• Anonym (Sjuk men inte missbrukare)

Upprörd, drogtester inom psykiatrin

Jag är patient hos en öppen psykiatrisk mottagning, jag tar inga narkotikaklassade mediciner. Jag fick hem ett brev om att de ville ta ett övervakat urinprov vägrade jag skulle jag avskrivas från mottagningen. Jag ringde upp och fick prata med en random behandlare (alltså inte min läkare eller psykolog) Han var sjukt otrevlig och sa mer eller mindre att nästan alla inom psykiatrin tog droger. 

Är det fler som varit med om det här? Jag mår fortfarande dåligt av det fast det löste sig för mig och jag fick rätt när jag anmälde dem. Ingen skulle misstänkliggöra någon som är fysiskt sjuk på det här sättet men inom psykiatrin är det tydligen helt okej. Hur ofta hör man inte om de med svår smärta som är missbrukare?! Väldigt ofta men där behövs inga drogtester. 

Om någon annan råkar ut för det här råder jag er att kontakta patientnämnden. Det är olagligt att slentrianmässigt testa för droger. Jag fick rätt och min mottagning fick backa. De hade fått fler anmälningar på sig så förhoppningsvis händer det inte igen. 

• Svar på tråden Upprörd, drogtester inom psykiatrin
    Anonym (jobbader) skrev 2021-11-08 16:19:01 följande:
    Det är frilivlligt, men läkaren kan välja bort att behandla en patient som väggrar sammarbeta 

Sen måste jag säga att du bli så upprör är jävligt misstäksamt faktiskt . Sorry men så ser jag det. Du ber om hjälp du blir erbjuden men väggrar för du måste göra nåt som inte faller dig i smaken . Då kan man ju börja undra om du verkligen behöver hjälp från början eller om du har ett lik i gaderoben och derför vägrar

Nej, de kan de inte läs länkarna jag skickade. 

Jag förstår att du ser det som misstänkt, du saknar förmågan att sätta dig in i andras situation därför kan du inte ta in andras perspektiv. Som tur är klarar de flesta människor av det. 

Ingen vård fungerar så att läkaren står som en diktator och bestämmer vad patienten ska göra. Vård är ett samarbete mellan patienten och vårdgivaren. 

• Anonym (.........)
    Anonym (jobbader) skrev 2021-11-08 14:49:30 följande:
    Varför ta illa vid sig? Som jag sa dom testar massor dom har inte liksom valt ut dig för att jävlas utan vill bara vara säkra

Hur ska dom avgöra om nån ljuger eller har ett missbruk annars?
    Grejen är att om man lider av psykisk sjukdom så möts man av en massa fördomar när man söker vård och det är förnedrande att vara i behov av hjälp av människor som har en massa förutfattade meningar om en innan man ens träffat en läkare. Det här är nog svårt att förstå om man inte varit i behov av psykiatrisk vård. Nu har jag aldrig blivit tvingad att göra något drogtest men det är illa nog med bara fördomarna. Att bli misstrodd helt utan anledning är en obehaglig upplevelse vilket gör att jag drar mig in i det längsta innan jag söker vård. 

Jag har upplevt så mycket dåligt bemötande både inom psykvården och den vanliga vården pga. fördomar. En läkare på vårdcentralen var jag tvungen att övertala att titta i mitt öra när jag hade öroninflammation. För enligt honom så var jag bara stressad och inbillade mig smärtan i örat. Det sista man behöver är att bli misstrodd när man är i behov av vård. Det är jobbigt nog att söka hjälp i alla fall och öppna upp sig om hur man mår för en person man inte känner när man är helt under isen.  

Jag är inte emot drogtester. Men det ska finnas en tydlig misstanke innan det görs. 
  • Anonym (jobbader)
    Anonym (Sjuk men inte missbrukare) skrev 2021-11-08 16:28:31 följande:

Nej, de kan de inte läs länkarna jag skickade. 

Jag förstår att du ser det som misstänkt, du saknar förmågan att sätta dig in i andras situation därför kan du inte ta in andras perspektiv. Som tur är klarar de flesta människor av det. 

