• Anonym (Vet inte)

Otrohet?

Jag har varit ihop med min sambo i 11 år vi har de bra och stabil relation nu.

Till problemet, för ca 3-4 år sedan hade jag och min sambo en gemensam vän som bodde dryga 50 mil ifrån oss. Vi pratade alla 3 på basis dagligen drack och snacka i ts.

Jag jobbade fulltid som målare medan min sambo va arbetslös och mådde dåligt så hon var hemma. Vår gemensamma vän och min sambo prata jätte mycket och kolla på film med varandra.

Tillslut kändes det som jag var vännen då dom pratade mer med varandra om djupare saker än jag och min sambo gjorde.

När han kom på besök fick han ont i ryggen så min sambo sa att han fick sova i våras säng. Jag var emot var på min sambo sa att jag kunde ta soffan om det inte passade. Inget sexuellt hände men jag mådde skit hela tiden. Han åkte inte hem försen jag körde hem honom efter 1 vecka.

Jag sa till min sambo att jag inte orkar mer och hon fick välja på oss antingen mig eller vår vän. Hon valde mig men var inte glad över det och prata inte mer med mig på 2 veckor.

Förra veckan börja vi prata om att skaffa barn, jag sa att jag ville läsa deras chatt innan vi börjar försöka. I chatten har min sambo skrivit att hon älskade honom och annat men de märktes att saker var borttaget.

Det känns jätte konstigt och hon vägrar prata om det.

Vet inte hur jag ska ta detta det känns fel och inte bra men älskar min sambo och det var 3 år sedan de bröt kontakten. Någon som varit i samma sits?

• Svar på tråden Otrohet?
  • MammAmma
    Anonym (?) skrev 2022-03-18 19:25:38 följande:

Att statistiskt säkerställa något kräver en viss storlek på population och rätt frågeställning på rätt sätt. 

Det som skrivs i den här tråden uppfyller inga av de kraven. Det är ett felslut att hänvisa till andra skribenter i ett specifikt ämne där de tycker att frågan är så pass viktig att de bemödar sig att skriva. 

Nja, dina poster går i temat att tala om för alla som inte gör som du är naiva. Att du väljer singelliv för att du inte är naiv längre. 
    Din allra första post i den här tråden talar om för TS att han är otroligt naiv och att du kan läsa situationen bättre än honom baserat på det han själv skrivit. Ganska förmätet, kan tyckas? 

Sant. Åsikterna här är inte nödvändigtvis allmängiltiga. Men att 11 av 12 kommenterare "läser situationen" i TS på ett visst sätt är ju tveklöst en indikation.

Lol. Du har missförstått; jag väljer inte singellivet för att jag "inte är naiv längre". Skulle gärna ingå en relation igen. Jag väljer dock att vara singel för att jag inte träffat någon som uppfyller mina villkor och krav och jag är inte villig att göra avkall på dem.

Inte ett dugg förmätet. Bevisligen lyckas alla, utom du och TS, rätt bra med att läsa situationen.
  • Anonym (?)
    MammAmma skrev 2022-03-18 20:19:18 följande:
    Sant. Åsikterna här är inte nödvändigtvis allmängiltiga. Men att 11 av 12 kommenterare "läser situationen" i TS på ett visst sätt är ju tveklöst en indikation.

Lol. Du har missförstått; jag väljer inte singellivet för att jag "inte är naiv längre". Skulle gärna ingå en relation igen. Jag väljer dock att vara singel för att jag inte träffat någon som uppfyller mina villkor och krav och jag är inte villig att göra avkall på dem.

Inte ett dugg förmätet. Bevisligen lyckas alla, utom du och TS, rätt bra med att läsa situationen.

Ha ha. Du ger dig inte med ditt felslut. 
    Förutom att det krävs en stark åsikt för att ens kommentera är det de facto inte "alla", inte ens 11 av 12 som drar samma slutsats som du. Som du sedan försöker få till att det är ett statistiskt underlag. Som du sedan försöker stärka med den felaktiga slutsatsen du började cirkelresonemanget med.
    Att följa dina inlägg blir A till Ö i argumentationsfel. 

Klart det är förmätet att du tror dig veta bättre än någon som faktiskt upplevt det hela. Baserat på just dennes subjektiva beskrivning. En beskrivning du inte ens bemödade dig att läsa korrekt innan domen föll. 

