• Anonym (Hannah)

Måste han verkligen få veta?

Kortfattat:

Har 2 barn (bägge under 2 år) med mitt x. Han har umgängestid x antal timmar 3ggr/v vardagar med sina barn som är bestämt via familjerätten.

Nu vill han som vanligt veta vad vi ska göra i helgen, vart vi ska då han har all rätt att veta vart barnen ska..

Jag är då boendeföräldern. Ska jag behöva avlägga rapport varenda timma vad vi gör, ska göra osv..?

Han skickar sms och ringer flera ggr per dag.

Jag blir snart tokig.. Känner att jag inte kan leva "mitt" liv..

Det är bra mycket mer som ligger bakom men det skulle ta en hel evighet att skriva ned..

• Svar på tråden Måste han verkligen få veta?
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (123) skrev 2023-11-02 12:29:04 följande:
    Eftersom juridiken jobbar så att man ska försöka nå enighet så att det inte behöver gå till rätten, så är det klart att hans advokat nu försöker komma på något som skulle kunna gå igenom, så att det inte behöver gå till rätten. 
    Man dealar och testar. 

Du och din advokat måste noga fundera ut olika varianter och alternativ.
    Det jag tänker är att om du går med på något, och sen blir det strul senare ändå, då såg det ut som att ni kunde samarbeta och undvika tingsrätt vid det här tillfället och då kanske det ses som konstigt om du behöver gå till rätten sen ändå (men kanske att de inte tänker så, det är bara min fundering). 

När min man var i tvist med sitt ex skickade hennes ombud tre olika förslag (om jag minns rätt), som min man inte kunde gå med på, så det hamnade i rätten till slut ändå. Först var förslaget gemensam vårdnad och varannan vecka men polletten trillade väl till slut ner att det inte skulle ske, så då kom olika förslag att hon gick med på ingen vårdnad mot olika typer av upplägg. Det är nog sånt som ditt ex och hans ombud jobbar med nu.
    Ja så kan det ju också vara men ändå så är det ju samma svar som fr kom med.
    Han är desperat efter umgänge eftersom det är begränsat nu iom våld och jag har föreslagit kontaktperson.

Min advokat skrev att vi kan ju argumentera fram och svara med ett annat umgänge och försöka den vägen också. 

Ja det verkar inte finnas någon enkel väg. 

Jag har inte pratat med henne än. 
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (K) skrev 2023-11-02 15:01:20 följande:
    Men i tingsrätten sitter väl inte samma domare som i familjerätten?
    Nej jag menar att det är samma domare vi har haft i de andra 2 förhandlingarna i tingsrätten och han har nog börjat ana att det inte står rätt till hos pappan
  • Anonym (Hannah)
    molly50 skrev 2023-11-02 13:11:33 följande:
    Ok. Ja,det är bra. Du lär behöva hjälp med det här. 
    Ja absolut <3
  • Anonym (Hannah)

Sist barnen kom tillbaka från umgänge så hade de varsin påse med godisremmar plus massa annat smågodis i varsin påse med sig hit..

Jag smsade och påpekade att det är lite väl mkt godis åt så små barn

Då fick jag till svar att det var mitt ansvar att se till att de inte åt upp allt, de kunde ju spara... 
    Så då blir ju jag den "elaka" som tar av dem godiset såklart..
    Varför ens köpa så mkt till så små barn?

Sedan kom det ett sms där det stod "här får du nånting mer att skratta åt".. 
    Det hade han ju såklart skickat till fel person.. 

Han bryr sig ju inte.. Bara det säger ju vad han är för en person.. 

• Anonym (Jur)
    Anonym (Hannah) skrev 2023-11-04 14:19:58 följande:

Sist barnen kom tillbaka från umgänge så hade de varsin påse med godisremmar plus massa annat smågodis i varsin påse med sig hit..

Då fick jag till svar att det var mitt ansvar att se till att de inte åt upp allt, de kunde ju spara... 

Och du går i hans fälla hela tiden.  Blir iriterad, tar kontakt, tjafsar vilket bara får honom att fortsätta. 

IGNORERA!
  • Anonym (123)
    Anonym (Hannah) skrev 2023-11-04 14:19:58 följande:

Sånt här får du faktiskt försöka stå över. Bara strunta i, han skrattar säkert bara när du hör av dig och försöker "uppfostra" honom.
    Kanske skickar han också allt vidare till sin advokat, som kan få det till att du är "tjatig", du inte litar på honom etc (det gör du ju inte men de behöver ju inte få vatten på sin kvarn).

Han har rätt i sak - du kan ta ifrån barnen det godis du tycker är för mycket, och säger att de får resten en annan dag. Gör ingen jättegrej av det, barnen kommer förstå om du säger att de inte kan äta allt på en gång för då får man ont i magen. 
  • Anonym (Hannah)

Det var min advokat som tyckte jag skulle informera honom om godiset. Det är i stort sett varje gång de kommer tillbaka som de har stora påsar med sig. Jag känner att nånstans måste jag ju säga ifrån att det funkar inte att han gör så varje gång. 
    Så nu har jag informerat om det så då får man se hur det blir framöver. 

Ja självklart får jag ju ta av dem godiset och spara det men jag kan tycka att det är onödigt att köpa såna mängder varje gång så man ska behöva göra så också.. 

• Anonym (Jur)
    Anonym (Hannah) skrev 2023-11-04 17:12:42 följande:

Det var min advokat som tyckte jag skulle informera honom om godiset. Det är i stort sett varje gång de kommer tillbaka som de har stora påsar med sig. Jag känner att nånstans måste jag ju säga ifrån att det funkar inte att han gör så varje gång. 
    Så nu har jag informerat om det så då får man se hur det blir framöver. 

Ja självklart får jag ju ta av dem godiset och spara det men jag kan tycka att det är onödigt att köpa såna mängder varje gång så man ska behöva göra så också.. 

Tror du det hjälper om du säger till honom eller ger det motsatt effekt? Att han fortsätter skicka med godis för det stör dig  
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (Jur) skrev 2023-11-04 18:09:35 följande:
    Tror du det hjälper om du säger till honom eller ger det motsatt effekt? Att han fortsätter skicka med godis för det stör dig  
    Det vet jag inte. Det återstår att se. 
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Hannah) skrev 2023-11-04 18:27:42 följande:
    Det vet jag inte. Det återstår att se. 
    Hur har det funkat hittills när du bett honom sluta med något för det påverkar dig negativt?
Svar på tråden Måste han verkligen få veta?