• Anonym (Jessika)

Föräldraledig ekonomi

Hej. Kan några kloka personer råda mig. Jag får ut ca 8000kr i föräldrapenning och 1250 kr i barnbidrag för båda barnen. Jag och min sambo har 2 små barn och han har ett barn sedan tidigare i grundskolan. Han får ut 1250kr i barnbidrag för våra 2 gemensamma. Hans lön ligger på ca 30000 efter skatt. Jag är mammaledig med ena barnet och det blir att jag handlar maten välling blöjor ersättning allt som behövs plus alla småköp som jag ofta tycker det blir. Oj nu är blöjorna slut osv.. Jag handlar även kläderna till barnen som de är i behov av speciellt behövs det lite extragrejer nu i förskolan. Han tänker inte att de kanske behöver extragrejer utan tycker de kan ärva hans barns grejer..såklart de kan om det passar. Men mina barn är tjejer och hans sedan tidigare är kille och jag tycker inte alltid det är jättekul med pojkkläder utan tycker det ibland är roligt att klä dem i kjol och klänningar. Jag har inte råd alltid så de får gå i mycket basicgrejer vilket inte är fel ur en ekonomiskt synpunkt men ibland kan man väl få handla det man tycker är fint. Han handlar till sin son saker som han tycker att han behöver.

Mina pengar tar ofta alltid slut och jag köper nästan aldrig något till mig själv..knappt ma har råd att gå till frisören.

Hur mycket är det rimligt att jag lägger på alla omkostnader? Jag har ingen koll..Min sambo betalar hyran elen sen lägger han pengar på sina intressen. Hur mycket borde han lägga på hushållet och kläder till våra gemensamma?

Jag sparar även pengar ca 600kr/månaden han sparar inget. Jag sparar för att ha en säkerhet om något skulle inträffa...

• Svar på tråden Föräldraledig ekonomi
  • Anonym (Donna)
    Tow2Mater skrev 2021-10-28 15:25:19 följande:

När ska du borja jobba och pappan ta fl-ledighet?

Det står det väl inte att han ska?
  • Anonym (Jessika)

Tack för tips. Saken är den att barnbidraget betala ut till oss hälften automatiskt. Det som känns fel är att jag lägger mycket av mina pengar till hushållet och köper bara det nödvändigaste till barnen så jag slösar inte direkt men barn kostar ganska mycket ändå med blöjor välling ersättning våtservetter kläder skor jackor osv. Jag har inga problem med att betala för mina frisörbesök å allt det men jag får aldrig några pengar över för det för mina pengar går till familjen. De känns som att han får jättemycket pengar över och kam lägga på sina intressen köpa grejer till hans barn osv det är som att jag köper till våra gemensamma och han till sitt barn. Jag vet inte..Han tjänar så pass mycket mer och det är jag som har varit hemma med båda barnen han har inte tagit ut någon föräldraledighet förutom lite då och då när jag behövt göra något nån dag. Ja hade inte haft några problem om vi la allt i en pott men vi gör inte så så det blir ingen koll och drt känns som att jag betalar för mycket men det kanske jag inte gör. Ja blir lite låst ekonomiskt. Han handlar knappt nånting till våra gemensamma fast att han får barnbidrag men då säger han att det tex går till hyran. Jag tror ärligt inte han märker jättestor skillnad på innan vi fick barn och nu ekonomiskt. Han får handla mat när mina pengar är slut men då står jag där utan pengar resten av månaden som är kvar.

• Jemp
    Anonym (Jessika) skrev 2021-10-28 16:21:12 följande:

Tack för tips. Saken är den att barnbidraget betala ut till oss hälften automatiskt. Det som känns fel är att jag lägger mycket av mina pengar till hushållet och köper bara det nödvändigaste till barnen så jag slösar inte direkt men barn kostar ganska mycket ändå med blöjor välling ersättning våtservetter kläder skor jackor osv. Jag har inga problem med att betala för mina frisörbesök å allt det men jag får aldrig några pengar över för det för mina pengar går till familjen. De känns som att han får jättemycket pengar över och kam lägga på sina intressen köpa grejer till hans barn osv det är som att jag köper till våra gemensamma och han till sitt barn. Jag vet inte..Han tjänar så pass mycket mer och det är jag som har varit hemma med båda barnen han har inte tagit ut någon föräldraledighet förutom lite då och då när jag behövt göra något nån dag. Ja hade inte haft några problem om vi la allt i en pott men vi gör inte så så det blir ingen koll och drt känns som att jag betalar för mycket men det kanske jag inte gör. Ja blir lite låst ekonomiskt. Han handlar knappt nånting till våra gemensamma fast att han får barnbidrag men då säger han att det tex går till hyran. Jag tror ärligt inte han märker jättestor skillnad på innan vi fick barn och nu ekonomiskt. Han får handla mat när mina pengar är slut men då står jag där utan pengar resten av månaden som är kvar.

Ni måste såklart prata om detta för det är inte rimligt att ni ska ha så olika ekonomi för att du betalar allt för era gemensamma barn- inkl inkomstförlust.

