Inlägg från: Anonym (Mami) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mami)

    Ledighet innan förlossning

    Det finns inga "andra pengar" som du kan få om du har en anställning och bara vill "chilla" innan bebisen kommer.
    Enligt lag ska du lämna in din ledighetsansökan senast 2 mån före det att du tänker gå på ledighet.
    Så om du vill vara ledig from mitten av december bör du redan ha gjort detta.
    From den dag du är föräldraledig kommer du att ha avdrag på din lön.
    Huruvida du vill täcka det genom att ta ut föräldrapenning eller inte är helt upp till din ekonomi. Tar du 7 dagar per vecka kommer du ha ca 80% av din lön.
    För att ens SGI ska skyddas behöver man inte ta ut någon fp första året utan först from barnets ettårsdag.

    Säg att du vill vara ledig from måndag 13/12. Och sen fredagen innan så känner du att du faktiskt pallar en vecka till. Då kan förstås din chef låta dig fortsätta och så skjuter ni fram din ansökan tom 20/12 istället. Men allt beror på flexibiliteten, om man redan har en vikarie som kommer den 13/12 så "behövs" ju inte du. 

    Sen har du jul och en massa röda dagar där. Beroende på hur många semesterdagar du tjänar in så kan det vara vits att inte lägga f-ledighet alls där eftersom den dras måndag-fredag kalenderdag i de flesta avtal, dvs man gör avdrag för alla dagar oavsett om de är röda. Och det bottnar sig i att du har rätt att söka fp från Försäkringskassan för 7 dagar per vecka. Och den ersättningen ska täcka lönebortfall, hade man inte dragit av på lönen för en röd dag så har du inget avdrag och kan inte få fp....

    Jag har alltid gått över tiden med mina barn så med det i ryggen hade jag sökt semester from 20/12 - 31/12 och sen f-ledigt from måndag 3/1. I vår verksamhet hade chefen resonerat som att "du ska ändå vara borta" och inte tjafsat om att bevilja mig semester eller f-ledighet. Jag tänker att det är nära jul och alla som sökt semester inte har fått. Men som sagt, jag ska ändå inte vara där. Får jag inte göra så, så hade jag lagt f-ledigt from 20 december och brutit ledigheten för semester någon gång under 2022 istället. Semestern har man rätt att få ut (även om man tjänar in färre dagar).

    Men det är förstås byggt på min egen erfarenhet om att jag mest troligt hade orkat jobba en vecka till, att jag fått en tids vila ändå eftersom mina barn trivs i magen Samt då förstås också att man har semester att ta ut. Då kan man vänta sig en full lön i december och behöver inte söka fp förrän i januari. Sen exakt vilket datum barnet föds, om det är på en semesterdag, på juldagen eller i mitten av januari spelar egentligen ingen roll här utan det är ledigheterna och ditt fp-uttag du måste planera.

  • Anonym (Mami)

    Det finns inga "andra pengar" som du kan få om du har en anställning och bara vill "chilla" innan bebisen kommer.
    Enligt lag ska du lämna in din ledighetsansökan senast 2 mån före det att du tänker gå på ledighet.
    Så om du vill vara ledig from mitten av december bör du redan ha gjort detta.
    From den dag du är föräldraledig kommer du att ha avdrag på din lön.
    Huruvida du vill täcka det genom att ta ut föräldrapenning eller inte är helt upp till din ekonomi. Tar du 7 dagar per vecka kommer du ha ca 80% av din lön.
    För att ens SGI ska skyddas behöver man inte ta ut någon fp första året utan först from barnets ettårsdag.

    Säg att du vill vara ledig from måndag 13/12. Och sen fredagen innan så känner du att du faktiskt pallar en vecka till. Då kan förstås din chef låta dig fortsätta och så skjuter ni fram din ansökan tom 20/12 istället. Men allt beror på flexibiliteten, om man redan har en vikarie som kommer den 13/12 så "behövs" ju inte du. 

    Sen har du jul och en massa röda dagar där. Beroende på hur många semesterdagar du tjänar in så kan det vara vits att inte lägga f-ledighet alls där eftersom den dras måndag-fredag kalenderdag i de flesta avtal, dvs man gör avdrag för alla dagar oavsett om de är röda. Och det bottnar sig i att du har rätt att söka fp från Försäkringskassan för 7 dagar per vecka. Och den ersättningen ska täcka lönebortfall, hade man inte dragit av på lönen för en röd dag så har du inget avdrag och kan inte få fp....

