• Wed 20 Oct 2021 21:58
    7633 visningar
    40 svar
    40
    7633

    Vem passar i chockrosa?

    Modefärgerna just nu verkar vara chockrosa och chockgult om det nu finns en sån färg Tungan ute och jag slog till på en chockrosa tröja idag. Kom hem och tänkte att jag kanske inte passar i den? Vilka hår-och hudfärger (neutral, varm, kall) passar bäst i så starka färger?

  • Svar på tråden Vem passar i chockrosa?
  • Mon 25 Oct 2021 00:38
    #11
    Tihi skrev 2021-10-23 15:56:43 följande:

    I min värld är det helt ok att "kritisera" eller snarare konstatera som vi gör att "alla" har svarta kläder för det stämmer ju väldigt bra trots allt när man ser omkring sig och jag medger ju att jag själv har för mycket svart också så jag tycker verkligen inte att du klankar ner på någon och hoppas att ingen tycker att jag gör det heller. Sen har ju ingen sagt att man inte får ha svarta kläder utan bara att det är trist. Det lustiga är att jag tycker ofta att man hör folk säga att alla har för mycket svart på sig och ändå så fortsätter vi alla med allt det svarta.

    Tack för komplimangen och då vill jag passa på att säga att jag tycker att du verkar vara en väldigt snäll och vettig människa och jag tycker alltid om dina inlägg i trådarna jag ser dig i.

    På tal om guld och silver så tänkte jag på att silver ju är en mer skrikig färg överhuvudtaget om man lägger dom bredvid varandra på ett bord så det kanske inte är så konstigt att silver inte smälter in i någons hud? Om man inte är vit som ett spöke kanske?


    Ok, skönt att åtminstone inte du uppfattar det jag skrev som invandrare som gnäller på landets befolkning. Fast sen kom jag på att inte heller vi med invandrarbakgrund är nåt bättre. När jag ser mig omkring i min omgivning är det väldigt mycket helsvart mundering där med?

    Mer färg till alla!!!

    Vi verkar uppskatta varandra. Great minds think alike ha ha!

    När du säger det så stämmer det nog rätt bra att guld kanske smälter in bäst på dom allra flestas hud. Eller?!
  • Mon 25 Oct 2021 14:48
    #12
    Tihi skrev 2021-10-22 21:23:51 följande:
    Finns det något tråkigare än svenskars kläder på alla årstider utom sommaren? Svart, svart, svart så långt ögat når. Tyst  Vilken färg på guld passar du bäst i och föredrar? Hanky Panky tog upp något intressant nämligen.
    Hanky Panky skrev 2021-10-22 19:57:57 följande:
    Chockrosa tänker jag som en kall färg. Och då passar personer med kall hudton bäst i det.

    Vilken hudton man har kan man testa genom att lägga silver och guld på handleden. Det som smälter in mest och liksom inte "poppar upp" är det man är.

    Silver = Kall
    Guld = Varm

    Oftast går blodådrorna också lite åt det grönare hållet när man är varm, istället för blå.

    Huruvida man blir solbränd eller ej spelar ingen roll. Hudtonen är samma året runt.

    Jag har alltid undrat vad jag är men guld smälter in på mig medans silver verkligen poppar upp på ett skrikigt sätt så då antar jag att jag är varm? Jag ogillar starkt silver på mig själv just för att jag tycker att det verkligen skriker se på mig. Jag har jättesvårt att avgöra vilken färg blodådrorna har men skulle vilja säga mer gröna än blå, kanske blågröna men inte blåa i varje fall.
    Det brukar vara så att det man dras mest till när man väljer smycken är det man passar bäst i. Så du låter absolut varm.

    Lär man sig det här blir det så mycket lättare att shoppa kläder, välja nagellack, färga håret, och kanske välja rätt ögonskugga om man gillar smink.

    Innan jag visste att jag var kall (vi snackar Snövit hud typ) köpte jag en röd klänning, och kunde inte förstå varför jag såg så konstig ut. Huden bara såg glåmig ut. Men den röda var helt enkelt för varm för mig. Jag passar mycket bättre i vinrött, lila, turkos osv Solig
  • Mon 25 Oct 2021 14:54
    #13
    flygrl skrev 2021-10-23 02:29:14 följande:
    Ja, jag har som sagt svårt fatta grejen med klä sig i svart från topp till tå. Sen menar jag absolut inte att klanka ner på svenskar i största allmänhet för jag uppskattar verkligen Sverige och dess befolkning och vill gärna se mig som svensk jag med. Just sayin.

    Hanky Pankys inlägg va intressant, ja. Guld smälter nog in bäst på mig så precis som du är jag då varm.

    Måste få tillägga att jag alltid tycker du är trevlig och sansad att diskutera med. Det uppskattas!
    Hanky Panky skrev 2021-10-22 19:57:57 följande:

    Chockrosa tänker jag som en kall färg. Och då passar personer med kall hudton bäst i det.

