• Isabelr

Otrogen sambo

Hej,

Jag ber om ursäkt för den röriga tankegången men allt är lite rörigt just nu.

Jag (27 år) fick reda på idag att min sambo (31 år) sedan nästan 8 år tillbaka har varit otrogen. Eller i alla fall något i det stuket. En tjej kontaktade mig under dagen och förklarade att dom har haft kontakt via tinder och snapshat i ca en månad. Dom har pratat om allt mellan himmel och jord samt flirtat.

När jag konfronterade sambon i fråga sa han att han aldrig hade avsikt att träffa henne utan gjorde det för att få uppskattning/ uppmärksamhet vilket jag tydligen inte hade gett honom på senaste tid. Men vem vet hur länge han hade hållt på och om han hade träffat någon om han inte hade blivit påkommen.

Vi har nyligen flyttat och jag har startat mitt examensarbete vilket inte gör saken lättare. Vi har även en hund som inte är så lätt att göra med som ställer mycket krav i vardagen.

Jag känner mig otroligt lurad och besviken när vi ena dagen pratar om att köpa hus efter min examen till att få veta detta dagen efter.

Vi har kanske inte haft det på topp senaste taget men han har inte pratat med mig om dessa saker alls även om vi pratar och umgås varje dag.

Jag vet att jag inte har varit så lätt att bo med på sista tiden då jag har studerat hemma under pandemin och har blivit seg mer åt deprimerade hållet vilket har gjort att jag har gått upp lite i vikt. Men han är ingen ängel heller, förutom detta så har han kort temperament. Han har själv inte haft något initiativ att göra saker eller starta konversationer.

Oavsett så känns det som jag förtjänar mer än detta, jag trodde aldrig han skulle göra så mot mig när han tidigare flickvän var otrogen mot honom, så han vet hur ont det gör.

Han lovar heligt och dyrt att jag är den enda och han inte tänkte att träffa någon men jag har ingen tillit eller respekt kvar för honom.

• Svar på tråden Otrogen sambo
  • Anonym (Gör slut)

Snälla gör slut. Har förlåtit min sambos otrohet och jag ångrar det varje dag. Det har gått ett år och han kämpar verkligen men jag tänker på otroheten varje dag ändå och känner hur jag börjar tappa känslor. Ångrar att jag lät honom komma undan med det, och önskar att jag tog mig själv först så fort jag fick veta det.

Han förstörde allt pga ett val, han visste vad han gjorde. Det är ett medvetet val att vara otrogen och du hade likaväl kunnat vara den otrogna, men du valde att ha respekt för honom och er. Om han brydde sig hade han aldrig satt sig själv i en riskzon att förlora dig. Gå inte på hans ursäkter och lämna bara.

• Anonym (Teddy)

Jag är ledsen över att din sambo har svikit dig men jag måste säga att det är uppfriskande att läsa en ts som verkar har lite jävlar anamma och inte bara genast kryper ihop i fosterställning och undrar vad hon har gjort för fel för att misshaga den otrogne sambon. Jag tycker att du försöker hålla fast vid den ilskan och övertygelsen om att du förtjänar bättre. För du har naturligtvis rätt. Självklart förtjänar du bättre än en man som går bakom ryggen, har så dålig fantasi så att han inte kunde komma på en bättre ursäkt, har så låg självkänsla så att han genast måste få bekräftelse så fort livet inte går på räls, väljer att söka den bekräftelsen hos andra, inte dig, och sist men inte minst, respekterar dig lika mycket som han antagligen respekterar en kackerlacka. Om han inte kan bemöda sig med att försöka vara 1000% ärlig, verkligen gräva i sitt inre för att förstå och förklara för dig varför han gjorde detta, så är det lönlöst. Har han djupet och viljan att gräva i sitt inre för att hitta anledningen? För det beror ju inte ett skvatt på att du "inte gett honom tillräcklig bekräftelse på sistone". Hur svag är man inte som människa om man istället för att ta tag i den situationen och pratar med sin partner, så vänder man sig till någon annan.

• Anonym (Old)

Ok, så du har en sambo med högt bekräftelsebehov och kort temperament. Inget av det kommer ju försvinna så ta dig en funderare på om du vill vara kvar i relationen. Om han redan nu innan ni har barn kräver så mycket uppmärksamhet hur ska det då bli om ni får barn?

• Anonym (Man50)

Vad har han gjort ?

Skrivit och flörtat men en annan kvinna

Han har bett om ursäkt

Han kanske blev glad att det var nån som såg han

Lätt å glömma varandra i en upp stressad karriärs värld

Antingen så är man nöjd med ursäkten eller så gör man något åt det

när man blir osams nästa gång är det lätt att det kommer upp igen och ältas vidare till

• Fjäril kär

Hade han inte blivit avslöjad hade han fortsatt... Fundera på det en stund..

Han verkar mer ledsen över att ha blivit påkommen än att han sårat dig... Läs det igen..

Han har svikit och sårat dig men tycker inte att det är så farligt och försöker få det till att du tvingade honom till det... Så nu vet du hur han väljer att lösa problem som dyker upp mellan er..

• Robert 558

Helt klart otrohet, det är allt man inte kan göra med partnerns vetskap och där det finns en tredje person inblandad. 
    Det är inte på något sätt ditt fel, helt och hållet din sambos beslut att gå över gränsen.

