• Sessie82

    Snart 7 åring stör otroligt på lektionstid

    Hej.

    Är i desperat läge och behöver verkligen råd.

    Det är så att våran snart 7 åring har alltid vart EM otroligt pratglad livlig pojke. Även lite extra trotsig om man får säga så.

    Nu på allra första Utvecklingssamtalet i ettan för nån månad sen får vi reda på stt han pratar väldigt mycket och stör och gör massa ljud. Och lyssnar dåligt på tillsägelser av fröken.

    Får byta bord ofta pga att han pratar med bänk kompisen hela tiden osv.

    Jag frågar han dagligen hur det går med deta. Han är alltid ärlig och säger som det är, tex fröken va arg idag för jag gjorde massa ljud och pratade mycket osv.

    Uppskattar hans ärlighet. Men skäms så mycket. Tycket då synd om dom andra barnen som kanske försöker jobba på.

    Har någon vart i samma sits och fått bukt på problemet?

  • Svar på tråden Snart 7 åring stör otroligt på lektionstid
  • Kvittning
    Sessie82 skrev 2021-10-29 07:01:25 följande:

    Får dom göra det? Han vill gärna måla säger han. Han säger han vill använda ritboken när han är klar med sina uppgifter men han får inte pga då vill dom andra oxå göra det.

    Själv tycker jag det låter som en super bra idé från han själv oxå.


    Får inte måla när han blir klar? Är det så att han blir färdig och sedan förväntas vara tyst och inte göra någonting?

    Min dotter har svårt att koncentrera sig på genomgångarna. Inte att hon pratar men att hon väger på stolen, viskar med grannen eller rör sig mm det som hjälpt är just att ha ett "kladdblock" som hon kan rita i samtidigt. Viktigt att hon ritar och inte skriver, när man ritar så lyssnar man bättre (om man är en sådan som lätt tappar fokus), om man skriver så slutar man lyssna. Handlar om vilken del av hjärnan som används.

    Min son är väldigt intelligent och han får börja jobba i boken innan genomgången är klar och får extrauppgifter när han är färdig + att han kan hoppa över uppgifter som är tråkiga för att de är för lätta bara han visar läraren först att han vet hur de ska göras.

    Men han är också extremt lättstörd och kan hamna efter om andra låter och falla ihop totalt efter en dag med mycket liv. Så utifrån den aspekten så uppskattar jag att du och läraren verkar jobba tillsammans med det här.

    Om det är så att han blir värre av tillsägelser för att han tycker det är pinsamt kanske han ska sägas till på ett annat sätt. Inte högt inför klassen utan att man går fram till honom, ställer sig på huk och säger till så att bara han hör. Och om han fortsätter prata kanske lösa problemet tillsammans. Att hon frågar "jag märker att du har svårt att vara tyst, vad kan hjälpa dig med det?"

    Tror också att det läraren gjorde med att uppmärksamma när han skött sig är riktigt bra.
  • Newrieskye

    Tycker skolsystemet är väldigt gammeldags, hur mycket har förändrats sedan 1800-talet med att så unga barn ska sitta alldeles still och vara tysta i flera timmar varje dag? Det är faktiskt onaturligt i den åldern, tycker inte det är fel på din son utan tycker synd om honom.

    Nu när lärarna har högskoleutbildning och vi har pedagogisk forskning är det märkligt att den inte kommit längre med att utveckla hur undervisning för barn ska och kan se ut.

  • sextiotalist
    Kvittning skrev 2021-10-30 06:57:41 följande:

    Får inte måla när han blir klar? Är det så att han blir färdig och sedan förväntas vara tyst och inte göra någonting?

    Min dotter har svårt att koncentrera sig på genomgångarna. Inte att hon pratar men att hon väger på stolen, viskar med grannen eller rör sig mm det som hjälpt är just att ha ett "kladdblock" som hon kan rita i samtidigt. Viktigt att hon ritar och inte skriver, när man ritar så lyssnar man bättre (om man är en sådan som lätt tappar fokus), om man skriver så slutar man lyssna. Handlar om vilken del av hjärnan som används.

    Min son är väldigt intelligent och han får börja jobba i boken innan genomgången är klar och får extrauppgifter när han är färdig + att han kan hoppa över uppgifter som är tråkiga för att de är för lätta bara han visar läraren först att han vet hur de ska göras.

    Men han är också extremt lättstörd och kan hamna efter om andra låter och falla ihop totalt efter en dag med mycket liv. Så utifrån den aspekten så uppskattar jag att du och läraren verkar jobba tillsammans med det här.

    Om det är så att han blir värre av tillsägelser för att han tycker det är pinsamt kanske han ska sägas till på ett annat sätt. Inte högt inför klassen utan att man går fram till honom, ställer sig på huk och säger till så att bara han hör. Och om han fortsätter prata kanske lösa problemet tillsammans. Att hon frågar "jag märker att du har svårt att vara tyst, vad kan hjälpa dig med det?"

    Tror också att det läraren gjorde med att uppmärksamma när han skött sig är riktigt bra.


    Kvittning skrev 2021-10-30 06:57:41 följande:

    Får inte måla när han blir klar? Är det så att han blir färdig och sedan förväntas vara tyst och inte göra någonting?

