• Hoppsan82

    KUB eller inte, 39 år.

    Hej

    Jag är gravid i vecka fem och är redan lite orolig för KUB.

    Jag kan inte se att jag kan göra abort annat än om barnet är så skadat att det inte kan leva.

    Jag har läst här inne att några skriver att de fick dåligt resultat på grund av sin ålder. Jag är 39 år så kommer jag då få dåligt resultat oavsett?

  • Svar på tråden KUB eller inte, 39 år.
  • Misscaswell

    Ja, man får automatiskt sämre resultat ju äldre man blir. Jag fick 1/982 (är 36) vilket i Skåne anses vara tillräckligt hög sannolikhet för att få remiss till NIPT. Det är betydligt högre sannolikhet än jag har fått tidigare graviditeter. Men alltså även det som anses vara "förhöjd" sannolikhet är ju egentligen en väldigt låg sannolikhet. Och KUB behöver man ju inte göra bara för att man tänker göra abort om bebisen har DS. Det kan ju också vara ett sätt att förbereda sig, tänker jag?

  • stor grön drake

    Jag valde bort KUB eftersom resultatet inte skulle göra annat än oroa eller ge falsk trygghet, och jag skulle inte vara beredd att avsluta graviditeten oavsett.

  • Honungsvatten

    Det är självklart upp till var och en att göra KUB och/eller annan fosterdiagnostik, men bara för att man gör den betyder det ju inte att man tagit ställning till att ?avsluta graviditeten? vid ev avvikelse?

    Jag valde att göra KUB för att jag helt enkelt ville ha så mkt information som möjligt om bebisen där inne och nu fick vi bra siffror, så behövde tack och lov aldrig ta ställning till vidare diagnostik.

    Men jag tänker såhär: Är det inte bra att vara förberedd? Jag skulle heller inte ?ta bort? ett barn med t ex DS, men om man hittar andra symtom/tillstånd som visar på ett ?icke levnadsdugligt? barn skulle såklart situationen antagligen varit annorlunda. Och då tror jag att jag skulle velat ha så mkt utredningar som möjligt innan ett ev tråkigt beslut. Och då även att de hittade avvikelsen så tidigt som möjligt!

    Men ta DS som exempel när du ändå tar upp det, där ser jag också fördelar med att kunna förbereda sig mentalt och ha tid att läsa på och inhämta kunskap för vad som komma skall!

    Vet inte om jag gjorde dig något klokare, men så tänkte jag. Stort grattis till graviditeten, kram

  • Honungsvatten
    Honungsvatten skrev 2021-11-19 18:09:37 följande:

    Det är självklart upp till var och en att göra KUB och/eller annan fosterdiagnostik, men bara för att man gör den betyder det ju inte att man tagit ställning till att ?avsluta graviditeten? vid ev avvikelse?

    Jag valde att göra KUB för att jag helt enkelt ville ha så mkt information som möjligt om bebisen där inne och nu fick vi bra siffror, så behövde tack och lov aldrig ta ställning till vidare diagnostik.

    Men jag tänker såhär: Är det inte bra att vara förberedd? Jag skulle heller inte ?ta bort? ett barn med t ex DS, men om man hittar andra symtom/tillstånd som visar på ett ?icke levnadsdugligt? barn skulle såklart situationen antagligen varit annorlunda. Och då tror jag att jag skulle velat ha så mkt utredningar som möjligt innan ett ev tråkigt beslut. Och då även att de hittade avvikelsen så tidigt som möjligt!

    Men ta DS som exempel när du ändå tar upp det, där ser jag också fördelar med att kunna förbereda sig mentalt och ha tid att läsa på och inhämta kunskap för vad som komma skall!

    Vet inte om jag gjorde dig något klokare, men så tänkte jag. Stort grattis till graviditeten, kram


    Men oj, svarade nog i fel tråd men med liknande frågeställning, Sorry!
  • Emala

    Nej, du behöver inte få dåligt resultat bara pga åldern.

    Jag gjorde KUB när jag var 38 och 39 år. Fick bra resultat båda gångerna, när jag var 38 fick jag 1:20 000 på alla trisomier.

