• isoldelively

Bf augusti 2022

Hittar ingen tråd för oss med bf i augusti så skapar en här där vi kan samlas! :) Själv har jag bf 6 augusti om allt går vägen, vågar inte riktigt tro att det är sant ännu.

• Svar på tråden Bf augusti 2022
  • Semlan3
    Frida123123 skrev 2022-09-14 18:43:00 följande:

Ja jättekul med alla uppdateringar, känns som att detta forum är mitt enda sociala nätverk nu för tiden. Idag var vi på första läkarbesöket på BVC. Han är idag en månad och 6 dagar. Väger 4,5 kg och är 56 cm lång. Allt annat som läkaren kollade på var normalt, så det var skönt. 

Vårt största problem sedan en tid tillbaka är att han är sååå arg på kvällarna. Alltså nivå 10 på skriket. Kan vara i timmar. Tog upp om det kunde vara kolik men barnmorskan viftade bort det pga att när vi bär honom i sele så hjälper det. Men när vi lägger ner honom så börjas det igen. Jag vet inte. Tycker inte att han direkt är ett ?lätt barn?. Han får ju ersättning, så jag vet inte om det är mag knip. Han har problem med magen och vi ger honom nu lactulos för att hjälpa honom bajsa. 

Läser att vi alla har våra individuella svårigheter som vi kämpar med, navel, amning, sömn, depressioner etc. Vilket hästjobb man gör ändå! Inga direkta pauser här inte! Jag är glad att vi är två iaf. 

Alla våra barn har varit oroliga på kvällen som börjat typ runt en månads ålder. Det enda som hjälper är att vagga när man står eller går. Så fort man sätter sig så börjar det igen. Lillan här är också orolig, men mer att hon somnar vid bröstet och sen vaknar direkt igen och knorrar och gnäller. Ett tips är pilatesboll framför tvn och sitta och guppa. Så får man sitta fast bebis tror att man hoppar... 
  • chislin
    Semlan3 skrev 2022-09-15 07:26:15 följande:
    Alla våra barn har varit oroliga på kvällen som börjat typ runt en månads ålder. Det enda som hjälper är att vagga när man står eller går. Så fort man sätter sig så börjar det igen. Lillan här är också orolig, men mer att hon somnar vid bröstet och sen vaknar direkt igen och knorrar och gnäller. Ett tips är pilatesboll framför tvn och sitta och guppa. Så får man sitta fast bebis tror att man hoppar... 
     Här har det också börjat strula nu när han blev en månad ca. Läste att de har ett utvecklingsspråk runt 5-6 veckor, men som inte ska hålla i sig så länge. Här måste jag också vagga i all evighet och han måste sova riktigt djupt om jag ska lyckas lägga ner honom men oftast vaknar han efter bara en liten stund. Blir ganska korta sovstunder dagtid = trött och gnällig bebis. Somnade i vagnen idag på promenad men vaknade efter 20 min och gallskrek, ville bara bli buren..... Nu har jag satt honom i selen och hoppas han ska kunna somna där. Bra tips med pilatesbollen!
  • Tino

Min bebis är också orolig på kvällen. Han gillar däremot bärsjal eller sele. Helst skulle han nog vilja sitta i den jämt. Och på natten vill han sova så nära som möjligt. Bra tips annars om pilatesboll! 

• Nilla6
    Frida123123 skrev 2022-09-12 09:07:33 följande:
    Oj, lilla redan 7 veckor! Tycker du att det är lättare nu? Kommer inte ihåg om detta är ditt första barn? Jobbigt med tungbandet! Alltså, i början pumpade jag varannan timme, dygnet runt.. Herregud, visste att det skulle vara jobbigt och göra ont men detta kunde jag inte föreställa mig! 
    Japp eller 8 veckor idag faktiskt, tiden bara flyger förbi, nja amningen går sådär, inte gett ersättning på typ 5 dar men har fått pumpa lite iaf. Det är 4e barnet så har o göra iaf. Haha usch dygnet runt fy. Fast visst jag sover inte så skulle nog kunna pumpa då oxå men låter så mycket så skulle väcka alla. Hon fick rotavaccinet idag, är lite gnällig o har svårt att komma till ro. Väger 4.3 kg och 55.5 cm lång.
  • Ingetnamn123
    Ingetnamn123 skrev 2022-09-14 15:15:51 följande:

Till sist gav jag upp och köpte en elektrisk pump  Så nu pumpar jag bara och ger honom via flaska. Ger väldigt lite ersättning så hans mage mpr mycket bättre nu. Vet dock att snart måste jag ge mer ersättning då han kommer inte bli mät med enbart urpumpat bröstmjölk då han kommer växa och behöva mer. 