"100% garanterat, medan du låg och sov på soffan, hade de sex i er säng."

Jag har misstolkat din syftning i det här stycket alltså?:

"Har inte haft en partner på många år och planerar inte att skaffa en heller, men när det begav sig så litade jag blint på honom. Både med manliga och kvinnliga vänner, gemensamma som separata sådana.

Jag är mindre naiv numera."

Jag läser att du hade en partner och litade på denne, men det var naivt och nu är du inte lika naiv? Vad är andemeningen med att berätta hur det varit och är annars? 

• molly50
    Anonym (?) skrev 2022-03-18 16:57:55 följande:

Ok. Att svara på direkta frågor om dina konstruerade resonemang gick tydligen inte?

Fler projiceringar istället. Konstruktivt. 

Är det bra att någon som har en annan synvinkel, lite mer förlåtande attityd, framstår som hatisk för dig? 

Jag skule inte kalla det att vara hatisk.
    Men kanske lite naivt att tro att ett sådant gränslöst beteende ,som TS sambo visar upp med vännen, inte skulle kunna leda någonstans.
    Tycker du att TS ska vara lika förlåtande om det skulle visa sig att sambon har haft sex med vännen bakom hans rygg?
  • molly50
    Anonym (?) skrev 2022-03-18 21:43:25 följande:

Klart det är förmätet att du tror dig veta bättre än någon som faktiskt upplevt det hela. Baserat på just dennes subjektiva beskrivning. En beskrivning du inte ens bemödade dig att läsa korrekt innan domen föll. 

Att TS överhuvudtaget har startat den här tråden visar väl på att han inte är så naiv ändå,utan misstänker att något pågått med vännen bakom hans rygg.
    Annars hade han väl bara gått vidare utan att skänka det någon mer tanke.
  • MammAmma
    Anonym (?) skrev 2022-03-18 21:43:25 följande:

Ha ha. Du ger dig inte med ditt felslut. 
    Förutom att det krävs en stark åsikt för att ens kommentera är det de facto inte "alla", inte ens 11 av 12 som drar samma slutsats som du. Som du sedan försöker få till att det är ett statistiskt underlag. Som du sedan försöker stärka med den felaktiga slutsatsen du började cirkelresonemanget med.
    Att följa dina inlägg blir A till Ö i argumentationsfel. 

"100% garanterat, medan du låg och sov på soffan, hade de sex i er säng."

Jag har misstolkat din syftning i det här stycket alltså?:

"Har inte haft en partner på många år och planerar inte att skaffa en heller, men när det begav sig så litade jag blint på honom. Både med manliga och kvinnliga vänner, gemensamma som separata sådana.

Jag är mindre naiv numera."

Jag läser att du hade en partner och litade på denne, men det var naivt och nu är du inte lika naiv? Vad är andemeningen med att berätta hur det varit och är annars? 

Skojar du? Det krävs knappast några starka åsikter för att lämna en kommentar i en tråd. Räcker att man har en åsikt. Jo. Det är exakt 11 av 12 skribenter som tycker att TS har fog för sina misstankar. Det må inte vara ett starkt underlag, eftersom det bara är 12 st, men det är likväl ett underlag, varifrån vissa slutsatser kan dras. Oavsett vad du tycker om det.

Really? Så du tror inte att TS går i exakt samma tankar som majoriteten av skribenterna i tråden? Uppenbarligen har han ju misstankar annars hade han inte startat tråden, och jag, tillsammans med andra anser att han har rätt i att vara misstänksam. Att jag först tolkade det som att sambon och vännen sov själva i sängen ändrar inte det. Och jag är precis lika säker på att medan han jobbade, knullade sambon och "vännen" som kaniner i sängen. 

Har tappat intresset för den här tråden dock, so we'll have to agree to disagree. 
  • Anonym (?)
    molly50 skrev 2022-03-19 12:30:25 följande:
    Att TS överhuvudtaget har startat den här tråden visar väl på att han inte är så naiv ändå,utan misstänker att något pågått med vännen bakom hans rygg.
    Annars hade han väl bara gått vidare utan att skänka det någon mer tanke.

Såklart. Att det gnager på honom tre år senare är ju en sak. Han startar en tråd för att få input.

Och samma gäng som vanligt kastar sig in och talar med 100% säkerhet om att sambon varit otrogen, att alla är det, att det är naivt att lita på partners o.s.v.

