• Anonym (Jessika)

Föräldraledig ekonomi

Hej. Kan några kloka personer råda mig. Jag får ut ca 8000kr i föräldrapenning och 1250 kr i barnbidrag för båda barnen. Jag och min sambo har 2 små barn och han har ett barn sedan tidigare i grundskolan. Han får ut 1250kr i barnbidrag för våra 2 gemensamma. Hans lön ligger på ca 30000 efter skatt. Jag är mammaledig med ena barnet och det blir att jag handlar maten välling blöjor ersättning allt som behövs plus alla småköp som jag ofta tycker det blir. Oj nu är blöjorna slut osv.. Jag handlar även kläderna till barnen som de är i behov av speciellt behövs det lite extragrejer nu i förskolan. Han tänker inte att de kanske behöver extragrejer utan tycker de kan ärva hans barns grejer..såklart de kan om det passar. Men mina barn är tjejer och hans sedan tidigare är kille och jag tycker inte alltid det är jättekul med pojkkläder utan tycker det ibland är roligt att klä dem i kjol och klänningar. Jag har inte råd alltid så de får gå i mycket basicgrejer vilket inte är fel ur en ekonomiskt synpunkt men ibland kan man väl få handla det man tycker är fint. Han handlar till sin son saker som han tycker att han behöver.

Mina pengar tar ofta alltid slut och jag köper nästan aldrig något till mig själv..knappt ma har råd att gå till frisören.

Hur mycket är det rimligt att jag lägger på alla omkostnader? Jag har ingen koll..Min sambo betalar hyran elen sen lägger han pengar på sina intressen. Hur mycket borde han lägga på hushållet och kläder till våra gemensamma?

Jag sparar även pengar ca 600kr/månaden han sparar inget. Jag sparar för att ha en säkerhet om något skulle inträffa...

• Svar på tråden Föräldraledig ekonomi
  • Anonym (Jessika)

Jag betalar även våra gemensamma barns försäkringar min bil min telefonräkning a-kassa osv. Hyran vi har är på ca 8000

• Anonym (Konto/kort)

Varför skaffar ni inte ett gemensamt konto med tillhörande kort, varifrån man handlar saker till barn och hem? Då delar ni sen på räkningen/stoppar in lika mycket pengar varje månad.

• Lönnsirap

Konsumentverket har en bra broschyr på sin hemsida som heter "koll på pengarna", den tar upp vilka kostnader man oftast har.

Oavsett vilket är det bra att sätta sig in i hushållets ekonomi och faktiskt ha koll på vilka kostnader man har tillsammans.

Rimligtvis så behöver man diskutera ekonomin flera gånger under livet och det är inte ovanligt att en person i förhållandet faktiskt försöker få ut mer än vad som är rimligt.

Personligen så tycker jag det är viktigt att ni faktiskt tittar på helheten i familjens ekonomi. Hur kommer det sig att dina pengar inte riktigt räcker? Rimligtvis borde mannen då bidra.

• Anonym (De)

Du är föräldraledig med erat gemensamma barn? Skall han vara hemma sedan eller tar du all/majoritet av ledighet? Om du skall vara hemma mest så får han också kompensera dig ekonomiskt för halv det inkomstbortfall du har nu.

I övrigt så räkna på hur mycket du lägger varje månad. Kolla på hur mycket han betalar. Rimligen betalar ni 50/50 av utgifterna ellwr peocwntullet efter inkomst

• Anonym (De)

Dessutom bör han kanske betala något mer i matkostnad eftersom han har ett barn som inte är erat gemensamma. Om du har lägre lön kan jag tycka att det är rimligt att ni betalar 50/50 och han betalar sitt barns hela matkostnad

• Anonym (??)

Varför delar ni på barnbidraget när ni bor ihop? Om det är du som står för barnens kläder mm så borde ju du få hela beloppet. Hade ni bott isär och haft varannan vecka så är det ju givet att man då delar..

• Anonym (T)

Er totala inkomst är således 40 500 kr efter skatt.

Du drar in 22,8 % och din sambo 77,2 %.

En rättvis fördelning är att ni delar 22,8-77,2 % på allt.

Exempelvis:

Hyra: 10 000 kr varav du betalar 2 280 kr, sambon 7 720 kr.

El: 1000 kr varav du betalar 228 kr och sambon 772 kr.

Mat: 6000 kr varav du betalar 1368 kr och sambon 4 632 kr.

Overall 799 kr varav du betalar 182 kr och sambon 617 kr.

Vantar 250 kr varav du betalar 57 kr och sambon 193 kr.

Du betalar din mobil själv.

Du betalar dina frisörbesök själv.

Han betalar sin mobil själv.

Han betalar studielån själv.

Alternativt kan ni justera för antal barn (eftersom sambon har en äldre son) men det blir mer invecklat.

Personligen tycker jag det är en dålig fördelning att du står för mat och kläder och han för hyra. Det känns bättre att dela lika eller procentuellt utifrån inkomst på alla utgifter som gäller hem, bil, el, mat, barn etc. men betalar privata saker själv (så som studielån).

Alla gör på det sättet de tycker är bäst.

• Anonym (2barnsmor)

Det är väl dags att sätta sig ned och prata om ekonomin.

Jag och min man har ibland suttit ned och tittat på våra konton tillsammans och även tittat efter hur mycket respektive lägger på mat, bensin, shopping.

Ibland frågar min man mig om han ska föra över pengar till mig eller föra över föräldradagar.

I perioder går det åt mer pengar... ibland känner jag själv att nu får jag sluta slösa ett tag.

Jag brukar göra av med ca 11000 kr/mån. Ca 5000 kr mat, 1000 kr utemat 1000 kr bensin, 2000 kr shopping,

2000 kr övriga räkningar (mobil, försäkring, a-kassan).

Min man lägger också 3000-5000 kr på mat. Han betalar även för boendet och har lite mer omkostnader för sin bil.

Jag tänkte uppdatera min garderob när jag slutat amma och är påväg tillbaka till jobbet. Skillnaden är väl att jag har pengar som räcker och blir över... det är ju värre att vilja köpa saker men inte ha råd.

Känns det jobbigt att prata med honom?

• Anonym (M)

När vi var föräldralediga la vi alla pengar i en hög, betalade alla räkningar, både gemensamma och enskilda från högen och sen delade vi på det som var kvar.

Vi handlar mat varannan gång. Jag handlar oftare saker till dottern och han till hemmet. Men kläder till dottern har vi till 95% köpt begagnat eller ärvt. Endast ytterkläder köps nytt så det blir inte så dyrt och hon har väldigt fina kläder tycker jag :)

• Jemp

Det rimliga är att ni delar på inkomstförlusten eller har (mer eller mindre) gemensam ekonomi. Och självklart delar på barnens omkostnader.

Ska han ta lika stor andel av föräldraledigheten för båda barnen? I så fall jämnar det ju ut sig, men vi såg det som mer fördelaktigt ekonomiskt med gemensam i alla fall (färre dagar för rimlig ekonomi).

Svar på tråden Föräldraledig ekonomi