Skriv upp allt ni betalar en månad/spara kvitton så kan ni få svart på vitt hur mycket var och en betalar. Inkl hur mycket föräldraledigheten kostar dig.
  • Anonym (De)

Men ts. Du lär ha tappat runt 200.000 minst på att ha varit föräldraledig med två barn? Detta borde han ha kompenserat dig för.

Jag kan garantera dig att du utöver detta troligen betalar mer än hälften av utgifterna varje månad.

Du behöver sätta dig ner ocj räkna på hur mycket pengar du faktiskt förlorat och fortfarande förlorar.

Och som annan sagt. Vem barnbidraget går till ändras snabbt på fks hemsida

• Anonym (Pappan)
    Anonym (Jessika) skrev 2021-10-28 12:35:06 följande:

Hej. Kan några kloka personer råda mig. Jag får ut ca 8000kr i föräldrapenning och 1250 kr i barnbidrag för båda barnen. Jag och min sambo har 2 små barn och han har ett barn sedan tidigare i grundskolan. Han får ut 1250kr i barnbidrag för våra 2 gemensamma. Hans lön ligger på ca 30000 efter skatt. Jag är mammaledig med ena barnet och det blir att jag handlar maten välling blöjor ersättning allt som behövs plus alla småköp som jag ofta tycker det blir. Oj nu är blöjorna slut osv.. Jag handlar även kläderna till barnen som de är i behov av speciellt behövs det lite extragrejer nu i förskolan. Han tänker inte att de kanske behöver extragrejer utan tycker de kan ärva hans barns grejer..såklart de kan om det passar. Men mina barn är tjejer och hans sedan tidigare är kille och jag tycker inte alltid det är jättekul med pojkkläder utan tycker det ibland är roligt att klä dem i kjol och klänningar. Jag har inte råd alltid så de får gå i mycket basicgrejer vilket inte är fel ur en ekonomiskt synpunkt men ibland kan man väl få handla det man tycker är fint. Han handlar till sin son saker som han tycker att han behöver.

Mina pengar tar ofta alltid slut och jag köper nästan aldrig något till mig själv..knappt ma har råd att gå till frisören.

Hur mycket är det rimligt att jag lägger på alla omkostnader? Jag har ingen koll..Min sambo betalar hyran elen sen lägger han pengar på sina intressen. Hur mycket borde han lägga på hushållet och kläder till våra gemensamma?

Jag sparar även pengar ca 600kr/månaden han sparar inget. Jag sparar för att ha en säkerhet om något skulle inträffa...

Man ska ha samma levnadsstandard. Eftersom du är hemma med barnen och han tjänar betydligt mer så är det självklart att han ska betala mer. Ni båda ska ju kunna göra saker, inte bara han. Ni behöver sätts er ner och gå igenom er ekonomi eller så tar ni hjälp med det.
  • Anonym (Stina)

Ni har en ohyggligt orättvis ekonomi.

Du får ut 9250 kr totalt och betalar då mat, blöjor, välling, försäkringar samt kläder till barnen. Han får ut 31250 och betalar?hyra och el? Telefoner?

Så ska det inte vara. Han får bidra efter förmåga. Ni får ut över 40000 i månaden och då borde du sannerligen ha råd med ett frisörbesök.

Ni får sätta er ner och göra en budget. Trist att han inte själv vill att hans sambo ska ha samma levnadsstandard som han själv men kommer det inte naturligt så?

Förslaget ovan om att betala procentuellt är rimligt och lätt att räkna på. Det viktigaste är att när allt är betalt ska ni ha lika mycket kvar till fckpengar till er båda. Det ska inte vara så att alla dina pengar går till hushållet medan han har många tusen att spendera som han vill. Orättvist och fel. Ni har båda skaffat barn, ni ska båda stå för kostnaderna. Och att vara föräldraledig är en kostnad, inte något privilegium du har. Han måste täcka upp för din inkomstförlust, självklart.

• Tow2Mater
    Anonym (Jessika) skrev 2021-10-28 16:21:12 följande:

Och det går du med på varför? Dags du börjar jobba.
  • Anonym (Stina)
    Tow2Mater skrev 2021-10-29 01:23:25 följande:

Och det går du med på varför? Dags du börjar jobba.

Hon går med på det för att det är så könsrollerna ser ut och dessa är det svårt att ta sig ur, särskilt när hennes man har allt att tjäna på status quo.

Vi måste sluta göra män helt ansvarsfria i sådana här frågor. Han har också skaffat barn. Han lever i en kärleksrelation med en annan människa. Hon tänkte antagligen aldrig att hon skulle bli ekonomiskt och praktiskt utnyttjad i relationen.

Det är av sådana här anledningar män till slut sitter ensamma och bittra och gnäller på att ingen vill ha dem.
  • Anonym (Peter)

Varför ska enbart du lägga pengar på barnet?
    Hur resonerade ni när ni kom fram till uppdelningen, vad är hans argument för att du bekostar det med inkomstbortfall och sämre pension?