    Vilken hudton man har kan man testa genom att lägga silver och guld på handleden. Det som smälter in mest och liksom inte "poppar upp" är det man är.

    Silver = Kall

    Guld = Varm

    Oftast går blodådrorna också lite åt det grönare hållet när man är varm, istället för blå.

    Huruvida man blir solbränd eller ej spelar ingen roll. Hudtonen är samma året runt.


    Intressant som sagt och på min nästan svarta hy smälter guld in bäst. Fast blodådrornas färg kan jag inte avgöra för då måste man ha ljusare hy än mig. Men jag vill tro att chockrosa ändå skulle kunna funka på mig även om jag som TS nog föredrar en mildare rosa ton.
    Ja har du mörk hud kanske det inte är lika lätt att se. Men det är ofta så att kommer man längre nerifrån har man ofta varmare hudton än vi fesbleka här uppe i Norden Glad Personligen skulle jag säga att riktigt mörkhyade passar i så gott som alla färger, inkl neon Skål

    Man kan faktiskt även ha neutral hudton, och då funkar alla färger! Det är en djungel, men kul att sätta sig in i.
  • Mon 25 Oct 2021 22:03
    #14
    flygrl skrev 2021-10-25 00:38:22 följande:
    Ok, skönt att åtminstone inte du uppfattar det jag skrev som invandrare som gnäller på landets befolkning. Fast sen kom jag på att inte heller vi med invandrarbakgrund är nåt bättre. När jag ser mig omkring i min omgivning är det väldigt mycket helsvart mundering där med
    Mer färg till alla!!! smile5.gif

    Vi verkar uppskatta varandra. Great minds think alike ha ha! smile2.gifsmile5.gif

    När du säger det så stämmer det nog rätt bra att guld kanske smälter in bäst på dom allra flestas hud. Eller?! smile3.gif
    Jag tog det verkligen inte som gnäll på Sverige och jag menade alla som bor här oavsett ursprung när jag skrev svenskar men jag var inte tydlig med att jag klumpade ihop alla invånare, nya som gamla,  i ordet svenskar. Färg är inte nordbors grej uppenbarligen oavsett om man har bott här hela livet eller 10 år. Kanske beror det på det mörka och tråkiga vädret? 

    Borde inte silver eller vitt guld bli en snygg kontrast mot mörk hud? *funderar* Du skrev inte vilket du själv föredrar? 
  • Mon 25 Oct 2021 22:18
    #15
    Hanky Panky skrev 2021-10-25 14:48:58 följande:
    Det brukar vara så att det man dras mest till när man väljer smycken är det man passar bäst i. Så du låter absolut varm.

    Lär man sig det här blir det så mycket lättare att shoppa kläder, välja nagellack, färga håret, och kanske välja rätt ögonskugga om man gillar smink.

    Innan jag visste att jag var kall (vi snackar Snövit hud typ) köpte jag en röd klänning, och kunde inte förstå varför jag såg så konstig ut. Huden bara såg glåmig ut. Men den röda var helt enkelt för varm för mig. Jag passar mycket bättre i vinrött, lila, turkos osv Solig
    Går jag bara på smycken så är jag definitivt varm då jag älskar guld. Hade på mig tröjan idag och även om jag tyckte att det är en rolig färg som piggar upp stämningen så tyckte jag att jag såg blek ut i den. Är det ens möjligt att bli blekare i en sån färg? Obestämd

    Jag borde gå på en färganalys så att jag får reda ut det här en gång för alla. Det enda jag vet med säkerhet är att jag ser ut som din bild i vitt, så blek blir jag i en vit tröja. Det är inte snyggt och tom så att folk kommenterar att jag inte passar i vitt. Tom män frågar om jag kom ut från sjukhuset igår så då fattar du hur illa det är!  
    Råkar du veta på rak arm ett par färger jag förmodligen passar i? Du verkar kunna det här. Skrattande

    Om du är blek som Snövit så passar du bäst i silver eller vitt guld och har en aversion mot guld eller? 
  • Tue 26 Oct 2021 16:45
    #16
    Tihi skrev 2021-10-25 22:18:07 följande:
    Går jag bara på smycken så är jag definitivt varm då jag älskar guld. Hade på mig tröjan idag och även om jag tyckte att det är en rolig färg som piggar upp stämningen så tyckte jag att jag såg blek ut i den. Är det ens möjligt att bli blekare i en sån färg? Obestämd

    Jag borde gå på en färganalys så att jag får reda ut det här en gång för alla. Det enda jag vet med säkerhet är att jag ser ut som din bild i vitt, så blek blir jag i en vit tröja. Det är inte snyggt och tom så att folk kommenterar att jag inte passar i vitt. Tom män frågar om jag kom ut från sjukhuset igår så då fattar du hur illa det är!  
    Råkar du veta på rak arm ett par färger jag förmodligen passar i? Du verkar kunna det här. Skrattande