    Min dotter har svårt att koncentrera sig på genomgångarna. Inte att hon pratar men att hon väger på stolen, viskar med grannen eller rör sig mm det som hjälpt är just att ha ett "kladdblock" som hon kan rita i samtidigt. Viktigt att hon ritar och inte skriver, när man ritar så lyssnar man bättre (om man är en sådan som lätt tappar fokus), om man skriver så slutar man lyssna. Handlar om vilken del av hjärnan som används.

    Min son är väldigt intelligent och han får börja jobba i boken innan genomgången är klar och får extrauppgifter när han är färdig + att han kan hoppa över uppgifter som är tråkiga för att de är för lätta bara han visar läraren först att han vet hur de ska göras.

    Men han är också extremt lättstörd och kan hamna efter om andra låter och falla ihop totalt efter en dag med mycket liv. Så utifrån den aspekten så uppskattar jag att du och läraren verkar jobba tillsammans med det här.

    Om det är så att han blir värre av tillsägelser för att han tycker det är pinsamt kanske han ska sägas till på ett annat sätt. Inte högt inför klassen utan att man går fram till honom, ställer sig på huk och säger till så att bara han hör. Och om han fortsätter prata kanske lösa problemet tillsammans. Att hon frågar "jag märker att du har svårt att vara tyst, vad kan hjälpa dig med det?"

    Tror också att det läraren gjorde med att uppmärksamma när han skött sig är riktigt bra.


    När jag gick i mellanstadiet så hade vi papper på bänkarna, som vi fick rita på. Det fick göra när vi var färdiga med en uppgift, behövde en paus, lyssnade på något.

    Nu var det vår lärare som tyckte det var en bra ide.
  • Räkan77

    Härligt att ni fick positiv feedback, det betyder så mycket för både föräldrar och barn. Jag tycker att du ska fråga läraren om hon har tagit hjälp av specialpedagogen på skolan. De ska stötta lärarna och hjälpa till att komma på strategier.

    Sen skulle jag försöka låta bli att fråga sonen varje dag hur det varit i skolan. Du vill inte att han ska känna stress över att du ska förhöra honom. Försök istället fokusera på det som funkar bra, jag vet av egen erfarenhet att det kan vara lättare sagt än gjort. Vi har blivit rekommenderade att läsa Fem gånger mer kärlek av Martin Foster då det finns evidens på att det funkar.

  • Sessie82
    Räkan77 skrev 2021-10-30 10:01:54 följande:

    Härligt att ni fick positiv feedback, det betyder så mycket för både föräldrar och barn. Jag tycker att du ska fråga läraren om hon har tagit hjälp av specialpedagogen på skolan. De ska stötta lärarna och hjälpa till att komma på strategier.

    Sen skulle jag försöka låta bli att fråga sonen varje dag hur det varit i skolan. Du vill inte att han ska känna stress över att du ska förhöra honom. Försök istället fokusera på det som funkar bra, jag vet av egen erfarenhet att det kan vara lättare sagt än gjort. Vi har blivit rekommenderade att läsa Fem gånger mer kärlek av Martin Foster då det finns evidens på att det funkar.


    Ja ska försöka men man är så nyfiken !
  • Sessie82
    Newrieskye skrev 2021-10-30 07:06:24 följande:

    Tycker skolsystemet är väldigt gammeldags, hur mycket har förändrats sedan 1800-talet med att så unga barn ska sitta alldeles still och vara tysta i flera timmar varje dag? Det är faktiskt onaturligt i den åldern, tycker inte det är fel på din son utan tycker synd om honom.

    Nu när lärarna har högskoleutbildning och vi har pedagogisk forskning är det märkligt att den inte kommit längre med att utveckla hur undervisning för barn ska och kan se ut.


    Känner oxå så. Vet hur gärna han vill vara alla till laga.
  • LFF

    Du har en grabb som antagligen har det lite för lätt för sig i skolan (gissar jag på dina tidigare svar) men som inte helt vill anstränga sig (eftersom han inte vill ha den svårare läsboken). Uppmuntra honom att byta bok, göra lite extra uppgifter etc. 

    Jag har tvillingar, grabbar, födda i november. Båda är smarta, har lätt för sig i skolan. Den ena pratar gärna och vill även gärna veta precis allt om allt som fröken pratar med de andra barnen om. I ettan fick han en skärmvägg för att han skulle kunna fokusera på det han skulle göra istället för att distraheras av sina kamrater. 

    Den andre (de går i olika klasser), har en förmåga att ha ljud för sig när han håller på. Ljud han inte är medveten om att han gör många gånger. Han har även haft problem att sitta still och därmed bara rest sig upp mitt i en övning och börjat gå runt i klassrummet. Han fick "sparkband" som man satte på hans stol. Då kunde han sitta och vifta med fötterna samtidigt som han satt kvar och fokuserade på sin uppgift som han höll på med. 

    Båda lösningarna behövdes bara i någon månad, sen testade man att plocka bort dem och sen dess har det fungerat bra (bortsett från son 1s nyfikenhet om vad som försiggår och sägs i en annan del av klassrummet). 

