• stor grön drake

    När är det lättare för en person i restsurangbranschen att gå ledigt?

    Är det lättare för en person i restaurangbranschen att få ledigt en vanlig tisdag (och ev anslutande måndag och onsdag) än nyårsafton/nyårsdagen?

    Jag är helt okunnig, i mitt yrkesliv är det på ett sätt men har förstått att restaurangbranchen kan vara annorlunda.

    För exemplets skull säger vi att detta gäller en välbesökt restaurang med både lunch och middagsservering. Personen är inte diskare eller serveringspersonal, men inte heller restaurangchef. Inte helt koll på termerna, men varken högst eller lägst i rangordningen.

  • Svar på tråden När är det lättare för en person i restsurangbranschen att gå ledigt?
  • myskmalva

    Generellt sett brukar det vara svårt att få ledigt på dagar då det är mycket att göra och många andra vill vara lediga. Så om restaurangen i fråga brukar vara fullsatt vid nyår är det nog svårt att få ledigt då.

    En vanlig tisdag är det förmodligen lättare att hitta en kollega som vill ta ens pass.

  • Fjäril kär

    Det första jag fick lära mig var att man jobbar inte på restaurang om man förväntar sig att vara ledig på röda dagar.

    Obekväma arbetstider är liksom ett signum för restaurangbranschen och det får man finna sig i.

    Har man tur och det finns möjlighet att övriga kan täcka upp och ingen annan har ansökt om ledighet så kan man såklart vara ledig på tex nyår men oftast är det enklare att få ledigt en grå tisdag i oktober.

  • stor grön drake
    myskmalva skrev 2021-11-05 11:15:06 följande:

    Generellt sett brukar det vara svårt att få ledigt på dagar då det är mycket att göra och många andra vill vara lediga. Så om restaurangen i fråga brukar vara fullsatt vid nyår är det nog svårt att få ledigt då.

    En vanlig tisdag är det förmodligen lättare att hitta en kollega som vill ta ens pass.


    Vettiga tankar. Min tanke var att det kanske fanns mer vikarier att tillgå på helgdagar.
    Fjäril kär skrev 2021-11-05 12:01:46 följande:

    Det första jag fick lära mig var att man jobbar inte på restaurang om man förväntar sig att vara ledig på röda dagar.

    Obekväma arbetstider är liksom ett signum för restaurangbranschen och det får man finna sig i.

    Har man tur och det finns möjlighet att övriga kan täcka upp och ingen annan har ansökt om ledighet så kan man såklart vara ledig på tex nyår men oftast är det enklare att få ledigt en grå tisdag i oktober.


    Det är lite det jag har förstått. Jag blev sen fundersam om det istället är svårare att hitta vikarier den gråa tisdagen...
  • Fjäril kär
    stor grön drake skrev 2021-11-05 15:36:50 följande:

    Vettiga tankar. Min tanke var att det kanske fanns mer vikarier att tillgå på helgdagar.Det är lite det jag har förstått. Jag blev sen fundersam om det istället är svårare att hitta vikarier den gråa tisdagen...


    Det är lättare att hitta vikarier en vanlig torsdag eftersom man oftast redan är inhyrd/bokad på röda dagar sedan länge. Väldigt många är ju schemalagda just helger då det är då som störst tryck på restaurangen. Folk ska äta julbord med jobbet, krogshower är igång, man bokar nyårssupe ett halvår i förväg etc. Röda dagar kräver veckovis med förberedelser och extra mycket personal då det är fullsatt.

    Mycket lättare att klara ruljansen en tråkig torsdag i februari när folk är panka och endast 5 bord är bokad.
  • Aniiee

    Helgdagar, fredagar och allmänna lov är det oftast all hands on deck som gäller. Det är inte så att det nödvändigtvis är "lättare" att hitta en inhoppare en vanlig sketen tisdag, utan att det redan i princip dubbelbelagt på nyårsafton och alla behövs. En vanlig, sketen tisdag kanske det inte ens behövs en inhoppare, beroende på verksamheten och vem som ska vara ledig kanske det räcker att övriga personalstyrkan täcker upp.


    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
Svar på tråden När är det lättare för en person i restsurangbranschen att gå ledigt?