Liksom du totalt misstolkar vad det egentligen står dessutom. Istället för att diskutera det som faktiskt skrivs målar man upp ett eget scenario.

Sedan använder man sig av alla tillgängliga argumentationsfel för att övertyga andra om att man har rätt. 

Jag förstår inte syftet. Det känns inte stöttande, argumenterande eller konstruktivt på något vis. 

• molly50
    Anonym (?) skrev 2022-03-19 14:25:43 följande:

Såklart. Att det gnager på honom tre år senare är ju en sak. Han startar en tråd för att få input.

Och samma gäng som vanligt kastar sig in och talar med 100% säkerhet om att sambon varit otrogen, att alla är det, att det är naivt att lita på partners o.s.v.

Liksom du totalt misstolkar vad det egentligen står dessutom. Istället för att diskutera det som faktiskt skrivs målar man upp ett eget scenario.

Sedan använder man sig av alla tillgängliga argumentationsfel för att övertyga andra om att man har rätt. 

Jag förstår inte syftet. Det känns inte stöttande, argumenterande eller konstruktivt på något vis. 

Ja,och det visar ju också på att han själv är misstänksam.

Jag kan inte tala för alla andra.
    Men jag har aldrig påstått att hans sambo till 100 % varit otrogen med vännen.
    För det behöver ju inte vara så.
    Men hennes beteende med vännen var gränslöst.
    Och uppenbarligen över gränsen för vad TS känner sig ok med.
    Annars hade han förmodligen inte startat den här tråden. 
    Och det är väl vad TS tycker som räknas här.

Att lita på och att lita blint på är olika saker.
    Att lita blint på sin partner kan vara naivt.
    Framförallt om partnern har ett sådant gränslöst beteende som TS sambo har visat upp.

Jag tycker inte att jag har misstolkat vad TS har skrivit.
    Du verkar däremot inte ha läst igenom alla hans kommentarer.
    T ex det han skrev om när han la sig mellan sambon och vännen i sängen och hon inte gillade det utan tyckte att TS kunde ta soffan istället.
    Eller så tillhör du den minoriteten som tycker att sådant beteende är ok när man har ett förhållande.
    Skulle du tycka att TS skulle vara lika förlåtande om det skulle visa sig att hans sambo varit otrogen?

• Anonym (?)
    molly50 skrev 2022-03-19 15:00:32 följande:

Ja,och det visar ju också på att han själv är misstänksam.

Jag kan inte tala för alla andra.
    Men jag har aldrig påstått att hans sambo till 100 % varit otrogen med vännen.
    För det behöver ju inte vara så.
    Men hennes beteende med vännen var gränslöst.
    Och uppenbarligen över gränsen för vad TS känner sig ok med.
    Annars hade han förmodligen inte startat den här tråden. 
    Och det är väl vad TS tycker som räknas här.

Att lita på och att lita blint på är olika saker.
    Att lita blint på sin partner kan vara naivt.
    Framförallt om partnern har ett sådant gränslöst beteende som TS sambo har visat upp.

Jag tycker inte att jag har misstolkat vad TS har skrivit.
    Du verkar däremot inte ha läst igenom alla hans kommentarer.
    T ex det han skrev om när han la sig mellan sambon och vännen i sängen och hon inte gillade det utan tyckte att TS kunde ta soffan istället.
    Eller så tillhör du den minoriteten som tycker att sådant beteende är ok när man har ett förhållande.
    Skulle du tycka att TS skulle vara lika förlåtande om det skulle visa sig att hans sambo varit otrogen?

Ok. Jag citerar nu än en gång vad han faktiskt skrev:
    "När han kom på besök fick han ont i ryggen så min sambo sa att han fick sova i våras säng. Jag var emot var på min sambo sa att jag kunde ta soffan om det inte passade. Inget sexuellt hände men jag mådde skit hela tiden. Han åkte inte hem försen jag körde hem honom efter 1 vecka."

Att det är gränslöst är ju DIN definition. Den är ovidkommande i DERAS förhållande.  
    Nu tyckte TS att den var väldigt obekvämt och tog upp det med sin partner. Just gränsdragningen är ju löst ur deras perspektiv. Med ett ultimatum. Det som kvarstår är ju tvivel. 

