• Anonym (TS)

    Går bara upp i vikt...

    Är kvinna. Har hela mitt liv varit smal. Riktigt smal. För smal. Vägt cirka 50kg och är 165cm lång. När jag var i 20-årsåldern kände jag att jag ville gå upp i vikt och började därför träna. Det förstörde allt!

    Jag tränade under cirka 1 års tid. 3-4 gånger i veckan och började gå upp i vikt. Muskler väger mer än fett.

    Jag blev sedan ensamstående och kunde inte träna alls under ganska lång tid, men vikten ökade sakta men säkert. Nu är kan 30 år och väger 70kg. Det mesta ligger på magen. Har flera gånger fått höra att jag ser gravid ut. Det pratas i släkten om hur tjock jag blivit.

    Har under åren periodvis försökt gå ner i vikt genom kostscheman och träning men ingenting händer. Jag fortsätter gå upp i vikt.

    Jag trivs inte alls i min kropp, samtidigt som jag inte har råd eller tid att köpa kopiösa mängder mat för diverse olika kostscheman, lägga pengar på gymkort som jag inte har tid att utnyttja. Har köpt utrustning hem som jag använt mig av.

    Alla dessa personliga tränare online och kostscheman med mat som knappt är ätbar.

    Hur går man ner i vikt men ändå kan äta god mat?

    Frukosten är svårast. Brukar oftast äta smörgås med pålägg och ett glas juice, men det är för onyttigt för kostscheman. Det är sällan mat som det går att göra matlådor av. Som jag skrev har jag inte så mycket tid att lägga på att laga olika rätter varje dag.

    Har flera barn som går olika sporter flera kvällar i veckan där jag måste ha förberett mat. Lunchlåda till jobbet. Plus träning.

    Hur får man tid?

  • Svar på tråden Går bara upp i vikt...
  • Anonym (Matilda)

    Kasta alla kostscheman och börja med att se över hela ditt kaloriintag. Skriv ner under en vecka vad du äter och dricker, allt räknas, även kaffet du köper på macken och även vinglaset på fredagen. Varenda liten slick och provsmakning och godisbit ska skrivas upp.

    Sen efter en vecka ser du hur ditt ätmönster ser ut och därefter kan du börja göra något åt saken. Hitta vettiga matvanor och fuska inte.

    Jag gick ner 25 kg på 1,5 år genom promenader och att bara använda sunt förnuft och äta enligt tallriksmodellen. Jag åt allt. Pizza, godis, såser osv men jag gjorde det med sunt förnuft och inte varje dag.

    Stress är en stor bov i viktökning så se över hela familjens schema och ta bort allt som verkligen inte behövs och prioritera att ta ett lugnare tempo. Kolla runt om andra i närheten kan hjälpa till med skjuts/hämtning osv

    Hinner du inte träna så kommer du långt på raska promenader. Promenader kan du dessutom göra året runt oavsett vart du befinner dig och kräver ingenting mer än vettiga skor på fötterna.

  • Anonym (.)

    Muskler väger inte mer än fett. Det tar bara mindre plats.
    1 kg ren muskelmassa väger lika mycket som 1 kg fett.

  • Anonym (gg)

    Jo, du var smal när du var 20, bara för att kontra tidigare inlägg.

    Var med om något liknande då jag var ensamstående och jobbade natt samt tog diverse mediciner för psykisk ohälsa. Gick upp i vikt för att jag inte orkade röra mig, bara jobba och fick äta det som fanns lätt tillgänligt, eftersom jag även var ganska utbränd vid den tiden. Vägde då 70 till 169 cm från att ha vägt 54. Det gick väldigt fort. Jag blev senare sjukskriven och slutade i samband med det med medicinerna samt började promenera med poddar eller musik i hörlurarna, snabba promenader. Numera går jag 1.5-2 mil om dagen i början ca 4-5 km, men klart att det inte är alla förunnat att ha den tiden. Jag har gått ner 13 kg bara genom den förändringen på ett år.

