Inlägg från: Anonym (Älvan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Älvan)

    Försöker bli gravid naturligt PCOS

    Hej :) 

    Jag har läst lite i tråden och tänkte att nu kanske jag borde joina er. Jag har typ PCO, för många år sedan när vi sökte hjälp då jag aldrig blev gravid sa de att jag hade en  PCO-liknande äggstock men inte den andra, så de ville inte diagnostisera mig med PCO riktigt. Jag hade då rätt långa oregelbundna cykler. 

    Jag har idag två barn :) Periodvis regelbunden mens men ibland inte alls. Nu har vi försökt ett tag att skaffa en sista bebis men min mens är oregelbunden för tillfället så det är svårt att lyckas. Är ju äldre också ;)

    Min kropp reagerar dock väldigt bra om jag skippar socker och gluten, går ner i vikt lite. Helt sjukt att ÄL och mensen kommer som en klocka om jag sköter mig, tyvärr är jag dålig på att sköta mig nu, måste skärpa mig. Det blir ju ingen bebis annars verkar det som.

    Kul att följas åt med andra som är i lite samma sits Solig

  • Anonym (Älvan)
    LillaSam skrev 2022-03-22 06:11:10 följande:

    Hej!

    välkommen! vad Märkligt att man kan ha en PCO-liknande äggstock men inte den andra, men skönt att läkarna för en gångs skull inte bara slänger ut diagnosen tycker jag. 

    spännande att du med är i skaffa-barn-svängen, då får vi följas åt. Vet inte hur långt du har läst men jag fick ett MA i vecka 10 för ungefär 1,5 månad sedan efter att inte haft ÄL på 9 månader? och nu lyser ÄL fortfarande med sin frånvaro 

    Intressant med kosten, jag har hört mycket om det. Just i mitt fall och även Hedvigs så är vi dock normalvikta, nästan i underkant och verkar som att vår ÄL har försvunnit pga p-piller. men ska testa stenhårt ett med socker och gluten för att se om det kan hjälpa mig. Hur gör du med kaffe? 


    Men så tråkigt med MA när man lyckats blir gravid, beklagar. Hoppas verkligen att det blir er tur igen och att det får gå hela vägen. 


    Ja det var vad dem sa där och då, nu var ju det många år sedan och idag kanske jag skulle fått diagnosen. Jag var normalviktig förr och hade problemen då med, men efter första graviditeten var det som att kroppen hajjade till och jag fick regelbunden mens och äl som en klocka. Satte in hormonspiral efter en oplanerad graviditet som vi tyvärr avbröt, men det var verkligen fel tajming :(
    Och sedan jag tog ut hormonspiralen har kroppen inte alls funkat som förr, så dumt att sätta in det såhär i efterhand, vad det stört kroppens balans.

    De två månader jag åt sockerfritt och glutenfritt fick jag äl och mens som normalt. Jag ska köra på det stenhårt nu i vår. Jag är idag lite överviktig så kan gott gå ner 10 kg också ;) Har knappt druckit kaffe alls senaste tiden. Dock dricker jag en del cola zero och det borde jag väl också sluta dricka :/

    Jag har precis börjat blöda idag, cykeln blev 45 dagar den här gången. 

  • Anonym (Älvan)
    Hedvig123 skrev 2022-03-25 09:17:56 följande:

    Hej igen! Kul med en till som hänger med här!

    Jag vet inte riktigt vad som händer just nu, var så glad över att jag fick ägglossning på dag 13 redan men nu börjar jag tvivla på om det faktiskt är ägglossning. Tempen är SÅÅÅ konstig. De andra cyklerna så har den stigit till 36.3-36.4 dagen efter äl för att sedan sjunka till 36.2 dagen därpå, men sen brukar den börja klättra uppåt. Nu har den inte  gjort det utan ligger kvar nere på 36.3. Jag har ju visserligen fått temp-höjning och appen har bekräftat äl men jag är väldigt fundersam.. Jag lägger in en bild på tempkurvan här så ni kan se! Det är så frustrerande, brukar ha så stabil temp innan äl så det är konstigt att den börjar hoppa såhär om inte äl skett. 