    Om du är blek som Snövit så passar du bäst i silver eller vitt guld och har en aversion mot guld eller? 
    Det är svårt att säga, men på rak arm är ju rött, orange och gult oftast varma. Men dom flesta färger går ju få både kalla och varma med rätt blandning. En röd kan ju tex vara både varm och kall beroende på om det finns blått eller gult i. Det lättaste är nog om du googlar kalla och varma färger, så kommer du få upp färgkartor som visar skillnaden Glad

    Alldeles rätt, jag passar väldigt bra i silver och vitt guld, som liksom nästan smälter in i min hud, men inte alls i gult och rött guld. Jag använder det dock ändå för jag är en sucker för dyra smycken haha
  • Tue 26 Oct 2021 16:57
    #17
    flygrl skrev 2021-10-22 01:50:07 följande:

    Skönt att inte alla klär sig enbart i svart. Tycker det känns så fantasilöst och trist om jag ska va ärlig (sen inser jag också att smaken ser olika ut helt enkelt). Jag älskar färg och vill tro att starka färger gör sig bra till min väldigt mörka hy och svarta hår, iaf trivs jag med att klä mig så. Sen kan jag ha svarta plagg med men gillar då att bryta av med t.ex. gult eller rött.

    Tycker fler människor oavsett hudfärg och så borde skippa helsvarta munderingar och släppa in lite sköna färger.


    Jag är en riktig tråkmåns när det kommer till kläder. Skrattande Jag vill inte synas, inte sticka ut, i alla fall inte när det kommer till färgerna. Jag hade mycket svart som yngre, men de senaste tio åren ungefär har det blivit lite mer färg, för att vara jag. Jag gillar jordfärger (utom gult, jag har svårt för gult) och grönt, och så vet jag att en mellan till mörkare blå färg gör sig väldigt bra med min hud- hår- och ögonfärg, så jag har en del blått också. Men inga starka färger, inte massa mönster och kontraster.

    Enkelt, stilrent och diskret, skulle kunna vara mina ledord när det kommer till kläder, frisyr, smink, glasögon, smycken och så vidare.
  • Tue 26 Oct 2021 20:23
    #18
    Hanky Panky skrev 2021-10-26 16:45:47 följande:
    Det är svårt att säga, men på rak arm är ju rött, orange och gult oftast varma. Men dom flesta färger går ju få både kalla och varma med rätt blandning. En röd kan ju tex vara både varm och kall beroende på om det finns blått eller gult i. Det lättaste är nog om du googlar kalla och varma färger, så kommer du få upp färgkartor som visar skillnaden Glad

    Alldeles rätt, jag passar väldigt bra i silver och vitt guld, som liksom nästan smälter in i min hud, men inte alls i gult och rött guld. Jag använder det dock ändå för jag är en sucker för dyra smycken smile2.gif haha
    Så det är varma färger jag helst ska köpa eller? Jag undrar om färgen på ens hud kan ändras? Jag menar inte solbränna förstås men jag tycker att jag var mycket blekare som yngre än nu men det påverkar kanske inte om jag är varm, kall eller neutral? Blir konfunderad bara när jag gör tester på nätet för då är jag "kall" men jag tycker inte det stämmer alls i verkligheten. Du vet blek, bränner sig i solen och sånt som man ska svara på.  

    Vem är inte en sucker för fina smycken? Det är nog verkligen inte många som skulle kunna se om det ser "dåligt" eller bra ut med vitt respektive rött guld så jag är säker på att ingen ser skillnad förutom du.  
  • Wed 27 Oct 2021 10:42
    #19

    Så kallade Vintrar passar i chockrosa. 

    Tänk Snövit - mörkt hår, ljus hy, blå ögon, kontraster mellan hår, hud och ögonfärg. Även vissa mörkhyade med kalla undertoner passar bra i chockrosa.

    Sedan finns det en varmare stark rosa färg som passar bättre på de som är en viss typ av Vår. Även dessa kan ha stora kontraster mellan hud, ögon och hudfärg men har varma undertoner. 

  • Wed 27 Oct 2021 15:25
    #20
    Mrs Moneybags skrev 2021-10-27 10:42:52 följande:
    Så kallade Vintrar passar i chockrosa. 

    Tänk Snövit - mörkt hår, ljus hy, blå ögon, kontraster mellan hår, hud och ögonfärg. Även vissa mörkhyade med kalla undertoner passar bra i chockrosa.

    Sedan finns det en varmare stark rosa färg som passar bättre på de som är en viss typ av Vår. Även dessa kan ha stora kontraster mellan hud, ögon och hudfärg men har varma undertoner. 
    Så inte jag då jag inte har så mycket kontrast alls i mina färger. Ljusrosa låter som ett bättre val för mig? 
Svar på tråden Vem passar i chockrosa?