  • Anonym (Bäckar)

    Det tar inte längre tid att äta mindre mängd mat eller nyttigare mat. Man förenklar bara. Jag tror på utbytesmetoden. Alltså i grunden samma sorts mat, men med nyttigare alternativ. Man måste inte ha vispgrädde i såser, det går med mjölk eller åtminstone matgrädde. För att ta ett exempel. Jag är långsamt på väg ner i vikt. 3 kg i år. Det har gått genom endast små förändringar. En macka på kvällen istället för två. Lite mindre mat till middagen, men fortfarande samma sorts mat. Vi äter mycket fisk och fågel.
    Dieter är fullständigt ohållbara i längden för ingen orkar hålla dom. Mindre kalorier in och fler ut är det som gäller. Många bäckar små. Skräpmaten/godiset/snacksen endast fredag kväll tex. Ta trappan istället för hissen. Längre promenader. Frukostätare är i regel smalare än de som skippar frukosten. Juice är sött och onödigt. Smör på mackan faktiskt onödigt det med. Kalkon istället för feta ostar. 
    Säga vad man vill om Anna Skipper, men det var ganska effektivt det där med att lägga upp hela veckans matintag på ett bord så personerna fick se hur mycket och vad de egentligen åt. De flesta tror att de äter mindre än vad de egentligen gör. Det fanns en engelsk variant att samma program där alla var feta och ingen kunde begripa varför för de "åt ju så lite". När de skrev upp vad de trodde sig äta hamnade kaloriintaget oftast på under 2000. Om de verkligen hade ätit så lite hade de inte varit överviktiga. Personerna filmades i smyg och precis allt de åt kollades. Resultat- kaloriintaget var oftast det dubbla mot vad de själva trodde! 

    Många bäckar små ger resultat. Och kostar inte på heller utan är genomförbart. 

  • Anonym (Enkelt)

    Du kan inte äta på samma sätt som när du tränade. Klart du blir tjock! Ät mindre så ordnar det upp sig, träningen är verkligen inte det viktigaste.

  • Anonym (VV)

    Men vad äter du? Det är lite tråkigt att äta väldigt nyttigt för att gå ner i vikt men det är ju inte svårt. Jag drar ner så mycket jag kan på pasta, ris, bröd osv. Äter mycket grönsaker ihop med kött/fisk osv.

    Juice är ju mycket socker i så ta bort den så är ju frukosten redan bättre. 

    Skulle du ha råd att ladda ner viktväktarnas app och köra med i några månader? Man lär sig ganska snabbt hur mycket som är rimligt att äta ur ett viktminskningsperspektiv.

  • Fjäril kär

    Jag skulle börja med att fundera på medicin och preventivmedel. Det är ju klassiskt att hormonella preventivmedel på sikt ger viktökning och/eller svårt att gå ner i vikt. Börja där. Byt ut till något annat hormonfritt.

    Även viss medicin påverkar vikt på olika sätt, tex antidepressiva av olika slag. Även medicin som har biverkningar att du samlar vatten i kroppen tex blir ju en viktökning och svårt att gå ner.

    Stress är viktökande och dålig sömn samma sak. Se över hur du jobbar, hur fritid ser ut och hur mycket du faktiskt sover. Stressade människor har en tendens att småäta på språng hela tiden och lägger inte märke till hur mycket extra dom faktiskt stoppar i sig utan tycker snarare tvärtom att "jamen ja hinner ju aldrig äta middag så varför är jag fet"... Och inte tänker på alla proteinbars , mackor, sötsaker, korvar, hamburgare, chips och nötter de trycker i sig på vägen mellan olika aktiviteter eller alla mackor de äter medan de viker tvätt och nattar barn

    Och i övrigt är det kalorier in vs kalorier ut som gäller. Du måste göra av med fler kalorier än vad du faktiskt äter. Se över under några dagar vad du äter och räkna ut på ett ungefär hur många kalorier du får i dig på en dag så ser du vad du behöver fokusera på.

  • Anonym (gg)

    Vill också tillägga att sedan jag började med mina långa promenader har det gjort en milsvid skillnad på hur jag mår både fysiskt och psykiskt. Jag har fått en stor ökad energi och känner mig gladare. Det är verkligen en stor skillnad. Jag var deprimerad när jag inte rörde på mig.

    Mitt blodtryck har gått ner, och min puls har gått ner med 20 slag/minut också, vilket är en bonus. De psykiska effekterna är de som jag värdesätter allra mest. 

  • Anonym (japp)

    ja, du behöver gå ner ca 15 kg i vikt iaf..

    sluta tröstäta!!

Svar på tråden Går bara upp i vikt...