• Anonym (Oro)

Bebis kräks 30 min efter mat?

Min 3v- bebis ammas nu och stödmatas med flaska.

Nu har det hänt några ggr att han kräkts kraftigt ca. 30 min efter flaskmatning trots att han fått rapa efter matning.

Rejäla kräkningar, vilket oroar mig om han skulle göra så nattetid.

Funderar vad det kan vara som gör att kräket kommer så långt efter matning...??

• Svar på tråden Bebis kräks 30 min efter mat?
  • Zouxman

Han kanske suger på fingrarna som kommer för långt ner i svalget, eller nått annat, lakan?

• Anonym (...)
    Anonym (Oro) skrev 2021-11-14 23:31:51 följande:

Min 3v- bebis ammas nu och stödmatas med flaska.

Nu har det hänt några ggr att han kräkts kraftigt ca. 30 min efter flaskmatning trots att han fått rapa efter matning.

Rejäla kräkningar, vilket oroar mig om han skulle göra så nattetid.

Funderar vad det kan vara som gör att kräket kommer så långt efter matning...??

Detta hände min dotter när hon var i ungefär samma ålder, kanske något äldre. Det visade sig att hon var allergisk mot ägg så mamman var tvungen att avstå helt från äggprodukter under amningen.

Hon hade också rejäla kräkningar, ibland bara några minuter efter men ofta längre efteråt. 30 minuter efter var inte ovanligt. Så mitt råd är att kolla detta med BVC, kan vara allergisk mot något.
  • Plupp73

Fråga BVC. Det finns ett tillstånd som heter medfödd pylorusstenos som ger symptom från ca 3v ålder, vanligare hos pojkbebisar. 1/1000 spädbarn

• Anonym (S)

Det kan mycket väl vara så att han får för mycket mat. Och sluta stödmata med flaska, annars kommer du aldrig få igång mjölkproduktionen!

• Anonym (Oro)
    Anonym (S) skrev 2021-11-15 06:33:39 följande:

Det kan mycket väl vara så att han får för mycket mat. Och sluta stödmata med flaska, annars kommer du aldrig få igång mjölkproduktionen!

Sluta ge råd du inte vet om. Bebisen tappade så mkt i vikt första tiden att det var tvunget då han inte orkade amma.
  • Anonym (S)
    Anonym (Oro) skrev 2021-11-15 07:42:33 följande:
    Sluta ge råd du inte vet om. Bebisen tappade så mkt i vikt första tiden att det var tvunget då han inte orkade amma.
    Jag vet mycket väl hur mjölkproduktion går till men vill du förstöra amningen är det upp till dig.
  • Anonym (Oro)
    Anonym (S) skrev 2021-11-15 08:35:28 följande:

Jag vet mycket väl hur mjölkproduktion går till men vill du förstöra amningen är det upp till dig.

Hellre än att svälta bebis till dålig hälsa, vilket ditt förslag hade gjort enligt vården.

För upplysning så ammar jag OCH flaskmatar OCH pumpar. Så uttala dig inte om situationer du inte vet hela läget om. Tack.
  • Anonym (Mamma)

Så små barn har usla magmunnar. Mina barn, som haft ännu lite sämre sådana, kunde kräkas flera timmar efter matning. Så länge de går upp i vikt och mår bra i övrigt, var det ingen fara enligt BVC. 

• Ddny

45min behövde vi gå runt med ena barnet för att förhoppningsvis slippa kräk, hon visade senare vid äldre ålder upp tecken på både laktos, gluten och äggkänslighet. Så sambandet är möjligt, precis som ... skriver

• elin1989

Min son kunde kräkas direkt efter matning, efter 30 min, efter 1 timme, efter 2 timmar... vissa bebisar kräks. Det gick över efter typ 6 månader. Han hade reflux. Så länge bebisen går upp i vikt och inte verkar ha ont så skulle jag vänta ut det. Annars gå till läkaren

Svar på tråden Bebis kräks 30 min efter mat?