"samma gäng som vanligt" Jag talar generellt om hur det ser ut i samtliga trådar om otrohet på detta forum, riktade mig inte till dig personligen, så det blir jag förstår inte varför du måste förvrida diskussionen till att jag har det? Jag har inte påstått att du har skrivit så. 

"Skulle du tycka att TS skulle vara lika förlåtande om det skulle visa sig att hans sambo varit otrogen?"
    Herregud, vad svamlar du om? Varför envisas du med konstruera åsikter åt mig som jag sedan ska svara på? DET ÄR INTE VAD SOM DISKUTERAS I TRÅDEN: JAG HAR INTE SKRIVIT NÅGOT OM DET.. Det skulle jag i så all göra i en tråd där just den frågeställningen är topic. 

• Anonym (?)
    MammAmma skrev 2022-03-19 13:29:12 följande:
    Skojar du? Det krävs knappast några starka åsikter för att lämna en kommentar i en tråd. Räcker att man har en åsikt. Jo. Det är exakt 11 av 12 skribenter som tycker att TS har fog för sina misstankar. Det må inte vara ett starkt underlag, eftersom det bara är 12 st, men det är likväl ett underlag, varifrån vissa slutsatser kan dras. Oavsett vad du tycker om det.

Really? Så du tror inte att TS går i exakt samma tankar som majoriteten av skribenterna i tråden? Uppenbarligen har han ju misstankar annars hade han inte startat tråden, och jag, tillsammans med andra anser att han har rätt i att vara misstänksam. Att jag först tolkade det som att sambon och vännen sov själva i sängen ändrar inte det. Och jag är precis lika säker på att medan han jobbade, knullade sambon och "vännen" som kaniner i sängen. 

Har tappat intresset för den här tråden dock, so we'll have to agree to disagree. Har tappat intresset för den här tråden dock, so we'll have to agree to disagree. 

Det är inte jag som tycker vad som utgör ett tillförlitligt urval. Jag hänvisar till baskunskap i ämnet statistik. 
    Det första kapitlet i de allra flesta läroböcker i ämnet klargör vad som faktiskt kan ses som "statistik" och hur man särskiljer det.
    Det är inget du kan "tycka" är si eller så. Därmed heller inget man kan "agree to disagree" om. 

Ja, TS har betänkligheter. Som han tvivlar på. För det finns inte alltid fog för misstankar. 

Fast du håller ju inte med om att människor misstänker saker, med eller utan grund, du FASTSLÅR med 100% säkerhet att: " Skämtar du?! 100% garanterat, medan du låg och sov på soffan, hade de sex i er säng."
    Trots att han aldrig låg på soffan, no less. 

Du fortsätter sedan i samma spår när jag ifrågasätter. In absurdum försvarar du ditt ställningstagande med argumentationsfel och falsarier. Du hävdar att allt utanför dina gränser är gränslöst. Och att TS ska anpassa sig till din definition av gränslöst och din deduktion av vad som hänt, som att det var den enda sanningen. Sanningen ligger såklart inte i dennes subjektiva framställning av något omfattande.

Fast TS hävdade sina gränser. Tre år innan trådstart. Han sa ifrån så pass att han ställde ultimatum om att ens träffa en vän. Trots att själva gränsdragningen egentligen handlade om att dela säng med vännen med TS närvarande. 

• Anonym (pajas)
    Anonym (?) skrev 2022-03-18 18:54:40 följande:

Du lever upp till ditt nick. Ska jag belägga något jag inte påstått? 

Normen är att sträva efter samvaro, närhet och förståelse, inte ensamhet. Det är människors mest basala psykologiska strävan. Vill du hävda något annat?

Ah så du kör med ditt vanliga BS, kläcker ur dig påståenden och gnäller på andras osaklighet eller brist på fakta, men när du ombeds styrka dina så slingrar du dig som en ål och bullshittar dig runt frågan.... ja det var ju otippat Drömmer

Ja vi vet alla att människor vill ha "samvaro"... men nu pratar vi ju inte enbart om samvaro utan HUR man har samvaro. För alla förhållanden är ju inte likadana, eller hur? Vissa tycker att det är ok att deras  partner knullar andra andra vill vara exklusiva...Så om du för en skund slutar slingra dig och generalisera... vilket TYP av samvaro tror du är vanligast? Såna där det är ok att knulla andra eller exklusiva och vilka belägg har du för det?
Svar på tråden Otrohet?