• Anonym (ts)

Får jag flytta med barnen?

Min sambo sedan fem år har bestämt att vi ska separera. Vi har barn tillsammans och bor i ett hus som är hans, det är enskild egendom och jag har ingen rätt till det utan måste flytta därifrån utan ekonomisk kompensation. 

Han har snabbt och effektivt förstört mitt liv. Jag förlorar mitt boende, tvingas leta lägenhet, förlorar min trygghet, förlorar halva tiden med mina barn. 

Nu vill jag flytta, med barnen, till min hemstad. Ca 40 mil bort. Där skulle jag kunna få hjälp och stöd av min familj. Men även detta vägrar han. Kan jag flytta ändå? Kan jag få enskild vårdnad? Idag har vi delad vårdnad och han vill ha barnen halva tiden. Kan man ge honom ultimatumet att han får ha barnen halva tiden om han också flyttar till min hemstad? Då är man väl inte omöjlig eller?

Han har förstört allt och om det finns någon rättvisa i världen så ska väl han också få betala något (åtminstone känslomässigt) i detta?

• Svar på tråden Får jag flytta med barnen?
  • Anonym (inte)
    Anonym (ts) skrev 2021-10-22 08:31:03 följande:

Min sambo sedan fem år har bestämt att vi ska separera. Vi har barn tillsammans och bor i ett hus som är hans, det är enskild egendom och jag har ingen rätt till det utan måste flytta därifrån utan ekonomisk kompensation. 

Han har snabbt och effektivt förstört mitt liv. Jag förlorar mitt boende, tvingas leta lägenhet, förlorar min trygghet, förlorar halva tiden med mina barn. 

Nu vill jag flytta, med barnen, till min hemstad. Ca 40 mil bort. Där skulle jag kunna få hjälp och stöd av min familj. Men även detta vägrar han. Kan jag flytta ändå? Kan jag få enskild vårdnad? Idag har vi delad vårdnad och han vill ha barnen halva tiden. Kan man ge honom ultimatumet att han får ha barnen halva tiden om han också flyttar till min hemstad? Då är man väl inte omöjlig eller?

Han har förstört allt och om det finns någon rättvisa i världen så ska väl han också få betala något (åtminstone känslomässigt) i detta?

Jag kan inte riktigt se att han förstört ditt liv, eller har du tvingats in i relationen med honom och tvingats att inte vara delägare i ert boende? Och alternativet att inte lämna, ska han tvingas leva med dig för att du ska ha ett boende.

Och sen att du planerar att flytta med barnen. Halva tiden med barnen är sorgligt på många sätt, men det du planerar är ju att ta ifrån dem en fungerande relation med sin pappa, och det bara för din egen bekvämlighet. 40 mil från sin ena förälder, hur har du tänkt att det ska fungera?

Det är inte din man som är skyldig dig nåt, du är vuxen och har skyldighet att ta hand om dig själv och ditt liv, med eller utan partner. Däremot har ni båda skyldigheter gentemot era barn, och där ingår att samarbeta och se till att barnen har tillgång till båda sina föräldrar. 
  • Anonym (ts)
    Törstiga tuppen skrev 2021-10-22 09:12:30 följande:
    Men du förstår väl att pappan är viktigare för barnen än dina släktingar? Det bästa för barnen är naturligtvis att stanna på sin hemort med skola och vänner och ha VV med BÅDA sina föräldrar. 
    Barnen hade kunnat få ha både sin mamma och sin pappa på heltid, i staden de bor nu, om inte han hade rivit upp allt. Det här är inte bara mitt fel. Tänkte han ens på barnen när han plötsligt bestämde sig för att jag inte fick bo kvar i huset? Nej, han tänkte bara på sig själv. Nu gör jag samma sak och då är han helt oförstående.

Tar tingsrätten inte någon som helst hänsyn till att en person förstört för barnen och ger föräldern som försöker skydda barnen mer rätt till dem?
  • Anonym (inte)
    Anonym (ts) skrev 2021-10-22 09:20:06 följande:
    Barnen hade kunnat få ha både sin mamma och sin pappa på heltid, i staden de bor nu, om inte han hade rivit upp allt. Det här är inte bara mitt fel. Tänkte han ens på barnen när han plötsligt bestämde sig för att jag inte fick bo kvar i huset? Nej, han tänkte bara på sig själv. Nu gör jag samma sak och då är han helt oförstående.

Tar tingsrätten inte någon som helst hänsyn till att en person förstört för barnen och ger föräldern som försöker skydda barnen mer rätt till dem?
    Man kan ju inte tvingas fortsätta leva med någon man inte vill leva med? Och du är ju inte ett dugg bättre än honom med dina planer i så fall. 

