• Anonym (duh)

Mamma förstår inte varför hon inte går ner i vikt

Min mamma har alltid varit överviktig. Eller i alla fall så länge jag levt. På senaste 2-3 åren har hon gått upp ytterligare lite. Skilsmässan från min pappa fick henne tydligen att leva upp, inklusive mer vin och mer godis. Även om hon alltid vägt runt 95-100 har hon nu krupit upp till ca 105, enligt henne själv.

På senaste året ungefär har hon klagat på att hon inte längre kommer i sina jeans och måste gå ner i vikt, men det verkar vara mycket snack och lite action. Men på senaste 4-5 månaderna har hon klagat på att hennes försök till viktnedgång inte gör något. Hon har ju bytt ut coca colan mot cola zero, saften mot fun light och hon äter ju mindre potioner.

Nu är vi inne på vecka nummer två som jag och mina två barn bor hemma hos henne då vår lägenhet blir stambytt och jag fattar verkligen varför hon inte går ner nämnvärt i vikt. Hon gör verkligen mat för åtta och räknar det för fyra. Minst. Hon tar två gigantiska jätteportioner, och blir förvånad över att det blir mat över när jag och barnen bara äter en normalportion var. Den här helgen hade hon kommit över en bit oxfilé billigt, lite dryga kilot. Hon åt säkert halva på en gång. Hon verkar inte ha någon hejd, och då har hon tydligen dragit ner

Vi pratade om det igen, hon är alltid den som tar upp det, och hpn frågar uppgivet varför hon inte går ner i vikt. Jag svarar att jag märkt att hon äter mycket. Ja, säger hon då, men det är ju mat och inte godis och skit, och så fasligt mycket mat äter hon ju inte. Enligt mig så äter hon som minst två tonårskillar.

Jag vill så gärna hjälpa henne att förstå eftersom hon så gärna vill gå ner i vikt, komma i sina jeans och ha mindre ont i sin höft och sitt knä, som hon har ont i, men det är lite svårt när hon inte verkar förstå att felet är att hon äter som en häst,  men hur gör man? Hon har nämnt någon gång att hon borde lära sig det där med kalorier och en vän till henne hjälpte henne att ladda ner någon app men hon är en äkta luddit som har en iphone 6s under stora protester och kan knappt skicka ett sms. Ska jag helt enkelt fsätta mig med penna och papper med henne? Om hon vill så klart.

• Svar på tråden Mamma förstår inte varför hon inte går ner i vikt
  • Anonym (portionen)
    Anonym (duh) skrev 2021-11-15 22:21:42 följande:

Min mamma har alltid varit överviktig. Eller i alla fall så länge jag levt. På senaste 2-3 åren har hon gått upp ytterligare lite. Skilsmässan från min pappa fick henne tydligen att leva upp, inklusive mer vin och mer godis. Även om hon alltid vägt runt 95-100 har hon nu krupit upp till ca 105, enligt henne själv.

På senaste året ungefär har hon klagat på att hon inte längre kommer i sina jeans och måste gå ner i vikt, men det verkar vara mycket snack och lite action. Men på senaste 4-5 månaderna har hon klagat på att hennes försök till viktnedgång inte gör något. Hon har ju bytt ut coca colan mot cola zero, saften mot fun light och hon äter ju mindre potioner.

Nu är vi inne på vecka nummer två som jag och mina två barn bor hemma hos henne då vår lägenhet blir stambytt och jag fattar verkligen varför hon inte går ner nämnvärt i vikt. Hon gör verkligen mat för åtta och räknar det för fyra. Minst. Hon tar två gigantiska jätteportioner, och blir förvånad över att det blir mat över när jag och barnen bara äter en normalportion var. Den här helgen hade hon kommit över en bit oxfilé billigt, lite dryga kilot. Hon åt säkert halva på en gång. Hon verkar inte ha någon hejd, och då har hon tydligen dragit ner. 