    Nu är jag snart 42 och valde att göra NIPT direkt denna graviditeten, fick betala själv för NIPT.

  • Hoppsan82
    Honungsvatten skrev 2021-11-19 18:09:37 följande:

    Det är självklart upp till var och en att göra KUB och/eller annan fosterdiagnostik, men bara för att man gör den betyder det ju inte att man tagit ställning till att ?avsluta graviditeten? vid ev avvikelse?

    Jag valde att göra KUB för att jag helt enkelt ville ha så mkt information som möjligt om bebisen där inne och nu fick vi bra siffror, så behövde tack och lov aldrig ta ställning till vidare diagnostik.

    Men jag tänker såhär: Är det inte bra att vara förberedd? Jag skulle heller inte ?ta bort? ett barn med t ex DS, men om man hittar andra symtom/tillstånd som visar på ett ?icke levnadsdugligt? barn skulle såklart situationen antagligen varit annorlunda. Och då tror jag att jag skulle velat ha så mkt utredningar som möjligt innan ett ev tråkigt beslut. Och då även att de hittade avvikelsen så tidigt som möjligt!

    Men ta DS som exempel när du ändå tar upp det, där ser jag också fördelar med att kunna förbereda sig mentalt och ha tid att läsa på och inhämta kunskap för vad som komma skall!

    Vet inte om jag gjorde dig något klokare, men så tänkte jag. Stort grattis till graviditeten, kram


    Tack, ditt svar passade här även om du skrev i fel tråd, haha.

    Min man har sagt att han vill avsluta vid DS men vi har inte pratat om det och jag har funderat mycket på detta och känner att jag ändå vill ha barnet.

    Det är i så fall för att se grava fel som gör att barnet inte kan leva och man kanske riskerar sent missfall eller barndöd. I de fallen gör jag ju hellre abort i vecka 15.
  • Värphönan

    Jag är 36 allt visade bra på senaste kub (ny graviditet) 1/20 000 och allt såg bra ut vad läkare kunde se.

    Baserat på enbart ålder hade min siffra varit 1/200 ungefär på trisomi 21. Men med värdena från blodprovet och mätningen av nackspalten så ändrades resultatet till 1/20 000.

    Jag har gjort kub för att kunna förbereda mig på om något är fel. Har fått avbryta en graviditet i v 18 pga avvikelser de hittat under kub en gång. Inte kromosomfel men en missbildning som hade varit förenat med kort och smärtsamt liv, om bebis ens hade överlevt så länge då ultraljuden började tyda på att hjärtat inte orkade.

  • Hoppsan82
    Värphönan skrev 2021-11-19 23:15:23 följande:

    Jag är 36 allt visade bra på senaste kub (ny graviditet) 1/20 000 och allt såg bra ut vad läkare kunde se.

    Baserat på enbart ålder hade min siffra varit 1/200 ungefär på trisomi 21. Men med värdena från blodprovet och mätningen av nackspalten så ändrades resultatet till 1/20 000.

    Jag har gjort kub för att kunna förbereda mig på om något är fel. Har fått avbryta en graviditet i v 18 pga avvikelser de hittat under kub en gång. Inte kromosomfel men en missbildning som hade varit förenat med kort och smärtsamt liv, om bebis ens hade överlevt så länge då ultraljuden började tyda på att hjärtat inte orkade.


    Tack, då finns det hopp även för mig!

    Vad skönt att din bebis i magen mår bra! Det måste varit en fruktansvärd upplevelse för dig att avbryta så sent.

    Kram
  • Bula2021

    Jag är 36 år och fick 1/39 på DS och 1/142 på de två andra trisomierna. Nackspalten mättes till 3,8 mm (gränsen för normalt mått är 3,5 i min region). Vi fick med dessa värden erbjudande att göra fostervattensprov. Både korta och långa testet för det visade inte på några genetiska avvikelser utan allt såg ut som det ska.

    Kom ihåg att kub ALLTID är en sannolikhetskontroll - det är INTE ett svart på vitt-resultat. Sämre sannolikhetsresultat (som vi fick) är inte lika med avvikelse. På samma sätt kan ett foster som fått mycket bra sannolikhetsresultat ändå födas med någon sorts genetisk sjukdom, just för att det är sannolikhet och inte någon exakt fakta.

