• Anonym (A)

    Konstig lukt i näsan - bihåleinflammation eller hjärntumör eller vad fan är det frågan om?!

    Jag känner en konstig doft i näsan. Det är alltså inte något som luktar i min omgivning, utan det är en lukt som finns inne i min egen näsa. Det luktar typ... obehagligt? Det är svårt att förklara men det luktar typ sjukdom eller lite åt det brända hållet. Det luktar inte hela tiden utan det kommer små hintar då och då varje dag. Ibland ofta och ibland kan det dröja några timmar innan det börjar komma igen.

    När man googlar så står det ju direkt att bränd lukt i näsan och lukthallucinationer är symtom på hjärntumör men kan det vara något annat också eller?

    Till historiken hör att jag har haft två kraftiga förkylningar för två månader sedan. Testat negativt för covid. Är stressad men det har jag varit förr och aldrig fått någon jävla doft i näsan. Har ett tryck i öronen och ibland knäpper och knakar det lite i näsroten. Ibland tycker jag att doften kommer oftare när jag lutar mig framåt eller vrider på huvudet. Har ont i nacken och i huvudet men jobbar på som vanligt och klarar det.

  • Svar på tråden Konstig lukt i näsan - bihåleinflammation eller hjärntumör eller vad fan är det frågan om?!
  • Anonym (Killgissar)

    Har du fått en infektion nånstans i näsan eller bihålorna så att det luktar...? Du kan behöva kolla det där hos läkare om det inte går över.

  • Anonym (A)
    Anonym (Killgissar) skrev 2021-10-21 20:42:15 följande:

    Har du fått en infektion nånstans i näsan eller bihålorna så att det luktar...? Du kan behöva kolla det där hos läkare om det inte går över.


    Asså jag var redigt förkyld i två omgångar för flera veckor sedan, så jag är ju lite inne på att det eventuellt kan finnas en koppling. Men tänker hela tiden att förkyld har jag ju varit förr och aldrig fått någon sjuk lukt i näsan som kommer då och då. Jag har aldrig någonsin haft bihåleinflammation så jag vet typ inte vad det är...

    Fattar såklart att jag borde gå till läkaren. Men du vet hur det är, man letar erfarenheter på nätet haha
  • Anonym (Killgissar)
    Anonym (A) skrev 2021-10-21 20:46:05 följande:
    Asså jag var redigt förkyld i två omgångar för flera veckor sedan, så jag är ju lite inne på att det eventuellt kan finnas en koppling. Men tänker hela tiden att förkyld har jag ju varit förr och aldrig fått någon sjuk lukt i näsan som kommer då och då. Jag har aldrig någonsin haft bihåleinflammation så jag vet typ inte vad det är...

    Fattar såklart att jag borde gå till läkaren. Men du vet hur det är, man letar erfarenheter på nätet haha
    Lugn du, googla lite till ska du se att det är cancer ;) Internet är bra till mycket men rätt dålig när det gäller såna här saker. Näe jag tror inte det är tumör iaf (nej, jag är inte alls läkare) men om det inte går över så ring på måndag om en läkartid.
  • Anonym (A)
    Anonym (Killgissar) skrev 2021-10-21 20:48:03 följande:

    Lugn du, googla lite till ska du se att det är cancer ;) Internet är bra till mycket men rätt dålig när det gäller såna här saker. Näe jag tror inte det är tumör iaf (nej, jag är inte alls läkare) men om det inte går över så ring på måndag om en läkartid.


    Haha Google är ju sponsrat av cancer basically. Nej men ja jag får väl göra det men hoppas ändå någon annan svarar som kanske upplevt samma.
  • Hyllemor

    En släkting till mig fick en rejäl inflammation runt eller i en visdomstand som inte hade velat komma upp helt och hållet. Hon hade inte alls ont, men upplevde också en konstig doft som hon klagade på under en tid. (Jag minns inte hur länge hon klagade på det, men det var under minst en månads tid.) Efter det svullnade kinden upp och det var först då hon förstod att hon skulle till tandläkaren.

    Kanske kan det vara någonting sådant?

    Om du har bihåleinflammation, så borde du ha något mer symptom, tycker jag, men det kanske är olika?

  • Anonym (A)
    Hyllemor skrev 2021-10-21 21:49:21 följande:

    En släkting till mig fick en rejäl inflammation runt eller i en visdomstand som inte hade velat komma upp helt och hållet. Hon hade inte alls ont, men upplevde också en konstig doft som hon klagade på under en tid. (Jag minns inte hur länge hon klagade på det, men det var under minst en månads tid.) Efter det svullnade kinden upp och det var först då hon förstod att hon skulle till tandläkaren.