Jag sorger dock att jag inte kunde amma och mitt dåliga mående och ångest är delvis på grubd av det. Sen precis som dig ifrågasätter jag vad jag egentligen har gett mig på trotts att jag längtade efter barn i flera år. Och det hemsk att känna så och mår dålig och får skuldkänslor pga deg också. 

jag önskar också att han blir äldre och att tiden ska gå fort. 
    Jag träffar psykolog via BVC och hoppas kunna få hjälp. Jag vill verkilgen må bra psykisk som jag gjorde under grsviditeten ich vill njutta tiden med min bebis:( är så rädd att inte kunna känns glädje över honom och vårt nya liv. 

Det känns så konstig att bara på några dagar man må så mycket bättre. Trodde att jag har förlossningsdepression men har mått jättebra senaste dagarna. Det kanske ändå va babt blues som varade i 1 månad?

Jag vet inte men har börjat känna glädje över vårt nya liv och njutter av bebisen. Trodde att jag skulle aldrig känna så och hade fruktansvärd dålig samvete. Men nu känns det jättebra att ha blivit mamma till just vår lilla son:) Jag hoppas att det håller i sig. 

Jag fortsätter att ?pumpamma?. Jag pumpar ca var 3-4 timme/dag och försöker göra det så ofta som möjligt. Det är för att vi ska inte behöva ge honom ersättning mer än 1-2 gånger/ dag då hans mage mår mindre bra av ersättning. 
    Det är inte lätt att pumpa så ofta, rengöra pumpen efter varje användning osv men det känns ändå skönt att veta att han får mitt bröstmjölk och att hans mage mår bra och han få sova bättre. Jag hoppas att jag ska orka pumpa i några månader till. 

I övrigt har vi en lilla pojke som är ganska lugn och glad så länge han är inte hungrig och inte har ont i magen. Han är 5 veckor och har börjat le när vi ?pratar? med honom. Tidigare log han bara i sömnen. Helt otrolig att han utvecklas så fort:)

Jag hoppas att ni alla mår bra och att det har börjat bli lättare med det nya livet med bebis. 
    Tycker att det är så kul att logga in då och då och läsa hur ni andra har det:)
  • Frida123123

Nu var det några dagar sedan jag skrev Här i tråden. Idag fyller min son 6 veckor! Så glad att tiden går ( får man säga så), just för att det ändå blir lite lättare. Dagarna ser så olika ut, dvs hur det går och känns. Men överlag går det ändå bättre och bättre för var dag Som går. Är fortfarande ny i mammarollen och får hög puls när jag tex är ute med honom, inte rädd För att han ska skrika utan mer för att jag tycker han är svårtröstad emellanåt. Stackarn. Han mår bra, lite förstoppad men annars bra. Snart rotavaccin dags. 

Jag och min sambo funderar på att åka iväg med honom när han är 6 månader, dvs utomlands. Typ Asien i en månad. Har ni några erfarenheter med att resande så små barn och så långt. Hur mycket hjälp får ni av era respektive? Jag är lyckligt lottad som har en sambo som hjälper otroligt mycket. Han tar honom mestadels när han kommer hem och hjälper till med matning på natten, till att kl blir 02:30. Sedan brukar jag ta ett långt bad när han är hemma för mig själv! Lyx! 

