Du kanske ska läsa ditt inlägg igen. "ensam kille med ingen att umgås med". Så ja varför tror du att han inte skulle kunna leka med de andra tjejerna? Specifikt för att han är kille och de andra är tjejer eller?
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Om) skrev 2021-10-20 12:58:01 följande:
    Du kanske ska läsa ditt inlägg igen. "ensam kille med ingen att umgås med". Så ja varför tror du att han inte skulle kunna leka med de andra tjejerna? Specifikt för att han är kille och de andra är tjejer eller?
    Det brukar främst vara så att pojkar mestadels leker med andra pojkar, inte övervägande med tjejkompisar. Det betyder inte att han aldrig leker med en enda tjej, men antagligen är det inte så att tjejerna i klassen är hans vanliga umgängesgrupp på skoltid. Då blir det väldigt pinsamt att stå där, dessutom som enda kille från klassen oavsett.
  • Anonym (Om)
    Anonym (Hmm) skrev 2021-10-20 13:06:33 följande:

    Det brukar främst vara så att pojkar mestadels leker med andra pojkar, inte övervägande med tjejkompisar. Det betyder inte att han aldrig leker med en enda tjej, men antagligen är det inte så att tjejerna i klassen är hans vanliga umgängesgrupp på skoltid. Då blir det väldigt pinsamt att stå där, dessutom som enda kille från klassen oavsett.


    Nä så brukar det inte alls vara. Du drar slutsatsen att det skulle bli pinsamt för att han skulle bli enda killen, det är liksom 6åringar vi pratar om. Så vitt vi vet så kanske tjejerna är de enda han leker med. Men "Stina" däremot leker bara killarna. Blir det lika pinsamt för henne då på kalaset, eller har hon automatiskt lekkompisar bara för att de andra är födda med snippa också?
  • Anonym (Om)
    Anonym (qqq) skrev 2021-10-20 12:30:40 följande:

    Jag tycker också det där med att man bara bjuder tjejer eller killar är konstigt. När mina grabbar var i den åldern hade de kompisar av båda könen. 

    Om ni inte vill/har plats att bjuda alla barn som det kan röra sig om så välj ut några då, men låt det inte handla om kön. 


    Håller med dig fullständigt. Varför inte utgå från de barnet faktiskt leker med och vill bjuda. Hade jag sagt till dottern att hon bara fick bjuda flickorna i klassen så hade hon blivit extremt besviken över att inte få bjuda bästa kompisen men istället flera st hon aldrig leker med. Det är trots allt hennes kalas.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Om) skrev 2021-10-20 13:21:38 följande:
    Håller med dig fullständigt. Varför inte utgå från de barnet faktiskt leker med och vill bjuda. Hade jag sagt till dottern att hon bara fick bjuda flickorna i klassen så hade hon blivit extremt besviken över att inte få bjuda bästa kompisen men istället flera st hon aldrig leker med. Det är trots allt hennes kalas.
    Känns konstigt att du anmärker på att andra förutsätter saker, när du själv verkar förutsätta att TS inte valt barn som hennes barn leker med. 

    Jag utgår ifrån att TS barn leker med dessa flickor. Känns konstigt att utgå från något annat. 
  • Mrs Moneybags

    Jag tycker inte det är konstigt. Alla föräldrar har inte plats och/eller råd att bjuda hela klassen varje gång. Själv har jag bara bjudit pojkarna när min son har fyllt år och det skulle jag ha gjort även om någon hade en flick-tvilling. Det kan väl vara kul för tvillingar att vara isär då och då och ha sina egna vänner? 

  • Anonym (Om)
    Anonym (Lisa) skrev 2021-10-20 13:28:05 följande:

    Känns konstigt att du anmärker på att andra förutsätter saker, när du själv verkar förutsätta att TS inte valt barn som hennes barn leker med. 

    Jag utgår ifrån att TS barn leker med dessa flickor. Känns konstigt att utgå från något annat. 


    Möjligt. Nu står det dock i trådstarten att det ska bara bjudas flickor eftersom dottern inte tycker om när det blir för livligt.

    Sen var det inte TS inlägg jag svarade på. Har TS frågat dottern vilja hon vill bjuda och hon valt alla flickor, ja toppen. Har man däremot valt alla flickor för att det ska bli "lugnare", ja konstigt.

    Så jag utgår inte från att TS dotter inte leker med dessa, har även ställt frågan villka hon leker med. Däremot anser jag det konstigt att välja ut inbjudna endast baserat på vad de har mellan benen.
Svar på tråden Elakt o bara bjuda ena tvillingen?