• Sessie82

    Snart 7 åring stör otroligt på lektionstid

    Hej.

    Är i desperat läge och behöver verkligen råd.

    Det är så att våran snart 7 åring har alltid vart EM otroligt pratglad livlig pojke. Även lite extra trotsig om man får säga så.

    Nu på allra första Utvecklingssamtalet i ettan för nån månad sen får vi reda på stt han pratar väldigt mycket och stör och gör massa ljud. Och lyssnar dåligt på tillsägelser av fröken.

    Får byta bord ofta pga att han pratar med bänk kompisen hela tiden osv.

    Jag frågar han dagligen hur det går med deta. Han är alltid ärlig och säger som det är, tex fröken va arg idag för jag gjorde massa ljud och pratade mycket osv.

    Uppskattar hans ärlighet. Men skäms så mycket. Tycket då synd om dom andra barnen som kanske försöker jobba på.

    Har någon vart i samma sits och fått bukt på problemet?

  • Svar på tråden Snart 7 åring stör otroligt på lektionstid
  • AndreaBD
    LFF skrev 2021-11-02 13:42:57 följande:
    Så var mina söner båda i ettan också, myror i brallan, blir man arg försöker de spela clowner, svårt att avsluta, lättstörd om det är något de inte är intresserade av, dålig impulskontroll etc. 

    Skulle säkerligen kunna ticka av många saker på ADHD-listan. Vet du vad, det mesta har lugnat ner sig så här ett år senare när de går i andra klass. Ja, de har fortfarande myror i brallan och tonvis med energi. 

    Men, de har även barn med ADHD i sina klasser och skillnaden är milsvida på hur de agerar. 

    Bara för att ett barn tickar en hel del boxar på ADHD så betyder inte det att de har det. Man kan även vänta och se om saker ändrar sig med de hjälpmedel som finns tillgängliga, som skärmar, sparkband och liknande. 

    TS son låter som en helt normal, sprallig, snart 7-åring som har lite för lätt för sig i skolan. 
    Utåtagerande redan under förskoletiden?  Är det det vanliga? 

    Det beror ju alldeles på hur intensivt det är, om det är normalt eller ADHD. 
  • MrsJenka

    Jag var som din son i lågstadiet. Mycket för att jag tyckte att allt var lätt och ointressant. Jag har aldrig tagit tillrättavisningar särskilt bra, så det var först när jag fick sitta längst fram i klassrummet utan bordsgranne som jag började kunna fokusera på det jag förväntades fokusera på.

  • Sessie82
    LFF skrev 2021-11-02 13:26:31 följande:

    Du har en grabb som antagligen har det lite för lätt för sig i skolan (gissar jag på dina tidigare svar) men som inte helt vill anstränga sig (eftersom han inte vill ha den svårare läsboken). Uppmuntra honom att byta bok, göra lite extra uppgifter etc. 

    Jag har tvillingar, grabbar, födda i november. Båda är smarta, har lätt för sig i skolan. Den ena pratar gärna och vill även gärna veta precis allt om allt som fröken pratar med de andra barnen om. I ettan fick han en skärmvägg för att han skulle kunna fokusera på det han skulle göra istället för att distraheras av sina kamrater. 

    Den andre (de går i olika klasser), har en förmåga att ha ljud för sig när han håller på. Ljud han inte är medveten om att han gör många gånger. Han har även haft problem att sitta still och därmed bara rest sig upp mitt i en övning och börjat gå runt i klassrummet. Han fick "sparkband" som man satte på hans stol. Då kunde han sitta och vifta med fötterna samtidigt som han satt kvar och fokuserade på sin uppgift som han höll på med. 

    Båda lösningarna behövdes bara i någon månad, sen testade man att plocka bort dem och sen dess har det fungerat bra (bortsett från son 1s nyfikenhet om vad som försiggår och sägs i en annan del av klassrummet). 

    Ha en öppen kommunikation med både sonen och läraren och uppmuntra honom till att ta för sig av de lite "svårare" uppgifterna. Utmana honom helt enkelt. Att straffa genom att säga att han inte får julklappar eller presenter är helt fel väg att gå. Jobba med uppmuntran och utmaningar istället. 

    Mina killar går nu i tvåan och på utvecklingssamtalet i höstas så var det mesta av det de hade jobbigt med i ettan borta (det jag beskrivit ovan). 


