Freddie K skrev 2021-10-28 09:12:32 följande:
Hej!
Jag har funderat på om Sverige är ett så jämställt land som vi gärna vill tro att det är.
Jag tänker främst på att folk säger att det behövs mer kvinnor på viktiga poster. Jag är för jämställdhet, men tänker att den personen som är mest lämpad för just den posten borde få den oavsett om det är en man eller kvinna?
Bara en tanke från mig!
Inga påhopp tack!
Det där har hävdats i alla tider, att det är kompetens som ska styra istället för kön. Just därför har representationen av kvinnor lyst med sin frånvaro på högre poster i samhället. För det resonemanget stupar på sin egen orimlighet: det är män som tagit sig rätten att avgöra vad som är kompetens och inte. Det hela slutar alltid med att de håller varandra om ryggen. Makt föder strävan efter mer makt och ovilja att dela med sig helt enkelt.
Män och kvinnor har ofta värderingar som skiljer sig åt, män bortser från mer kvinnliga värderingar och ser det som oviktigt eller till och med brist på kompetens. Samma gäller självklart åt andra hållet, det har varit svårt för män att ta sig in på kvinnligt dominerade arbetsplatser av samma orsaker.
Så länge som det inte är 50/50 bör man könskvotera anser jag idag. Jag har inte alltid tänkt så men ändrat mig ska jag påpeka.
Förutom högre positioner är en annan sak otroligt viktig som man helt bortser från. Det är mycket allvarligt att idag är 61% av alla studenter på universitet och högskola kvinnor och det ökar. Det betyder i förlängningen att majoriteten av kvalificerad arbetskraft kommer någon gång i framtiden vara kvinnor och män vara i minoritet. Det är minst lika allvarligt och även där bör man överväga könskvotering.
Dessutom är det så att de urvalsinstrument man har, betyg och högskoleprov, inte säger någonting om hur lämpad en människa är för ett visst yrke. Man skulle lika gärna kunnat gallra ut människor efter hårfärg, ögonfärg eller skostorlek.