• Anonym (Ledsen)

    Blivit kontaktad av socialen

    Jag är i chock och så extremt ledsen. Idag ringde dom från socialen och sa att dotterns skola har skickat in en orosanmälan. Vår dotter på sex år är inne i en extrem period, hon lyssnar inte (jag vet att barn överlag har svårt att lyssna, men det här är utöver det vanliga) hon slåss ibland och har en väldigt tråkig attityd till oss föräldrar och syskon.

    Vi har försökt att prata lugnt med henne om vad som är rätt och fel, vi har ställt in roliga aktiviteter pga hennes beteende, vi har blivit arga, ledsna ja vi har testat det mesta känns det som.

    Vi har två andra mindre barn så tålamodet är tyvärr inte alltid på topp, det händer att man tappar det helt och höjer rösten. Har hon betett sig riktigt illa så har det hänt att vi tagit tag i armen och sagt ?nu får det vara nog?. Hon har absolut fina stunder också då hon är en glad och snäll tjej.

    Kvinnan på socialen jag pratade med sa att vår dotter hade börjat gråta på en rast och berättat för läraren att pappa blir jätte arg, han drar upp henne i armen i luften och lastar ner henne i sängen, han tar tag i armen så blodet stannar. Han har absolut inte kastat ner henne i sängen och inte tagit tag så hårt så blodet stannar men absolut, det kan vara så hon upplever situationen.

    Skolan hade även sagt att dom har haft god kommunikation med oss och samma dag som det här skedde så hämtade hennes pappa och då hade hon varit precis som vanligt och dom hade inte märkt något konstigt. Men dom är skyldiga att anmäla sånt här.

    Dom kommer göra en utredning och vill träffa oss och vår dotter.

    Just nu känner jag bara en sån sorg. Jag vet att vi inte har gjort något allvarligt, men det jobbiga är att hon känner som hon gör. Vill bara krama om henne och aldrig släppa taget.

    Vi tänkte sätta oss ner och prata med henne imorgon, bör vi säga att skolan kontaktade några som vill komma och träffa oss eller hur ska vi lägga upp det här? Vilket blir bäst för henne?

  • Svar på tråden Blivit kontaktad av socialen
  • Anonym (E)

    Hur vet du att han inte gjort så när du inte varit hemma?

  • Anonym (S)

    Jag tänker såhär; det är aldrig kul att bli kontaktad av socialen, MEN det är jättebra att man anmäler när man misstänker att något inte står rätt till, vilket i en del fall faktiskt kan leda till att missförhållanden uppdagas. Dessutom har ju skola och förskola skyldighet att anmäla när de misstänker missförhållanden. I väldigt få fall handlar det om att socialen ska ta ens barn eller något sånt. Ofta handlar det om att föräldrarna ska få det stöd som behövs. Ni kan se detta som en möjlighet att få olika tips och verktyg kring hur ni ska hantera eran dotter när hon blir arg och otrevlig. Hoppas allt går bra för er!

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (E) skrev 2021-10-20 18:15:47 följande:

    Hur vet du att han inte gjort så när du inte varit hemma?


    Nej absolut jag kan inte veta till 100%. Men det känns helt otänkbart att han skulle ha gjort det. Vår dotter sparkade vår minsta dotter så hon ramla och slog sig. Då sa han åt henne att man inte gör sådär. Då sträckte hon ut tingen och sa att hon gör vad hon vill. Då tog han tag i armen och sa åt henne att det får vara nog nu och att hon kunde gå in till sitt rum. Då blev hon jätte ledsen och sa men pappa mitt blod kommer stanna när du gör sådär. Så nej jag tror inte han gör värre saker än just det, men hon kan givetvis ha en helt annan uppfattning
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (S) skrev 2021-10-20 18:18:24 följande:

    Jag tänker såhär; det är aldrig kul att bli kontaktad av socialen, MEN det är jättebra att man anmäler när man misstänker att något inte står rätt till, vilket i en del fall faktiskt kan leda till att missförhållanden uppdagas. Dessutom har ju skola och förskola skyldighet att anmäla när de misstänker missförhållanden. I väldigt få fall handlar det om att socialen ska ta ens barn eller något sånt. Ofta handlar det om att föräldrarna ska få det stöd som behövs. Ni kan se detta som en möjlighet att få olika tips och verktyg kring hur ni ska hantera eran dotter när hon blir arg och otrevlig. Hoppas allt går bra för er!