    Vad e de för sparkband du menar? :)
  • LFF
    Sessie82 skrev 2021-11-02 19:25:48 följande:
    Vad e de för sparkband du menar? :)
    Om jag förstod rätt på sonen och läraren så är det som gummiband man sätter på stolsbenet och sen runt fotleden. Så får benet lite motstånd när man blir "sprattlig" och får myror i kroppen. Istället för att resa sig upp och gå omkring. För min ena var det en otroligt bra lösning
  • Elittant

    Läs på om särskild begåvning. Tyvärr får man samma symtom som ADHD men sb beror på understimulans.

    Finns massor att läsa om fenomenet och här kommer några tips:

    Mona Liljedal, har skrivit 2 böcker och hon har massor på youtube/brainchild

    Rfsb.se

    Anitakullander.se

    Filuren.se

  • FuckGoggleAskMe
    LFF skrev 2021-11-03 08:14:19 följande:
    Om jag förstod rätt på sonen och läraren så är det som gummiband man sätter på stolsbenet och sen runt fotleden. Så får benet lite motstånd när man blir "sprattlig" och får myror i kroppen. Istället för att resa sig upp och gå omkring. För min ena var det en otroligt bra lösning
    När min son var 7 år fick han sitta på en slags pilatesboll, så han kunde röra på sig lite medan han satt och hörde på läraren eller skrev. Hjälpte honom att koncentrera sig för han har alltid haft och har ett stort behov av att röra på sig. Ett år senare lyckades han sitta stilla ända tills det blev rast och behövde inte längre någon boll. 
  • Nicco123

    Klart han måste få konsekvenser av sitt handlande. Säg åt honom ordentligt när fröken ringer, påminn honom på morgonen innan skolan att han ska vara lugn och inte störa de andra i klassen.

    Påpekar skolan att han inte betett sig okej så jo ta bort tv-spel och sånt. Varför ska han va tyst om det ändå aldrig blir någon konsekvens?

    Han lyssnar inte på fröken dvs han respekterar inte henne, då måste ni som föräldrar ta ett större ansvar och se till att han börjar lyssna på henne.

  • Wolfie13
    Nicco123 skrev 2021-11-14 10:00:48 följande:

    Klart han måste få konsekvenser av sitt handlande. Säg åt honom ordentligt när fröken ringer, påminn honom på morgonen innan skolan att han ska vara lugn och inte störa de andra i klassen.

    Påpekar skolan att han inte betett sig okej så jo ta bort tv-spel och sånt. Varför ska han va tyst om det ändå aldrig blir någon konsekvens?

    Han lyssnar inte på fröken dvs han respekterar inte henne, då måste ni som föräldrar ta ett större ansvar och se till att han börjar lyssna på henne.


    Bättre om du läser hela trdåen istället, så kanske du inser att pojken inte behöver den typen av straff.. Han verkade sen svara mycket bättre på uppmuntran, och dessutom är han född väldigt sent på året = yngre än klasskompisarna vilket förklarar en del. 
  • LFF
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-11-14 09:54:49 följande:
    När min son var 7 år fick han sitta på en slags pilatesboll, så han kunde röra på sig lite medan han satt och hörde på läraren eller skrev. Hjälpte honom att koncentrera sig för han har alltid haft och har ett stort behov av att röra på sig. Ett år senare lyckades han sitta stilla ända tills det blev rast och behövde inte längre någon boll. 
    Det skulle en kollega på jobbet behöva som inte kan vara stilla och prata i telefonen samtidigt

    Tycker det är underbart att läsa om (och även fått erfarenhet av) många olika lösningar skolorna verkar ha numera för att underlätta för barnen att koncentrera sig. Både med skärmar för de som behöver det och med pilatesbollar, sparkband och liknande. 
  • OchEnFisk
    AndreaBD skrev 2021-10-29 10:24:28 följande:

    Den enskilda läraren kan inte göra något åt det i alla fall, om vi nu inte får skicka ut dem. Jag har gjort det som sagt, med årskurs 8-elever. 4-or.... äh.... vet inte, har inte dem. Men när det inte är tillåtet och en del föräldrar skulle klaga. Det är snarare rektorerna som är fega. 


    Enligt skolverket är det tillåtet att skicka ut elever som stör.
Svar på tråden Snart 7 åring stör otroligt på lektionstid