Vi pratade om det igen, hon är alltid den som tar upp det, och hpn frågar uppgivet varför hon inte går ner i vikt. Jag svarar att jag märkt att hon äter mycket. Ja, säger hon då, men det är ju mat och inte godis och skit, och så fasligt mycket mat äter hon ju inte. Enligt mig så äter hon som minst två tonårskillar.

Jag vill så gärna hjälpa henne att förstå eftersom hon så gärna vill gå ner i vikt, komma i sina jeans och ha mindre ont i sin höft och sitt knä, som hon har ont i, men det är lite svårt när hon inte verkar förstå att felet är att hon äter som en häst,  men hur gör man? Hon har nämnt någon gång att hon borde lära sig det där med kalorier och en vän till henne hjälpte henne att ladda ner någon app men hon är en äkta luddit som har en iphone 6s under stora protester och kan knappt skicka ett sms. Ska jag helt enkelt fsätta mig med penna och papper med henne? Om hon vill så klart.

Det finns portionsmått på apoteket, väldigt enkelt. Man köper portionsmått kvinna och så finns det en behållare för grönsaker, en för ris/pasta/potatis, en för kött/fisk/protein en för sås.
  • Anonym (portionen)
    Anonym (D) skrev 2021-11-15 23:20:29 följande:

Finns matmått som heter mealsizer i storlek smal, medium & large. Ett för grönsaker, ett för protein och ett för kolhydrater. Har sett andra med även såsmått. Man slipper räkna och bara fyller måtten. Tror hon kommer bli chockad när hon faktiskt ser skillnaden på mängden.

Jag använder dem för att det är lättare att stoppa, känna efter att man inte är hungrig längre och inte bara äta för det är gott. Även bara äta på en assiett istället för en normalstor tallrik då man gärna fyller på för mycket. Jag är en latmask som vill kunna äta allt och tycker räkna kalorier och kolhydrater är tråkigt och tidsödande.

Kanske är något för din mamma?

ah, det var tydligen redan nämnt :)
  • Anonym (Norm)

Egentligen behöver man inte ens köpa måttsats. Gå efter din egen knytnäve så vet du på ett ungefär kolhydrater, protein och grönsaker.

• Anonym (Tips från coachen)
    Anonym (Norm) skrev 2021-11-16 12:04:53 följande:

Egentligen behöver man inte ens köpa måttsats. Gå efter din egen knytnäve så vet du på ett ungefär kolhydrater, protein och grönsaker.

Precis, det har jag fått till mig från vårdpersonal också. En knuten näve kolhydrater (ris, pasta mm), två knutna nävar grönsaker och en handflata kött/protein. Det känns lite när man tänker på det men det kanske räcker?
  • Anonym (D)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2021-11-16 12:41:41 följande:

Precis, det har jag fått till mig från vårdpersonal också. En knuten näve kolhydrater (ris, pasta mm), två knutna nävar grönsaker och en handflata kött/protein. Det känns lite när man tänker på det men det kanske räcker?

Jag jämförde med mina mått och tyckte det ser mycket mer ut med näven. Och då har jag en liten hand. Men för de som har självdiciplin funkar det ju. Jag själv använder måtten för det går snabbt och lättare att motivera sig själv att man inte får ta mer. Hade nog fuskat lite med ögonmåttet mom jag hade använt knytnäven haha.
  • nernu

Kan vara bra att göra lite exempel med kalorier. Inte för att hon ska börja räkna allt hon stoppar i sig men till en början för att hon ska få en grundförståelse för vad mat innehåller och hur mycket hon egentligen behöver. Hon behöver ju förstå att mängden kalorier egentligen är det enda som spelar roll oavsett om det är bra eller dålig mat. Visa att när hon äter ne halv oxfile så använde hon upp en si och så stor del av hennes kaloribehov för den dagen. Brukar bli en ögonöppnare för människor som inte har en aning.

• Anonym (E)

Jag skulle ta ETT samtal om att jag bryr mig om henne och jag vet att det är jobbigt med de fysiska problemen som det medför så vi kan hjälpas åt att fylla i anmälan på 1177 till dietist. Sedan lämnat det. Det är inte ditt jobb att vara väldigt pushande förrän hon tar tag i det och ev ber om pepp.