Ingen vård fungerar så att läkaren står som en diktator och bestämmer vad patienten ska göra. Vård är ett samarbete mellan patienten och vårdgivaren. 

Det är ju snarare du som inte kan sätta dig i andra situationer då du vägrar att förstå DERAS situation och enbart ska få din vilja igenom . För att kunna säkra att man inte är i ett  missbruk så ska dom ta et prov. Det är faktiskt folk som behöver hjälp på riktigt och då måste man på något sätt sålla bort dom från folk som missbrukar

Varför är du så mycket bättre än alla andra? Varför ska du få en räkmacka?

Nej det stämmer inte läkaren ska LYSSNA på patienten men i slutändan är det läkaren som sätter en diagnos, och som i ditt fall när en patient väggrar vård för att bråka i stället så finns det faktiskt andra som behöver vård och dom borde prioteras 
    Anonym (jobbader) skrev 2021-11-08 16:59:55 följande:
    Det är ju snarare du som inte kan sätta dig i andra situationer då du vägrar att förstå DERAS situation och enbart ska få din vilja igenom . För att kunna säkra att man inte är i ett  missbruk så ska dom ta et prov. Det är faktiskt folk som behöver hjälp på riktigt och då måste man på något sätt sålla bort dom från folk som missbrukar

Varför är du så mycket bättre än alla andra? Varför ska du få en räkmacka?

Nej det stämmer inte läkaren ska LYSSNA på patienten men i slutändan är det läkaren som sätter en diagnos, och som i ditt fall när en patient väggrar vård för att bråka i stället så finns det faktiskt andra som behöver vård och dom borde prioteras 

INGEN ska behöva utsättas för det här. Jag uppmanar ALLA att anmäla det. Jag kräver alltså INTE att bli specialbehandlad. 

Jag förstår exakt varför de vill göra det men jag tycker det är fel. Förstår du skillnaden? Det är dessutom ingen enskild person som har bestämt, det är troligtvis ett beslut av några chefer som inte har patientkontakt. Min terapeut är t.ex helt emot och tycker det är fruktansvärt och min läkare sa direkt att jag inte behövde göra det om jag inte ville. Problemet var alltså INTE med mina vårdkontakter. 

Att ta ett drogtest är inte vård. Jag blir inte hjälpt av det på minsta vis. 

• mammabitch

Ni som blir upprörda, vägrar ni gå igenom säkerhetskontrollen när ni ska flyga också - ni är ju inte terrorister.!

Missbruk blir allt vanligare i samhället, inte bara bland socialt utslagna pundare, och många som har kontakt med psykiatrin använder substanser som är narkotikaklassade. Dessa kan ge psykoser, depressioner  och andra symtom som liknar dem som förekommer vi olika psykiska sjukdomar. Dessutom kan det vara direkt farligt att kombinera vissa typer av psykofarmaka med droger.

Varför alltid anta det värsta och bli kränkt? Att du blir ombedd att lämna ett prov innebär inte att någon tror att just du knarkar  - hade det inte varit värre att kräva prov bara av dem som man misstänker?

Tyvärr så är det nog så att de (ganska få) som vägrar lämna prov väcker en misstanke om missbruk hos behandlare och det kan inga anmälningar ändra på oavsett vad som står i rutinerna.....

Och jadå , jag har inga problem med att själv lämna prov om det krävs( t.ex. vid narkotikasvinn) jag vet ju själv att jag inte använder någonting starkare än alvedon, men det kan ju inte mina arbetskamrater , chefer etc veta .

• Anonym (jobbader)
    Anonym (Sjuk men inte missbrukare) skrev 2021-11-08 18:31:40 följande:

INGEN ska behöva utsättas för det här. Jag uppmanar ALLA att anmäla det. Jag kräver alltså INTE att bli specialbehandlad. 

Jag förstår exakt varför de vill göra det men jag tycker det är fel. Förstår du skillnaden? Det är dessutom ingen enskild person som har bestämt, det är troligtvis ett beslut av några chefer som inte har patientkontakt. Min terapeut är t.ex helt emot och tycker det är fruktansvärt och min läkare sa direkt att jag inte behövde göra det om jag inte ville. Problemet var alltså INTE med mina vårdkontakter. 

