• sommaren2021

    Idag behöver jag er hjälp

    Hej!

    Idag behöver jag er hjälp. jag är vrålförkyld (ej covid), 
    Så snälla ge era bästa tips på huskurer?? 

  • Svar på tråden Idag behöver jag er hjälp
  • Silverjenny

    Köp Echinagard droppar, röd solhatt växtbaserat läkemedel som finns på apoteket bl.a. Droppa 30 droppar i ett halvt glas vatten och drick tre gånger om dagen, men gärna oftare första dagen. Jag brukar ta det varannan timme första dagen för att boosta. Det är ofarligt att överdosera tillfälligt om du inte är överkänslig.

    Det är mitt bästa tips, det fungerar verkligen med att ta udden av förkylningen och den förkortas flera dagar.

    Koka upp vatten och droppa i eterisk olja från eucalyptus och gärna pepparmynta. Det finns också på apoteket eller hälsokostbutiker. Håll huvudet ovanför det ångande vattnet med en handduk över dig och andas in ångorna med djupa andetag. Det löser upp nästäppa och underlättar andningen, du känner hur det värker i lungorna. Eukalyptus är inflammationshämmande och kan lindra värk i musklerna, så det är bra att droppa lite i olja och massera med också.

    För att få bort snor och underlätta andningen kan du göra nässköljning. Koka upp 5 dl vatten och blanda i en tsk vanligt salt, låt svalna. Häll i en tom liten pet-flaska (om du inte har en nässköljare) och ställ dig med huvudet ovanför handfatet. Vinkla huvudet och häll vattnet genom ena näsborren så det rinner igenom och ut genom andra näsborren. Snyt dig hårt och upprepa några gånger, först genom ena näsborren sedan genom andra. Underbart att kunna andas igen och det tar bort mycket av sjukdomskänslan och tyngden i huvudet. Jag får alltid ont i huvudet när jag är täppt i näsan och nässköljningen tar bort huvudvärken.

    Utöver det, drick the med honung, ät apelsiner och sov mycket.

  • Lönnsirap

    Mina huskurer är en blandning av vad jag hoppas hjälper och vad jag orkar.

    Exempelvis att försöka stå och gå lite när man i övrigt är liggande.

    Att skölja näsan med koksaltlösning. Att gurgla i koksaltlösning om man inte orkar.

    Att dricka halvvarmt vatten med ingefära, citron, eller honung. Eller alla 3. Att lägga pocket-böcker under sängen för att få lite lutning på sängen.

    Att ta en längre dusch och snyta sig under denna.

    Att försöka äta frukt.

  • sommaren2021

    Tack för alla tips!
    Har testat att spola näsan, haha, så skönt!
    dock har jag typ helt tappat rösten under dagen, känner mig så sliten och nere :( 

  • nernu

    Vila och vatten är det enda som faktiskt hjälper. Mycket vila och vatten.

  • sommaren2021

    Hej allihopa!
    och tack för era tips!
    Dock har fått en hemsk slemhosta, och heshet. Vaknade 04:30 imorse och har varit uppe sedan dess, för att jag hosta så mkt.
    Känner mig riktigt nere idag, varför vänder det inte?? vad ska jag göra?? så trött på att vila och va inne, så trött på att kolla serier, haha.
    Känns som jag är den enda människan i världen idag

Svar på tråden Idag behöver jag er hjälp