     


    Ser ju verkligen ut som att du haft ÄL tycker jag :) 


    Min mens börjar vara slut snart, får man väl se om man får ÄL i vettig tid eller inte. Vissa månader kommer den tidigt, andra sent och nu sist inte alls tror jag. Har blött otroligt lite, mkt ovanlig mens för att vara mig. Har dragit ner på sockret den här veckan och ska verkligen försöka äta socker och glutenfritt som jag gjorde tidigare, då funkade menscykeln mkt bättre, kände tydligt ÄL osv. Synd att bröd och pasta är så gott, haha ;)

  • Anonym (Älvan)
    LillaSam skrev 2022-03-27 10:05:18 följande:
    Spännande! Hoppas du inte behöver dröja allt för länge på din ÄL! Kul att följa för att se hur/om din ÄL påverkad av din kost.

    Själv tror jag att ÄL är på G. Hoppas verkligen det men kroppen har lurat mig förut. Har jättemycket äggviteflytningar och toapappret glider verkligen när jag torkar mig (Sorry för TMI) i förrgår när vi hade sex så gjorde det ont i livmodern och nu känner jag att tappen känns placerad annorlunda och känns väldigt mjuk och öppen. Så hoppas att det är dags nu 46 dagar efter jag blödde efter att fått cytotec efter MA?. Orkar inte vänta mer 
    Låter hoppfullt, hoppas det släpper ett dunderägg :D
  • Anonym (Älvan)
    LillaSam skrev 2022-03-29 20:31:26 följande:

    Älvan kan inte citera dig, men hur går det för dig?

    Hm men låter ju så märkligt, du har inte typ bytt kost eller tagit några nya vitaminer eller liknande? Hur många dagar efter ÄL är du nu? 


    haha ja det är ju en tröst i allt. Och jag är så glad att jag förhoppningsvis fått tillbaka ÄL så snabbt efter mitt MA. Var rädd att jag skulle behöva vänta 9 månader till med det verkar Inte så. NC har fortfarande inte bekräftat ÄL men ser ut som att den var igår!


    Jag går och hoppas på ÄL här framöver, är ganska stressad och vet att cykeln kan påverkas av det, så jag försök inte stressa, äta mindre socker osv. Önskar jag vore mer taggad att verkligen gå all in för att skapa förutsättningar för kroppen att funka, men är i en trött och oinspirerande period. Man tycker att längtan efter bebis borde vara morot nog, blir så irriterad på mig själv, haha. Jag får försöka gaska upp mig.


    Hur håller ni andra ångan uppe eller vad man ska säga. Hur peppar ni er i allt detta bebisbakande?

  • Anonym (Älvan)
    LillaSam skrev 2022-03-29 22:28:25 följande:
    Åh vad spännande! Har du några känningar att den är på G? Vilken CD är du på? Ja jag förstår vad du menar, själv försöker jag sluta med kaffe helt men känner också att mja vad kan 1-2 koppar skada egentligen?

    Vi pratar inte om ÄL hos oss utan ligger typ 2-3 gånger i veckan hela cykeln. Oftast närmre 2 än 3 gånger. Sedan när jag märker att ÄL börjar närma sig så förför jag min sambo lite extra haha utan att han förstår det just för att inte stressa honom. För mig funkar det att verkligen tänka/känna att sex är till för njutning och för att slappna av, och bebis kommer på köpet förhoppningsvis. Sedan allmänt så spelar jag padel flera gånger i veckan för att jag tycker det är så sjukt kul, och gör allmänt grejer jag tycker är kul. Är konstigt nog inte så stressad över att bli gravid just nu så det underlättar ju såklart 

    Är bara på dag 8 så ÄL dröjer nog minst en vecka :) 

    Jag känner mig lite stressad då jag är äldre, inte gammal men ändå, hade liksom en tanke på att vara helt klar med barnskaffandet nu, mina andra barn börjar bli så stora, hade gärna velat få ett sista syskon till dom NU :) Har funderat i kanske två års tid också på om vi ska skaffa en till eller inte, varför funderade jag så länge för kan jag känna i efterhand. Men man kan ju inte fastna i det, nu är nu. Trodde inte kroppen skulle strula så mkt heller som den gjort så är lite besviken på den, men som sagt, blicka framåt, försöka  peppa igång mig och verkligen skapa bästa förutsättningarna för att lyckas :) 

    Jag har ju mina två underbara barn så detta barn är ju en bonus om vi lyckas, känner inte att jag blir superledsen om det inte blir fler barn, men hade varit så kul. 