• chislin

Idag fyller killen 6 veckor, går så fort! Plötsligt från ingenstans idag har han inte velat sova under förmiddagen. Han är jättetrött, somnar 5 min men vaknar igen. har fått precis ingenting gjort idag kan man säga och känns inte bra att han inte får sin vila. Jag misstänker dock att det är magen som spökar då han testar ny ersättning sedan några dagar tillbaka och krystar väldigt mycket natt och dag, kan inte bajsa själv osv. Han lyckades precis somna nu i babysitter, får se hur länge det varar? 

hur går det för era? Sover de bra på dagen/natten? 

• Frida123123
    chislin skrev 2022-09-23 12:53:24 följande:

Idag fyller killen 6 veckor, går så fort! Plötsligt från ingenstans idag har han inte velat sova under förmiddagen. Han är jättetrött, somnar 5 min men vaknar igen. har fått precis ingenting gjort idag kan man säga och känns inte bra att han inte får sin vila. Jag misstänker dock att det är magen som spökar då han testar ny ersättning sedan några dagar tillbaka och krystar väldigt mycket natt och dag, kan inte bajsa själv osv. Han lyckades precis somna nu i babysitter, får se hur länge det varar? 

hur går det för era? Sover de bra på dagen/natten? 

Ja, herregud vad det pendlar med de små liven! Tänk om man visste vad de ville, känner, mår så vore det mycket lättare att hjälpa dem :). Jag har lite samma problem som nu när det gäller magen. Han får ersättning och Lactulos mot förstoppning. Kan tänka mig att det besvärar honom en hel del och att det påverkar humöret, sömnen etc. Däremot så har vi just nu en bra period med sömnen på natten. Men med vetskapen att det snabbt kan ändras. 

Tycker att min oftast sover bra på dagen, men det kan variera. Ibland är han fussy flera timmar och man testar allt och inget verkar bli bättre. Det är säkert Magen. Hur ofta bajsar han? 

• chislin
    Frida123123 skrev 2022-09-23 15:31:24 följande:

Ja, herregud vad det pendlar med de små liven! Tänk om man visste vad de ville, känner, mår så vore det mycket lättare att hjälpa dem :). Jag har lite samma problem som nu när det gäller magen. Han får ersättning och Lactulos mot förstoppning. Kan tänka mig att det besvärar honom en hel del och att det påverkar humöret, sömnen etc. Däremot så har vi just nu en bra period med sömnen på natten. Men med vetskapen att det snabbt kan ändras. 

Tycker att min oftast sover bra på dagen, men det kan variera. Ibland är han fussy flera timmar och man testar allt och inget verkar bli bättre. Det är säkert Magen. Hur ofta bajsar han? 

Ja, laktulos ska vi också testa nu, hoppas det hjälper. Han bajsar inte själv längre över huvudtaget, har testat olika ersättningar, det vi utreder nu är om han är intolerant mot mjölkproteinet. Får hjälpa honom att bajsa en gång om dagen (massage, cykla med benen, reta med termometer).

Hur mycket laktulos ger du? Jag är lite rädd för att ge för mycket, har hört att en del får magknip och gaser av det. 

• Frida123123
    chislin skrev 2022-09-23 15:57:51 följande:

Ja, laktulos ska vi också testa nu, hoppas det hjälper. Han bajsar inte själv längre över huvudtaget, har testat olika ersättningar, det vi utreder nu är om han är intolerant mot mjölkproteinet. Får hjälpa honom att bajsa en gång om dagen (massage, cykla med benen, reta med termometer).

Hur mycket laktulos ger du? Jag är lite rädd för att ge för mycket, har hört att en del får magknip och gaser av det. 

Det har jag med efterfrågat men inte fått gehör, dvs intolerans. Hur utreder ni det? Är det genom att byta ersättning då? Vi började med att ge 2,5 ml Lactulos, det gav inte önskad effekt så då ökade vi till 4 ml. Då hände det grejer..Tycker också att det är läskigt att ge mycket. Det som hjälper oss är att, precis som du skriver, massage, trycka upp benen mot magen, pysventil och lactulos. Men det är för det, inte helt bra ännu då. Han ser ju ut att lida ibland och när han bajsar, ser det ut att göra ont.

Men det är inte frågan om kolik utan mer om han är intolerant? För jag har varit inne på kolik med, men då bärsele oftast hjälper har man avfärdat det
Svar på tråden Bf augusti 2022