    Ha en öppen kommunikation med både sonen och läraren och uppmuntra honom till att ta för sig av de lite "svårare" uppgifterna. Utmana honom helt enkelt. Att straffa genom att säga att han inte får julklappar eller presenter är helt fel väg att gå. Jobba med uppmuntran och utmaningar istället. 

    Mina killar går nu i tvåan och på utvecklingssamtalet i höstas så var det mesta av det de hade jobbigt med i ettan borta (det jag beskrivit ovan). 

  • LFF
    Sessie82 skrev 2021-10-30 12:28:52 följande:
    Ja ska försöka men man är så nyfiken !
    Vi ber barnen berätta dagligen om hur skoldagen varit. Inte för att de ska berätta om de skött sig eller liknande utan för att få veta vad de gjort på lektionerna. Det är ju enda sättet att kunna spinna vidare på saker de lär sig i skolan hemmavid. 

    Tex, har de haft engelska och tittat på ett avsnitt av Pick a color på UR om mat så frågar vi vilka matsaker de kan på engelska och sen tittar vi på andra ord i matväg på engelska. 
  • LFF
    AndreaBD skrev 2021-10-28 22:00:21 följande:
    Det är typiskt för ADHD.
    Så var mina söner båda i ettan också, myror i brallan, blir man arg försöker de spela clowner, svårt att avsluta, lättstörd om det är något de inte är intresserade av, dålig impulskontroll etc. 

    Skulle säkerligen kunna ticka av många saker på ADHD-listan. Vet du vad, det mesta har lugnat ner sig så här ett år senare när de går i andra klass. Ja, de har fortfarande myror i brallan och tonvis med energi. 

    Men, de har även barn med ADHD i sina klasser och skillnaden är milsvida på hur de agerar. 

    Bara för att ett barn tickar en hel del boxar på ADHD så betyder inte det att de har det. Man kan även vänta och se om saker ändrar sig med de hjälpmedel som finns tillgängliga, som skärmar, sparkband och liknande. 

    TS son låter som en helt normal, sprallig, snart 7-åring som har lite för lätt för sig i skolan. 
  • LFF
    AndreaBD skrev 2021-10-29 10:29:12 följande:
    Jag har ju skrivit det, som svar på TS och har understrukit saker. Även att han hyperfokuserar, dvs. ibland är väldigt fokuserat på något som han gillar medans han inte kan fokusera på sånt som är tråkigt, är typiskt. Du behöver bara titta på diagnoskriterierna så ser du att det överensstämmer med TS beskrivning. 

    www.habilitering.se/fakta-och-rad/kort-om-funktionsnedsattningar/adhd/diagnoskriterier-for-adhd/
    Haha, var tvungen att gå in på länken och kolla vad som stämmer in på mina grabbar. Det var väldigt mycket och ändå har varken förskolepedagoger (varav en specialpedagog), lärarna i förskoleklass eller deras lärare och fritidspersonal som de haft nu i första och andra klass reflekterat över att de skulle ha ADHD. 

    Kopierar in allt som stämmer eller stämde i första klass:

    1)      Ouppmärksamhet:


    b. Har ofta svårt att bibehålla uppmärksamheten inför uppgifter eller lekar (t ex har svårt att bibehålla fokus under lektioner, samtal eller under längre stunder av läsning).


    c. Verkar sällan lyssna på direkt tilltal (t ex ter sig frånvarande även utan någon uppenbar källa till distraktion)


    f. Undviker ofta, ogillar eller är ovillig att utföra uppgifter som kräver mental uthållighet (t ex skolarbete eller läxor; för äldre tonåringar och vuxna: t ex sammanställa rapporter, fylla i formulär, läsa längre artiklar).


    h. Är ofta lättdistraherad av yttre stimuli (för äldre tonåringar och vuxna kan det inkludera ovidkommande tankar).


     


    2)      Hyperaktivitet och impulsivitet:


    a.       Har ofta svårt att vara stilla med händer eller fötter eller kan inte sitta still på stolen.


    b.       Lämnar ofta sin plats i situationer då man förväntas sitta kvar en längre stund (t ex lämnar sin plats i klassrummet, på kontoret eller andra arbetsplatser, eller i andra situationer där det krävs att man sitter kvar).


    c.       Springer ofta omkring, klänger eller klättrar i situationer där det inte kan anses lämpligt. (Obs: hos ungdomar eller vuxna kan det vara begränsat till en känsla av rastlöshet.)


    f. Pratar ofta överdrivet mycket.


    g. Kastar ofta ur sig svar på frågor innan frågeställaren är färdig (t ex fyller i och avslutar andras meningar; oförmögen att vänta på sin tur i ett samtal).


    h. Har ofta svårt att vänta på sin tur (t ex när man står i kö)


    i. Avbryter eller inkräktar ofta på andra (t ex kastar sig in i andras samtal, lekar eller aktiviteter; använder andras saker utan att be om lov eller få tillåtelse; för ungdomar och vuxna: t ex inkräktar i eller tar över andras aktiviteter).

Svar på tråden Snart 7 åring stör otroligt på lektionstid