• scrapparlotta

    Kalkon

    Funderar på att laga kalkon på lördag. Har gjort det för många år sen, så kommer inte ihåg hur jag gjorde.

    Jag har googlat men har lite frågor ändå.

    Vet att jag fyllde kalkonen med katrinplommon och äpplen, men har för mig att jag använde apelsin eller citron åxå, men i recept om jag googlar hittar jag inte det. Nån som använt detta?

    Vad kryddar jag med? Smälter smör och penslar den med va?

    Stekpåse eller inte? Sist hade jag inte stekpåse, öste den då och då istället. Slipper jag detta med stekpåse?

    Hur lång tid tar det? Kan jag använda termometer om jag använder stekpåse? Var sätter jag termometern,

    Hur lång tid tar den att tina upp?

    Många frågor, hoppas nån orkar svara mig.

  • Svar på tråden Kalkon
  • Medborgare
    scrapparlotta skrev 2021-11-03 09:37:38 följande:

    Funderar på att laga kalkon på lördag. Har gjort det för många år sen, så kommer inte ihåg hur jag gjorde.

    Jag har googlat men har lite frågor ändå.

    Vet att jag fyllde kalkonen med katrinplommon och äpplen, men har för mig att jag använde apelsin eller citron åxå, men i recept om jag googlar hittar jag inte det. Nån som använt detta?

    Vad kryddar jag med? Smälter smör och penslar den med va?

    Stekpåse eller inte? Sist hade jag inte stekpåse, öste den då och då istället. Slipper jag detta med stekpåse?

    Hur lång tid tar det? Kan jag använda termometer om jag använder stekpåse? Var sätter jag termometern,

    Hur lång tid tar den att tina upp?

    Många frågor, hoppas nån orkar svara mig.


    Kan svara på några frågor. Det tar lång tid att tina, så börja i god tid. Det sägs 24 timmar per 5 kg, men det tog längre tid för mig. 

    Vad du fyller med är individuellt, jag fyllde med katrinplommon, sviskon, lök och äpple. Använde det sedan i såsen, den blev helt underbar. 

    Jag kryddade bara med peppar, samt smält smör, sedan öste jag den regelbundet. Lade även lite av fyllningen utanför så att vätskan fick smak av den. 

    Stekpåse är en smaksak. Termometern sätter du i den tjockaste delen. Jag använde ingen, gick efter stektid per kilo och det fungerade. 

    Ett tips jag fick var att tillaga den dagen innan, för att den är lättare att skiva upp/dela när den är kall. Sedan kan man värma upp den dagen man äter den. 
  • scrapparlotta
    Medborgare skrev 2021-11-03 11:07:15 följande:

    Kan svara på några frågor. Det tar lång tid att tina, så börja i god tid. Det sägs 24 timmar per 5 kg, men det tog längre tid för mig. 

    Vad du fyller med är individuellt, jag fyllde med katrinplommon, sviskon, lök och äpple. Använde det sedan i såsen, den blev helt underbar. 

    Jag kryddade bara med peppar, samt smält smör, sedan öste jag den regelbundet. Lade även lite av fyllningen utanför så att vätskan fick smak av den. 

    Stekpåse är en smaksak. Termometern sätter du i den tjockaste delen. Jag använde ingen, gick efter stektid per kilo och det fungerade. 

    Ett tips jag fick var att tillaga den dagen innan, för att den är lättare att skiva upp/dela när den är kall. Sedan kan man värma upp den dagen man äter den. 


    Kryddade du bara med peppar, inte ens sålt? Svartpeppar då eller?
  • FtS70

    Jag har väl gjort kalkon i ugn femtio gånger vid det här laget, så jag kan också bidra.
    * Har du färsk är det fantastiskt, men det har du inte, så det tar ett till tre dygn för en normal 5 kg kalkon att tina i kylen.
    * Ta ut den ur kylen minst en timme innan den skall in i ugnen så skinnet hinner torka lite.
    * Ugnen på 180 C
    * Kör den på ett galler ovanpå en långpanna.
    * Smöra ordentligt, minst 100 g.
    * Salta och peppra rejält.
    * Släng i lite smaksättare, men fyll den inte, då tillagas den långsammare. Vill man ha massa katrinplommon, äpplen o dyl kan man köra dem bredvid. Själv har jag bara timjan, lök och pepparkorn i.
    * Lägg över lite folie löst första halvtimmen, så bränner den inte så lätt.
    * Ös den så ofta du orkar - varje halvtimme, typ - med smör eller lite extra buljong.
    * Räkna med 30 min per kilo i ungefärlig ugnstid.
    * Du vill ha upp den till 72 C, men jag tar ut min vid 65 C, lägger på folie och sedan stiger den lagom.

  • Medborgare
    scrapparlotta skrev 2021-11-03 11:48:31 följande:
    Kryddade du bara med peppar, inte ens sålt? Svartpeppar då eller?
    Inget salt, bara peppar. Vi har pepparkvarn och brukar ha i blandade sorter. 
  • scrapparlotta
    FtS70 skrev 2021-11-03 11:50:53 följande:

    Jag har väl gjort kalkon i ugn femtio gånger vid det här laget, så jag kan också bidra.

    * Har du färsk är det fantastiskt, men det har du inte, så det tar ett till tre dygn för en normal 5 kg kalkon att tina i kylen.