Men jag tycker ändå ni ska ge det en chans. Ni är relativt unga och har levt ihop ett tag, så grundtryggheten borde finnas. Ta detta som ett wake up call för er båda. Börjar ni prata med varandra på riktigt, så tror jag ni har goda möjligheter att denna händelse kan föra er samman, närmre än vad ni är idag. 

Ta gärna hjälp, så ni inte hamnar i rollerna av att vara försvarande och den anklagade. Jag rekommenderar Mindler, där erbjuds samtalsterapi för 100 kr/person och tillfälle, som är 50 minuter. Tro mig, väl investerade pengar och tid. 

Lycka till.

• Anonym (ööö)
    Anonym (Man50) skrev 2021-11-04 06:36:18 följande:

Vad har han gjort ?

Skrivit och flörtat men en annan kvinna

Han har bett om ursäkt

Han kanske blev glad att det var nån som såg han

Lätt å glömma varandra i en upp stressad karriärs värld

Antingen så är man nöjd med ursäkten eller så gör man något åt det

när man blir osams nästa gång är det lätt att det kommer upp igen och ältas vidare till

Det kom ju enbart fram för att TS råkade upptäcka det. Det var knappast så att han bad om ursäkt av fri vilja utan för att det kom fram. Vad är en sån ursäkt värd? 
  • Anonym (E)

Det här är bara en tjej, men hon lär inte vara den enda han chattat med på Tinder. Har du ens fått se hur många han matchat mot eller chattat med, har du fått se hans app, innan han hunnit radera allt annat han håller på med? Har du läst hans presentation t ex? Jag är så trött på att höra mäns ursäkter om att de söker uppmärksamhet, sånt jävla skitsnack. De är ute efter att vara otrogna och inget annat, och som i ditt fall, ja han kan ha varit otrogen sedan dag ett, det vet du inte. Det var den här gången du kom på honom, vad hade hänt annars, vad händer nästa gång han lägger ansvaret för sin otrohet på dig? Glöm honom. Du är värd mer.

• Robert 558
    Anonym (E) skrev 2021-11-04 08:56:32 följande:

Det här är bara en tjej, men hon lär inte vara den enda han chattat med på Tinder. Har du ens fått se hur många han matchat mot eller chattat med, har du fått se hans app, innan han hunnit radera allt annat han håller på med? Har du läst hans presentation t ex? Jag är så trött på att höra mäns ursäkter om att de söker uppmärksamhet, sånt jävla skitsnack. De är ute efter att vara otrogna och inget annat, och som i ditt fall, ja han kan ha varit otrogen sedan dag ett, det vet du inte. Det var den här gången du kom på honom, vad hade hänt annars, vad händer nästa gång han lägger ansvaret för sin otrohet på dig? Glöm honom. Du är värd mer.

Vill bara uppmärksamma dig på att det här med söka uppmärksamhet är lika vanligt hos kvinnor, alltså inget manligt fenomen. Otrohet handlar inte om vilket kön man tillhör. 
  • Anonym (E)
    Robert 558 skrev 2021-11-04 09:17:23 följande:
    Vill bara uppmärksamma dig på att det här med söka uppmärksamhet är lika vanligt hos kvinnor, alltså inget manligt fenomen. Otrohet handlar inte om vilket kön man tillhör. 
    Tack för din mansplaining Robert.
  • Robert 558
    Anonym (E) skrev 2021-11-04 10:24:11 följande:
    Tack för din mansplaining Robert.
    Det var så lite...Jag är så trött på att höra kvinnors ursäkter om att de söker uppmärksamhet, sånt jävla skitsnack. Så jag tänkte vi kunde reda ut att det krävs två för en tango, ogillar att hamna i ett fack. Det här handlar inte om att vara man eller kvinna, utan mer om vilket egoistiskt svin man förmår sig att vara, oavsett kön. 
  • Ordinär Man

Du får väl inte att du inte kan ge honom allt alltid. Nu är du för tillfället mycket upptagen med annat, och kan säkert förstå att han har behov. Det kommer säkert tid när du har mer behov av närhet och uppmärksamhet, och han kommer säkert att gengälds den förståelse du förhoppningsvis kommer att visa honom.

• Anonym (Gör slut)
    Ordinär Man skrev 2021-11-04 14:59:12 följande:

Du får väl inte att du inte kan ge honom allt alltid. Nu är du för tillfället mycket upptagen med annat, och kan säkert förstå att han har behov. Det kommer säkert tid när du har mer behov av närhet och uppmärksamhet, och han kommer säkert att gengälds den förståelse du förhoppningsvis kommer att visa honom.

Men lägg av. Vad är det här för bebismentalitet. Vuxna människor pratar med varandra om de är missnöjda, inte springer till andra kvinnor.
  • Anonym (Smulan64)

Nej nej nej. Han är inget att bygga på och kommer förmodligen att hänga på Tinder eller annan plats igen när han behöver ny bekräftelse. Kanske mer än så

Har varit väldigt aktiv på olika siter och träffat på en hel del män som söker något vid sidan av. De flesta vill mer än prata skulle jag säga.

Tycker din kille är oseriös. Hade blivit totalt avtänd om min kille hållt på med detta

• Anonym (sådär)
    Ordinär Man skrev 2021-11-04 14:59:12 följande:

Människor som är ärliga och öppna med sina önskemål, behov eller missnöje går säkert att arbeta fram en lösning med.

Falska, fega och egoistiska människor som skiter i vad du tycker och går bakom din rygg går absolut inte att samarbeta med och förtjänar heller ingen förståelse eftersom de själva saknar både förståelse och respekt för dig.
Svar på tråden Otrogen sambo