Inlägg från: svansmamman |Visa alla inlägg
  • svansmamman

    BIM December 2021

    madde90 skrev 2021-11-25 14:32:22 följande:

    Allt känns jobbigt just nu. Har mer eller mindre haft konstant svag molande mensvärk sen ägglossning. Aldrig haft såhär innan. Har inte fått något pms humör som jag haft dom senaste gångerna o då menar jag extremt dåligt humör.

    Känner mig mer glad men sjukt trött.

    Men känner mig så Depp för är rädd att de inte blir denna månad heller.

    Vet att de kan ta tid att bli gravid men vill ju nu. :(

    Har testa tidigt tester hemma men vet inte när ja ska våga testa :(

    Förlåt behövde bara skriva av mig.


    Ursäkta dig inte, det är ju detta som dessa trådar är till för - att få ventilera! Hur många dagar är du efter ÄL och när är du i förhållande till BIM? 
  • svansmamman
    madde90 skrev 2021-11-25 15:42:21 följande:
    Jo visst är dessa trådar för att kunna skriva av mig men känner mig ändå så dum.

    Min äl kom 2 dagar tidigare så bim flyttades från 3 till den 1 december. Är på äl +9.
    Åh jag förstår dig men tycker inte du ska känna så ändå! Hjärta

    Du borde ju kunna testa på söndag och få relativt tillförlitligt resultat. De symptom du beskriver kan ju mycket möjligt vara kopplade till en graviditet. Jag håller tummarna för att det tagit sig och att det är en liten räka där inne som gör att du mår som du gör! 
  • svansmamman
    nomina skrev 2021-11-26 06:55:38 följande:

    Spännande! Hoppas ni får till lite mys!

    Jag känner mig lite nere, kör ju med rfsu-stickor och jag har väl fattat fel då det står att man är som mest fertil de kommande två dagarna vid positivt test. Jag testade positivt vid lunch 17/11 och på kvällen hade vi sex, även dagen innan två gånger men inte alls dagsrna efter pos test. Han kom ju i mig den 17e men mycket kom också ut ganska fort, dagen innan fanns det kvar i mig hela natten.

    Jag vet inte hur stor betydelse det har men känner mig bara nere och att vi inte gjorde allt vi kunde samtidigt hade det varit svårt att få till det de två följade dagarna...sorry för mitt gnäll men vaknade så idag.. :/


    Fy inte en kul känsla att vakna till! Att det rinner ut är i sig ingen fara eftersom tillräckligt mycket stannar kvar ändå, så det tycker jag inte att du ska grubbla över. Det låter som att det ändå finns goda chanser med tanke på att ni fick till det som ni gjorde. Nu håller vi bara tummarna att det tagit sig. Försök att inte oroa dig, om än jag vet att det är svårt. Mys med din partner, unna dig något lite extra i helgen och fira första advent tillsammans, förhoppningsvis går tiden liiiite snabbare då! <3
  • svansmamman
    Fyyyyran skrev 2021-12-01 12:47:45 följande:

    Hade äl för en vecka sedan. Fick inte till det som vi ville med liggandet. Blev en gång förra lördagen, 20/12 och en gång på tisdagen 23/11. Äl onsdag 24/11eller torsdag 25/11enligt två olika appar. Hade velat ligga mer för att maxa chanserna, men det låser sig för min man. Eller han är inte tillräckligt sugen och tycker synd om sig själv. Jag tycker han är fjantig. Vill inte sura och bråka, men det är svårt kan jag säga när jag blir sjukt frustrerad!

    Får väl se om det tog sig. Bim om 8 dagar 9/12 enligt appar. Funderar på att testa på lördag....Så jag har något att göra under denna seeega väntan, hahaha

    Grattis till alla som plussat <3


    Jag förstår din man på ett sätt då det säkert kan bli en väldig press att prestera vilket gör att det låser sig. Kan ni inte testa ligga lite oftare nu och då istället och så säger du inte till att "nu är det skarpt läge" när du har ägglossning utan ligger på som tidigare under cykeln? Jag hade själv inte klarat av att bara ligga helt mekaniskt bara när jag har ägglossning, för mig skulle all lust försvinna då. 

