• Anonym (L)

    Deltidsbrandman

    Någon som är deltidsbrandman eller har en partner som är det? Berätta gärna mer om beredskapen, hur ofta, utbildningar som sker årligen, vad lönen baseras på, vad genomsnittlig månadslön är på, tar man tjänstledigt från sitt ordinarie arbete när man ska plugga? Kan arbetsgivaren helt enkelt säga upp en om man vill bli deltidsbrandman?

  • Svar på tråden Deltidsbrandman
  • Postman

    Jag tror du kan kontakta din lokala räddningsstation så får du mer info.

    Det jag vet från några i min omgivning så var de med i en uttagning till den lokala brandstationen,mest fystester fick de göra. De som sen blev antagna fick gå en utbildning. De var också tvungna att ha sin ordinarie arbetsgivare godkännande eftersom det kommer att påverka deras ordinarie arbete när de har beredskap osv.

    Men som sagt så kontakta din lokala räddningsstation så får du garanterat den info du behöver.

  • Anonym (Jenny)

    I länken stod en hel del bra info, så börja med det. Noterna att du måste ha din arbetsgivares godkännande, alltså kan du inte bli det om chefen motsätter sig det. Många företag tycker att det är bra om de anställda är brandmän, eftersom då brandkåren har bra kunskap om deras industri el dyl om något skulle hända där. Men det passar ju inte på alla jobb att folk plötsligt springer därifrån...

    Mitt ex var deltidsbrandman. Han hade jour var fjärde vecka. Varje måndag typ 17-19 hade de möte/övning/utbildning. 

    Lönen bestod i en fast ersättning och utöver det timlön för ev. utryckningar. Det var inte alla veckor som det kom något larm. De kunde byta jour sinsemellan om det krockade med något viktigt. 

  • Anotherone

    Min erfarenhet av uppdraget är ungefär såsom den beskrivs ovan.
    Samhället är i behov av fler deltidsbrandmän, så är det. Därför är det ju viktigt att arbetsgivare i den mån det är möjligt tillåter uppdraget. Men är man redan anställd av en kommun eller region tex. så måste bisysslan godkännas enligt kollektivavtalet och upplever då ens ordinarie arbetsgivare att det har för stor inverkan så kan de neka.
    Enklast är att man söker runt bland de räddningstjänster man har i sitt närområde och läser mer om krav etc. för de kan vara olika på olika platser. På samma sätt som man har olika krav på kvalifikationer och kompetenser när det gäller heltidsbrandmän.

Svar på tråden Deltidsbrandman