    Fostervattensprov eller moderkaksprov är de enda testerna som analyserar fostrets faktisk DNA eftersom det finns i både fostervatten och moderkaka.

  • Hoppsan82

    Tack för alla svar!

    Jag ringde och bokade tid hos BM idag och det visade sig att i Region Blekinge så erbjuds inte KUB utan man erbjuds NIPT direkt i vecka 11 istället.

  • Värphönan
    Hoppsan82 skrev 2021-11-22 13:37:10 följande:

    Tack för alla svar!

    Jag ringde och bokade tid hos BM idag och det visade sig att i Region Blekinge så erbjuds inte KUB utan man erbjuds NIPT direkt i vecka 11 istället.


    Å så lyxigt med nipt! Mycket bättre ju :) dyrare så de flesta landsting erbjuder bara det om man får dåliga siffror på kub, om ens då. Ofta blir det fvp eller mkp då men det är å andra sidan det enda som är helt 100.
  • Hoppsan82
    Värphönan skrev 2021-11-22 13:54:33 följande:

    Å så lyxigt med nipt! Mycket bättre ju :) dyrare så de flesta landsting erbjuder bara det om man får dåliga siffror på kub, om ens då. Ofta blir det fvp eller mkp då men det är å andra sidan det enda som är helt 100.


    Ja eller hur!

    Jag är ändå tveksam, vad jag förstår så blir svaret antingen "hög sannolikhet" eller "låg sannolikhet" vilket också kan vara lite svårt att tyda?

    Jag vill inte göra fvp eller mkp då det är högre risk för missfall vid de testerna (1-2 %) än risken för DS (ca 1%) och jag vill nog ändå inte göra abort, annat än vid avvikelse som inte går att leva med och det borde de ser på UL i vecka 18?
  • Emala
    Hoppsan82 skrev 2021-11-23 10:18:34 följande:

    Ja eller hur!

    Jag är ändå tveksam, vad jag förstår så blir svaret antingen "hög sannolikhet" eller "låg sannolikhet" vilket också kan vara lite svårt att tyda?

    Jag vill inte göra fvp eller mkp då det är högre risk för missfall vid de testerna (1-2 %) än risken för DS (ca 1%) och jag vill nog ändå inte göra abort, annat än vid avvikelse som inte går att leva med och det borde de ser på UL i vecka 18?


    Ja, NIPT är ett sannolikhetstest, men mycket säkrare än KUB.

    Får du låg sannolikhet på NIPT så räknas det som så pass säkert att du inte behöver göra fler tester.

    Får du hög sannolikhet är det däremot inte lika säkert, utan då behöver man komplettera med fostervattensprov eller moderkaksprov för att få ett definitivt svar. Om man vill.

    Ibland blir det inget resultat alls, vilket hände mig. Jag valde då att gå vidare med fostervattensprov, men jag är äldre och vi hade bestämt att avbryta om något var fel.
  • Värphönan
    Hoppsan82 skrev 2021-11-23 10:18:34 följande:
    Ja eller hur!

    Jag är ändå tveksam, vad jag förstår så blir svaret antingen "hög sannolikhet" eller "låg sannolikhet" vilket också kan vara lite svårt att tyda?

    Jag vill inte göra fvp eller mkp då det är högre risk för missfall vid de testerna (1-2 %) än risken för DS (ca 1%) och jag vill nog ändå inte göra abort, annat än vid avvikelse som inte går att leva med och det borde de ser på UL i vecka 18?

    i papprena jag fick när jag gjorde mkp så stod det att risken va  ungefär 0,5% att få mf efter provet, det är en förhöjd risk under ca 2 veckor. 


    Men vill du inte gå vidare med mkp eller fvp så ska du såklart inte göra det :)


    Vet inte hur det är om det syns på ultraljud eller inte men fick till mig att läpp och gomspalt kan vara en indikation på kromosomfel iaf så de kan säkert se om något tyder på om det lutar åt det. Håller tummarna för att du får låg sannolikhet så du slipper fundera mer på det sen :)

Svar på tråden KUB eller inte, 39 år.