• Thu 11 Nov 2021 12:57
    3242 visningar
    7 svar
    7
    3242

    Lägre iq på IVF barn?

    Hejsan!

    Vi genom går nu IVF och kom över ett reportage där det stod att barn via ivf riskerar att ha få lägre iq/ begåvning.

    Någon som vet mer om detta? Och vad det isåfall kan bero på?

  • Svar på tråden Lägre iq på IVF barn?
  • Thu 11 Nov 2021 13:21
    #1

    Ett reportage var? Efter många år i IVF-svängen är det inget jag nånsin hört talas om/ läst om. Det låter oerhört märkligt.

  • Thu 11 Nov 2021 13:33
    #2
    +1
    sverigesradio.se/artikel/5581058

    Gammal artikel men då verkade det enbart kopplat till icsi och väldigt låga risker.

    Men man skulle ju kunna tänka sig att spermierna som leder till svagbegåvning inte vinner mot andra lika ofta men sprutas de direkt in i ägget blir det ingen tävling och därmed ökar risken.

  • Thu 11 Nov 2021 17:19
    #3
    cosinus skrev 2021-11-11 13:33:20 följande:

    sverigesradio.se/artikel/5581058

    Gammal artikel men då verkade det enbart kopplat till icsi och väldigt låga risker.

    Men man skulle ju kunna tänka sig att spermierna som leder till svagbegåvning inte vinner mot andra lika ofta men sprutas de direkt in i ägget blir det ingen tävling och därmed ökar risken.


    Det var nog därifrån jag hade läst, tycker jag känner igen de reportaget. Okey då kanske det handlade om icsi. Tack för länk
    cosinus skrev 2021-11-11 13:33:20 följande:

    sverigesradio.se/artikel/5581058

    Gammal artikel men då verkade det enbart kopplat till icsi och väldigt låga risker.

    Men man skulle ju kunna tänka sig att spermierna som leder till svagbegåvning inte vinner mot andra lika ofta men sprutas de direkt in i ägget blir det ingen tävling och därmed ökar risken.


  • Thu 11 Nov 2021 20:01
    #4

    Jag tvivlar på att begåvning är inblandat i spermieracet. Då är väl fysiska egenskaper bättre.
    Det jag kan tänka mig är om man skaffar barn med donator kan IQ bli lägre än föräldrarnas, men jag vet inte hur studien var upplagd.

  • Thu 11 Nov 2021 20:49
    #5
    Ellie skrev 2021-11-11 20:01:19 följande:

    Jag tvivlar på att begåvning är inblandat i spermieracet. Då är väl fysiska egenskaper bättre.

    Det jag kan tänka mig är om man skaffar barn med donator kan IQ bli lägre än föräldrarnas, men jag vet inte hur studien var upplagd.


    Nä det var inte donerande spermier el ägg
  • Lavini­aLetit­ia
    Fri 12 Nov 2021 08:53
    #6

    Ja, IVF-barn föds ju ofta för tidigt, och det kan påverka både intelligensen och en lång rad andra funktioner i kroppen och hjärnan. 


    Ellie skrev 2021-11-11 20:01:19 följande:

    Jag tvivlar på att begåvning är inblandat i spermieracet. Då är väl fysiska egenskaper bättre.
    Det jag kan tänka mig är om man skaffar barn med donator kan IQ bli lägre än föräldrarnas, men jag vet inte hur studien var upplagd.


    I Sverige kan man inte välja donatorns egenskaper, utan det är läkaren som matchar bara de yttre egenskaperna med den sociala pappans, på ett ungefär. Alltså typ hudfärg, hårfärg, ögonfärg och kroppslängd. Så att det inte ska bli uppenbart för alla på en gång, att han inte kan vara den biologiska pappan. Men i andra länder - som USA t.ex. - kan man göra så. Den som tar emot sperman kan läsa långa profiler på donatorerna och välja, t.ex. någon som är snygg eller atletisk eller intelligent, alla resultat och bevis på detta finns ju uppladdade.

    Jag har läst om amerikanska kvinnor, som känt sig tvungna att gifta sig med män som inte är särskilt attraktiva för att de haft begränsade möjligheter att träffa någon, som låtit inseminera sig i smyg med en attraktiv mans sperma. För att barnet ska få bättre förutsättningar i livet. Säkert finns det någon som valt till intelligens på samma sätt, om de fått nöja sig med en lågbegåvad man. Och andra egenskaper också, såklart. 
  • Fri 12 Nov 2021 09:21
    #7
    LaviniaLetitia skrev 2021-11-12 08:53:28 följande:

    Ja, IVF-barn föds ju ofta för tidigt, och det kan påverka både intelligensen och en lång rad andra funktioner i kroppen och hjärnan. 


    IVF-barn föddes ofta för tidigt förr, när det var vanligt att sätta in flera embryon. Det hade inget med själva Ivf-behandlingen att göra utan berodde på att tvillingar/flerlingar ofta föds för tidigt. Så är det en studie från före år 2000 kan det spela in på IQ.

    Nu när de är mycket mer restriktiva med att sätta in flera embryon (i Sverige i alla fall) är det mycket mindre skillnad vad gäller för tidig födsel. Jag hittar tyvärr inga siffror nu på sparken, men det finns. Om jag minns rätt är det fortfarande en liiiiten skillnad beroende på mödrarnas ålder, och också att vissa tillstånd som påverkar fertiliteten kan ge för tidig födsel.
Svar på tråden Lägre iq på IVF barn?