Anonym (ini) skrev 2021-11-05 23:06:55 följande:
Känner igen detta. De med diktatorer som föräldrar tenderar att bli översnälla. Beträffande samsovningen tror jag inte att det är en vidare viktig fråga. Däremot kan jag se risken att de som tidigt lär sina barn att sova själva också kan vara i riskzonen för att ge för lite kärlek. Medan de som låter barnen samsova kan vara i riskzonen för att sätta för lite gränser.
Ge mig den forskningen som visar att det är farligt att ge sina barn "för mycket" kärlek?
Det finns ingen sådan forskning. Att det skulle vara negativt att föräldrar "curlar" sina barn är en myt.
Föräldrar behöver inte vara rädda för att de klemar bort sina barn, de behöver däremot vara noga med att svara upp till sina barns emotionella behov. Sedan är det förstås ur föräldrarnas perspektiv mycket jobbigare att ständigt finnas där för sina trygga barn, eftersom de barnen har lärt sig att de är viktiga och att deras behov ska tas på allvar.
Sedan tror jag absolut att genetiken har en stor roll i det här också. Vissa barn med viss genetik kan säkert klara av bristande föräldrar och kanske bara hamna på en lätt undvikande anknytning. Andra barn med annan genetik kan förmodligen endast bli trygga om föräldrarna är extremt lyhörda för de emotionella behoven.
De som väljer att inte samsova med sina spädbarn tar en uppenbar risk att deras barn inte kommer att utveckla en trygg anknytning.
Det är svårt att plocka ut en enda sak som gör att ens barn får trygg anknytning. Om man gör allting annat rätt och inte samsover, så kanske barnet ändå får trygg anknytning om barnet genetiskt har en viss personlighet. Forskarna vet att det finns en stor förmåga hos barn att reparera misstag som föräldrarna gör. Men givetvis ska man som förälder inte chansa, utan ge barnet den närhet och trygghet som det behöver i form av samsovning och annat. Det är ju bara några år vi pratar om.
Därutöver behöver vi skrota den här gamla föreställningen om att goda föräldrar är de som förbjuder, att kärleken behöver bytas ut mot hård disciplin, att straff är viktigt och att godartade och väluppfostrade barn (från de vuxnas perspektiv) är det ideala. Barn behöver utrymme att utforska och behöver därför alltid kunna förlita sig på förälderns emotionella stöd. Det finns tusen andra kärleksfulla sätt att få sitt barn att visa respekt mot andra än att använda sig av disciplina åtgärder. Om föräldern själv visar empati och förståelse mot barnet så kommer det att införliva det förhållningssättet i sitt sätt att bete sig.