• Anonym (Oro)

Bebis kräks 30 min efter mat?

Min 3v- bebis ammas nu och stödmatas med flaska.

Nu har det hänt några ggr att han kräkts kraftigt ca. 30 min efter flaskmatning trots att han fått rapa efter matning.

Rejäla kräkningar, vilket oroar mig om han skulle göra så nattetid.

Funderar vad det kan vara som gör att kräket kommer så långt efter matning...??

• Svar på tråden Bebis kräks 30 min efter mat?
  • Anonym (Oro)

Tack. Får kolla med BVC så de har läget under koll sen tänkte jag. Inte lätt med såhär små

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Oro) skrev 2021-11-15 10:43:37 följande:

Tack. Får kolla med BVC så de har läget under koll sen tänkte jag. Inte lätt med såhär små

Det är lika bra!

Båda mina, och speciellt min första, har kräkts så mycket att vi föräldrar funderade på om hon fick behålla nåt alls. Båda barnen har sen legat långt över sin viktkurva, där den som kräktes mest dessutom vägde mest. Förstår inte hur det gått till
  • Anonym (Kräkis)

Min yngsta var en riktig kräkbebis. Han kräktes många ggr per dag, Jag köpte bodys på loppis för att byta med, hade skydd tom i vagnen. Det höll på till nästan 1 års ålder. Vissa barn bara är så pga omogna tarmar och reflux. Men det kan även bero på överkänslighet eller ersättningen. Prova byt till en annan sort.

• Anonym (Oro)

Ni som hade kräkbebisar - hur gjorde ni nattetid för att minska oron att bebis kräks exakt när man sover? Man kan ju inte vara vaken 24 h om dygnet.

• elin1989
    Anonym (Oro) skrev 2021-11-15 20:05:44 följande:

Ni som hade kräkbebisar - hur gjorde ni nattetid för att minska oron att bebis kräks exakt när man sover? Man kan ju inte vara vaken 24 h om dygnet.

Alltså små bebisar har inte ordentligt utvecklade magmunnar så det kommer lätt upp igen. Det är väldigt vanligt. Om nu bebisen skulle kräkas när du sover, vad tror du skulle hända? Så länge man inte har nedsatt medvetandegrad av någon anledning så är ju det värsta som kan hända att bebisen kräks, antagligen vaknar hen meddetsamma. Man vaknar av att kräkas, det är inte riktigt något man gör i sömnen. När folk kvävs av sina egna spyor är det för att de är till exempel är kraftigt drog- eller alkoholpåverkade, inte i vanliga fall.
  • Anonym (Oro)
    elin1989 skrev 2021-11-15 20:45:45 följande:

Alltså små bebisar har inte ordentligt utvecklade magmunnar så det kommer lätt upp igen. Det är väldigt vanligt. Om nu bebisen skulle kräkas när du sover, vad tror du skulle hända? Så länge man inte har nedsatt medvetandegrad av någon anledning så är ju det värsta som kan hända att bebisen kräks, antagligen vaknar hen meddetsamma. Man vaknar av att kräkas, det är inte riktigt något man gör i sömnen. När folk kvävs av sina egna spyor är det för att de är till exempel är kraftigt drog- eller alkoholpåverkade, inte i vanliga fall.

Jag tänker att han spyr så pass mycket att det rinner åt fel håll liksom?

De är ju inte så rörliga heller som några veckor gamla så de kan ju inte rulla runt så enkelt?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Oro) skrev 2021-11-15 22:05:52 följande:

De är ju inte så rörliga heller som några veckor gamla så de kan ju inte rulla runt så enkelt?

Barn kvävs inte när de kräks. De både hostar och vänder på huvudet. Vet inte hur många gånger jag hittat barnen i en lite pöl av kräk.
  • Anonym (Oro)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-11-15 22:38:52 följande:

Barn kvävs inte när de kräks. De både hostar och vänder på huvudet. Vet inte hur många gånger jag hittat barnen i en lite pöl av kräk.

Det här hoppas jag alltid stämmer då, det skulle lugna mig något extremt för nätterna nu. Har sovit på nålar.
  • Guldnovan
    Anonym (Oro) skrev 2021-11-15 23:06:49 följande:

Det här hoppas jag alltid stämmer då, det skulle lugna mig något extremt för nätterna nu. Har sovit på nålar.

Det är ingen fara....

Jag har haft två kräkbäbisar som ingen ville vara i närheten av. Har oxå haft två som aldrig kräktes....Vilken dröm. Luktade alltid gott och var rena och torra. Det är så olika hur de är.

Inga allergier eller att de stoppade fingrar I munnen.
  • Anonym (Oro)

Men ni med kräkisar, kräktes de alltså rejält då? Inte bara rap-kräkningar?

• Guldnovan
    Anonym (Oro) skrev 2021-11-16 00:31:40 följande:

Ja...riktiga kräkningar. Mycket tvätt blev det. Jobbigt. Men det var inget fel på de små liven...de luktade alltid lite kräk.
  • Anonym (Mamma)

Våra kräktes stora pölar på golvet. Vi pratar sjöblöta kläder, blött hår (på oss föräldrar) och en morfar som började ta med sig extratröja eftersom han alltid blev så blöt.
  • elin1989
    Anonym (Oro) skrev 2021-11-15 22:05:52 följande:

Men de behöver inte kunna rulla runt, det räcker att hosta och vrida på huvudet. Och det är liksom inbyggda funktioner i normalt fungerande individer. Du skriver ganska många trådar för tillfället, mår du okej? Jag menar inte att låta överlägsen, men det verkar som att du är väldigt stressad, det kanske skulle vara värt att prata med BVC om ditt eget mående.
  • Anonym (Oro)
    elin1989 skrev 2021-11-16 10:16:47 följande:

Men de behöver inte kunna rulla runt, det räcker att hosta och vrida på huvudet. Och det är liksom inbyggda funktioner i normalt fungerande individer. Du skriver ganska många trådar för tillfället, mår du okej? Jag menar inte att låta överlägsen, men det verkar som att du är väldigt stressad, det kanske skulle vara värt att prata med BVC om ditt eget mående.

Tack. Är stressad, det stämmer- just då jag inte fått en sammanhållen vårdkontakt utan otroligt många sen bebis kom, som ofta har givit motsatta råd, tips och rekommendationer. Som ny förälder försöker man hitta det bästa för bebis eller iaf något som fungerar, men när råden man får är så många och olika flera gånger i veckan så känns det lätt oöverstigligt och svårt. Därför jag försökt hitta råd från de som haft samma problem. Antar att det är sånt föräldragrupper skulle varit till hjälp med normalt - men allt sånt har ju varit inställt senaste året.

Tack som svarat iaf.
  • Anonym (Kräkis)
    Japp, hela kaskader över sig själv, golv, vagn, mig, kuddar m.m. Tvättade jämt kändes det som. Dock sällan nattetid. Att ligga still hjälpte nämligen så vi försökte alltid få honom att ligga kvar varje gång han ätit. Rap blev lika med massor med kräk! Lukten liksom vande man sig med.  
Svar på tråden Bebis kräks 30 min efter mat?