• Anonym (LAS)

Utköpt?

Hej,

Jag har hamnat i en långdragen process med mobbning och kränkning från ledningen. Nu har man varslat om avsked, vilket det saknas saklig grund för och jag kan visa på väldigt tydligt samt att jag läst tidigare domar från Arbetsdomstolen. Hela den här situationen inleds t ex med att jag och chefen ska ha ett samtal med HR närvarande där det sedan visar sig att HR och chef dejtar, så jag fick ju inget stöd alls.

Jag har ett större antal situationer som jag avser att gå vidare med om de fullföljer ett avsked. Brister på arbetsplatsen, sånt jag kan JO-anmäla osv. Jag vill därför yrka på att bli utköpt, då jag är så säker att avskedandet aldrig hade hållt i arbetsdomstol och då tjänar alla på det med tanke på dyra rättegångskostnader.

Någon som gjort detta? Hur gick det?

• Svar på tråden Utköpt?
  • Anonym (LAS)
    Anonym (Yt) skrev 2021-11-16 11:26:59 följande:

Att hr och chef dejtar varandra är inte relevant egentligen.

Vad anser det att grunden för att de säger upp dig är?

Om facket anser att detta inte är saklig grund så ska du absolut se till att de förhandlar fram en uppgörelse,

Och då tycker jag inte du skall vara för snäll.

Minst ett år lön. Inte som avgångsvederlag utan arbetsbefriad tid där du har rätt att ta ett annat jobb (de kan skriva klausul om att man inte får ta annat jobb under utköpstiden nämligen)

Fast det blir väl relevant när HR ska vara med som medlare i en konflikt mellan mig och chefen och tydligt tar ställning och skickar anteckningar efteråt med en rad felaktigheter? Vilket sedan blir startskottet för att man ska sätta dit mig för allt som går.

Bland annat att jag inte följt rutiner samt utfört felaktiga arbetsuppgifter fast att jag fått till mig från chef vad det är jag ska göra
    Anonym (Yt) skrev 2021-11-16 11:26:59 följande:

Att hr och chef dejtar varandra är inte relevant egentligen.

Vad anser det att grunden för att de säger upp dig är?

Om facket anser att detta inte är saklig grund så ska du absolut se till att de förhandlar fram en uppgörelse,

Och då tycker jag inte du skall vara för snäll.

Minst ett år lön. Inte som avgångsvederlag utan arbetsbefriad tid där du har rätt att ta ett annat jobb (de kan skriva klausul om att man inte får ta annat jobb under utköpstiden nämligen)

Fast det blir väl relevant när HR ska vara med som medlare i en konflikt mellan mig och chefen och tydligt tar ställning och skickar anteckningar efteråt med en rad felaktigheter? Vilket sedan blir startskottet för att man ska sätta dit mig för allt som går.

Bland annat att jag inte följt rutiner samt utfört felaktiga arbetsuppgifter fast att jag fått till mig från chef vad det är jag ska göra
  • Anonym (Ag)

Vem betalar lön till HR, du eller arbetsgivaren? Vem ärenden tor du HR går i första hand?

Om ag har skät till att säga upp dig eller ej får du ta med facket.

Börja söka nytt jobb nu!

• Anonym (AB)
    Tom Araya skrev 2021-11-16 12:07:39 följande:
    Gillar arbetsgivare bättre att arbetssökande har fått sparken från tidigare arbete?
    Nej, dom undviker man också. 
  • Jonnynilsson
    Tom Araya skrev 2021-11-16 12:07:39 följande:
    Gillar arbetsgivare bättre att arbetssökande har fått sparken från tidigare arbete?
    Vad jag menade var att försöka byta arbetsgivare innan han fått sparken. TS svarade ju själv att det inte var något större problem att få tag i ett nytt arbete.
  • Robert 558

När du blir utköpt får du lön x antal månader, men arbetsbefrias. Tänk på att du måste täcka upp för a-kassans karenstid också, annars går du back där. 

• Tom Araya
    Jonnynilsson skrev 2021-11-16 13:33:57 följande:
    Vad jag menade var att försöka byta arbetsgivare innan han fått sparken. TS svarade ju själv att det inte var något större problem att få tag i ett nytt arbete.
    Jag ser det inte som helt oproblematiskt att folk lägger sig för oegentligheter hos en organisationer, det kan vara tecken på svaghet och konflikträdsla som inte alltid borde vara önskvärt hos arbetstagare.
  • Glinda från Oz

Sök dig till ett annat jobb istället. Du kommer bli helt utan referenser och ingen vill anställa en person som bråkar. Om du inte tänker vara kvar ändå finns det ingen anledning till att dra det vidare, det är inte värt den mentala energi det tar att försöka straffa dem i slutändan är det bara du som förlorar.

• Anonym (D)

Kolla gärna vad du maximalt skulle kunna få om det skulle gå till arbetsdomstolen. Där har du ditt maximala förhandlingsutrymme i praktiken.

Om det är en arbetsgivare där det skulle kunna vara känsligt för dem att figurera i arbetsdomstolen så är det givetvis lättare för dig.

Min mans arbetsgivare ville att han skulle gå med på ett oförmånligt avtal. Slutade med att arbetsgivaren faktiskt betalade för ca 1 år i praktiken, plus att han fick en hyfsad klumpsumma att använda till utbildningar av olika slag. 

Där hade maken fördelen att det inte skulle sett bra ut om företaget figurerade i arbetsdomstolen.

• Jonnynilsson
    Tom Araya skrev 2021-11-16 14:36:59 följande:
    Jag ser det inte som helt oproblematiskt att folk lägger sig för oegentligheter hos en organisationer, det kan vara tecken på svaghet och konflikträdsla som inte alltid borde vara önskvärt hos arbetstagare.
    Man behöver inte berätta hela historien för en eventuell ny arbetsgivare. Om man söker sig bort frivilligt är det dessutom lättare att få bra vitsord från sin gamla arbetsgivare.
  • Anonym (L)

Har ni kollektivavtal? Summan du blir utköpt (det är egentligen inte det man blir, men skit samma) för beror på hur länge du jobbat. Finns det inget om det i kollektivavtalet så kolla i LAS.

Svar på tråden Utköpt?