• Anonym (TS)

Går bara upp i vikt...

Är kvinna. Har hela mitt liv varit smal. Riktigt smal. För smal. Vägt cirka 50kg och är 165cm lång. När jag var i 20-årsåldern kände jag att jag ville gå upp i vikt och började därför träna. Det förstörde allt!

Jag tränade under cirka 1 års tid. 3-4 gånger i veckan och började gå upp i vikt. Muskler väger mer än fett.

Jag blev sedan ensamstående och kunde inte träna alls under ganska lång tid, men vikten ökade sakta men säkert. Nu är kan 30 år och väger 70kg. Det mesta ligger på magen. Har flera gånger fått höra att jag ser gravid ut. Det pratas i släkten om hur tjock jag blivit.

Har under åren periodvis försökt gå ner i vikt genom kostscheman och träning men ingenting händer. Jag fortsätter gå upp i vikt.

Jag trivs inte alls i min kropp, samtidigt som jag inte har råd eller tid att köpa kopiösa mängder mat för diverse olika kostscheman, lägga pengar på gymkort som jag inte har tid att utnyttja. Har köpt utrustning hem som jag använt mig av.

Alla dessa personliga tränare online och kostscheman med mat som knappt är ätbar.

Hur går man ner i vikt men ändå kan äta god mat?

Frukosten är svårast. Brukar oftast äta smörgås med pålägg och ett glas juice, men det är för onyttigt för kostscheman. Det är sällan mat som det går att göra matlådor av. Som jag skrev har jag inte så mycket tid att lägga på att laga olika rätter varje dag.

Har flera barn som går olika sporter flera kvällar i veckan där jag måste ha förberett mat. Lunchlåda till jobbet. Plus träning.

Hur får man tid?

• Svar på tråden Går bara upp i vikt...
  • Tow2Mater
    Spucks skrev 2021-10-27 17:51:27 följande:

Man behöver inte ha allt på varenda måltid, precis som man inte behöver varenda vitamin eller mineral på varenda måltid. Du skriver ju själv att det ska vara en fördelning över en vecka. Det är absolut ingenting fel med nudlar och grönsaker till middag.
    Och jag tycker du har fel när du säger att de flesta som har barn ser till att barnen får allt de behöver, för många bryr sig inte alls om näringsämnen och stoppar sina barn fulla med snabbmat och annat skräp och tror dessutom att de äter mycket grönsaker om de får i sig två gurkskivor per dag.

Fast personen du svarar på är verkligen extrem otrevlig, där håller jag med (du har inte skrivit det, men der framgår tydlig att du tycker det).

Nej, men personen definierade ju "Under en normal dag äter jag ungefär såhär". Det stod inget om ifall hon ger sitt barn annan mat, utan av vad hon skrev verkar barnet äta samma "under en normal dag".
  • Spucks
    Tow2Mater skrev 2021-10-27 18:15:37 följande:
    Nej, men personen definierade ju "Under en normal dag äter jag ungefär såhär". Det stod inget om ifall hon ger sitt barn annan mat, utan av vad hon skrev verkar barnet äta samma "under en normal dag".

Ja, och vad är det för fel med det? Det står inget om dottern får annat mat? Tror du att dottern enbart får middag, för det är den enda måltiden där hon nämnde dottern?
    Men om du tittar p
    å listan vad hon äter ungefär under en vanlig dag, ser du att det finns proteinrika livsmedel 3 gånger per dag - havre, spenat och cashews. Alltså igen: vad är problemet med den maten?

• StudierKemi

Sorry för min ton tidigare. Jag får lämna familjeliv snart för den här sajten får ens tålamod att tryta xD Jag är mycket matkunnig faktiskt, och vi äter bönor (jag och dottern, inte bara jag) ungefär 2/3 dagar. Var tredje dag tror jag brukar vi vara helt utan bönor. Bönor är alkaliserande, precis som grönsaker, frukt, nötter m.m. också är. Havre, vete, kött, mjölk, ägg är försurande och skapar grogrund för cancer. Detta är en upptäckt som Otto Warburg fick nobelpris för. Alltså gillar jag bönor väldigt mycket! Men jag får inte leva på bara bönor, för då blir proteinhalten så hög så jag dör av "kaninsvält". Uttrycket kommer från när jägare försökte leva på kaninkött över vintern där kall vinter rådde. Det fungerade givetvis inte, och de dog för att 45% av kalorierna kom från protein. Då uppstod illamående, svaghetskänsla och slutligen död.

Det är inget fel alls på maten jag nämnde. Jag varierar maten mycket. Morötter är livsnödvändiga för veganer för detta är vårat vitamin A. Moroten och annat som är grönt med folsyra, är det viktigaste som finns. Ej salta för mycket, surkål är ett måste ett par gånger i veckan för frisk tarmflora. Bär har btw så mycket antioxidanter, alltså att de donerar elektroner till syret så att det inte uppstår elektronbrist i kroppen. Alltså kan man inte leva lika länge utan bär. Den saken är säker. Tårta och godis är strängt förbjudet hemma. Substitut blir genast mörk choklad med mycket järn eller vitt bröd med något vettigt pålägg. Omega 3 fås från hampafrö, som är en cannabis planta som har i vissa fall lyckats bekämpa cancer hos många (det har gjorts dokumentärer om det fenomenet). Som ni kanske ser så är det inte synd om min dotter.