    Nää, vi pratar inte om ÄL särskilt mkt och så. Jag känner tydligt när det är på gång och har fått det bekräftat med ÄL-test men testar inte så ofta, litar på kroppens signaler. Gör som du kring ÄL och ser till att ligga lite mer när det är på g, inga svårigheter direkt ;). Får bara hoppas att jag får ÄL om en vecka eller två. 

  • Anonym (Älvan)
    Hedvig123 skrev 2022-03-30 11:16:17 följande:

    Har tempen gått upp idag för dig lilla Sam? :)

    Vi gör också ungefär som ni kring äl. Vi ligger när vi känner för det genom hela cykeln och sen när det börjar närma sig äl så försöker vi ligga lite extra utan att egentligen prata om varför. Sambon kan dock fråga om det blir flera dagar i rad om jag inte fått ägglossning än, haha. Han märker ganska snabbt om jag är extra på liksom. Han går även o tjuvkikar på mina ägglossningstest har jag fått reda på så han har nog rätt bra koll Drömmer I övrigt så får ju liksom livet rulla på som vanligt, jag har häst så är en hel del i stallet och tänker på annat. Tror det hjälper!

    Hur gamla är din andra barn Älvan?


    Har du barn sedan tidigare? Jag har en som nyss fyllt 10 och en som fyller 7 i sommar. Det var med andra ord väldigt längesedan jag var gravid, kommer knappt ihåg hur det var. Blir nästan som första gången när det väl sker, om det sker

    LillaSam- tycker också det låter som att du haft ÄL. Mina flytningar försvinner när ÄL är förbi. Spännande väntan.
  • Anonym (Älvan)

    Är det någon som har provat något naturläkemedel eller nåt? Märkt någon skillnad?

    Jag fick mer regelbunden mens och kortare cykler av Efamol, åt det 3-4 månader och hade innan längre cykler. Ingen graviditet dock. 

    Vill inte riktigt ta mig råd just nu till att söka hjälp privat, behöver pengarna till andra projekt just nu. Vad är det som gör att ni gärna vill försöka på naturlig väg? :)

  • Anonym (Älvan)
    LillaSam skrev 2022-04-04 06:45:26 följande:
    Hedvig123:
    Ja jag förstår helt din förvirring, men spännande om det nu är så att ÄL skett men bara lite senare, då har vi samma väntan framför oss :) 

    Älvan:
    jag testade bidrottninggelekapslar ett tag när jag inte fick någon ÄL, men hjälpte ingenting. Sedan har jag kört Jenny Koos lila paket med vitaminer, vet inte om det hjälpte heller men fick i alla fall ÄL typ 2-3 månader efter att jag började med dem, så jag har fortsatt. 

    intressant med Efamol, har inte hört något om det. Spännande att du fick regelbundna cykel av det ju!

    För mig handlar det om att jag gick på p-piller så länge och det var det som fuckade upp min cykel helt sen, som gjorde att jag inte ägglossade på 9 månader och fick massa akne. Så jag vill helt enkelt inte ta tabletter med konstgjorda hormoner för att hjälpa till att lösa något som tabletter med konstgjorda hormoner har skapat haha om du fattar? Vill få kroppen att hitta sin balans själv och fungera som vanligt!
    Förstår precis! Jag själv känner lite samma. Det var hormonspiralen som helt förstörde min hormonbalans som jag hade. Regelbunden ägglossning och mens var 28 dag, starka känningar av äl och blev gravid två gånger utan hjälp relativt snabbt.. så lite bitter på att jag satte in hormonspiral är jag nog... 

    Jag har ju märkt förbättringar av att äta exempelvis Efamol och skippa socker/gluten, är lite överviktigt och kan gå ner några kilon, vägde mindre för några år sedan så jag tror att det skulle funka att lyckas bli gravid på naturlig väg också, men det tar längre tid och jag är otålig, haha. 