    * Ta ut den ur kylen minst en timme innan den skall in i ugnen så skinnet hinner torka lite.

    * Ugnen på 180 C

    * Kör den på ett galler ovanpå en långpanna.

    * Smöra ordentligt, minst 100 g.

    * Salta och peppra rejält.

    * Släng i lite smaksättare, men fyll den inte, då tillagas den långsammare. Vill man ha massa katrinplommon, äpplen o dyl kan man köra dem bredvid. Själv har jag bara timjan, lök och pepparkorn i.

    * Lägg över lite folie löst första halvtimmen, så bränner den inte så lätt.

    * Ös den så ofta du orkar - varje halvtimme, typ - med smör eller lite extra buljong.

    * Räkna med 30 min per kilo i ungefärlig ugnstid.

    * Du vill ha upp den till 72 C, men jag tar ut min vid 65 C, lägger på folie och sedan stiger den lagom.


    Oj vad många bra tips, tack.

    Buljong skriver du, vad för buljong? Buljongtärning som du låter smälta med smöret då?

    Du har inte använt citron? Har så för mig att jag tryckte ut en halv citron på och den andra halvan åkte in i kalkonen.

    Hoppas jag vågar ge mig på detta, är surt om man misslyckas. Men blev ju rasande gott sist jag lagade det vilket säkert är 10 år sen...
  • klyban
    SannaAsker skrev 2021-11-03 15:12:36 följande:
    Såhär har kalkonerna det, många inklämda på en liten yta utan dagsljus, lever i sin egen avföring, allt de vet är att vara instängda och vänta på en plågsam död. Smaklig spis!

    Jaha, nu var frågan hur man tillaga en kalkon, och kalkonen är jätte god att äta.
    Så det gör vi då.

    Man kan mikra par citroner eller annan citrusfrukt och stoppa in i den, så slipper man problematiken med att värma upp detta.
    Men första frågan man ska ställa sig om man ska tillaga hel kalkon, vad är det för smak man vill ha på sin kalkon.


    Det finns ju allt ifrån bara salt, till en uppsjö av kryddor.
    Personligen om man har bra tillbehör och sås, så skulle jag köra svart och vitpeppar och salt, alternativt cajunkrydda som jag gör själv.


     


    När jag varmröker kalkonben, så är det bara salt och peppar som gäller, men såklart där är smaken det rökta.
    Steker jag tex filéer, så är det cajunkryddan som dominerar att användas.
    Usch, nu vattnas munnen rejält och prat om en saftigt och god kalkon att tillaga och äta.
    Temperatur är viktigt, för går man över så kan det bli lite för torrt, så ha en bra termometer i högsta hugg.
    Och hugg in den i en del som tillagas sist, ett tjockt bröst låter som ett bra ställe och enkelt.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • skolios
    Medborgare skrev 2021-11-03 11:07:15 följande:

    Kan svara på några frågor. Det tar lång tid att tina, så börja i god tid. Det sägs 24 timmar per 5 kg, men det tog längre tid för mig. 

    Vad du fyller med är individuellt, jag fyllde med katrinplommon, sviskon, lök och äpple. Använde det sedan i såsen, den blev helt underbar. 

    Jag kryddade bara med peppar, samt smält smör, sedan öste jag den regelbundet. Lade även lite av fyllningen utanför så att vätskan fick smak av den. 

    Stekpåse är en smaksak. Termometern sätter du i den tjockaste delen. Jag använde ingen, gick efter stektid per kilo och det fungerade. 

    Ett tips jag fick var att tillaga den dagen innan, för att den är lättare att skiva upp/dela när den är kall. Sedan kan man värma upp den dagen man äter den. 


    Bara en snabb fråga: är inte katrinplommon och sviken samma sak?
  • Medborgare
    skolios skrev 2021-11-04 01:55:58 följande:
    Bara en snabb fråga: är inte katrinplommon och sviken samma sak?
    Det stämmer, blev fel. 
  • skolios
    Medborgare skrev 2021-11-04 08:23:17 följande:

    Det stämmer, blev fel. 


    Tur du förstod min fråga för autocorrect ställer till det :). Sviskon skulle det stå inte sviken.

    Tack för att du klargjorde, blev lite förvirrad.
  • Aniiee

    Man kan stuffa in nästan vad man vill i en kalkon. Vill du fylla din med apelsiner och california reapers så går det utmärkt.

    Annars kan man köra på spatchcoking, dvs klippa ut ryggbenet och lägga platt på galler över en plåt med grönsaker. Det går fortare och blir faktiskt bättre. Jag har gort så länge men...




    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • klyban
    Aniiee skrev 2021-11-04 16:27:15 följande:
    Man kan stuffa in nästan vad man vill i en kalkon. Vill du fylla din med apelsiner och california reapers så går det utmärkt.

    Annars kan man köra på spatchcoking, dvs klippa ut ryggbenet och lägga platt på galler över en plåt med grönsaker. Det går fortare och blir faktiskt bättre. Jag har gort så länge men...


    " target="_blank">

    Har du testat att fritera en hel kalkon någon gång?
    Har haft detta i tankarna länge, men aldrig fått tummen ur att göra det.

    Annars rekommenderar jag att varmröka kalkonben, de blir grymma, ås kan man göra Collard greens också(sydstatsvarianten, om det nu finns andra såna).


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Kalkon