• Anonym (maniskt)
    StudierKemi skrev 2021-10-27 19:26:10 följande:

Sorry för min ton tidigare. Jag får lämna familjeliv snart för den här sajten får ens tålamod att tryta xD Jag är mycket matkunnig faktiskt, och vi äter bönor (jag och dottern, inte bara jag) ungefär 2/3 dagar. Var tredje dag tror jag brukar vi vara helt utan bönor. Bönor är alkaliserande, precis som grönsaker, frukt, nötter m.m. också är. Havre, vete, kött, mjölk, ägg är försurande och skapar grogrund för cancer. Detta är en upptäckt som Otto Warburg fick nobelpris för. Alltså gillar jag bönor väldigt mycket! Men jag får inte leva på bara bönor, för då blir proteinhalten så hög så jag dör av "kaninsvält". Uttrycket kommer från när jägare försökte leva på kaninkött över vintern där kall vinter rådde. Det fungerade givetvis inte, och de dog för att 45% av kalorierna kom från protein. Då uppstod illamående, svaghetskänsla och slutligen död.

Det är inget fel alls på maten jag nämnde. Jag varierar maten mycket. Morötter är livsnödvändiga för veganer för detta är vårat vitamin A. Moroten och annat som är grönt med folsyra, är det viktigaste som finns. Ej salta för mycket, surkål är ett måste ett par gånger i veckan för frisk tarmflora. Bär har btw så mycket antioxidanter, alltså att de donerar elektroner till syret så att det inte uppstår elektronbrist i kroppen. Alltså kan man inte leva lika länge utan bär. Den saken är säker. Tårta och godis är strängt förbjudet hemma. Substitut blir genast mörk choklad med mycket järn eller vitt bröd med något vettigt pålägg. Omega 3 fås från hampafrö, som är en cannabis planta som har i vissa fall lyckats bekämpa cancer hos många (det har gjorts dokumentärer om det fenomenet). Som ni kanske ser så är det inte synd om min dotter.

Det verkar maniskt och otroligt omständigt, låt barnet äta som barn gör.

Skön vibb att ha saker som är "strikt förbjudet" hemma.

Om din "metod" fungerar varför går du då upp i vikt, lite synd om barnet är det nog ändå, eftersom du trots att du kan motivera dina val kostmässigt inte mår bra av dem, eller når önskat resultat.
  • Tow2Mater
    Spucks skrev 2021-10-27 18:27:34 följande:

Ja, och vad är det för fel med det? Det står inget om dottern får annat mat? Tror du att dottern enbart får middag, för det är den enda måltiden där hon nämnde dottern?
    Men om du tittar på listan vad hon äter ungefär under en vanlig dag, ser du att det finns proteinrika livsmedel 3 gånger per dag - havre, spenat och cashews. Alltså igen: vad är problemet med den maten?

Man får ju hoppas barnet får äta vad som serveras i barnets skola till lunch, och att kanske någon frukt serveras till mellanmål ibland och inte bara nötter från pressbyrån och sen nudlar till middag.
  • Spucks
    Anonym (maniskt) skrev 2021-10-27 19:36:11 följande:
    Det verkar maniskt och otroligt omständigt, låt barnet äta som barn gör.

Skön vibb att ha saker som är "strikt förbjudet" hemma.

Om din "metod" fungerar varför går du då upp i vikt, lite synd om barnet är det nog ändå, eftersom du trots att du kan motivera dina val kostmässigt inte mår bra av dem, eller når önskat resultat.

"som barn gör"? Hur äter barn? Fiskpinnar, potatismos och kanelbullar?

Först anklagas hon för att maten inte är nyttig nog, nu anklagas hon för att maten är för nyttig och genomtänkt. Jag behöver en facepalm smiley här.

• Anonym (maniskt)
    Spucks skrev 2021-10-27 19:57:04 följande:

"som barn gör"? Hur äter barn? Fiskpinnar, potatismos och kanelbullar?

Först anklagas hon för att maten inte är nyttig nog, nu anklagas hon för att maten är för nyttig och genomtänkt. Jag behöver en facepalm smiley här.

Du är fri att använda vilka smileys du vill om det hjälper.
  • Spucks
    Tow2Mater skrev 2021-10-27 19:52:33 följande:
    Man får ju hoppas barnet får äta vad som serveras i barnets skola till lunch, och att kanske någon frukt serveras till mellanmål ibland och inte bara nötter från pressbyrån och sen nudlar till middag.
    Vad är det för fel med nötter?
    Anonym (maniskt) skrev 2021-10-27 19:59:03 följande:
    Men det finns ju ingen här i listan, det var mitt problem :) Men du får tänka dig en.

• Anonym (maniskt)
    Spucks skrev 2021-10-27 20:04:10 följande:
    Vad är det för fel med nötter?
    Anonym (maniskt) skrev 2021-10-27 19:59:03 följande:
    Men det finns ju ingen här i listan, det var mitt problem :) Men du får tänka dig en.

Eller så får du göra det, vem förutom du bryr sig om just det.

Ts har viktproblem, äter underligt och har blandat in sitt barn i det hela, länkar någon "expert" ( galning) från nätet och du pratar om smileys.

Och samtidigt som Ts ber om råd gällande kost vet Ts bäst och lär upp oss andra, om du tycker att det är normalt och verkar handla om nötters näringsvärde, så visst.
  • Spucks
    Anonym (maniskt) skrev 2021-10-27 20:09:46 följande:
    Eller så får du göra det, vem förutom du bryr sig om just det.

Ts har viktproblem, äter underligt och har blandat in sitt barn i det hela, länkar någon "expert" ( galning) från nätet och du pratar om smileys.

Och samtidigt som Ts ber om råd gällande kost vet Ts bäst och lär upp oss andra, om du tycker att det är normalt och verkar handla om nötters näringsvärde, så visst.
    Ääähhhhhmmm .... "StudierKemi" är inte TS.
Svar på tråden Går bara upp i vikt...