• Anonym (Light)

Jag reagerade mest på att hon tror att Fun Light och cola zero är ett sätt att gå ner i vikt!

Det innehåller ju rena giftet för kroppen. Ämnen som vi inte kan bryta ner och som ändå skickar signaler till hjärnans belöningssystem så som socker gör. Det farliga är att du lurar hjärnan att tro att det är socker, men kroppen hittar inget den kan bryta ner och signalerar till hjärnan att den vill ha mer?

Det är riktigt skadligt!

Och med tanke på vilka portioner hon äter när det är mat så vet i tusan hur mycket hon dessutom dricker av alla dessa förödande marodörer

• Anonym (måne)
    Anonym (D) skrev 2021-11-16 12:52:49 följande:
    Jag jämförde med mina mått och tyckte det ser mycket mer ut med näven. Och då har jag en liten hand. Men för de som har självdiciplin funkar det ju. Jag själv använder måtten för det går snabbt och lättare att motivera sig själv att man inte får ta mer. Hade nog fuskat lite med ögonmåttet mom jag hade använt knytnäven haha.
    Har du gått ner något i vikt med hjälp av måttsatsen? 
  • Anonym (Maja)

Söta drycker till maten (även de med sötningsmedel istället för socker) kan öka aptiten och göra att man äter mer. Så skippar hon saften och colan kan det nog bli lättare för henne att äta mindre portioner.

• Anonym (Tips från coachen)
    Anonym (D) skrev 2021-11-16 12:52:49 följande:
    Ja det är iaf ett väldigt lätt system att använda! :)
  • Anonym (D)
    Anonym (måne) skrev 2021-11-16 13:51:35 följande:

Har du gått ner något i vikt med hjälp av måttsatsen? 

Ja ca 10 kilo :) ungefär 1,5 kilo per månad.
  • Anonym (måne)
    Anonym (D) skrev 2021-11-16 15:25:05 följande:
    Ja ca 10 kilo :) ungefär 1,5 kilo per månad.
    Wow! Det är ju toppenbra! Grattis!
  • Anonym (Erika)

Genom vårdcentralen borde det finnas möjlighet att få prata med en dietist, det kanske skulle vara något att kolla upp? För att lyckas gå ner i vikt måste man göra av med mer kalorier än man får i sig och maten är A och O. Och framförallt handlar det om en livsstilsförändring och inte bara något kortsiktigt för då går man lätt upp alla kilon igen. Din mamma verkar inte riktigt ha viljan att gå ner i vikt för då blir man mer målmedveten. Att byta ut saft mot fun light räcker inte.

Hon borde börja gå promenader och ta bort all cola och saft, ta bort ALLT med socker i. Hon måste bryta vanan att äta så mycket socker och det tar ett tag, men lyckas hon hålla ut så kommer hon märka att hon inte saknar det och gå ner i vikt. Men som sagt, viljan måste finnas där för att hon ska lyckas.

• Fjäril kär

Är hon överhuvudtaget motiverad till att ta tag i vikten? För annars spelar det ju ingen roll om du så kommer med en lista full av tips om hon verkar oengagerad och ovillig att anstränga sig.

Att hon byter till lightsaft men fortsätter att pimpla vin i tid och otid så känns det ju mest som att hon mest bara gnäller om vikten utåt men är ganska ointresserad av förändringar.

• Anonym (duh)
    Fjäril kär skrev 2021-11-16 16:46:19 följande:

Är hon överhuvudtaget motiverad till att ta tag i vikten? För annars spelar det ju ingen roll om du så kommer med en lista full av tips om hon verkar oengagerad och ovillig att anstränga sig.

Att hon byter till lightsaft men fortsätter att pimpla vin i tid och otid så känns det ju mest som att hon mest bara gnäller om vikten utåt men är ganska ointresserad av förändringar.