    Jag hoppas att det tog sig ändå, en gång kan ju räcka för att bli gravid. Hjärta
  • svansmamman
    Fyyyyran skrev 2021-12-01 19:38:00 följande:

    Tack för tips, men min det skulle inte funka på min man då han inte vill ligga så mkt annars heller. Så vi får köra på med liggveckorna och hoppas att det tar sig :).


    Åh okej då förstår jag. Hoppas det reder ut sig och att det tar sig för er! :D
  • svansmamman
    Sanlin90 skrev 2021-12-20 13:48:20 följande:

    Idag har min mage varit helt körd jag mår illa och har haft diarré och är så så så trött men det beror nog på dotterns sömn, fick utesluta dagens temp..

    Har även ont typ inuti brösten och dom kliar


    Alla på familjeliv har alltid sagt till mig att dålig mage inte är ett gravsymptom, men jag vill flika in här och säga att det visst är det. För mig har gravidillamåendet resulterat i dålig mage istället för kräkningar, något min BM berättat händer men inte är supervanligt. Mina första gravidsymptom har varit dålig mage och det har hållit i sig tillsammans med gravidillamåendet, så kanske är det vad du också har. Jag håller tummarna för att det ligger en liten räka där inne och gror! Hjärta
  • svansmamman
    Mizzi26 skrev 2021-12-20 22:13:48 följande:

    Jag har inte bim förens om 7 dagar men vet redan nu att jag är gravid.

    Jag har samma symtom varje gång. Dock tar jag inte ut någon glädje i förskott för jag har aldrig fått behålla någon graviditet.

    Antingen mister jag den några dagar efter bim eller några få veckor efter.

    Förstår inte vad det är för fel, har fina ägg som släpper och fin slemhinna och tempen ligger högt och jag äter vitaminerna jag bör äta och bra kost och lagom motion. Hur kan alla mina graviditeter (8 stycken) gå förlorade. Dom hittar inget fel på mig förutom min pcos.

    Någon som har tankar eller idéer?

    Är ju ingen idé o göra ivf heller eftersom jag aldrig får behålla.

    Hoppas såklart innerligt på denna gång..


    Nu har jag ?bara? haft tre missfall/MA men jag är nu gravid för fjärde gången och har gått in i vecka 16. För mig kunde konstateras att jag var för fertil (inte den termen läkaren sa, men det var så jag fick det förklarat för mig). Min kropp accepterade första bästa ägg och första bästa spermie och befruktade dessa. Ett ägg eller spermie som inte blivit befruktad hos någon annan, då kvalitén är för dålig eller befruktning sker vid ?fel? tidpunkt (typ när ägget hunnit vandra för långt ner) befruktades gladeligen hos mig. Varje oskyddat samlag har lett till en graviditet. Missfallen eller MA kom senare när kroppen själv konstaterat att det inte var en livsduglig kombination som fästs sig.

    Jag vet inte om detta kan vara ens en teori för dig, men jag vill ändå dela det utifallatt det kan vara till hjälp.

    Jag håller tummarna för att din böna stannar denna gång!
  • svansmamman
    Mizzi26 skrev 2021-12-21 12:14:25 följande:
    Jag har tänkt den tanken lite löst någon gång men nu när du skrev det så känns det väldigt rimligt. Jag har plussat alla gånger utom 1 sedan vi började försöka. Känner också ett par till som hela tiden får plus men aldrig får behålla. Dom har dock lyckats nu efter flera år av försök. Jag hoppas verkligen att så är fallet för då är det ju inget större fel eller något som behöver fixas. Tack för svar! Och 4 stycken är hemskt jobbigt och ledsamt. Finns inget bara när man går igenom något. Kram!
    Då låter det som att vi har rätt lika erfarenhet, om än bakgrunden är lite olika. Tråkigt att fler gått/går igenom samma sak men skönt på något vis att inte vara ensam. 

