Inlägg från: lövet2 |Visa alla inlägg
  • lövet2

Flerbarnstillägg - argument för och emot.

Tow2Mater skrev 2021-11-25 16:50:18 följande:
    Jag eftersokte ett svar på frågan vad ett flerbarnstillägg är meningen ska täcka som inte redan täcks av de vanliga barnbidragen?
    Jag behöver inte leta efter svar på den frågan, eftersom jag är tillräckligt gammal för att ha varit med då flerbarnstillägget infördes. Kort historielektion:
    Det kom larmrapporter. Många larmrapporter. Svenska familjer fick allt färre barn. Statistiken visade att befolkningen blev äldre för varje år som gick. När alla de här som var mitt i karriären (inklusive politikerna) gick i pension, så skulle det finnas för få förvärvsarbetande för att räcka till. För få som betalade skatt och för få som kunde vårda den åldriga befolkningen. Sveriges ekonomi var på väg mot en katastrof.

Man diskuterade två olika vägar att gå. Antingen uppmuntra en kraftigt ökad invandring eller så hitta sätt att få svenska kvinnor att skaffa fler barn. Man valde väg 2 och införde flerbarnstillägg. Ingen hade ännu kommit på tanken att det var skadligt för miljön att få barn, utan när mitt första barn föddes fick jag från alla håll veta att den som skaffade många barn var en föredömlig samhällsmedborgare. Slut på lektionen.
  • lövet2
    Tow2Mater skrev 2021-11-25 22:22:47 följande:
    Man har ju kommit till bättre insikt idag, och även valt väg 1. Man borde ju kunna revidera sina dåliga beslut. Fast i deras rapport står det "Införandet av flerbarnstillägget för barn nummer två var en generell satsning på barnfamiljer", så det du pratar om måste gällt for fler än 2 barn.
    Ja, från början gav man flerbarnstillägg från och med 3:e barnet. Det fanns någon uträkning om att i fall tillräckligt många skaffade 3 barn i stället för 2, så skulle Sverige gå en ljus framtid till mötes.
    Med åren upptäckte man att flerbarnstillägget var ett bra verktyg för att minska barnfattigdom, så de införde det redan från 2:a barnet. Lite valfläsk var det nog också, för en högljudd opinion tyckte det var orättvist att flerbarnsfamiljer skulle få något som inte familjer med 1-2 barn fick.

Ingen har för övrigt valt väg 1. Det har aldrig beslutats om att vi skulle utöka invandringen. Vi fick oväntat många flyktingar under en period, men det är en helt annan historia.

Att "revidera sina dåliga beslut" har sitt pris. Familjer som redan har flera barn skulle drabbas hårt, och barnfattigdomen skulle öka rejält. Det staten skulle spara in skulle i stället kommunerna få betala via socialtjänsten.
  • lövet2
    Tow2Mater skrev 2021-11-25 22:53:48 följande:
    Tror du verkligen att av de familjer med fler barn skulle många behöva socialbidrag om flerbarnstillägget avskaffades?
    Jag skulle hoppas det är fler som faktist kan försörja de barn man valt att tillverka, än som inte kan det, men det skulle inte förvåna mig om min åsikt att det pumpas ut fler barn än folk kan försörja faktist är korrekt.
    Man kan se lite olika på det där med att "försörja" barnen.
    När vi planerade för vårt 3:e barn, så pratade jag med många andra mammor. Alla tänkte likadant; inkomsten var lön, barnbidrag och flerbarnstillägg. Lönen betalade arbetsgivaren ut för att vi jobbade, barnbidraget betalade staten ut för att vi bidrog med nya samhällsmedborgare och flerbarnstillägget betalade staten ut för att vi bidrog lite mer än andra. Det var alltså en inkomst som räknades in till försörjningen av familjen.

Numera räknar nog de flesta flerbarnstillägget som en ersättning i stället för ett bidrag. En ekonomisk ersättning från staten för att man förlorar lite mer inkomst och har lite mer utgifter än andra. Men det är fortfarande något som bidrar till försörjningen. Man "pumpar" inte ut fler barn än man kan försörja, utan man räknar in flerbarnstillägget i försörjningen.

