• Tue 2 Nov 2021 07:21
    7917 visningar
    12 svar
    +1
    12
    7917

    Svårt att hitta storleken XS på kläder för kvinnor i medelåldern

    Det är verkligen inte så lätt att hitta snygga kläder i storleken XS eller XXS! Jag har försökt hitta halloween kläder till min vän som har storleken XXS men på gränsen till XS så oftast går det bra. Hon berätta för mig att det var svårt att hitta att hon oftast måste köpa barn kläder som kanske inte alltid är det modet hon vill ha. 

    Ett exempel var nu att jag skulle köpa halloween kläder till henne. Kollade runt på massa ställen som Amazon, Wish och Shein.se. Tydligast var det på Shein där jag sökte på "cosplay" och fick 3 sidor med träffar, sen klickade jag på filter och då blev det bara en träff. 

    Någon som mer har detta problemet som har XS? Några tips? Borde det inte vara diskriminerade att inte ha alla storlekarna? Har för mig att det var diskussion om det för XXS och XXXS.
  • Svar på tråden Svårt att hitta storleken XS på kläder för kvinnor i medelåldern
  • Tue 2 Nov 2021 08:27
    #1

    Istället för att känna dig diskriminerad, hitta varumärken som har ett bredare utbud- det är inte varumärken på ditt vanliga köpcenter utan något finare märken. Sök på petite. Bra och unika kläder i mindre storlekar finns på exklusivare second hands. En skräddare och barnavdelning ibland är inget att skämmas för heller.

    De som har udda storlekar har alltid svårare att hitta välsittande kläder och skor. Det är olönsamt för mainstream- butiker att producera storlekar som alldeles för få köper.

  • Tue 2 Nov 2021 09:59
    #2

    Visst förstår att det finns möjligheter men är ju lite omständigt om man behöver gå att sy om alla kläder man beställer. Sen även om de måste nöja sig med ett mindre utbud känns ju heller inte okej. Då tycker jag att det finns andra saker som är mindre diskriminerande där man hittar lösningar.


    Borde man inte kunna ställa krav på butikerna att de även säljer kläder i XS och XXS. Så de inte diskriminerar någon? 

  • Tue 2 Nov 2021 10:39
    #3
    karin44 skrev 2021-11-02 09:59:04 följande:

    Visst förstår att det finns möjligheter men är ju lite omständigt om man behöver gå att sy om alla kläder man beställer. Sen även om de måste nöja sig med ett mindre utbud känns ju heller inte okej. Då tycker jag att det finns andra saker som är mindre diskriminerande där man hittar lösningar.


    Borde man inte kunna ställa krav på butikerna att de även säljer kläder i XS och XXS. Så de inte diskriminerar någon? 


    Svårt att ställa krav på privata näringsidkare. De tar in sådant som säljer. Det är inte diskriminering. 

    Men ni kan absolut lyfta frågan med affärerna, men krav kan ni inte komma med.
  • Tue 2 Nov 2021 10:46
    #4
    +1

    Håller med om att det är jävligt dåligt! Jag själv är också någonstans mellan XXS och XS och det är ibland tamejfan omöjligt att hitta fina kläder i min storlek, ofta ser man ett riktigt snyggt plagg och så går storleken bara ner till S eller en för stor XS på sin höjd. Däremot har alla butiker blivit riktigt duktiga på kläder i stora storlekar, ofta finns det både XL och upp till XXXL! Jag önskar att media satt lika stor press på kedjorna att ha kläder i små storlekar som de gjort med stora storlekar. Tror dessvärre att media inte tycker det är särskilt synd om oss som som är ?för smala? som de tycker med de som är ?för stora?. Man ser ju aldrig någon kampanj i tidningarna om att det är vackert att vara underviktig på samma vis som man ofta framhåller att det är vackert att vara överviktig (eller kurvig som det kallas). En disclaimer: jag har absolut inget emot överviktiga, tycker bara det är synd att underviktiga ofta dissas medan normalt funtade människor aldrig skulle få för sig att dissa överviktiga.

  • Tue 2 Nov 2021 10:58
    #5

    Snygga kläder och maskeradkläder är väl två helt olika saker?

    Att maskerad/utklädningskläder finns i begränsade utbud när det gäller storlekar kan jag förstå eftersom den efterfrågan ändå är väldigt begränsade i allmänhet och troligen väldigt lite efterfrågad i XS eller mindre.

    Vanliga kläder för medelålders i XS går att hitta på de flesta kedjorna om man ger sig ut att leta och botanisera lite.

    Sedan är troligen efterfrågan på mindre än XS väldigt begränsad eftersom de flesta reastänger är fyllda av kläder i XS och S, så vill nog inte kedjorna satsa på att få ännu flera små storlekar.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Tue 2 Nov 2021 11:02
    #6

    Precis borde inte vara så svårt att ta fram fler storlekar för nät handlare som Shein.se där jag hittade flera saker som jag skulle kunna tänka mig till min vän till halloween. Men när jag klickade i filtret XS och fick ett svar istället för 300 när jag sökte på "cosplay" så blev jag riktigt förvånad. Blev så tydligt då att utbudet är betydligt mindre för XS och obefintligt för XXS. Har hela världens befolkning börjat bli feta nu så ingen som har XS längre. 