    Vi hade som sagt var tre missfall/MA, de två första graviditeterna var totalt oplanerade men den tredje gången var det "blir vi gravida så blir vi" och så blev det, utan minsta koll på ägglossning. Nu är jag gravid för fjärde gången (körde på ÄL-test direkt för att pricka in rätt och förhoppningsvis slippa tidigt missfall) och det slapp jag! Jag har varit på två VUL samt NIPT och allt har sett jättebra ut alla gånger. Så sent som igår hörde vi hjärtslag med doppler och jag är nu gravid i vecka 16. Jag hoppas att det fortsätter tuffa på lika bra framöver. 

    När vi träffade läkaren efter tredje missfallet kommer jag ihåg att jag kände mig väldigt uppgiven. Läkaren försökte peppa med att det ju var positivt att vi lyckades bli gravida, det finns ju de som aldrig får plus på stickan. Jag minns dock att jag kände tvärt om då. Att jag hellre aldrig skulle få ett plus för att faktiskt kunna bli glad när/om jag väl skulle få det, än att få det varje gång och bara vänta in missfallet. Det är säkert lika jobbigt att aldrig få plus som det är att plussa varje gång och aldrig få behålla, men där och då tyckte jag såklart att "mitt" var värre. 

    Jag hoppas att du får en mysig jul och slipper tänka katastroftankar utan faktiskt kan glädjas lite när/om pluset kommer. Kram! Hjärta
  • svansmamman
    mariamariamaria skrev 2021-12-28 13:58:07 följande:

    BIM var igår eller idag, är osäker.

    Jag tog ett digitalt, kunde inte hålla mig och det var positivt! Jag vågar inte ta ut lyckan redan nu utan hoppas att det går bra denna gång... Får hålla ut i några veckor till innan jag vågar känna glädje.

    Veckoindikatorn i clearblue testet visade 1-2, känns det inte som för få veckor om jag hade ägglossning ungefär den 13-14-15e dec? Eller kan det stämme? Min senaste mens började den 26e november. 

    Är lite rädd att veckoindikatorn visar för få veckor, då kanske det inte bådar så gott...


    Såååå kul, jag sa ju det. Grattis!

    Jag tycker inte det är för få veckor utan kan ju stämma rätt bra utifrån din ägglossning. Om du vill ?kontrollera? kan du ju ta ett nytt likadant om en vecka och se om det ökat tills dess.
  • svansmamman
    mariamariamaria skrev 2021-12-28 14:54:40 följande:

    Tack! Hoppas att det håller i sig, är så himla rädd.

    Undrar när man egentligen kan "pusta ut" lite grann, är det efter 12 veckor enligt ens ägglossning eller 12 veckor så som barnmorskorna räknar (sista mensens första dag)? Enligt sista mensen så är det ju ungefär 4 veckor men enligt ägglossningen är det kanske 2 veckor.

    Ja det var ett bra tips, det ska jag göra!! :)


    Jag förstår dig, det är ren terror att bara vänta och hoppas! Jag är gravid i vecka 17 och har fortfarande knappt pustat ut, trots positiva utfall vid två ultraljud, NIPT och doppler hemma där jag kan lyssna på hjärtljuden. Någonstans har jag kommit till underfund med att oron kommer vara där konstant.

