• Anonym (TS)

Går bara upp i vikt...

Är kvinna. Har hela mitt liv varit smal. Riktigt smal. För smal. Vägt cirka 50kg och är 165cm lång. När jag var i 20-årsåldern kände jag att jag ville gå upp i vikt och började därför träna. Det förstörde allt!

Jag tränade under cirka 1 års tid. 3-4 gånger i veckan och började gå upp i vikt. Muskler väger mer än fett.

Jag blev sedan ensamstående och kunde inte träna alls under ganska lång tid, men vikten ökade sakta men säkert. Nu är kan 30 år och väger 70kg. Det mesta ligger på magen. Har flera gånger fått höra att jag ser gravid ut. Det pratas i släkten om hur tjock jag blivit.

Har under åren periodvis försökt gå ner i vikt genom kostscheman och träning men ingenting händer. Jag fortsätter gå upp i vikt.

Jag trivs inte alls i min kropp, samtidigt som jag inte har råd eller tid att köpa kopiösa mängder mat för diverse olika kostscheman, lägga pengar på gymkort som jag inte har tid att utnyttja. Har köpt utrustning hem som jag använt mig av.

Alla dessa personliga tränare online och kostscheman med mat som knappt är ätbar.

Hur går man ner i vikt men ändå kan äta god mat?

Frukosten är svårast. Brukar oftast äta smörgås med pålägg och ett glas juice, men det är för onyttigt för kostscheman. Det är sällan mat som det går att göra matlådor av. Som jag skrev har jag inte så mycket tid att lägga på att laga olika rätter varje dag.

Har flera barn som går olika sporter flera kvällar i veckan där jag måste ha förberett mat. Lunchlåda till jobbet. Plus träning.

Hur får man tid?

• Svar på tråden Går bara upp i vikt...
  • Tessarion

Haha! 70 kg och 165 cm lång! Jag är 160 och vägde som minst 75 kg, det var mitt smalaste jag. Jag har haft ätstörningar och varit tjock hela mitt liv. Det skulle vara en dröm att bara väga 70 kg. Som mest vägde jag 112kg och det var bara 10 veckor sen. Är nu gravid och spyr och har dålig aptit så har förlorat 10 kg, men lär gå upp dem igen när ungen väger mer och aptiten kommer tillbaka.

Det gör mig så ledsen att någon som du kan vara så missnöjd och få så många kommentarer på att du skulle vara tjock?! Du är INTE tjock. Visst kan man äta nyttigare och röra på sig, men för att kroppen ska må bättre, inte för att gå ner X antal kg för att idioter på nätet säger det. Snälla få ingen ätstörning, tro mig, det finns inget värre än att hata sin kropp så oerhört mycket och inte kunna tänka på något annat än mat. Du är värd mer, du är värd att känna att du och din kropp duger precis som du är och FUCK alla som säger annorlunda!

• Anonym (gg)
    Tessarion skrev 2021-10-23 15:38:13 följande:

Haha! 70 kg och 165 cm lång! Jag är 160 och vägde som minst 75 kg, det var mitt smalaste jag. Jag har haft ätstörningar och varit tjock hela mitt liv. Det skulle vara en dröm att bara väga 70 kg. Som mest vägde jag 112kg och det var bara 10 veckor sen. Är nu gravid och spyr och har dålig aptit så har förlorat 10 kg, men lär gå upp dem igen när ungen väger mer och aptiten kommer tillbaka.

Det gör mig så ledsen att någon som du kan vara så missnöjd och få så många kommentarer på att du skulle vara tjock?! Du är INTE tjock. Visst kan man äta nyttigare och röra på sig, men för att kroppen ska må bättre, inte för att gå ner X antal kg för att idioter på nätet säger det. Snälla få ingen ätstörning, tro mig, det finns inget värre än att hata sin kropp så oerhört mycket och inte kunna tänka på något annat än mat. Du är värd mer, du är värd att känna att du och din kropp duger precis som du är och FUCK alla som säger annorlunda!

Det ÄR en lätt övervikt enligt BMI-skalan, men trivs man i den vikten är det ingen fara. Nu verkar ju dock inte ts trivas, därav tråden?
  • Norrländskan123

Jag gick upp mycket under min graviditet. Sedan mars har jag gått ner 17 kilo. Väger nu mindre än vad jag gjorde då jag blev gravid. Vad har jag gjort? Minskat mitt matintag och äter nästan aldrig snask. Äter två mål om dagen (frukost: 2 mackor med ett glas mjölk eller oboy och middag ). Tar aldrig två portioner längre och äter mindre portioner.

Promenerade mycket i våras och somras men sedan september har det blivit noll träning. Ändå går jag ner i vikt. Allt handlar om vad du stoppar i dig.

66 days Challenge är ett tips om du verkligen har ork att lägga ner tid på att gå ner i vikt. Känner flera som gjort det och gått ner minst 10 kilo. Annars råder jag dig bara att minska portioner och skippa allt vad sötsaker och snask heter. Du kommer få ett mindre sötsug med tiden.

Heja dig!

• Anonym (Matvanor spelar roll)

Vad äter du på kvällarna och helgerna?Vilka onyttiga saker kan du ta bort?

• mari123

Har aldrig provat själv men jag tror på LCHF! Varför? Jo för som jag fattat det så får man då äta sig MÄTT? Dieter där man ska äta 200g kokt fisk, en liten potatis samt en kvist broccoli till lunch är ngt jag aldrig skulle ägna mig åt. 

• Pirum

Jag säger Viktväktarna. Det låter präktigt men det funkar. Finns mängder med snabba, enkla och goda recept i deras receptbank och ma kan också lägga in egna recept och få dem omvandlade till points. 
    Det är dessutom oerhört pedagogiskt när man kan jämföra olika alternativ och därmed göra ett bättre matval. Det fina är att man kan äta allt men inte alltid vilket gör att det inte känns som att man går på diet utan kan leva ett "normalt" liv. 

• Anonym (Judas)
    mari123 skrev 2021-10-24 04:56:46 följande:

Har aldrig provat själv men jag tror på LCHF! Varför? Jo för som jag fattat det så får man då äta sig MÄTT? Dieter där man ska äta 200g kokt fisk, en liten potatis samt en kvist broccoli till lunch är ngt jag aldrig skulle ägna mig åt. 

Och få blockerade blodkärl? Alltid bäst att äta enligt tallriksmodellen men minska portioner och småätande.
  • Anonym (Keto)
    Anonym (Judas) skrev 2021-10-24 09:05:01 följande:

Och få blockerade blodkärl? Alltid bäst att äta enligt tallriksmodellen men minska portioner och småätande.

Det finns uppgifter som tyder på det inte förhåller sig på det sättet.
  • Anonym (gg)
    mari123 skrev 2021-10-24 04:56:46 följande:

Jag blir inte mätt på någon diet, men det handlar om omställning, för efter några veckor så försvinner mycket av den inledande hungern.
Svar på tråden Går bara upp i vikt...