Anonym (LAS) skrev 2021-11-16 11:05:29 följande:
Jag har kontakt med fackligt ombud som också tycker att det saknas grund för avsked och förhoppningsvis kommer förbundet att företräda mig i en tvist i domstol.
Så jag hoppas ju på att arbetsgivaren hellre tar kostnader för utköp än att lägga tid och pengar på att gå i rätten..
Hej ts!
Det låter inget vidare situation du hamnat i.
Min erfarenhet är att det finns olika uppfattning/bild av vad som hänt och grund till konflikter av det här slaget.
I ett sånt här forum får man nu bara din bild och det är naturligtvis ok.
För diskussionen utgår jag ifrån att du har 100% rätt i din upplevelse (även om jag aldrig varit med om att det varit så i verkligheten).
Du måste ta reda på mer om hur det funkar och se till att du har stöd från ett ombud (facket) med erfarenhet av detta. Utifrån hur du skriver/resonerar så finns en del kunskapsluckor och koll på regelverket.
Kunskap är absolut avgörande för att landa rätt.
Först och främst:
Om det, som du säger, saknas grund för uppsägning så har ag ingen som helst rätt att säga upp dig. Om facket gör sitt jobb (detta är rutin) så bestrider de varslet om uppsägning (de har en vecka på sig när ag varslat om uppsägning).
Det normala är att man då kallar till överläggningar där fackets förhandlare träffar ag som lägger fram sitt case (lite kort/muntligt). Man diskuterar runt fallet och det brukar sluta med att det går vidare till förhandlingar, lokalt.
Ett erbjuda utköp med avgångsvederlag brukar ligga i ag intresse, särskilt om det inte finns särskilt klara (sakliga) skäl för uppsägning. Du bör ligga lågt med att efterfråga/begära avgångsvederlag/utköp (det försämrar din förhandlingsposition).
Förhandlingarna kan innebära att ag ändå går vidare med uppsägning och då kan ärendet hamna i arbetsrättsdomstolen.
Väldigt få arbetsgivare låter det gå så långt om man inte har vattentäta underlag som skäl för uppsägning. Om de förlorar kan de få betala skyhöga belopp och uppsägningen kan dessutom ogiltigförklaras.
Det innebär att ag först lagt nåt halvår i process/konflikt och så slutar det med att de får betala några hundratusen och sen återgår anställningen till ruta 0.
Å andra sidan kommer inte facket att gå med på att driva ärendet till arbetsdomstol heller - om de inte är helt säkra på att få rätt. De riskerar ett prejudikat som ställer till problem längre fram i deras arbete för medlemmarna.
Om din beskrivning är saklig och korrekt så kommer detta att ske (om de inblandade agerar rationellt);
- Arbetsgivaren vill bli av med dig men saknar tillräckligt saklig grund.
- Du kan (och bör) vägra gå med på detta men antyda (försiktigt) att det kanske finns utrymme för en överenskommelse.. det blir dock inte billigt.
- Arbetsgivaren kommer rimligen att vilja förhandla och erbjuda dig ett visst antal månadslöner.
Du tar stöd av facket så att nivån hamnar rätt (högt, särskilt om det saknas saklig grund).
Beroende på hur länge du jobbat där så finns en rimlig praxis som facket har koll på. Jag är inte så bred erfarenhet av olika organisationer.
I min organisation skulle ditt case troligen landa nånstans på 12-14 månader.
Jag har hört exempel (enstaka) på privata lösningar, chefsuppdrag eller liknande där man landar på 1,5-2 årslöner (tror dock det är ovanligt).
Facket har koll - se till att ombudet har erfarenhet.
Ofta har de särskilda förhandlare, be att få träffa någon sån för att få mer kunskap inför processen.
tips:
Ägna inte nån tid åt att försöka smutskasta eller ifrågasätta (som tex. relation mellan HR och chef). HR har ingen formell roll att medla i en arbetsrättslig konflikt utan i det fallet företräder båda ag.
Man kan diskutera lämpligheten i relationerna givetvis men det gynnar inte ditt case i det här fallet.
ag har bevisbördan: De ska visa på vilket sätt du brustit i arbetet, det ska vara väl dokumenterat, det får inte ligga mer än några månader tillbaka i tiden och du ska ha fått dokumenterade samtal om bristerna och fått möjlighet att förbättra dig.
I en utredning/förhandling kommer facket (om de sköter sig) begära ut alla relevanta handlingar och kritiskt granska så att ag har skött sig.
Finns det brister i dokumentationen kan det bli svårt för ag att få rätt i slutändan.
Lycka till!