Inlägg från: Carlzzon85 |Visa alla inlägg
  • Carlzzon85

    Vad blir snyggast?

    Hej,

    Jag ska flytta in i en liten lägenhet med öppen planlösning där "köket" och "vardagsrummet är samma rum. Köksbänken hamnar typ 1.5m ifrån soffan. Köksbänken är av betong (likaså väggen i köket) medan luckorna är typ mintgröna (se bild).

    Jag har pratat med några vänner som säger att jag inte matcha vardagsrumsmöbler med köket medan andra säger att jag borde göra det. Så jag tänkte kolla med er vilket av dessa 4 alternativ blir bäst.

    De första 2 bilderna visar kökets färger.

    Bild 3 - inredning helt utan att matcha med köket. Bild 4 - soffan matchar betongen i köket.

    Bild 5 - soffan matchar skåpsluckorna.

    Bild 6 - soffan matchar betongen och gardinerna matchar luckorna

    Vad tycker ni blir bäst? Ni kan svara med t ex "bild nr x" bara.

    Tack!

  • Svar på tråden Vad blir snyggast?
  • Carlzzon85
    Embla twopointoh skrev 2021-10-24 12:42:35 följande:

    Jag är långt ifrån någon inredningsexpert, utan svarar enbart utifrån känsla.

    Om du vill matcha köket eller inte är nog en smaksak. Om du inte matchar blir det så att säga en visuell markering att köket och vardagsrummet är två olika ytor, men då krävs det nog att "stora" saker såsom soffan kontrasterar mot köket ordentligt, så att det inte "halvmatchar" om du förstår vad jag menar. Det brukar inte bli snyggt.

    Matchar du kommer köket och vardagsrummet att uppfattas mer som en enhet (och rummet kommer nog att se större ut).

    Grått (betongen/väggen) är ju en neutral färg och det finns inget "behov" av att matcha den. Likaså trägolvet (brunt är också en neutral).

    Personligen skulle jag eventuellt ta upp den mintgröna färgen i små andra detaljer, såsom textilier eller någon vas i vardagsrummet, men inte bekymra mig om att "stora" saker såsom soffa ska matcha köket.


    Tack för svar. Hen som bor där idag har mkt beig, gul, vitt. Min tanke är väll om man kör med den blå soffan och blå gardinerna samt svart/"offwhite" matta och vita möbler så blir ju vardagsrummet som ett eget rum (precis som du skriver).

    Men tanken att t ex ha mörkgrå soffa och matta, men mintgröna gardiner och kuddar är att det både matchar och skapar en enhetlighet. Eftersom ytan är liten så blir det inte för mkt färg på en liten yta.

    Men jag vet intw. Kan inget om inredning hahaha.
  • Carlzzon85

    Tack för alla svar.

    Ok, jag är som sagt sämst på dett. Men antingen håller jag det enkelt och matchar betongen i soffan och mttan samt luckorna i gardinern (bild 1 nedan). Eller så struntar jag i köket och kör någon av de andra varianterna nedan.

    Vad säger ni?

    BILD 1:



    -------

    BILD 2



    -------

    BILD 3

  • Carlzzon85
    KittyK80 skrev 2021-10-24 16:36:19 följande:

    Gillar du mintgrönt? Det är ju en minst sagt svår färg i inredning. Om det inte är din favoritfärg hade jag tänkt om med luckorna. Hade heller inte valt organgea eller mintgröna gardiner. Känns som 70-talsfärger.


    Är väll ingen favoritfärg, men det är nyproduktion och ganska snyggt med betongen och det ljusa trägolvet. Har inga planer på att byta luckor så jag får inreda kring dem.

    På bilderna ser det nog sämre ut än i verkligheten. För man får inte alls 70 tals känsla nör man i lägenheten, tvärtom känns den modern men klassisk på något sätt.

    Har du några tips på färger som funkar bra i den lägenheten?
  • Carlzzon85
    KittyK80 skrev 2021-10-24 17:00:37 följande:

    Jag förstår! Det var mest de orangea gardinerna som fick mig att känna 70-tal tror jag. Men jag hade nog inte tagit in mer mintgrönt eller andra färgglada färger som orange på stora saker, som gardiner och soffor. Detaljer som någon kudde eller så kan nog däremot blir fint. Hade nog valt de ljusa gardinerna och "betongsoffan". Jag tror att du är helt rätt ute med vad som passar med mintgrönt. Tittade runt och det verkar vara mycket vitt och orange.

    Tycker att de hade lyckats ganska fint här: www.hemnet.se/artiklar/inredning-inspiration/2017/03/20/accentfarger-sa-lyckas-du-med-fargsattningen-hemma


    Tack för svar och tips :)
  • Carlzzon85

    Ok, så jag har tänkt om lite. Jag kommer antingen köra med gröna gardiner ELLER grön matta. Har inte bestämt om jag ska köra på ljusa eller mörka möbler, men soffan blir ganska neutral.

    Kommer öven ha lite gröna och betongfärgade detaljer men det kommer sist.

    Så vad tror ni om dessa alternativ? Personmigen gillar jag 2A eller 2B

    1A



    -----------

    1B



    ----------

    2A



    2B

  • Carlzzon85

    Tack för svar och tips.

    Jag håller med om att soffan och gardinerna blir lite sterila. Har haft idéer om andra färger t ex mörkblå soffa men det tyckte folk va en dålig idé.

    Min favorit av de alternativ jag har nu är:



    Men har du några tips på andra färger på soffa eller gardiner får du gärna säga till. Ska jag t ex ha grågröna gardiner OCH den gröna mattan eller kanske helt andra fäger?