Att ta ett drogtest är inte vård. Jag blir inte hjälpt av det på minsta vis. 

För att ge rätt vård behöver man göra tester, massor med tester 

Jag förstår exakt vad du menar, men anser att din lättkränkthet gör dig till en omöjlig patient och där av avsagt dig all vård av eget val 
    Anonym (jobbader) skrev 2021-11-08 18:39:59 följande:
    För att ge rätt vård behöver man göra tester, massor med tester 

Jag förstår exakt vad du menar, men anser att din lättkränkthet gör dig till en omöjlig patient och där av avsagt dig all vård av eget val 
    Folk ska alltså dö för att de inte vill göra drogtest? Det låter som att du är den lättkränkta här. 
  • Anonym (jobbader)
    Anonym (Sjuk men inte missbrukare) skrev 2021-11-08 18:41:36 följande:
    Folk ska alltså dö för att de inte vill göra drogtest? Det låter som att du är den lättkränkta här. 
    Så du är döeande nu? Akut vård ska ALLA ha men ditt fall är det inte så enkelt .

Om du ska hjälpas så måste du också vilja ta emot hjälpen, uppenbarligen är du inte villig utan hellre vill bråka 
    mammabitch skrev 2021-11-08 18:39:32 följande:

Ni som blir upprörda, vägrar ni gå igenom säkerhetskontrollen när ni ska flyga också - ni är ju inte terrorister.!

Missbruk blir allt vanligare i samhället, inte bara bland socialt utslagna pundare, och många som har kontakt med psykiatrin använder substanser som är narkotikaklassade. Dessa kan ge psykoser, depressioner  och andra symtom som liknar dem som förekommer vi olika psykiska sjukdomar. Dessutom kan det vara direkt farligt att kombinera vissa typer av psykofarmaka med droger.

Varför alltid anta det värsta och bli kränkt? Att du blir ombedd att lämna ett prov innebär inte att någon tror att just du knarkar  - hade det inte varit värre att kräva prov bara av dem som man misstänker?

Tyvärr så är det nog så att de (ganska få) som vägrar lämna prov väcker en misstanke om missbruk hos behandlare och det kan inga anmälningar ändra på oavsett vad som står i rutinerna.....

Och jadå , jag har inga problem med att själv lämna prov om det krävs( t.ex. vid narkotikasvinn) jag vet ju själv att jag inte använder någonting starkare än alvedon, men det kan ju inte mina arbetskamrater , chefer etc veta .

Ändå är det bara de som söker psykiatrisk vård som testas. Det är ingen som skulle komma på tanken att spontantesta alla som söker vård på VC. 

Hade det handlat om narkotikaklassade mediciner hade jag haft större förståelse, där jag går skulle alla testas. Jag tar inga narkotikaklassade mediciner eller liknande. Det är inte behandlarna som kräver heller utan det är ett beslut uppifrån. 

Hur tycker du att testerna ska finansieras? Varifrån vill du ta pengar? Som det är nu dör folk som söker psykiatrisk vård för att det inte finns resurser, är det vettigt att då prioritera drogtester? 

Anonym (jobbader) skrev 2021-11-08 18:44:33 följande:
    Så du är döeande nu? Akut vård ska ALLA ha men ditt fall är det inte så enkelt .

Om du ska hjälpas så måste du också vilja ta emot hjälpen, uppenbarligen är du inte villig utan hellre vill bråka 

Jag tänker inte prata om min situation med dig. De flesta som tar livet av sig befinner sig inte i slutenvården vid det tillfället. Utan vård blir man givetvis sämre och då kan de sluta på det sättet, att förvägra bipolära, schizofrena mm medicin för att låta dem hamna på akuten gång efter gång är inte mänskligt. 

Drogtester är inte till någon hjälp för mig. Jag tar inte droger och ett drogtest 
    ändrar inte på det. 

Svar på tråden Upprörd, drogtester inom psykiatrin