    Måste finnas en marknad. Så måste vara något annat som ligger bakom. Tänker i Asien måste det finnas många korta som också handlar någonstans. Är det så att alla små modellerna skickas till Asien?

  • Tue 2 Nov 2021 11:15
    #7

    Samtidigt så brukar man ju ändå behöva gå upp 1-2 storlekar när man beställer från Asien så där kanske hon är en normal S eller xs?


    karin44 skrev 2021-11-02 11:02:16 följande:

    Precis borde inte vara så svårt att ta fram fler storlekar för nät handlare som Shein.se där jag hittade flera saker som jag skulle kunna tänka mig till min vän till halloween. Men när jag klickade i filtret XS och fick ett svar istället för 300 när jag sökte på "cosplay" så blev jag riktigt förvånad. Blev så tydligt då att utbudet är betydligt mindre för XS och obefintligt för XXS. Har hela världens befolkning börjat bli feta nu så ingen som har XS längre. 

    Måste finnas en marknad. Så måste vara något annat som ligger bakom. Tänker i Asien måste det finnas många korta som också handlar någonstans. Är det så att alla små modellerna skickas till Asien?


  • Tue 2 Nov 2021 11:17
    #8
    karin44 skrev 2021-11-02 11:02:16 följande:
    Precis borde inte vara så svårt att ta fram fler storlekar för nät handlare som Shein.se där jag hittade flera saker som jag skulle kunna tänka mig till min vän till halloween. Men när jag klickade i filtret XS och fick ett svar istället för 300 när jag sökte på "cosplay" så blev jag riktigt förvånad. Blev så tydligt då att utbudet är betydligt mindre för XS och obefintligt för XXS. Har hela världens befolkning börjat bli feta nu så ingen som har XS längre. 

    Måste finnas en marknad. Så måste vara något annat som ligger bakom. Tänker i Asien måste det finnas många korta som också handlar någonstans. Är det så att alla små modellerna skickas till Asien?
    Vet att beställer du från asiatiska handlare så är generellt en "XS" mindre i faktiskt storlek så att göra en generell filtrering behöver inte betyda så mycket, du måste kolla varje affärs/märkes mått tabell. Cosplay kläder kan du garanterat hitta små

    Vet jag kikat på specialkläder i annat sammanhang med asiatiskt ursprung där måtten motsvarande en svensk 40 är XXL och det är räknat på enkelstorlekar så deras "S" var alltså motsvarande 32. 

    Knappast inte så att de "små modellerna skickas till asien" - då de flesta tillverkas där redan från början, de beställs bara inte till hela världen om det inte finns en efterfrågan, att hålla lager och sortiment är dyrt. 
  • Tue 2 Nov 2021 12:41
    #9
    Trippelmamma76 skrev 2021-11-02 11:15:17 följande:

    Samtidigt så brukar man ju ändå behöva gå upp 1-2 storlekar när man beställer från Asien så där kanske hon är en normal S eller xs?


    Hon har testat at köpa S men tyvärr så passar det inte. Hon testade även att tvätta så det skulle krympa men då såg det ännu värre ut. 

    Men får nog bli att anlita en skräddare kostar bara mellan 150-500 kr (kladbyte.se/anlita-skraddare-vad-kostar-det/ ).

  • Tue 2 Nov 2021 13:07
    #10

    Blev ett väldigt liv när "Abercrombie & Fitchs" inte ville göra kläder för "större" personer. 

    "Mike Jeffries ut och ber om ursäkt för sina uttalanden i en intervju 2006 där han sagt att man vänder sig till de ?coola kidsen? som är snygga och att de mindre populära, fula och tjocka människorna inte passar i Abercrombie & Fitchs kläder." citat från SVT: www.svt.se/nyheter/utrikes/abercrombie-och-fitch-pudlar-efter-storlekskritik

  • Tue 2 Nov 2021 13:20
    #11
    Trippelmamma76 skrev 2021-11-02 11:15:17 följande:

    Samtidigt så brukar man ju ändå behöva gå upp 1-2 storlekar när man beställer från Asien så där kanske hon är en normal S eller xs?


    Inte när det gäller Shein, tyvärr. Där är S stor i storleken tycker jag.
  • Wed 3 Nov 2021 19:12
    #12

    Kom även på att tänka på "Tjockishörnan" på Lindex:
    www.expressen.se/ledare/malin-siwe/-det-var-idiotiskt-att-ta-bort--hornorna-med-xxl-klader/

    Inte riktigt är samma sak, men lite diskriminerade var det så kanske är samma om små tjejer måste gå till barnhörnan. 

Svar på tråden Svårt att hitta storleken XS på kläder för kvinnor i medelåldern