  • Carlzzon85
    Embla twopointoh skrev 2021-10-24 17:50:12 följande:

    Jag skulle köra på den gröna mattan, i och med att den har flera nyanser blir det lite "liv" i den. Och jag skulle definitivt skippa vita möbler, utan ta de i träfärg. Det i kombination med mattan ger värme till annars ganska sterila färger.


    Du har rätt om att luckorna är grågröna. Läste i beskrivningen av lägenheten nyss.

    Som jag skrev ovan får du gärna komma med tips om du orkar. Just nu lutar det åt den bild jag bifogade ovan. Men kan även tänka mig:



    Eller ska man göra nått mer vågat som:



    Kan påpeka att jag är man på 35 år :)
  • Carlzzon85
    Embla twopointoh skrev 2021-10-24 18:17:22 följande:

    Ha, ha, tycker du gul-orangea enfärgade gardiner är "vågat" tillsammans med neutrala färger?  För mig är "vågat" massa färger och/eller mönster, helst sådant som man aldrig kan tro skulle passa ihop (och, det är väldigt svårt att få till en harmonisk helhet när man använder mycket mönster, färg och material. Å andra sidan blir det lätt för sterilt och opersonligt om man bara kör neutralt och enfärgat).

    Även om du kör "säkert" kan du tillföra lite liv till hemmet med krukväxter och/eller blommor (behöver inte vara äkta, det finns många fina konstgjorda växter i dag), och  personliga saker (foton, strandfynd, resminnen, barndomsgrejer osv), om man nu har sådant.


    Vågat är väl att ta i, men mer vågat än beige hahaha.

    Men jag vill nog mest ha det modernt och visuellt tilltalande, men ändå enkelt och minimalistiskt.
  • Carlzzon85
    linani skrev 2021-10-24 18:31:06 följande:

    En sak du kan tänka på är att de grågröna luckorna och grå skivorna ser ut att ha kall färgton, vilket gör sig bäst ihop med andra kalla nyanser.

    Tycker inte du ska matcha skåpluckor med soffan (känns lite väl kitchigt), men det kommer nog göra sig snyggare om du har textilier i kalla toner (som grått/ljust grått) än varma (som beige).

    Tycker tex att de gröna gardinerna du visat känns varma i sin färg (alltså innehåller mer gult), men det kan ju vara svårt att se från foto/skärm.

    Om du inte vill ha vita möbler blir det nog snyggast med träslag som matchar golvet, att blanda in för många material känns rörigt på liten yta. Kalla metaller till det (silver hellre än guld) eller svart blir fint ihop med köket. 


    Tack för svar och tips. De gröna gardinerna är grågröna, men är inte så bra på färg och form så det kanske är lite gult där också.

    Vitt vill jag helst inte ha. Kan tänka mig grått i så fall.
  • Carlzzon85
    nnnnnnnn skrev 2021-10-24 18:37:42 följande:

    Tycker att det blir snyggast med den mörkblå soffan + mörkgrå mattan + runda borden

    Lägg ett par kuddar i soffan i det ljust gröna (inte mintgrönt alls enligt mej utan mer ljusgrön/lindgrön/oxidgrön) och kanske även en filt? De får gärna vara lite mönstrade om färgerna stämmer, tänker då vitt/beige + gröna

    Tv-bänk kan du ta vilken du vill och sen kanske ljusa/vita/beige gardiner till att börja med så kan du byta om du trycker det blir för tråkigt. Ett tips är att köpa gardinerna sist och ta foton hemma på hur det ser ut och fråga där de säljer gardiner om hur de skulle matchat din inredning. Har du möjlighet så gå till några olika och ta foton av de förslag de ger dej och tänk igenom det lite innan du köper.


    Tack för svar. Jag gillar ocksp den mörkblå soffan, men många verkar tycka den inte passar där.

    Jag är så dålig på färg och form så jag vet inte, men försöker lära mig hehehe
  • Carlzzon85
    Anonym (Kul!) skrev 2021-10-24 18:46:46 följande:

    Jag tycker att du verkar ha koll TS! Har absolut inget emot köksluckornas färg utan tvärtom gillar jag dem. Personligen gillar jag de bilder där du vågat ta ut svängarna lite mer med fler färger, typ orange och gult! Tänker även att det skulle va fint med mycket växter och grönt men tror att du kommer få till det jättefint vad du än väljer:)


    Tack för svar och för peppen :)
  • Carlzzon85
    Anonym (Kall) skrev 2021-10-24 19:04:13 följande:

    Jag hade gått för dessa typer av nyanser (men jag är ganska tråkig och vågar inte sväva ut. Trivs med neutralitet och när allt matchar):


    Det är lite så jag tänkte, men vissa tycker det blir kallt och tråkigt.

    Jag blir tokig av allt detta hahaha. Inredning är svårare än ingenjörskap hahaha.
  • Carlzzon85

    Ok, fick tänka om en vända till... men har nu dessa alternativ:

    1A



    1B



    2A



    2B



    Sen blir det lite kuddar och krimskrams i passande färger såklart.

    Men jag gillar 1A bäst... tror jag. Den känns varmast i alla fall, vilket jag gillar. Men även de andra tre alternativen kan funka.

  • Carlzzon85

    Tyvärr har alla möbelbutiker (online och fysiska) svårt att leverera produkter. Det är allt från produktionsproblem till leveransproblem. T.o.m IKEA har utmaningar att leverea standardprodukter.

    Då det fick bli en kompromiss med möblerna.

    Blev så här till slut

Svar på tråden Vad blir snyggast?