    Absolut, på ett sätt blir jag glad över att sånt här tas på allvar eftersom det finns barn som verkligen far illa till. Och jag kommer absolut vilja ta emot hjälp om hur vi ska bemöta henne när hon gör något hon inte ska. Men det kommer ändå som en chock allt det här. Och det gör så ont i mammahjärtat att hon varit ensam i skolan och varit ledsen. Det är mest samtalet med henne jag är orolig över. Om jag säger att skolan har kontaktat oss så är jag rädd att hon ska tycka att dom ?skvallrat? eller vad man nu ska säga.
  • Anonym (Ann)

    Det är BRA att de gör en utredning.

    Tänk vad bra att någon lyssnar på ett oskyldigt barn.

    Det hade varit hemskt om ingen hade reagerat på det ditt barn sa. Tyvärr finns det många såna fall också.

  • EpicF
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-10-20 18:24:14 följande:

    Absolut, på ett sätt blir jag glad över att sånt här tas på allvar eftersom det finns barn som verkligen far illa till. Och jag kommer absolut vilja ta emot hjälp om hur vi ska bemöta henne när hon gör något hon inte ska. Men det kommer ändå som en chock allt det här. Och det gör så ont i mammahjärtat att hon varit ensam i skolan och varit ledsen. Det är mest samtalet med henne jag är orolig över. Om jag säger att skolan har kontaktat oss så är jag rädd att hon ska tycka att dom ?skvallrat? eller vad man nu ska säga.


    Inte säkert soc talar om för dottern att det är skolan som anmält och jag tycker inte du heller ska göra det då det kan ställa till trubbel och mist tillit i framtiden.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Ann) skrev 2021-10-20 18:36:05 följande:

    Det är BRA att de gör en utredning.

    Tänk vad bra att någon lyssnar på ett oskyldigt barn.

    Det hade varit hemskt om ingen hade reagerat på det ditt barn sa. Tyvärr finns det många såna fall också.


    Absolut jag är tacksam över att vuxna har lyssnat på mitt barn och satt hennes ord först. Det är inte det som är problemet. Tänkte mer på hur vi ska prata med henne imorgon, om vi ska berätta att skola har kontaktat några eller om vi bara ska berätta vad som kommer ske. Det är de jag tycker är svårt.
  • Anonym (T)

    Tycker det är bra att nu förhoppningsvis kan få hjälp med att hantera dottern.

    Jag skulle absolut inte informera dottern om att skolan anmält. Du riskerar att förstöra hennes tillit och relation till skolan (beroende på hur jobbigt nu detta med soc blir).

    Ring soc och fråga hur de tror att ni på bästa sätt lägger fram mötet för dottern.

    Som att. ?Vi ska på möte med några personer som vill veta att du mår bra?? eller kanske något helt annat.

    Detta borde soc kunna svara på.

  • Anonym (T)

    Och ts. Jag tycker det är bra att du tar din dotter på allvar. Och faktiskt resonerar som att hon uppenbarligen uppfattat saker annorlunda (inte att hon hittat på eller överdrivit).

    Det finns forskare som hävdar att barn uppfattar skäll på samma sätt som ett slag. Det genererar samma känsla hos barnet och riskerar att få liknande konsekvenser på barnets psyke (ta detta med en gnutta salt, naturligtvis höjer de allra flesta rösten åt sina barn ibland).

    Så om du betänker detta kanske det är lättare att förstå varför barnet uppfattade det som pappan gjorde som något annat än ni uppfattade det

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (T) skrev 2021-10-20 18:46:26 följande:

    Tycker det är bra att nu förhoppningsvis kan få hjälp med att hantera dottern.

    Jag skulle absolut inte informera dottern om att skolan anmält. Du riskerar att förstöra hennes tillit och relation till skolan (beroende på hur jobbigt nu detta med soc blir).

    Ring soc och fråga hur de tror att ni på bästa sätt lägger fram mötet för dottern.

    Som att. ?Vi ska på möte med några personer som vill veta att du mår bra?? eller kanske något helt annat.

    Detta borde soc kunna svara på.


    Exakt så jag känt. Vill inte hon ska känna att hon kan prata med sina lärare om saker framöver.

    Jag ska ringa socialen imorgon och be om lite tips och råd. Va så chockad och ledsen idag så jag tänkte inte på att fråga då.
Svar på tråden Blivit kontaktad av socialen