    Men bara att kämpa på! Har funderat på att beställa hennes lila paket faktiskt, har ätit många av de vitaminer hon rekommenderar men de tog slut efter årsskiftet, kanske därför cykeln strular mer än vanligt nu, jag behöver vitaminerna typ!
  • Anonym (Älvan)
    Hedvig123 skrev 2022-04-04 20:11:32 följande:
    Jag äter också ungefär motsvarande lila paketet, men har köpt från andra sidor. Har även testat black cohosh som en kompis tipsade om, den hjälpte mot acnen jag fått på ryggen men svårt att säga egentligen om det var den eller något annat. I övrigt tyckte jag kanske inte det hjälpte så mycket så har inte fortsatt.

    Som LillaSam också sa så gör jag det för att det är p-pillrena som orsakat dessa problem och därav vill jag helst inte äta fler hormoner utan vill att kroppen kommer igång själv.
    Att de kan förstöra så himla mkt dessa preventivmedel/hormonpreparat :/ 

    Aldrig hört om black cohosh, ska googla, kul att veta bara :)

    Har du hyffsat regelbunden mens nu eller? 
  • Anonym (Älvan)
    LillaSam skrev 2022-04-07 07:27:44 följande:

    Fan också? vaknade redan 05.15 imorse för att jag var så nervös över testet, och tempen visade då 36.46 så redan där kände jag väl att det var kört. Tog ett testa tidigt test sedan som var tvärblankt, inte ens det minsta lilla tecknet av ett sträck hur mycket jag än vrider och vänder?

    Jag vet att det inte är konstigt och inget att deppa ihop över, men temperaturen var så fin innan och känns som att ?alla? plussar så lätt direkt efter MF/MA och vi blev ju ändå gravida på första försöket förra gången. Så varför inte nu? När kommer jag få chansen igen nästa gång? 
     
    Enda lilla hopp jag har är att min kurva såg likadan ut när jag var gravid förra gången, en tempdipp som nuddade coverline typ ÄL+9-10 och sedan sköt tempen i höjden och jag plussade. Men känns som att det redan nu borde synas något svagt på tester i alla fall. 


    jaja? bara att vänta in mensen och hoppa att det inte dröjer 49 dagar till nästa ÄL. 


    Äl 9-10 är tidigt, du kan absolut vara gravid. Jag har aldrig plussat förrän äl+12 som tidigast :)
  • Anonym (Älvan)
    Hedvig123 skrev 2022-04-07 10:16:38 följande:

    Min mens varade bara i två dagar, alltså är jag fortfarande förvirrad haha. Jag funderar på om det kan vara så att om ägget är dålig och hormoner därmed inte droppar lika stort när mensen börjar, kan det då vara så att man inte blöder ut fullt? Eller kan det vara att slemhinnan inte hunnit bygga upp dig ordentligt? Jag vet verkligen inte men det är skönt att denna mesiga cykel är över iallafall!


    Min sista mens var också jättekort (2-3 dagar) och blödde knappt nånting heller... och jag blöder i vanliga fall jättemycket första två dagarna och sedan lite lagom ytterligare några dagar... Har också tänkte att det måste ha varit en dålig cykel med utebliven ägglossning eller nåt... Verkar bli en lång och dålig cykel även denna gång. Cd 16 och inga ägglossningsflytningar eller nånting än... 
  • Anonym (Älvan)
    LillaSam skrev 2022-04-07 11:42:57 följande:

    Älvan kan inte citera dig heller, men tack för ditt peppande!

    hoppas verkligen att din ÄL kommer igång snart, hur går det med kosten? Hittar du motivationen?


    Har gått dåligt med motivationen haha, men jag har iaf dragit ner rejält med socker och vete. Har så mkt runtomkring mig så jag orkar inte tänka på kosten också jättenoga. Försöker peppa mig själv att det är bra att jag dragit ner, tänker att det kanske är bra att ta lite i taget :) 

    Längtar efter våren, bar mark och lite värme så jag lättare tar mig ut och promenera och springa. Hatar att springa och promenera på vintern. 
  • Anonym (Älvan)
    LillaSam skrev 2022-04-09 11:49:51 följande:
    Åh men vad skumt?? Men kanske bra att få en ordentlig mens så du kan blöda ut allt och börja om från noll?