• Tow2Mater
    Anonym (Stina) skrev 2021-10-29 08:20:56 följande:
    Hon går med på det för att det är så könsrollerna ser ut och dessa är det svårt att ta sig ur, särskilt när hennes man har allt att tjäna på status quo.

Vi måste sluta göra män helt ansvarsfria i sådana här frågor. Han har också skaffat barn. Han lever i en kärleksrelation med en annan människa. Hon tänkte antagligen aldrig att hon skulle bli ekonomiskt och praktiskt utnyttjad i relationen.

Det är av sådana här anledningar män till slut sitter ensamma och bittra och gnäller på att ingen vill ha dem.
    Hon skulle knipit ihop benen efter forsta barnet och delat med sig av fl-ledigheten till mannen.
  • Jemp
    Tow2Mater skrev 2021-10-29 18:16:02 följande:

Hon skulle knipit ihop benen efter forsta barnet och delat med sig av fl-ledigheten till mannen.

Man behöver inte "dela med sig". Hälften är pappans redan från början.
  • Tow2Mater
    Jemp skrev 2021-10-29 18:21:01 följande:
    Man behöver inte "dela med sig". Hälften är pappans redan från början.
    Bara om man är gifta, inte for sambos som TS.
  • Jemp
    Tow2Mater skrev 2021-10-29 18:23:44 följande:

Bara om man är gifta, inte for sambos som TS.

Jo, så fort man har gemensam vårdnad.
  • Anonym (Jessika)

Jag vet inte om jag gick med på det de är ju mitt egna fel. Det har gått upp för mig på senare tid att jag lägger pengar på barnen och jag tänker att så är det nu och har inte direkt reflekterat över min ekonomi pga att ..jag vet inte. Jättekonstigt! Saken är också den att han tjänar bättre men eftersom att jag ändå betalar det jag betalar och han betalar elen hyran osv så spelar det ju faktiskt ingen roll egentligen vad han tjänar eftersom att han inte lägger in en större del! Jag ska börja jobba helger nu men jag känner att ekonomin kommer bli ännu mer skev. Ska jag betala ännu mer då, nej vi måste gå igenom pengarna. Han verkar inte heller ha särskilt bra koll och han ger mig alltid pengar när jag behöver men det är nått som känns fel med att jag ska be om pengar varje gång mina tar slut.

Hur tänker ni att han ska kompensera för mitt inkomstbortfall under mammaledigheten??

• Anonym (De)
    Anonym (Jessika) skrev 2021-10-30 01:34:40 följande:

Jag vet inte om jag gick med på det de är ju mitt egna fel. Det har gått upp för mig på senare tid att jag lägger pengar på barnen och jag tänker att så är det nu och har inte direkt reflekterat över min ekonomi pga att ..jag vet inte. Jättekonstigt! Saken är också den att han tjänar bättre men eftersom att jag ändå betalar det jag betalar och han betalar elen hyran osv så spelar det ju faktiskt ingen roll egentligen vad han tjänar eftersom att han inte lägger in en större del! Jag ska börja jobba helger nu men jag känner att ekonomin kommer bli ännu mer skev. Ska jag betala ännu mer då, nej vi måste gå igenom pengarna. Han verkar inte heller ha särskilt bra koll och han ger mig alltid pengar när jag behöver men det är nått som känns fel med att jag ska be om pengar varje gång mina tar slut.

Hur tänker ni att han ska kompensera för mitt inkomstbortfall under mammaledigheten??

Du tittar på hur mycket du förlorar i lön. Alltså. Vad hade din inkomst varit dom du arbetat, vad är den som föräldraledig? Mellanskillnaden av detta skall han betala hälften av.

Så säg att du förlorar 10.000 i inkomst per månad på att vara hemma. Då skall han kompensera dig med 5000.

Gällande pension så har man barnets 4 första år något som kallas barnår. Den ac er som tjänat minst av er de åren (troligen du) kommer få allmän pension avsatt utifrån den lön ni hade inkomståret före barnet föddes. Så om du inte missar tjänstepension på arbetet så behöver han inte kompensera dig för minskad pension
  • Anonym (Jessika)

Okej.tack för svar..Han tycker tom jag ska betala dagusavgiftem på 1500. Jag sa ifrån på skarpen och då sa han att han betalar men han försöker eller fattar inte bättre!

• Anonym (T)
    Anonym (Jessika) skrev 2021-10-30 10:04:15 följande:

Okej.tack för svar..Han tycker tom jag ska betala dagusavgiftem på 1500. Jag sa ifrån på skarpen och då sa han att han betalar men han försöker eller fattar inte bättre!

Ni borde verkligen sätta er ner och skriva ned allt du betalar och allt han betalar. Inklusive alla nöjen och vad det kan vara.

Ni behöver båda ha förståelse för er ekonomi.

För guds skull få det inte att låta som han inte ska få ha några pengar till fritidsintressen. Bara gör det på ett sakligt vis. De här utgifterna har vi, så här skulle vi betalt om vi betalade procentuellt utifrån inkomst och så här ser det ut nu, jag betalar detta och du betalar detta.
Svar på tråden Föräldraledig ekonomi