Aniiee skrev 2021-11-04 16:49:57 följande:
Helt skattefinansierad vet jag inte, men kanske en sänkning så att de är i linje med konsumentprisindex eller löneindex.
Jag vet inte hur det är i andra län och deras lokaltrafikspriser, andra kanske har koll på det. Men här i Stockholm infördes SLs månadskort 1971 och kostade 50 kronor. Det kallades faktiskt till och med för 50-kortet. OM priset skulle följt konsumentprisindex så skulle kortet idag kosta ca 390 kr, dvs mindre än hälften av vad det faktiskt gör.
För att förklara det med löneindex: Då behövde man i genomsnitt jobba ca 3,5 timme för att ha råd med ett 50-kort. Idag behöver man jobba ca 5 timmar och 16 minuter för att ha råd med ett månadskort. Om priset hade legat i linje med ´71 så hade det kostat 630 kr. (obs, uträknat utan att ta hänsyn till skatt, så det är räknat på bruttolönstid)
Skulle det ha följt med konsumentprisindex och kostat 390 kr idag så hade du också bara haft samma kollektivtrafik som 1971.
Om vi bara tittar på tunnelbanan skulle dessa linjer inte finnas
Du betalar idag, femtio år senare, för en helt annan produkt än du hade år 1971.
Och kollektivtrafiken i Stockholm är den överlägset billigaste i landet i förhållande till vad du får oavsett gnället som finns om att "
månadskortet är för dyrt"