    Ja du? vet inte riktigt hur det går här. Mensen lyser fortfarande med sin frånvaro, hade lite rosa på pappret igår och lite brunt idag men annars inget. Har haft molvärk i tre dagar nu. Tempen gick upp till 36.6 imorse. Så antingen är mensen på G eller så är det något som händer i kroppen? tog ett nytt gravtest idag och vet inte om det är ett spökstreck eller faktiskt väldig väldigt svagt positivt. Men är ett testa tidigt test så jag tycker att det borde visa mer om det skulle vara något idag ÄL+11. Så jag är fortfarande inställd på mens i dagarna.

    bilden som är tagen mer nära är efter 3 minuter och bilden längre bort är typ 3 timmar efter.
    Jag ser faktiskt ett svagt streck :) Bara avvakta och se, håller tummarna stenhårt. 
  • Anonym (Älvan)
    LillaSam skrev 2022-04-10 20:57:30 följande:
    Mensen kom tyvärr med besked imorse... så var bara spök. Hur går det för dig Älvan?
    Noooo, vad tråkigt. Jag har också fått svaga streck och sedan mens tidigare, att det ens är möjligt att få streck överhuvudtaget när man inte är gravid är ju sisådär, man hinner få upp hoppet lite :/ 

    Nya tag, bebis i januari kanske :) Händer ingenting här. Jag äter mina vitaminer, har en del Efamol  kvar som jag tar också, kan ju inte skada tänker jag :) Får hoppas ägglossning sker om inte allt för länge.
  • Anonym (Älvan)

    Cd 6...började blöda igen, massor. Bara i 2-3 dagar men blödde hur mycket som helst första 2 dagarna Förvånad  Vet inte om det var min riktiga mens eller? Jag ställde om räkningen i alla fall OCH har också köpt termometer och laddat ner NC och börjat tempa, haha. Jag är ju nyfiken på detta med att tempa och hoppas jag håller i det och inte glömmer bort mig... Så nu har jag precis börjat tempa! Spännande Drömmer 

  • Anonym (Älvan)
    Hedvig123 skrev 2022-04-13 12:20:44 följande:
    Ja det ska bli riktigt skönt att få kolla läget igen faktiskt! Det är bara för att kolla av ja!
    Anonym (Älvan) skrev 2022-04-13 11:26:45 följande:

    Cd 6...började blöda igen, massor. Bara i 2-3 dagar men blödde hur mycket som helst första 2 dagarna Förvånad  Vet inte om det var min riktiga mens eller? Jag ställde om räkningen i alla fall OCH har också köpt termometer och laddat ner NC och börjat tempa, haha. Jag är ju nyfiken på detta med att tempa och hoppas jag håller i det och inte glömmer bort mig... Så nu har jag precis börjat tempa! Spännande Drömmer 


    Spännande! Man får lite bättre överblick på vad som faktiskt sker tycker jag när man ser tempkurvan!

    Jag är på CD9 idag och har börjat få lite mer flytningar redan. Inte några elastisk än men skulle ändå gissa att det är pågång. Det är så sjukt!? Från 50 dagars cykler till att ha äl känning på dag 9?? Kolla liksom hur starkt mitt ägglossnings-test är redan idag!? Gissar på att det blir positivt imorgon eller övermorgon redan


     


    Hur har du lyckats med det? Att få så "normala" menscykler? Så himla bra i alla fall Glad Jag hade ju äl kring dag 14 tidigare i vinter flera cykler i rad så blir lite sur på att min kropp sedan började balla ur igen. Men nu får jag hoppas att denna cykel skärper till sig haha!

    Jag har ganska låg temp såg jag och råkade ju förstås läsa någonstans att det inte var så bra när man vill ha bebis... har ni hört något sådant? Jag mäter väldigt tidigt på morgonen om det nu har betydelse?
Svar på tråden Försöker bli gravid naturligt PCOS