    Jag har alltid gått över tiden med mina barn så med det i ryggen hade jag sökt semester from 20/12 - 31/12 och sen f-ledigt from måndag 3/1. I vår verksamhet hade chefen resonerat som att "du ska ändå vara borta" och inte tjafsat om att bevilja mig semester eller f-ledighet. Jag tänker att det är nära jul och alla som sökt semester inte har fått. Men som sagt, jag ska ändå inte vara där. Får jag inte göra så, så hade jag lagt f-ledigt from 20 december och brutit ledigheten för semester någon gång under 2022 istället. Semestern har man rätt att få ut (även om man tjänar in färre dagar).

    Men det är förstås byggt på min egen erfarenhet om att jag mest troligt hade orkat jobba en vecka till, att jag fått en tids vila ändå eftersom mina barn trivs i magen Samt då förstås också att man har semester att ta ut. Då kan man vänta sig en full lön i december och behöver inte söka fp förrän i januari. Sen exakt vilket datum barnet föds, om det är på en semesterdag, på juldagen eller i mitten av januari spelar egentligen ingen roll här utan det är ledigheterna och ditt fp-uttag du måste planera.

  • Anonym (Mami)

    Lägger till att vad som är arbetsdag etc. förstås är olika inom olika tjänster. Julen ligger mycket på helger i år. Där jag jobbar tex. så jobbar vi inte på aftnar. Så julafton (en fredag) är en sån dag som jag inte hade förväntats jobba = det hade inte dragits en semesterdag för den.
    Men det får man förstås kolla vad som gäller för en själv, hur schemat ser ut.

  • Anonym (Mami)
    Ballina skrev 2021-11-01 20:02:31 följande:
    Tack för sånt utförligt inlägg!!

    Jag är så mentalt inställd på att gå av jobbet from 13/12, har jobbat som en dåre och behöver vila upp mig. Så antar att jag bara får lägga semester, ta ut fp eller snåla på dem om jag känner att jag har råd (vilket vi inte har med endast den som inkomst men hoppas på mirakel, att sambon får jobb).

    Eftersom jag är sjuksköterska och vi inte bedriver en "verksamhet med jul-stängt" så spelar det någon roll om jag söker semester de röda dagarna då? Tänker att rent pengamässigt så blir det väl ingen skillnad om jag tar ut en semesterdag eller fp på en röd dag, som jag ändå skulle ha jobbat? Eller tänker jag fel?
    Semester kommer att ge dig bibehållen lön + semesterdagstillägg. Lägger du ut föräldraledighet så kommer du att få löneavdrag.
    Så det är jättestor skillnad. Ibland har man rätt till föräldralön men det kan bero på hur länge man varit anställd så det måste du fråga om.

    Man brukar inte få hålla på och blanda ledigheter heller, så att man lägger nån vecka föräldraledigt först, sen några semesterdagar, sen lite mer föräldraledighet osv. Utan ju enklare desto bättre, tänk ut en taktik i förväg, utifrån vad som är mest gynnsamt för dig. Om du vill vara ledig from måndag 13 säger vi och så är du schemalagd måndag + torsdag + söndag den veckan. Då kan det bli väldigt mycket löneavdrag att lägga föräldraledigt en vecka = 7 kalenderdagar. Jämfört med att lägga semester. Så kolla hur många semesterdagar du har. Se hur du bäst kan lägga ut semester jämfört med föräldraledighet och så prata med din chef. Chefen kan vara tillmötesgående om hen vill men det kan vara så att hen av rättviseskäl vill styra på ett visst sätt. 
  • Anonym (Mami)
    TeresB skrev 2021-11-03 00:31:21 följande:
    Om du inte arbetat så länge kan du kanske inte ta ut semester som är betald. Har din arbetsgivare semesterår 1/4-31/3 så innebär det att du får börja nyttja semester du tjänat in nu först efter 1 april 22.

    Har du ett tungt arbete kanske du kan bli sjukskriven eller ansöka om graviditetspenning?
    Det är också bra förslag. Men har man redan sökt föräldrapenning och ska på ledighet så har man inte rätt att ta bort den och sjukskriva sig hur som helst. Men gravidpenning borde ts kunna söka om jobbet är påfrestande. Den gäller tom 11 dagar före beräknad förlossning. Så den skulle kunna ge vila nu fram tills dess ungefär. Men den kommer inte lösa de sista dagarna. Där behöver man lägga föräldraledighet eller semester (eller annan ledighet då).
Svar på tråden Ledighet innan förlossning