    Kanske kan det vara någonting sådant?

    Om du har bihåleinflammation, så borde du ha något mer symptom, tycker jag, men det kanske är olika?


    Oj, okej! Jag har inte tänkt på tänderna! Men jag har inga hål sedan tidigare och brukar aldrig ha problem med tänderna. Däremot klagade jag faktiskt lite på att tänderna, typ hela överkäken, gjorde ont när jag var förkyld. Men det är det som är grejen lite, jag var verkligen jätteförkyld och hade huvudvärk, snorig, hosta, nästäppa, ont i ansiktet och hela paketet. Men allt försvann, jag var frisk i typ 7 dagar och sedan kom lukten i näsan så jag vet inte om det kan ha koppling eller om det är långsökt eftersom att jag var frisk i mellan...

    Oavsett vad så är det konstigt att ha en konstig doft i näsan i 3 veckor utan andra symtom förutom lite tryck i öronen osv. Blää känner mig orolig.
  • Upptaget

    Har också det i perioder. I ena näsborren. Nästan som en infekterad lukt eller hur man ska beskriva det. Är dock nässprays beroende och har massa konstiga saker som händer i näsan då och då. Hehe.

    Har du möjligtvis använt nässpray? Det kan ju irritera slemhinnan.

  • Hyllemor
    Upptaget skrev 2021-10-21 23:19:06 följande:

    Har också det i perioder. I ena näsborren. Nästan som en infekterad lukt eller hur man ska beskriva det. Är dock nässprays beroende och har massa konstiga saker som händer i näsan då och då. Hehe.

    Har du möjligtvis använt nässpray? Det kan ju irritera slemhinnan.


    Just precis! Man kan bli beroende av nässpray - om du har överkonsumerat det när du var förkyld, så kan det kanske vara boven i dramat? Vid överkonsumtion av nässpray reagerar vissa genom att få näsblod, andra att de börjar snarka. Slemhinnan kan bli helt förändrad.
  • Upptaget
    Hyllemor skrev 2021-10-22 00:18:15 följande:

    Just precis! Man kan bli beroende av nässpray - om du har överkonsumerat det när du var förkyld, så kan det kanske vara boven i dramat? Vid överkonsumtion av nässpray reagerar vissa genom att få näsblod, andra att de börjar snarka. Slemhinnan kan bli helt förändrad.


    Det kan ställa till med en massa dessa nässprayer. Har själv tagit dagligen i 22 år. Som du skrev, började med förkylning sen försvann aldrig min nästäppa för jag blev beroende av sprayen. Har testat allt under årens gång. Men inget har hjälpt. Även 2 st ingrepp.
    Hyllemor skrev 2021-10-22 00:18:15 följande:

    Just precis! Man kan bli beroende av nässpray - om du har överkonsumerat det när du var förkyld, så kan det kanske vara boven i dramat? Vid överkonsumtion av nässpray reagerar vissa genom att få näsblod, andra att de börjar snarka. Slemhinnan kan bli helt förändrad.


    Det kan ställa till med en massa dessa nässprayer. Har själv tagit dagligen i 22 år. Som du skrev, började med förkylning sen försvann aldrig min nästäppa för jag blev beroende av sprayen. Har testat allt under årens gång. Men inget har hjälpt. Inkl 2 st ingrepp.
  • KKarate

    Inte kardinalsymtom på hjärntumör öht, så det behöver du inte oroa dig om.

    Troligen någon lätt infektion av något slag.

  • Anonym (Annat)

    Det låter som en infektion ts. Både jag och maken har haft det i omgångar då vi fått sår i näsan som vi pillat på som inte har fått läka. Det blir infekterat och luktar illa. Köp en antiseptisk kräm och prova om det hjälper. 

  • Anonym (sårig näsa)

    Sår i näsan kan ge obehaglig lukt som sitter i flera veckor eller månader. Jag har haft det flera gånger ofta efter förkylningar då man snutit sig mycket.
    Tror inte du behöver oroa dig. Ett tips jag fick av Apotekspersonal var att köpa "Nosoil" en olja man ska spruta in i näsan varje dag för att smörja näsgångarna. Man kan bli väldigt torr i näsan av tex nässpray och att använda papper att snyta sig osv.

Svar på tråden Konstig lukt i näsan - bihåleinflammation eller hjärntumör eller vad fan är det frågan om?!