    Gravidveckor räknas ju från din sista mens så räkna 12 veckor från din sista mens, det är så barnmorskan kommer räkna. Skönt också för då ?tjänar? du två veckor. :D

    Om du vill ventilera är det bara att hojta, jag var själv precis där du är nu och vet att det är jobbigt att pendla mellan glädje och oro.
  • svansmamman
    mariamariamaria skrev 2021-12-28 15:45:10 följande:
    Ja visst är det! 
    Ohhh, jag förstår att det är svårt att slappna av. Men det är så synd att man inte kan få njuta under graviditeten också, är så rädd att man "slösar" bort veckorna på oro och sen har man inte hunnit "tagga upp" under tiden. 
    Men det är svårt att styra. Ska googla upp vad en doppler är för nåt, bra grej om man kan känna lite kontroll med hjälp av den!

    Är det ditt första barn?

    Okej dåså, då kör jag på det! haha, 8 veckor to goo till 12 veckors-strecket iaf.....

    Åh tack! Jag är så ärrad av mitt tidigare MA. Vågar knappt yttra orden "gravid/jag är gravid" högt nu... 
    För mig har det funkat lite som en försvarsmekanism att inte ta ut något i förskott, som att jag inte skulle bli besviken om något går fel då. Det är ju konstigt, för självklart skulle jag bli superledsen om något går fel även om jag tänkt katastroftankar hela tiden. Det går ju liksom inte att värja sig mot, även om man tror det när man sitter där på sin kammare och oroar sig. Så egentligen är det ju bättre att försöka njuta så länge det varar och tänka att man är gravid tills motsatsen är bevisad. 

    Hehe ja dopplern har varit jättebra för mig som oroat mig mycket (detta till följd av tidigare missfall och MA). Jag tycker det har varit super men jag vet att det finns lite delade meningar om det, främst då det såklart inte är en självklarhet att man hittar hjärtljuden vilket kan skapa mer oro. Jag har hittat hjärtljuden snabbt varje gång, så det har varit skönt. 

    Ja precis det är mitt första barn, väldigt spännande! 

    Det låter bra, heja heja! Jag är också lite sargad efter missfall och MA så jag förstår känslan. Jag kan fortfarande inte använda ordet "gravid" i förhållande till mig själv. Det är som en mental spärr. Inte ens när vi berättade för vänner och familj kunde jag använda ordet "gravid" utan använde hundra andra sätt att förmedla det på, haha. 
  • svansmamman
    MariaNathalie skrev 2021-12-28 17:46:22 följande:

    Halloj tjejer

    Är på bim -3-4 inte 100 koll på om det är torsdag el på självaste nyårsafton.

    Har haft tydliga tecken på att det tagit sig fram tills igår. Då försvann allt känns det som. Det spände och drog i magen. Tydligt tecken för mig. Sen ömmade minna bröst och bröstvårtorna var ömma. Också ett tydligt tecken för mig. Och denna trötthet. Och sist men inte minst körandet i magen och uppblåstheten. Allt är lixom puts veck över en natt. Fick Mf förra månaden och hade exakt alla dessa symtom. Som även stegrade närmare bim.

    Jag har testat med Cb early och fick ett sånt där torkat smalt streck som kom efter 10 min?. *suck* så det är ju inget att lita på. Och det tog jag imorse?.

    Det enda jag känner nu är som magkatarr och en enorm besvikelse såklart?.

    Någon som har något att inbringa hopp med. Någon som haft symtom som försvunnit men att ni plussat ändå

    Tack på förhand <3


    Jag tycker inte du ska dra några förhastade slutsatser av att symptom försvunnit. Nu kände jag inte av så mycket symptom innan BIM men efter BIM kom och gick symptomen lite från dag till dag och ändå var allt som det skulle! 

    Att inte plussa på BIM-4 är ju inte konstigt så det kan ju ha helt naturliga förklaringar, därutöver kan cb early vara lite kluriga och är inte riktigt en måttstock. Så jag tycker du kan ta ett nytt test imorgon med morgonurin, förslagsvis cbs digitala med veckoindikator, och se vad det säger då. 

    Jag håller tummarna för dig! 
Svar på tråden BIM December 2021