Tingsrätten kommer snarare att se ditt hämndlystna beteende och att ditt ex har rimliga förväntningar på att barnen ska vara med er halva tiden var och bo kvar i staden de hittills bott i. 

Är pappan en olämplig pappa på nåt sätt? Mer än att han inte vill leva med dig mer? Vad är det du vill skydda dem ifrån? tycker mer att du pratar om ditt eget lidande och att du vill straffa ditt ex för att han sårat dig.
  • Anonym (Men)

Det beror nog på vad personen gjort. Om ditt ex bara har bestämt att han inte vill vara tillsammans längre så är det förvisso jobbigt i relationen men inget som jag kan tänka mig tas hänsyn till. Det är fullständigt tillåtet att dumpa någon även om det gör ont för den som dumpas.

Du ger ingen information om vad han gjort - varför har han förstört för barnen och hur försöker du skydda dem? Är han våldsam? Eller menar du bara att du skyddar dem genom att flytta 40 mil eftersom det är till din hemstad?
  • Törstiga tuppen

Nej. Man är inte en sämre förälder för att man inte vill stanna i en relation. Du kunde ha stått i bostadskö eftersom du vet att du inte har någon del av huset. Det var oansvarigt av dig.
  • Anonym (Djur)

Nej, tingsrätten ska inte ta beslut kring vårdnad och boende för att straffa en förälder som varit dum eller orättvis. Tingsrätten ska ta beslut utifrån vad som är bäst för barnen. Viktiga faktorer blir då:
    Bo kvar i samma hus med vettig standard
    Bo kvar där barnen är förankrade med dagis, kompisar mm
    Förälder med jobb och vettig ekonomi

Förusätter nu att båda föräldrarna vill ha boendet och inte är olämpliga som föräldrar.
  • Anonym (Maria)

Jag förstår att du tycker att han har förstört allt men hade du verkligen velat leva vidare med honom om du vet att han inte vill ha dig kvar i sitt liv? Barnen är förstås ledsna att ni inte bor ihop men vad är det du försöker skydda barnen från? Sin pappa?

Du är arg och vill hämnas men det kommer inte att fungera tyvärr. Barnen mår bäst av att bo kvar halva tiden i det hus de har vuxit upp med och med tillgång till båda sina föräldrar, dvs du bor kvar i staden. Är problemet att du inte har några pengar eller bostad? Skulle du flytta in hos dina föräldrar?
  • Anonym (T)

Ta bort offerkofftan TS nu. Går man in i en relation vet man att det kan ta slut, man ska inte leva med någon man inte vill leva med. Att ni har barn gör varken till eller från . Vill du leva med någon som uppenbarligen inte vill leva med dig? Det är ditt ansvar att se till att ställa sig i bostadskö, ordna med ditt liv ifall det skulle ta slut. Det gjorde du inte och nu står du där Du kan inte skylla på honom. Och nej absolut inte kräva att han ska flytta till din gamla stad, han är lika mycket förälder som du.

• Anonym (ts)
    Anonym (Men) skrev 2021-10-22 09:24:41 följande:
    Det beror nog på vad personen gjort. Om ditt ex bara har bestämt att han inte vill vara tillsammans längre så är det förvisso jobbigt i relationen men inget som jag kan tänka mig tas hänsyn till. Det är fullständigt tillåtet att dumpa någon även om det gör ont för den som dumpas.

Du ger ingen information om vad han gjort - varför har han förstört för barnen och hur försöker du skydda dem? Är han våldsam? Eller menar du bara att du skyddar dem genom att flytta 40 mil eftersom det är till din hemstad?
    Nej han är inte våldsam eller så, men han beslutade på egen hand att barnen bara ska få träffa sina föräldrar hälften så mycket, och att de ska flänga mellan boenden. Han fattade det beslutet helt själv och till synes på irrationella grunder. Vi hade ingen dålig relation, visst det var slitigt pga småbarnsår, men att bara dra undan allt för att man inte "har rätt känslor längre". Det är så jävla kallt och känns för mig som ett väldigt själviskt beteende som jag undrar om det är bra om han för vidare till våra barn. Misstänker dessutom att han träffat någon, så snart kommer väl han flytta och utsätta barnen för det också. Är säkert därför han inte vill flytta till min hemstad med.
  • Anonym (T)

Att hålla på och skylla på att han förstört för barnen osv kommer slå tillbaka på sig. Du gör definitivt inte det bästa för barnen nu.

Svar på tråden Får jag flytta med barnen?