Hon pratar om det hela tiden i alla fall. Pimplar vin är väl lite överdrivet, hon har gått från att aldrig dricka vin förutom ett glas på fest till att dricka 2 glas vin i veckan, vilket förvisso är mer än jag dricker men så är det nuförtiden jag som har småbarn och inte hon.

Hon har gjort vissa ansträngningar förutom att byta colan och saften mot sockerfritt. Hon äter väldigt mycket mer grönsaker nu. När jag bodde hemma åt hon typ aldrig en grönsak. Men hon verkar ha laggt till utan att dra ifrån vad det låter på henne-
  • Fjäril kär
    Anonym (duh) skrev 2021-11-16 17:05:05 följande:

Hon pratar om det hela tiden i alla fall. Pimplar vin är väl lite överdrivet, hon har gått från att aldrig dricka vin förutom ett glas på fest till att dricka 2 glas vin i veckan, vilket förvisso är mer än jag dricker men så är det nuförtiden jag som har småbarn och inte hon.

Hon har gjort vissa ansträngningar förutom att byta colan och saften mot sockerfritt. Hon äter väldigt mycket mer grönsaker nu. När jag bodde hemma åt hon typ aldrig en grönsak. Men hon verkar ha laggt till utan att dra ifrån vad det låter på henne-

Ja det är lite det jag är ute efter. Att lägga till nyttiga saker gör ju ingen skillnad om hon inte är beredd på att ta bort något. Då hjälper inte grönsaker och mindre portioner om hon fortfarande ändå stoppar i sig samma antal kalorier på annat håll. Det är väl kanske precis där fokuset bör vara om du pratar med henne. Vad är hon egentligen beredd på att offra för viktens skull?
  • nnnnnnnn
    Anonym (duh) skrev 2021-11-16 17:05:05 följande:

Tipsa henne om gratis-appen Lifesum. Där lägger hon in allt hon äter, man kan säga tex: Kör med den i 10 veckor för att få kontroll så kan du skippa den sen.
    För bara hon kommer igång bra och loggar ALLT så kommer hon se om hon äter lagom eller för mycket.
    Det är oerhört lätt att koppla den till en stegräknare i mobilen eller bara lägga in träning + steg manuellt så räknas de om till kalorier man kan äta. Så om hon vill dricka 2 glas vin så behöver hon gå x antal steg för att kunna unna sig det.

Kör hon 10 veckor med Lifesum så kommer hon att få en helt annan förståelse för kalorier in och kalorier ut.
    Det är inte hela sanningen, men det är oerhört mycket mer kunskap än hon verkar ha just nu.

• Anonym (enklaste enkla)

Jag vill tipsa om mindre tallrik, helt enkelt. Ät från en assiett, och får det inte plats där så får man inte äta det.

Den som vill gå ner i vikt tar inte om.

Drick kaffe för att bli lite piggare och ett stort glas vatten till eller ihop med lunchen.

Ersätt det där du äter på kvällen med en kopp te med en skvätt mjölk, magen luras av värmen.

• Anonym (Tallriksmodellen)
    Fjäril kär skrev 2021-11-15 22:58:51 följande:

Det första du kan göra är väl att sätta dig ner med henne och bara prata om sunt förnuft och tex via Youtube och nån av alla dietister där visa upp vad som är en normal portion. Få henne att visuellt jämföra och förstå storlekar på portioner.

Tallriksmodellen är en bra riktlinje för den som inte räknar kalorier. Samt att använda sig av vardagsmotion som tex promenader. Gympa med Sofia i Svt blev ju viralt under pandemin och finns att hitta på SVT play att se ikapp på. 5-10 min enkla övningar att börja med.

Håller med om tallriksmodellen! Måttsatserna som det talats om är också utformade med hjälp av tallriksmodellen. Och inte bygga på höjden då

I och för sig, tror inte hon lyckas stapla en halv oxfilé på 1/5 av en normal tallrik!
Svar på tråden Mamma förstår inte varför hon inte går ner i vikt