Jag ser att du tror att varje nytt barn är billigare än det föregående. Den diskussionen har jag haft förr. När jag väntade mitt 5:e barn, så pratade jag med en mycket irriterad blivande mamma. Hon tyckte att de skulle tiodubbla barnbidraget för första barnet och ta bort det för alla andra. I hennes ögon levde vi flerbarnsfamiljer ett lyxliv på alla barnbidrag och flerbarnstillägg. Antagligen hade hon inga matematiska kunskaper alls. Jag räknade snabbt ut att de skulle leva 3 personer på 40.000 kr/månad (lön, högsta föräldrapenning och barnbidrag) medan vi skulle leva 7 personer på 25.000 kr/månad (lön, lägsta föräldrapenning, barnbidrag och flerbarnstillägg). Men nej, hon hävdade fortfarande att det var synd om henne som måste vara fattig medan jag blev rik.
  • lövet2
    Tom Araya skrev 2021-11-26 14:34:29 följande:
    Vilken konstig jämförelse. Att du fick leva på mindre hade ju med din/er inkomst att göra, inte att fler barn kostar mer per barn än färre barn.
    Precis. Den jag diskuterade med, ansåg att våra barnbidrag gav oss en fantasisumma att leva lyxliv på. Fast hon såg summorna svart på vitt, så hade hon ändå den där bilden av flerbarnsföräldrar som fick en förmögenhet av staten.
  • lövet2
    Anonym (Måzart) skrev 2021-11-26 14:15:41 följande:
    Varför leva 7 pers på lägsta föräldrapenning? Vad föranledde detta? Det känns lite som argument för att skaffa många barn - för man har inte arbetat upp en så pass hög SGI att man kan försörja sig själv.
    Jag har vänner och bekanta inom många olika sfärer av vardag och verksamhet, allt ifrån vårdbiträden till egenföretagare och högt uppsatta personer. Vänner, släktingar, alla möjliga. Aldrig har vi någonsin diskuterat ekonomi på det viset där vi klassificerat barnbidrag eller flerbarnstillägg på det viset som du beskriver. Och jag kan direkt förekomma kommentaren om att det inte vore relevant pga det är personer som ändå sparar hela barnbidraget, långt ifrån. 
    Det är ett faktum att flerbarnstillägg är med och skapar en inlåsningseffekt för kvinnor med många barn. Särskilt som det inte är ett fast belopp per ytterligare barn utan för att det ökar. Har man många barn säger det sig självt att man inte kan skapa försörjning genom arbete såsom en familj med ett eller två barn. Pga barn blir sjuka och någon måste vara hemma med vab exempelvis. Jag har ett barn i förskoleåldern som renderar ca 5 vabdagar per månad. Jag vill inte ens föreställa mig hur mycket det skulle bli med 5 förskolebarn. 

Föder man barn tätt hinner man inte heller ta ut all föräldrapenning för ett barn innan nästa föds utan bygger upp en liten "bank" utav det också.

Om barn ska ses om 1:0 så vore mest rättvist gällande flerbarnstillägget att utbetala det också med 1:0 per barn från barn 2 och framåt. Med säg 150kr extra per barn. Inte som det är nu. Eller är det 5;e barnet mer än 1:0 barn menar du?
    Ser du det som en rättvisefråga? Att alla föräldrar ska ha exakt samma summa? Jag ser det snarare som att familjer med flera barn har en sämre ekonomi än familjer med ett barn. Därför får flerbarnsfamiljer lite mer i barnbidrag. För att göra det rättvist för BARNEN - inte för föräldrarna.
    Så var alltså inte tanken bakom flerbarnstillägget från början, men det har ändrats med åren.

Ang din undran om föräldrapenningen, så är det där ganska vanligt, åtminstone i de här trakterna. Man och kvinna har heltidsjobb och får högsta f-penning med första och andra barnet. När de väntar tredje, så orkar de inte med tempot längre. Hon byter jobb till ett som är närmare och går också ned i tid. Det ger en lägre f-penning med tredje barnet. Fjärde barnet är det dyraste barnet. Då måste man köpa större bil och kanske bygga ut bostaden. Alla kläder är utslitna och behöver förnyas. Han börjar jobba mer och hon jobbar mindre, vilket ger ännu lägre f-penning.
    Det behöver inte gå till så här, utan det beror ju mycket på var man bor, hur arbetsmarknaden ser ut, hur barnomsorgen fungerar och hur friska barn man har.
  • lövet2
    Tom Araya skrev 2021-11-27 16:40:42 följande:
    Som jag också förklarat tydligt upprepade gånger, vilken är extrakostnaden per barn räknat av att ha fler än färre barn?
    Det där är en besvärlig uträkning som det är svårt att hitta statistik på, eftersom man räknar lite olika.

I reda pengar och exakta kronor och ören, så gissar jag (OBS gissar!) att varje barn kostar ungefär lika mycket om man slår ut det på 18 år. Men det beror också på. Om man har ett enda barn och aldrig skaffar fler, så kommer det barnet att ha många sjukdagar som liten och sedan allt färre. Om barnet får 3 syskon, så smittar de varandra och fortsätter ha många sjukdagar även när de blir äldre. Det där första barnet blir alltså dyrare med syskon än utan.

I procent blir det en väldigt skillnad. Föräldrarna börjar med två inkomster och inte så stora fasta utgifter, och första barnet kostar 2-3 % av inkomsten. Med antalet barn minskar föräldrarnas inkomster, fasta utgifter ökar, sjukdagarna för både barn och vuxna ökar drastiskt och med 4 barn i familjen kostar barnen tillsammans inte 8-12 % av inkomsten utan snarare 20 %.

De stora extrakostnaderna som jag sett i praktiken och verkligheten när antalet barn stiger, är sjukdomar (akuta och kroniska, eftersom sannolikheten för minst ett barn med kronisk sjukdom ökar för varje barn man får), bil (fler än 3 barn ryms inte i en vanlig bil) och om- och tillbyggnad i huset. De stora skälen till inkomstminskning är att mamman efter fler graviditeter inte längre orkar jobba heltid och att föräldrarna inte längre kan välja jobb efter hur hög lönen är utan efter om jobbet är praktiskt möjligt att kombinera med familjelivet.
Svar på tråden Flerbarnstillägg - argument för och emot.